Budoucí chlouba ruského automobilového průmyslu? Spíše špatný vtip
Moskevská Polytechnická univerzita představila prototyp elektromobilu, který prý vznikl především ze součástek ruské výroby. Spíše než výrobek třetí dekády 21. století ovšem připomíná podomácku splácanou krabičku na čtyřech kolech.
Číňanům jsme se ještě před pěti šesti lety kvůli jejich automobilové produkci nahlas smáli. Teď to jsou přitom naopak oni, kdo určuje trendy v elektromobilitě. Do té chtějí fušovat také Rusové, jejich zdroje jsou však velmi omezené. Země s velmi silným a v mnoha ohledech konkurenceschopným zbrojním průmyslem totiž v ostatních ohledech těžce zaostává. Ostatně ani ekonomicky na tom není bůhvíjak dobře.
Letošní odhadovaný ruský hrubý domácí produkt (HDP) 1,86 bilionu dolarů (asi 41,6 bilionu korun) je totiž jen mírně vyšší než v případě Mexika (1,81 bilionu dolarů neboli 40,5 bilionu korun) s nižším počtem obyvatel (126,7 vs. 143,4 milionu). A to ještě musím dodat, že velkou část výkonu ekonomiky má na svědomí právě výroba zbraní, jež se však na celkové ekonomické kondici Ruska téměř nijak pozitivně neprojevuje. Ostatně také proto studie dostupného elektromobilu Amber vypadá tak, jak vypadá.
Za červenou kreací stojí Polytechnická univerzita v Moskvě (MAMI), která ji navrhla na žádost společnosti Avtotor, jež vyrábí automobily pro značky fungující na ruském trhu. Ve fabrice v Královci (Kaliningrad) v minulosti montovala třeba některá BMW, hyundaie či kie, v současné době se stará o montáž čínských sedanů Kaiyi E5.
Podle univerzity se jedná o univerzální platformu k testování různých komponentů, z nichž ty nejdůležitější by měly být výhradně ruské provenience. MAMI se chlubí, že trakční elektromotor, invertor, kontrolní systémy a trakční akumulátor pocházejí právě z Ruska, byť nějaké nezávislé potvrzení chybí.
S výrobou dostupného elektrického automobilu se počítá již od příštího roku. Bude se však zatím jednat o předsériovou produkci. Ta regulérní by měla začít v roce 2025 s kapacitou zhruba 50 tisíc aut ročně.
Vedle modelu Amber jsou v plánu i další vozy v podobě užitkového auta, jež vychází z bezemisního autonomního minibusu. Pobrat by měl až 500 kilogramů nákladu a sloužit bude výhradně v uzavřených areálech (například v továrnách). Spolu s tím Polytechnická univerzita představila i elektrickou čtyřkolku s výkonem 3,5 kilowattů, dojezdem okolo 100 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlostí 80 km/h.