Toyota se naplno vrhá na elektromobily. Nové modely dostanou i virtuální převodovku
Automobilka Toyota uvede letos na evropský trh tři nové elektromobily. Další má nachystané na příští rok. Stranou nestojí ani prémiová značka skupiny Lexus. Překvapením jsou kliky jednoho modelu.
V Bruselu Toyota představila své elektrické novinky pro evropský trh. Jde o tři SUV, která se odbornou terminologií řadí do tříd B, C a D. Jde tedy zhruba o elektrické ekvivalenty Toyot Yaris Cross, C-HR a RAV4.
Nejmenší z novinek, model Urban Cruiser, už byl představen loni. Jde o přeznačené indické Suzuki e Vitara, tedy o první sázku Toyoty na dostupnější elektromobilitu.
Zajímavější je ale druhá novinka v podobě C-HR+. Toyota se plánuje držet zavedených jmen a neexperimentovat s názvy typu bZčísloX. C-HR+ ale rozhodně není elektrická verze C-HR, i když jsou si oba modely podobné, mají stejnou siluetu a patří do stejné třídy. Plusko má zcela jinou platformu, o 11 centimetrů delší rozvor a je o 16 centimetrů delší. Zvláštností, v automobilovém světě nevídanou, jsou kliky předních dveří. Ty jsou totiž „normální“, zatímco běžná verze se spalovacím (samozřejmě hybridním) motorem má kliky moderně zapuštěné.
Za pozornost stojí i kruhové fyzické ovladače klimatizace. Toyota se tak zkouší vracet k osvědčené ergonomii. Ty jsou nově i u třetí z trojice novinek, u modernizované bZ4X. Ta si ponechává své původní, trochu krkolomné jméno, prošla ale výraznou modernizací.
Z technického hlediska je zásadní novinkou předehřev baterie a výrazně rychlejší nabíjení, byť oficiální technické maximum zůstává na maximálním nabíjecím výkonu 150 kilowattů. Podle automobilky bude ale běžné nabíjení trvat nově i polovinu původních časů a ještě větší rozdíl může být v zimních podmínkách. Z pohledu designu, a to zvenčí i uvnitř, vůz výrazně prokoukl a působí moderněji.
Tvůrci vozu říkají, že u první verze byli příliš konzervativní. Nedovolili například rychlejší nebo častější nabíjení ve snaze co nejvíce chránit baterii. Po letech ale zjistili, že to bylo zbytečné a baterie takovou míru opatrnosti nepotřebuje.
Toyota chce u elektrických vozů využívat možnosti pohonu všech kol, a vozy tak mají častěji (obvykle za příplatek) rovnou dva elektromotory.
Tahákem na zákazníky má být i záruka, že baterie ztratí maximálně 30 procent kapacity, a to na 10 let nebo do milionu najetých kilometrů. Podmínkou ale je stavit se každý rok do servisu na kontrolu baterie. Tato nabídka ale nemusí být k dispozici na všech trzích. V minulosti byla například na Slovensku, ale v Česku nikoliv.
Elektrickou novinku představila i značka Lexus. Model RZ se tento rok dočká výrazné modernizace. Sourozenec vozu bZ4X je ale výrazně prémiovější a nabídne řadu věcí, které pod značkou Toyota k mání nejsou. Tím prvním je příplatkové řízení bez mechanické vazby (steer-by-wire). Veškeré zatáčení lze zvládat pootočením volantu maximálně o 200 stupňů od dorazu k dorazu. Svéráznou inovací je pak virtuální manuální řazení pádly pod volantem. V elektromobilu to má softwarově přinést pocit, že řidič řadí. V principu jde o to, že když se virtuálně podřadí, bude vůz reagovat lépe, což je vytvořeno hlavně tím, že je zpomalena reakce bez onoho podřazení. Jaká je přesně cílová skupina této inovace, není jasné.
Toyota chce v Evropě do roku 2035 dosáhnout uhlíkové neutrality. Plánuje toho ale docílit nejen díky elektromobilům. Jejich nabídku ale plánuje výrazně rozšiřovat. Další novinky přijdou příští rok. Půjde o tři další toyoty a dva lexusy. Automobilka říká, že dává zákazníkům vybrat, co jim nejvíce vyhovuje.
Určitým žolíkem do budoucnosti je i městské mini FT-Me, což má být Toyota tím skutečně zeleným automobilem. S délkou 2,5 metru zabírá méně místa na parkování než běžné vozy a díky nízké hmotnosti a menší baterii také potřebuje třikrát méně energie než běžně výrazně tučnější elektromobily. Ekologii má ještě zesilovat maximální možné využívání recyklovaných materiálů i nabíjení solárním panelem na střeše, který může za ideálních podmínek přidat i 30 kilometrů dojezdu denně.
Segment těchto elektrovozů, které lze řídit už od patnácti let, ovládá v Evropě koncern Stellantis. Prodeje Citroënu Ami a jeho sourozenců jsou ale stále poměrně malé proti plnohodnotným elektromobilům.
Technické údaje | ||||
Toyota Urban Cruiser | Toyota C-HR+ | Toyota bZ4X | Lexus RX | |
Velikosti baterií | 49/61 kWh | 58/77 kWh | 58/73 kWh | 77 kWh |
Dostupné výkony elektromotorů | 106/128/135 kW | 123/165 kW | 123/165/252 kW | 165/280/300 kW |
Nabíjení AC | 11 kW | 11/22 kW | 11/22 kW | 22 kW |
Max. rychlost nabíjení DC | 100 kW | 150 kW | 150 kW | 150 kW |
