Budoucnost Porsche: Konec sedmistupňového manuálu?
Současná generace Porsche 911 se prodává už čtyři roky, na podzim roku 2015 se dočkala zásadní modernizace, a tak se už pomalu hovoří o nástupci. Ten už patrně nedostane netradiční sedmistupňovou manuální převodovku, která je dostupná pro dnešní verzi. Nebude totiž potřeba.
To však neznamená, že by se Porsche 911 manuálu zcela zbavilo. Automobilka sice vidí stále rostoucí zájem o dvouspojkovou převodovku, tu manuální ale hodlá v nabídce zachovat. „Z manuálu se stává konkurenční výhoda, skoro všichni soupeři se ho zbavili,“ tvrdí vedoucí produktové řady 911 August Achleitner. Jen z té sedmistupňové patrně opět přejde na šestistupňovou verzi.
U sedmistupňového manuálu sice Porsche zdůrazňovalo vyšší komfort na dálnici díky dlouhému nejvyššímu převodu a souvisejícími nízkými otáčkami ve vysoké rychlosti, hlavním důvodem jeho nasazení ale samozřejmě byly emisní normy. V rámci modernizace ale 911 přešla z atmosférického na přeplňovaný motor, který si uchová i nástupce, a u takového řešení už manuál se sedmi kvalty není úplně potřeba. Díky většímu točivému momentu turboagregátu lze prodloužit jednotlivé stupně, a tak rázem dlouhý sedmý stupeň není potřeba.
Porsche navíc po boku sedmistupňového manuálu v 911 nadále nabízí i ručně řazený šestikvalt, a to v unikátní verzi 911 R. Nabídka dvou různých manuálů přitom z ekonomického hlediska nedává moc smysl, což dále podporuje spekulace o tom, že sedmikvalt skončí. Převodovku z 911 R (která se patrně objeví i v modernizované 911 GT3) však budoucí 911 nepoužije, je totiž speciálně navržena pro tento model, když je kvůli dosažení co nejlepší dynamiky osazena velice krátkými kvalty. To se sice hodí u puristicky navrženého modelu, nikoliv však u základní verze, sloužící dnes hlavně jako gran turismo.
Co se týče techniky příští 911, je už jasné, že automobil dostane i hybridní verzi. V jejím případě ale s manuálem nepočítejme, podle Porsche je sice taková kombinace technicky možná, nedává ale příliš smysl kvůli svým nevýhodám.
„Jestliže máte manuál, ztratíte příliš rekuperačního potenciálu a také výkonového potenciálu, protože ne vždy víte, co řidič udělá v dalším kroku. U automatu se o tuto kontrolu stará řídicí jednotka, která může dobře zasáhnout do plánování elektrického a mechanického brzdění,“ vysvětluje vedoucí vývoje Porsche Michael Steiner.