Budoucnost Seatu: Čtyři novinky do dvou let a nová platforma
Dříve ztrátová značka Seat začíná VW Group konečně vydělávat, kvůli kauze Dieselgate se však mnozí fanoušci začali bát, že koncern značku v rámci chystaného výrazného šetření takzvaně zařízne. Seat ale nyní potvrzuje, že s expanzí se nadále počítá i přes události posledních týdnů.
„Nyní nastává čas jednat s výhledem do střednědobého a dlouhodobého horizontu, bez ohledu na novinky posledních týdnů. Náš plán pro budoucnost má plnou důvěru Volkswagen Group a je perfektně integrován do jeho strategie,“ ujišťuje předseda představenstva Seatu Francisco Javier García Sanz fanoušky a zákazníky, že koncern se španělskou značkou nadále počítá.
Budoucí plány automobilky počítají hned se čtyřmi novými modely, které se na trh dostanou do dvou let. Tím prvním bude už v první polovině příštího roku kompaktní SUV, jež se bude vyrábět v závodě Škody Auto v Kvasinách.
Další novinkou by v roce 2017 mělo být malé SUV. Seat by dokonce mohl být prvním zástupcem koncernu VW Group, který nabídne takový vůz. Auto postavené na základech platformy MQB by mělo vsadit na ostřejší křivky a sportovnější jízdní vlastnosti. Zbývající chystané vozy zatím neznáme.
Seat dlouhá léta prodělával, za první pololetí však vykázal provozní zisk ve výši 52 milionů eur (1,4 miliardy korun). V černých číslech by se španělský výrobce chtěl udržet, pomoci k tomu má program na zvýšení efektivity LEAP. Pomocí něj chce automobilka uchránit své investice do nových aut a nadále posilovat značku. Zavedením plánu by Seat ročně rád ušetřil na 100 milionů eur (2,7 miliardy korun).
Automobilka zdůrazňuje, že plány nebudou mít vliv na její základní podnikatelskou činnost. Počítají totiž hlavně se zefektivněním procesů. Seat chce šetřit na externích službách, sponzorských akcích nebo na logistice. Výrobce také touží snížit náklady na energie.
Součástí plánů Seatu je úprava montážní linky 1 v domovském závodě Martorell na výrobu aut s novou platformou. Tu značka nespecifikovala, podle všeho se ale bude jednat o techniku MQB. Dnes ona montážní linky vyrábí model Ibiza. Práce na přestavbě závodu proběhnou během prosince a ledna, přičemž kvůli přerušení výroby na lince Seat neprodlouží kontrakty 100 pracovníkům se smlouvou na dobu určitou.
Plány značky budou aplikovány do praxe pod vedením nového výkonného předsedy výboru Lucy de Mea, který ve funkci 30. října nahradil dosavadního šéfa automobilky Jürgena Stackmanna. Ten v rámci manažerských výměn v důsledku kauzy Dieselgate odešel k Volkswagenu, kde je jako člen představenstva nově zodpovědný za prodeje a marketing. De Meo se dosud staral o prodeje a marketing v automobilce Audi.