Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti Bolide: Extrémní speciál, co z 0-500 km/h zrychlí za 20,12 sekundy

David Bureš
Diskuze (12)

Bugatti možná přišlo o titul nejrychlejšího auta světa, vytasilo se však se speciálem, který podle simulací jede 500 km/h a Severní smyčku Nürbugrinrgu obkrouží s časem 5:23,1.

Značka Bugatti sice nabízí jen jedinou modelovou řadu, model Chiron, na jeho základech však pravidelně představuje speciální limitované modely. Nejnovějším z nich je technický koncept Bugatti Bolide, který vznikl jako odpověď na otázku, co kdyby chtěla značka z Molsheimu postavit radikální lehký speciál s jejím legendárním osmilitrovým šestnáctiválcem.

Výsledkem je opravdu speciální vůz, který sama automobilka považuje za vůbec nejextrémnější, nejrychlejší a nejlehčí koncept v její moderní historii. Výsledkem je neskutečný poměr váhy a výkonu s hodnotou 0,67 kilogramu na koně.

To se povedlo kombinací ikonického osmilitrového šestnáctiválce do W s čtyřmi turbodmychadly naladěného na 1.850 koní při 7000 otáčkách (1.361 kW), který pohání vůz o hmotnosti pouhých 1.240 kilogramů!

Výsledkem těchto parametrů je fakt, že Bugatti Bolide zrychlí z 0-100 km/h za pouhých 2,17 sekundy, na dvoustovku se pak katapultuje za 4,36 sekundy. Bugatti pak dokonce uvádí i hodnotu zrychlení z 0-500 km/h, které má trvat jen 20,16 sekundy. Chiron přitom za takový čas nepřekoná ani 400 km/h. Bolide by pak měl obkroužit Severní smyčku Nürburgringu s časem 5 minut a 23,1 sekundy.

Bugatti Bolide – technická data a srovnání s dalšími modely značky
*Data na základě simulací
Model Bugatti Bolide Bugatti Centodieci Bugatti Divo Bugatti Chiron
Motor 8.0 W16 quad-turbo 8.0 W16 quad-turbo 8.0 W16 quad-turbo 8.0 W16 quad-turbo
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 7993 7993 7993 7993
Výkon [kW/min] 1361/7000 1176/7000 1103/6700 1103/6700
Točivý moment [N.m/min]  1850/2000-7025 ? 1600/2000-6000 1600/2000-6000
Převodovka 7DS 7DS 7DS 7DS
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,17* 2,4 2,4 2,4
Zrychlení 0-200 km/h [s] 4,36* 6,1 ? 6,1
Zrychlení 0-300 km/h [s] 7,37* 13,1 ? 13,1
Zrychlení 0-400 km/h [s] 12,08* - ? 32,6
Zrychlení 0-500 km/h [s] 20,16* - ? -
Suchá hmotnost [kg] 1240 1975 1995 1995

Proč však píšeme „měl by obkroužit“ a nikoliv „obkrouží“? Automobilka totiž tyto parametry nemá potvrzené v reálném prostředí, jsou to jen výsledky provedených simulací. Na potvrzení v reálném prostředí si tak minimálně prozatím musíme počkat. 

Zatímco výkon auta není tak dech beroucí (byť je novinka silnější než Divo či Centodieci), nízká hmotnost překvapením je, vždyť takový Chiron váží bezmála dvě tuny. Povedlo se toho jednak kompaktními rozměry, kdy Bolide je co nejmenší schránkou pro silný agregát (výška činí jen 995 mm, stejně jako u historického Bugatti Typ 35), jednak odlehčením konstrukce na opravdu minimální míru.

Základem je tak lehký karbonový monokok obestavující pohonné ústrojí. Všechny šrouby a další upevňovací prvky jsou titanové, stejný materiál se objevuje také na dalších komponentech, tisknutých na 3D tiskárně, aby byly co nejtenčí. Opravdovou technickou inovací je pak měnící se potah sací lopatky na střešním otvoru, který aktivně pomáhá optimalizaci proudění vzduchu. V nízkých rychlostech je povrch hladký, při vysokých rychlostech se však vyboulí pro vyšší přítlak. Lehká jsou také kola vyrobená z kovaného hořčíku.

Video se připravuje ...

Zapracovalo se ale rovněž na motoru, který je přizpůsoben vysokému výkonu a točivému momentu 1.850 N.m, stejně jako jízdě ve vysokých rychlostech. Upravené sání a výfukový systém zajišťují ještě větší spontánnost reakcí, zatímco turbodmychadla mají nové lopatky pro vyšší plnicí tlak. Přepracován byl také olejový systém, aby se agregát dostatečně mazal i při extrémně vysokých odstředivých silách. Mezichladič voda-vzduch pak nahradilo řešení vzduch-vzduch pro optimální chlazení na závodní dráze.

Tvary samozřejmě vytvářel Achim Anscheidt, dlouholetý ředitel designu Bugatti, který tvrdí, že za 16 let své kariéry u této značky nenavrhoval tak extrémní vůz. Při návrhu měl absolutní volnost, výsledkem čehož je minimalistický moderní design, který podle zadání musel zkombinovat potřebné aerodynamické prvky s charakteristickými detaily Bugatti.

Proto je tu klasická maska ve tvaru podkovy nebo modrý lak. Kvůli odlehčení je ale jen 40 % povrchu lakováno, zbytek jsou odhalená karbonová vlákna. Světlomety ve tvaru X pak odkazují na letoun Bell X-1, s nímž Charles Yeager v roce 1947 jako první člověk překonal hranici rychlosti zvuku.

Video se připravuje ...

Kabina odpovídá použití Bolide jako okruhového stroje. Bezpečností prvky odpovídají regulím FIA, což znamená systém HANS, automatický systém hašení nebo sedadla se šestibodovými pásy. Všechny důležité informace se pak zobrazují na „závodním“ displeji, pro optimální nastavení řidičské pozice lze posouvat pedály v rozsahu 150 mm. Stejně tak jde přitom nastavit i opěrka noh pro spolujezdce. Bolide je totiž skutečně dvoumístným vozem.

Jedinou smutnou zprávou na celém projektu je fakt, že automobilka Bugatti Bolide v tuto chvíli považuje pouze za experimentální studii. Zda se začne vyrábět, není v tuto chvíli rozhodnuto. S ohledem na solventní klientelu značky ale věříme, že se nějaký zájemce o tento extrémní nástroj skutečně najde i v těchto zlých časech. Minimálně pak doufáme, že Bolide potvrdí svá prezentovaná čísla i ve skutečnosti.

David Bureš
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Seeloewe
30. 10. 2020 11:36
Re: Re: Virtuální realita
Jenže to žádná studie není. Auto fyzicky existuje a maskovaný prototyp jezdí po okruhu.
29. 10. 2020 18:44
EB 110
Konecne dostojny nastupca EB 110 :yes: .
Avatar - _Karel_
29. 10. 2020 18:05
Re: Virtuální realita
A až se to bude vyrábět, budou s tím majitelé běžně jezdit na okruh? Já myslím, že moc ne. Pokud už to vyjede z garáže, tak v Monaku do restaurace a domů. Ale třeba jsem vedle.
29. 10. 2020 12:27
Re: Virtuální realita
No zatím s tím opravdu reálně nikdo jezdit nebude, když je to studie. ;-)
Až to budou vyrábět, tak se můžou začít řešit skutečné časy.
Avatar - white label
29. 10. 2020 11:54
Re: Blbost
Blbost: "...image Bugatti nic moc..."