Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti připomíná Type 57 Roadster Grand Raid Usine: Unikát, který inspiroval moderní vozy

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Historie značky Bugatti je plná výjimečných vozů, Type 57 Roadster Grand Raid Usine však patří mezi ty nejvzácnější. Druhý podobný totiž na světě nenajdete, navíc dokázal inspirovat i dnešní stroje.

Automobilka Bugatti se připravuje na představení dalšího unikátu, který prý bude posledním svého druhu. Tedy to alespoň hlásají titulky na sociálních sítích značky. Kromě toho ale automobilka  v posledních týdnech vzpomíná také na svou slavnou historii. Zvláště pak na vozy s otevřenou střechou, což vyvolává otázky, zda nás nechce značka na něco připravit.

Minulý týden nám automobilka připomněla rekordní jízdu otevřeného Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, představeného před deseti lety. Nyní se však automobilka vrací až do meziválečných let, kdy světu představila unikátní Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid Usine.

Vůz, představený v roce 1934 na Salon de l’Automobile v Paříži, dostal jedinečnou otevřenou karoserii a navržen byl speciálně pro závodní účely. Ostatně slovo „raid“ se ve francouzštině používalo pro označení dlouhé a namáhavé rallye.

Automobilka postavila celkem deset šasi s označením „Grand Raid“, nejznámějším nositelem tohoto označení je však právě Type 57 Roadster Grand Raid Usine. Vůz postavený na šasi číslo 57222 má unikátní zakázkově vyrobenou hliníkovou karoserii, kterou zdobí žlutá a černá barva. Tedy oblíbené barvy Ettoreho Bugatti, zakladatele značky.

Video se připravuje ...

Navzdory popularitě vozu ho přitom stále obklopují jistá tajemství. Jedním z nich je například jméno Usine, které nikdy nebylo oficiálním označením Bugatti. Navíc je stále pouze předpokladem, že vůz navrhl Jean Bugatti, syn zakladatele Ettoreho Bugatti.

Od vozů jako Type 57SC Atlantic nebo Type 57S Atalante se přitom Type 57 Roadster Grand Raid Usine odlišoval ještě výraznějším důrazem na  sportovnost a závodění. Dostal totiž aerodynamičtěji tvarované blatníky, specifické čelní sklo tvarované do V nebo aerodynamické oblouky za opěrkami hlavy.

V kabině byl upraven úhel sloupku řízení a posádka seděla více vzadu. Úpravou ale prošlo také rozmístění voliče převodovky, pedálů a ruční brzdy. To vše s důrazem na lepší pozici za volantem a ovladatelnost vozu.

Nedlouho po premiéře se nádherný vůz vypravil na závod Paříž-Nice, kde za jeho volant usedl legendární jezdec Pierre Veyron. Muž, jehož jméno nesl první novodobý vůz značky pod vlastnictvím koncernu VW, představený v roce 2005. V dubnu 1935 pak jezdec Robert Benoist vyvezl Type 57 roadster Grand Raid Usine k vítězství na závodu do vrchu Chavigny.

V roce 1946 byl vůz prodán do rukou prvního poválečného majitele, který nechal upravit světla vozu. Později však byla úprava odstraněna, vůz byl kompletně renovován a vrácen do původního stavu, v jakém byl prezentován na Salon de l’Automobile. Od roku 2001 je pak Type 57 Roadster Grand Raid Usine součástí výstavy Louwman Musem v Haagu.

Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid Usine je po všech stránkách výjimečný kus dědictví značky Bugatti, který ztělesňuje vše, co Bugatti představuje v 21. století,“ říká Christophe Piochon, prezident Bugatti Automobiles. „Byl zkonstruován pro výkon a navržen s ohledem na nejvyšší standardy řemeslného zpracování a luxusu. Je to luxusní sportovní vůz, který je inspirací pro moderní vozy Bugatti.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

18. 8. 2022 21:52
Autor tomu moc nedal.
Nazývat roadster jako "vůz s otevřenou střechou", když de facto ani žádnou střechu vůbec nemá a běžnou klasickou řadící páku "voličem převodovky", je minimálně poněkud nezvyklé.

Autorovi článku - jménem překladač Google - by neuškodilo lehké dovzdělání v oboru, pokud se chce prezentovat na pozici "pokus o motoristického novináře". :no: