Bugatti se radovalo jen chvíli. Rekord z 0-400-0 km/h má po pár týdnech nového držitele!
Bugatti přivezlo na autosalon ve Frankfurtu jediný model, který však doprovázel unikátní rekord. Nový Chiron totiž zrychlení z klidu na 400 km/h a následné zastavení zvládá za 42 vteřin. Během historického pokusu seděl za volantem bývalý jezdec F1 Juan Pablo Montoya, jenž na stánku francouzské značky nesměl chybět.
Jenže z rekordu se Bugatti neradovalo dlouho. O pár týdnů později totiž švédský výrobce Koenigsegg informoval, že jeho model Agera RS to zvládne rychleji. Konkrétně za 36,44 sekundy! Nový světový rekord byl zaznamenán první říjnový den. Společnost původně chtěla testovat v německém Papenburgu, ale kvůli nepříznivému počasí z toho sešlo. Nakonec se jízda uskutečnila na opuštěném letišti Vandel v Dánsku pouhých 12 hodin po opuštění továrny!
Za volant usedl Niklas Lilja, přičemž krotil vůz a s výkonem 1.360 koní a točivým momentem 1.371 Nm. Agera RS potřebovala na zrychlení na 400 km/h 26,88 sekundy, speciál to zvládl na 1.958 metrech. Z neuvěřitelné rychlosti pak zpomalil za 9,56 sekundy na 483 metrech.
Dá se předpokládat, že ani tento vůz se z rekordu nebude radovat dlouho. Úspěch však zůstane v továrně Koenigseggu. Proč? Výrobce disciplínu 0-400-0 původně plánoval s modelem Regera, nakonec se však rozhodl prověřit schopnosti Agery RS. „Vlastník modelu chtěl demonstrovat výkon vozu ve srovnání s jinými výrobci. Tato jízda je pro to skvělou příležitostí,“ stojí v oficiálním prohlášení značky. Jinými slovy chtěl majitel ukázat, že jeho vůz to stihne rychleji než Chiron a ani k tomu nepotřebuje žádného Montoyu.
Účastníci rekordu se kromě jiného museli vypořádat s nástrahami na testovací ploše. Letiště, které vzniklo během druhé světové války, se desítky let používalo jako základna dánských letounů. Od roku 2003 je uzavřeno pro vojenské účely, jen tak se sem nedostanete. Stav povrchu se zhoršuje, takže řízení vyžadovalo maximálně koncentrovaný přístup a značné korekce, jak je z videa patrné.
„Během rekordu 0-300-0 s modelem One:1 zvládl Robert Serwanski jízdu, aniž by měl po většinu času ruce na volantu. Kvůli špatnému stavu letiště nebylo tentokrát něco podobného možné,“ dodávají tvůrci světového rekordu. To však vůbec nevadí, i tak je to skvělá podívaná. Jak jsme avizovali v úvodu, zrychlení na 400 km/h a následné zastavení trvalo 36,44 sekundy. Kompletní jízda se zrychlením na 403 km/h a zastavením byla jen lehoulince delší – 37,28 vteřiny!