Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Caterpillar se pochlubil svým prvním elektrickým důlním náklaďákem

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Plně naložený náklaďák uháněl rychlostí až 60 km/h, cestou z kopce si pak dobíjel baterie.

Společnost Caterpillar je celosvětově známým výrobcem těžkých pracovních strojů, včetně ikonických důlních náklaďáků. Současný trend elektrifikace se přitom nevyhnul ani těmto těžkotonážním pracantům, takže se už i Caterpillar pochlubil funkčním prototypem modelu 793 poháněným bateriemi.

Prototyp speciálního vozu vznikal ve spolupráci s velkými těžebními společnostmi jako Rio Tinto, BHP a dalšími, společně zapojenými do programu Caterpillar Early Learner, který byl spuštěn v roce 2021 a zaměřuje se právě na elektrifikaci těžkých pracovních strojů. První demonstrace schopností vozu pak probíhala na testovací dráze Caterpillar v arizonském Tucsonu.

Video se připravuje ...

Stroj během demonstrace zdolával trať o délce sedmi kilometrů, během které vývojáři sledovali jeho parametry. Plně naložený vůz tak například dosáhl maximální rychlosti až 60 km/h, zdolal 10% stoupání při rychlosti 12 km/h a následně sjížděl 10% klesání, během čehož generoval a ukládal energii do baterií, která by jinak přišla vniveč. Na konci okruhu pak náklaďáku údajně zbyl dostatek energie, aby podnikl další testovací cykly.

Společnost bohužel nezveřejnila bližší technická data, takže neznáme výkon ani počet použitých elektromotorů, kapacitu baterie, nosnost ani zátěž, se kterou vůz první kolečko testů podstupoval. Obrovská halda hlíny na jeho korbě nicméně naznačuje, že ho nikdo během testů nešetřil.

Jak dodal web International Mining, prototyp elektrického náklaďáků je postaven na platformě náklaďáku 793, která byla relativně nedávno představena s novým vznětovým pohonem, se kterým patří do kategorie 224tunových důlních náklaďáků.

Kromě nového elektrického náklaďáku se společnost Caterpillar pochlubila také vývojem obnovitelných zdrojů elektrické energie pro své testovací centrum v Tucsonu. To totiž není připojeno k běžné síti a jeho chod zajišťují naftové generátory, čímž se společnost blíží k podmínkám, se kterými často pracují těžební společnosti ve svých areálech.

Společnost si tak může udělat jasnou představu o tom, jak náročné bude udržet chod areálu jen z udržitelných zdrojů. V minulosti proto společnost instalovala solární panely o výkonu 750 kW, přičemž do budoucna plánuje zvyšovat jejich kapacitu až na 2 MW.

Do budoucna se však počítá také s instalací větrné turbíny o výkonu až 3 MW, energetickým úložištěm s kapacitou 18 MWh a zařízením na ukládání vodíku, který bude následně využíván pro výrobu elektrické energie prostřednictvím palivových článků. Caterpillar tak evidentně bere elektrifikaci celého odvětví vážně.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - WinDiesel
29. 11. 2022 15:38
Re: Pozdrav od vědců
to ovšem EV fanatiky nezajímá :-)
a nezapomeň odpočítat dolních a horních % - do nuly nevybiješ a do % nenabiješ ...
takže za roku počítej s mínus 32,5%
Avatar - Barrichello
29. 11. 2022 13:48
Pozdrav od vědců
https://www.novinky.cz/…vyzkumy-40415870#…

:-) :-) :-) :-) :-)
28. 11. 2022 20:27
Re: Prax
Nevylučujem, že občas kúpiš aj tri batérie, ale v súkromnom sektore to zvykne vyhrať najefektívnejšie riešenie. Ak sú tri batérie to čo udrží techniku v chode, tak budú 3. Ale v tomto prípade nabíjanie znamená prestoj v čase keď môžeš zarábať. To by asi ťažko predal ako výhodu.
Avatar - speedfred
28. 11. 2022 19:06
Prax
Občas sa nakupuješ aj 3 batérie:
1 v aute/stroj
2 nabíjačka
3 chladenie

Niemand : Častá prax
28. 11. 2022 16:21
Re: Re: Pohon
Jeden príklad máš tu https://www.firstpost.com/…ing-7190131.html
CAT nie je prvý koho to napadlo. Hádam, že doteraz boli limitom ceny batérii, ale už to asi má ekonomickú návratnosť.