Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

JCB prý přišlo na to, jak udržet spalovací motory. Přišli s revoluční myšlenkou

Mirek Mazal Mirek Mazal 11. 8. 2021 • 20:38
25
44
Zobrazit náhledy (25)
JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Pothole Pro JCB Fastrac 8000 JCB Fastrac 8000 JCB 427 JCB 427 JCB 427 JCB 427 JCB 427 JCB JZ141 LC JCB JZ141 LC

Ekologický nápad zatím funguje a vychází levněji než nákup elektromobilu. Tisíce hodin ročně může pracovat výkonný naftový motor upravený na spalování alternativního paliva.

Automobilky trápí zatížení emisními cíli, které vyžadují méně produkovaných škodlivin pod pohrůžkou pokut. I když je zbožným přáním uhlíkově neutrální prostředí, nečistoty se kumulují v lokalitách mimo hlavní pozorování a provoz aut se prvoplánově jeví jako ekologický. Ohleduplná strategie protíná všechna odvětví automobilového průmyslu a do vývoje bezemisních motorů promlouvají překvapiví činitelé. Je to společnost JCB, která vymyslela možnost udržení existence klasických motorů bez emisí.

Klíčový hráč těžkotonážního strojírenství sestavil nově vyvinutý spalovací motor na vodíkový pohon. Originální kombinace je podle Britů vhodnou alternativou k elektromobilům a jakýmkoliv palivovým článkům prosazovaným pod pohrůžkou vysokých sankcí.

Poznáním zákulisí se vyjasňují důvody, proč zrovna výrobce stavební a manipulační techniky zachraňuje čest motorářské klasiky. Rypadla a jiné stroje fungují bez přestávky více provozních hodin než průměrné osobní auto. Ředitel JCB Anthony Paul Bamford uvedl, že osobní vozidla v průměru najedou přibližně 300 hodin ročně, proti tomu i běžný bagr zvládne zhruba desetkrát vyšší porci provozu. V zemích jako Indie běží tyto stroje minimálně pět tisíc hodin ročně, dodal předseda společnosti. Rok se skládá z 8760 hodin, vrčet většinu času vyžaduje spolehlivou techniku nenáročnou na servis.

Aby ekologický elektromotor fungoval minimálně osm hodin v průmyslovém zatížení, je nutné používat velké sestavy baterií. Skládání zásob energie do větších celků raketově zvyšuje výrobní náklady, podobně prudce roste složitost systému náchylného na závady a neméně podstatné negativum je i zvýšení celkové hmotnosti bzučící mašiny. Vývojáři JCB se opakovaně pokoušeli transformovat jednotlivé divize na elektromobily a jiné ekologické experimenty, ale nízká efektivita přirozeně donutila vymyslet něco jiného a snad i plošně použitelného.

Osazenstvo v čele JCB bylo dostiženo ekologickým fenoménem současnosti a v rámci vnitřních principů se z ekologické hrozby stala inženýrská výzva. Vybraní odborníci firmy vzali tradiční dieselový motor a pomocí úprav se snaží vytvořit plošně použitelnou pohonnou jednotku spalující vodík.

Vlastní řešení obsahuje změny hlav válců a zapalovacích systémů. Vedoucí inženýr John McCarthy zmínil tyto změny, které jsou základem pro přechod od vznětového mechanismu k zážehovému. Přenastavení podle JCB nevyžaduje žádnou zásadní přestavbu motoru, podařila se udržet i frekvence nutného tankování a nenarostly ani náklady na vlastnictví noviny či údržbu.

Jednou z nevýhod vodíku je produkce oxidů dusíku. Britové si proti tomu pomohli nastavením chudé směsi paliva, jelikož vodík disponuje vyšší hustotu energie než nafta a tím pádem si chudší směs udržuje stejné hodnoty točivého momentu. Další způsob eliminace škodlivin přestavuje selektivní katalytická redukce, která je běžná pro dnešní naftové motory.

Firma v čele s Bamfordem má několik dalších důvodů pro vývoj vlastního řešení udržení spalovacích agregátů. Vzhledem k tomu, že baterie elektromobilů jsou vyráběny ze vzácných kovů, bude prý dostupnost akumulátorů klesat v protipólu s jejich citelným zdražováním. Levněji údajně vychází nákup stále více zatracované konvenční techniky včetně drobné investice do vodíkové konverze.

Související články

Témata
Avatar - elektrikar
10. 9. 2021 13:08
Re: Redakce, už zase?
Autor zjevně nechápe, že NOx = zoxidovaný dusík. A co je v té chudé směsi? Není tam náhodou hromada dusíku ze vzduchu spolu s kyslíkem ze vzduchu? A co se stane při velkém tlaku a teplotě? No ten kyslík nemůže zoxidovat palivo, tak zoxiduje ten vzdušný dusík :yes:
14. 8. 2021 22:50
Re: Vodík
Nebezpečenstvo sa zvládnuť dá - ale vždy bude väčšie v porovnaní s klasickými fosílnymi palivami, CNG aj LPG, nehovoriac o baterkách.
Zvýšenie bezpečnosti znamená ďalšie zvýšenie ceny pre koncového užívateľa - jak vodíka samotného, tak techniky v aute aj na čerpacích staniciach. Čiže naďalej značne nepriechodné.
So všetkým ostatným súhlas bez výhrad.
14. 8. 2021 12:20
Re: Vodík
Myslim, ze nebezpeci je zvladnutelne.

Ekologie je pri 3x vetsi energeticke narocnosti provozu sporna. Ale pri vyuziti "zelene" energie pro vyrobu vodiku (a samozrejme pouziti palivovych clanku, ne spalovacich motoru...) OK.

Ekonomicnost vodiku ve srovnani s ICE nebo BEV neni realna, obzvlast s ohledem na predchozi bod.
Vodik ma smysl jen tam, kde neni mozne (efektivni) pouzit baterky.

Nez vodik, to radeji vymenu baterky.
V tomto pripade totiz vodik pozbyde svou jedinou vyhodu oproti BEV. A sice rychly tankovani.
13. 8. 2021 16:50
Re: Nesmysl
na dovozu neni spatneho nic, pokud ovsem tou zemi odkud dovazis neni politicky na jine vlne nez ty a uvalujes na ni sankce :-[]
13. 8. 2021 16:49
Re: Nesmysl
aha tady nekdo nevi co znamena slovo energie nebo energeticka komodita

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud