Ceny baterií pro elektromobily spadly za 10 let již o 89 %
Pokud bude cena padat podobným tempem, mohli bychom se do pár let skutečně dočkat srovnatelných cen elektromobilů a automobilů se spalovacím motorem.
Jedním z největších problémů elektromobility, pokud tedy pomineme omezený dojezd a zdlouhavé nabíjení, zůstávají vysoké ceny. Samotné ceny lithium-iontových baterií využívaných v elektromobilech ale během uplynulé dekády spadly až o 89 procent, jak uvádí Fast Company.
Zatímco před deseti lety se cena baterií pro elektromobily pohybovala okolo 1.110 dolarů za 1 kWh, dnes by měla stejná kapacita přijít na cca 137 dolarů. Bavíme se přitom o průměrných cenách, na příklad na čínském trhu se však ceny baterií pro čínské elektrické autobusy dostávají i na úroveň okolo 100 dolarů.
„Pokud se podíváte na pozoruhodné snižování nákladů za poslední desetiletí, a jaké se očekává v následujících letech, a spojíte to s eskalací politických opatření v Evropě a očekávaných opatření v USA a Číně, pak máte velmi účinnou kombinaci faktorů pro podporu vzestupu elektromobilů, který začíná nyní,“ uvedl Logan Goldie-Scot, vedoucí čisté energie Bloomberg New Energy Finance, v rozhovoru pro Fast Company.
Goldie-Scot věří, že se v příštích letech dočkáme dalších cenových pádů baterií. Do čtyř let by pak nejvýznamnější světové automobilky měly být schopné přivést na masový trh elektromobily, které budou prodávat se stejnou cenou a marží, jako srovnatelné automobily se spalovacími motory.
V prémiovém segmentu se dokonce ceny elektrifikovaných modelů a modelů se spalovacími motory začínají srovnávat již nyní. Jak ovšem Goldie-Scot dodává, náklady na provoz hrají již nyní výrazně do karet elektromobilům. A s rozvojem technologie baterií by měla být situace časem ještě lepší.