Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny baterií pro elektromobily spadly za 10 let již o 89 %

Ondřej Mára
Diskuze (116)

Pokud bude cena padat podobným tempem, mohli bychom se do pár let skutečně dočkat srovnatelných cen elektromobilů a automobilů se spalovacím motorem.

Jedním z největších problémů elektromobility, pokud tedy pomineme omezený dojezd a zdlouhavé nabíjení, zůstávají vysoké ceny.  Samotné ceny lithium-iontových baterií využívaných v elektromobilech ale během uplynulé dekády spadly až o 89 procent, jak uvádí Fast Company.

Zatímco před deseti lety se cena baterií pro elektromobily pohybovala okolo 1.110 dolarů za 1 kWh, dnes by měla stejná kapacita přijít na cca 137 dolarů. Bavíme se přitom o průměrných cenách, na příklad na čínském trhu se však ceny baterií pro čínské elektrické autobusy dostávají i na úroveň okolo 100 dolarů.

Pokud se podíváte na pozoruhodné snižování nákladů za poslední desetiletí, a jaké se očekává v následujících letech, a spojíte to s eskalací politických opatření v Evropě a očekávaných opatření v USA a Číně, pak máte velmi účinnou kombinaci faktorů pro podporu vzestupu elektromobilů, který začíná nyní,“ uvedl Logan Goldie-Scot, vedoucí čisté energie Bloomberg New Energy Finance, v rozhovoru pro Fast Company.

Goldie-Scot věří, že se v příštích letech dočkáme dalších cenových pádů baterií. Do čtyř let by pak nejvýznamnější světové automobilky měly být schopné přivést na masový trh elektromobily, které budou prodávat se stejnou cenou a marží, jako srovnatelné automobily se spalovacími motory.

V prémiovém segmentu se dokonce ceny elektrifikovaných modelů a modelů se spalovacími motory začínají srovnávat již nyní. Jak ovšem Goldie-Scot dodává, náklady na provoz hrají již nyní výrazně do karet elektromobilům. A s rozvojem technologie baterií by měla být situace časem ještě lepší.

Ondřej Mára
Diskuze (116)

Doporučujeme

3. 1. 2021 20:10
Re: a padat to bude dal
Zase jeden, co v životě elektromobil neviděl, ani neví co to je ale hned ví, že lidi v panelácích nemají kde nabíjet a čas trávit hodiny na nabíječkách.

Kamarád si koupil citigo a bydlí v praze v paneláku. A světě div se nemá žádný problém s nabíjením. Citigo si pochvaluje a to měl před tím velké luxusní auto se kterým jezdil do práce.
Proč? Jednoduše proto, že si to uměl spočítat a vyzkoušel si auto před tím než si ho koupil.

Nákupní taška jako je citigo s dojezdem cca 250 km pro člověka co bydlí v Praze v paneláku a jezdí do práce 10 km znamená, že mu stačí nabíjet jednou za 3 týdny, tj. skoro jen 1x za měsíc !!! Když se jednou za měsíc zastaví nakoupit v obchodě a nechá to auto v tom obchodě v nabíječce, tak neztratí nabíjením ani minutu a má stále nabito na cesty do práce. Tj. daleko daleko pohodlnější než jezdit na čerpací stanici.

Ale to lidi nepochopí, pokud si elektromobil nevyzkouší minimálně několik dní jezdit.

A to že nejsou nabíječky to už také dávno neplatí (možná před 5 lety, dnes ne). Ty rostou jako houby po dešti, dneska má nabíječku skoro každý obchodní centrum a když ne, tak ji brzo postaví.
3. 1. 2021 19:56
Re: neverending
Jde samozřejmě o princip, ale jak je vidět, evidentně jsi to nepochopil.
Směšný je jak jsi ze sebe dokázal v tak krátké větě udělat blba. U tebe bych se nedivil, kdybys věřil, že je Země placatá.

Je úplně jedno o jaký produkt se jedná, jestli auto, televize, mobil, nebo žárovka.
Jde o životní cyklus a říká se ji "S-křivka", protože připomíná s vým tvarem S.
http://moodle.vcele.eu/course/view.php?id=7
- kapitola 5 životní cyklus a S-křivka.
http://moodle.vcele.eu/mod/page/view.php?id=170

Nebo wiki:
https://cs.wikipedia.org/…_cyklus_produktu

A obrázek:
https://www.svetproduktivity.cz/…03/Image1227.jpg

Pro každého kdo má v hlavě rozum a ne piliny, je jasné, že spalovací motor se dostává do konečné fáze své životnosti (to neznamená, že zítra končí, ale bude tu ještě x desítek let), naproti tomu elektromobily za chvíli dosáhnou k 15% a za "pár" let tu budou v období prudkého nárůstu. s-křivky.
3. 1. 2021 19:32
Re: Nikomu normálnímu přece nemůže vadit,
To není pravda a COVID to jasně dokázal:
https://www.politikaspolecnost.cz/…votni-prostredi/
https://www.novinky.cz/…ovzdusi-40320098

Dřív bylo aut o proti dnešku minimum, takže sice se dnes filtry v autech zlepšili (mimochodem díky regulaci státu, na které tu taky lidi nadávají a teď se to najednou hodí do krámu) ale to zlepšení "pár" procent je nic o proti navýšení počtu automobilů ve městech.
Stačí se podívat na grafy znečistění měst když auta jezdí a když nejezdí.
Rozdíl je obrovský.
3. 1. 2021 19:28
Re: Nikomu normálnímu přece nemůže vadit,
S tím znečištěním je to přesně obráceně než píšeš. COVID velmi pomohl znečištění zmenšit. A to dost výrazně hlavně z toho důvodu, že lidi přestali jezdit autama. Doprava se obrovsky zmenšila a tím se znečištění ve městech výrazně zlepšilo všude po světě. Krásně je to vidět např. zde:
https://www.politikaspolecnost.cz/…votni-prostredi/
https://www.novinky.cz/…ovzdusi-40320098
A důvod je prostý zmenšení emisí z dopravy, tj. ty jedy, která auta vypouští. To znamená, rozhodně to není čistička vzduchu ani nic s tím společného. Tohle je snad jasný, ne?
To že se emise z aut za posledních 20 let zlepšili je také jasné, zlepšují se katalyzátory a filtry u aut. Ale na druhou stranu to zase vyrovnává obrovský nárůst počtu aut. Takže sice se zmenšují emise, naproti tomu se ale zvyšuje počet aut. Takže je to šul nul.
Počet automobilů na silnicích se za posledních 20 let dramaticky zvýšil. Takže nějaké zmenšení emisí o "pár" procent je nic.
3. 1. 2021 15:24
Re: Nikomu normálnímu přece nemůže vadit,
Hmmm, asi stejná záhada jako proč popírás obsah článku který sem sám dáš...