Česká dálniční síť bude kompletní do roku 2025, bude to stát 499 mld.korun

Česká dálniční síť bude kompletní do roku 2025, bude to stát 499 mld.korun

Česká dálniční síť bude kompletní do roku 2025, bude to stát 499 mld.korun Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Ministerstvo dopravy spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury vypracovalo sektorové strategie pro nastavení priorit výstavby dálniční sítě v krátkodobém horizontu do roku 2013.

Budou sloužit také jako podklad pro přípravu plánu do roku 2025. Jednotlivým dopravním stavbám a tahům byla tedy přiřazena důležitost a potřebnost výstavby. Zároveň byl na MD a SFDI zpracován model financování výstavby dopravní infrastruktury.

Z něj vyplývá, že například na dokončení staveb páteřní sítě dálnic a rychlostních silnic jsou potřeba investice v celkové výši 499 mld. Kč, zatímco při nezměněném způsobu financování by do roku 2020 bylo k dispozici pouhých 96 mld. Kč. To by odsunulo termín dobudování prakticky do nekonečna, konkrétně do roku 2223!

Realistický scénář ale počítá s dokončením celé sítě v roce 2025, oproti původnímu výhledu z konce minulého století se posunul o dalších pět let. Roční dotace do systému by měly zpočátku činit 100 až 125 mld. Kč, během následujících patnácti let by měly poklesnout pod 80 miliard.

V současné době měří domácí dálniční síť 1.113 km, v realizaci je dalších 171 km. Zbylých 869 km je součástí zmíněného plánu. Po dokončení v roce 2025 tedy budeme moci využívat 2.153 km rychlostních komunikací.

Nejvyšší prioritu má momentálně severní část tzv. Pražského okruhu, R35 z Hradce Králové směrem na Olomouc, D3 do Českých Budějovic a některé části severomoravské R48.

Ti, kteří volají po dostavbě například rychlostní komunikace R6 z Prahy do Karlových Varů a Chebu, si budou muset počkat. Rovněž nejzazší termín dokončení má R55 ze Zlína na jihozápad, jenž bude napojena na dálnici D2 Brno-Bratislava. Podobný osud čeká i R7 od Slaného severozápadním směrem, R49 na Slovensko, nebo R11 od Hradce Králové na sever k polským hranicím.

Mimochodem, naši polští sousedé budují dálnice, rychlostní silnice a obchvaty měst daleko rychlejším tempem. Jen v letech 2008-2009 otevřeli takřka 700 km a stejnou porci mají ve výstavbě. Současná délka komunikací dálničního typu je přitom jen o něco vyšší než ta naše: 1.300 km. Do roku 2015 by přitom měla vzrůst minimálně o dalších 2.500 km.