Česko vs. Slovensko: Jak si dnes stojí v automobilovém průmyslu?
Automobilka Jaguar Land Rover tento týden zahajuje napjatě očekávanou výrobu ve své nové továrně na Slovensku. Při této příležitosti a příležitosti oslav 100 let od založení Československa jsme se rozhodli srovnat, jak si Slovensko vede ve srovnání s Českem v oblasti produkce automobilů.
Srovnání je to velice zajímavé, protože Česko i Slovensko hrají v oblasti produkce automobilů důležitou roli, a to nejen z evropského hlediska, ale i globálního. Jestliže Česko bylo v roce 2017 s 1,414 miliony vyprodukovanými automobily 13. největší zemí světa vyrábějící osobní automobily, Slovensko bylo loni šestnácté, s 1.001.520 vyrobenými auty.
Když se ale přepočte počet vyrobených aut na obyvatele, Slovensko se dostane před Česko. A je dokonce v tomto ohledu největší zemí světa, Česká republika následuje hned na druhé příčce. I z toho důvodu je hospodářství Slovenska na autoprůmyslu ještě závislejší než to české, podíl automobilového průmyslu na HDP Slovenska je 13 %, zatímco u nás činí 9 %.
Česko vs. Slovensko: Srovnání automobilového průmyslu | ||
Země | Česká republika | Slovenská republika |
Podíl automobilového průmyslu na HDP | 9% | 13% |
Podíl automobilového průmyslu na průmyslové produkci země | 24% | 41% |
Podíl automobilového průmyslu na exportu | 22% | 35% |
Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu | 126.375 | 250.000 |
Počet vyrobených aut v roce 2017 | 1.414.000 | 1.001.520 |
V obou zemích dnes fungují tři klíčoví výrobci osobních vozů (nechme teď stranou malovýrobce sporťáků). V Česku je to samozřejmě domácí Škoda (s výrobou vozů v Mladé Boleslavi a Kvasinách), kterou doplňují Hyundai v Nošovicích a automobilka TPCA v Ovčárách u Kolína, která vyrábí miniauta značek Citroën, Peugeot a Toyota.
Největší podíl na české výrobě má právě Škoda s 858.103 vyrobenými vozy v roce 2017. Hyundai Motor Manufacturing Czech, jak zní oficiální název nošovického závodu, loni vyrobil 356.700 aut a TPCA Czech 199.078 vozů.
To na Slovensku je podíl vyrovnanější. Vede Volkswagen, jehož bratislavská továrna (původní BAZ) loni vyprodukovala 361.776 automobilů. Následuje Kia, která v Žilině loni postavila 335.600 aut, a PSA, z jehož trnavského závodu v loňském roce vyjelo 335.069 automobilů.
K tomu ale už brzy přibudou auta z nitranského závodu britské automobilky Jaguar Land Rover, který je projektován na produkci 150.000 automobilů ročně. Hned takového čísla asi nedosáhne, v následujících letech se ale s využitím takové kapacity jistě počítá.
Přesto pokud výroba v českých továrnách neklesne, mělo by se u nás i nadále vyrábět více automobilů než na Slovensku. Buď jak buď, platí, že Česko a Slovensko jsou dnes v produkci aut z celosvětového pohledu jedněmi z klíčových hráčů. Tak snad to bratrům ze střední Evropy vydrží!
Největší výrobci osobních automobilů na světě (dle OICA) | |||
Poř. | Země | Vyrobená auta [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Čína | 24,806.687 | +3,19 |
2. | Japonsko | 8,347.836 | +5,31 |
3. | Německo | 5,645.581 | -1,76 |
4. | Indie | 3,952.550 | +5,83 |
5. | Jižní Korea | 3,735.399 | -2,69 |
6. | USA | 3,033.216 | - 8.13 |
7. | Španělsko | 2,291.492 | -1,3 |
8. | Brazílie | 2,269.468 | +25,2 |
9. | Mexiko | 1,900.029 | +13 |
10. | Francie | 1,748.000 | +6,54 |
11. | Británie | 1,671.166 | -3,7 |
12. | Írán | 1,418.550 | +18,19 |
13. | ČR | 1,413.881 | +5,21 |
14. | Rusko | 1,348.029 | +19,01 |
15. | Turecko | 1,142.906 | +14,12 |
16. | Slovensko | 1,001.520 | -3,7 |