Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
95 Fotogalerie

Česko vs. Slovensko: Jak si dnes stojí v automobilovém průmyslu?

Zatímco českou produkci aut žene hlavně domácí Škoda, na Slovensku vládnou zahraniční značky, nejvíce aut produkuje závod Volkswagenu.

Automobilka Jaguar Land Rover tento týden zahajuje napjatě očekávanou výrobu ve své nové továrně na Slovensku. Při této příležitosti a příležitosti oslav 100 let od založení Československa jsme se rozhodli srovnat, jak si Slovensko vede ve srovnání s Českem v oblasti produkce automobilů.

Srovnání je to velice zajímavé, protože Česko i Slovensko hrají v oblasti produkce automobilů důležitou roli, a to nejen z evropského hlediska, ale i globálního. Jestliže Česko bylo v roce 2017 s 1,414 miliony vyprodukovanými automobily 13. největší zemí světa vyrábějící osobní automobily, Slovensko bylo loni šestnácté, s 1.001.520 vyrobenými auty.

Když se ale přepočte počet vyrobených aut na obyvatele, Slovensko se dostane před Česko. A je dokonce v tomto ohledu největší zemí světa, Česká republika následuje hned na druhé příčce. I z toho důvodu je hospodářství Slovenska na autoprůmyslu ještě závislejší než to české, podíl automobilového průmyslu na HDP Slovenska je 13 %, zatímco u nás činí 9 %.

Česko vs. Slovensko: Srovnání automobilového průmyslu
ZeměČeská republikaSlovenská republika
Podíl automobilového průmyslu na HDP9%13%
Podíl automobilového průmyslu na průmyslové produkci země24%41%
Podíl automobilového průmyslu na exportu22%35%
Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu126.375250.000
Počet vyrobených aut v roce 20171.414.0001.001.520

V obou zemích dnes fungují tři klíčoví výrobci osobních vozů (nechme teď stranou malovýrobce sporťáků). V Česku je to samozřejmě domácí Škoda (s výrobou vozů v Mladé Boleslavi a Kvasinách), kterou doplňují Hyundai v Nošovicích a automobilka TPCA v Ovčárách u Kolína, která vyrábí miniauta značek Citroën, Peugeot a Toyota.

Největší podíl na české výrobě má právě Škoda s 858.103 vyrobenými vozy v roce 2017. Hyundai Motor Manufacturing Czech, jak zní oficiální název nošovického závodu, loni vyrobil 356.700 aut a TPCA Czech 199.078 vozů.

To na Slovensku je podíl vyrovnanější. Vede Volkswagen, jehož bratislavská továrna (původní BAZ) loni vyprodukovala 361.776 automobilů. Následuje Kia, která v Žilině loni postavila 335.600 aut, a PSA, z jehož trnavského závodu v loňském roce vyjelo 335.069 automobilů.

K tomu ale už brzy přibudou auta z nitranského závodu britské automobilky Jaguar Land Rover, který je projektován na produkci 150.000 automobilů ročně. Hned takového čísla asi nedosáhne, v následujících letech se ale s využitím takové kapacity jistě počítá.

Přesto pokud výroba v českých továrnách neklesne, mělo by se u nás i nadále vyrábět více automobilů než na Slovensku. Buď jak buď, platí, že Česko a Slovensko jsou dnes v produkci aut z celosvětového pohledu jedněmi z klíčových hráčů. Tak snad to bratrům ze střední Evropy vydrží!

Největší výrobci osobních automobilů na světě (dle OICA)
Poř.ZeměVyrobená auta [ks]Meziroční změna [%]
1.Čína24,806.687+3,19
2.Japonsko8,347.836+5,31
3.Německo5,645.581-1,76
4.Indie3,952.550+5,83
5.Jižní Korea3,735.399-2,69
6.USA3,033.216- 8.13
7.Španělsko2,291.492-1,3
8.Brazílie2,269.468+25,2
9.Mexiko1,900.029+13
10.Francie1,748.000+6,54
11.Británie1,671.166-3,7
12.Írán1,418.550+18,19
13.ČR1,413.881+5,21
14.Rusko1,348.029+19,01
15.Turecko1,142.906+14,12
16.Slovensko1,001.520-3,7