Český trh v červenci 2021: Opět nastal pád registrací, můžou za to čipy
Registrace nových automobilů v červenci meziročně klesly o bezmála sedm procent. Třeba Hyundai a Kia ale zaznamenaly výrazný nárůst.
Český trh s novými automobily opět zaznamenal pokles registrací. V červenci 2021 bylo u nás registrováno 18.405 automobilů, o bezmála sedm procent méně než před rokem. Oproti červenci 2019, kdy prodeje ještě nebyly ovlivněny pandemií koronaviru, červencové registrace osobních aut spadly dokonce o 15 %. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA).
SDA přitom vysvětluje, že se v tomto směru mimo jiné projevuje i vliv chybějících komponentů pro výrobu nových automobilů. Potíž je hlavně s polovodiči, jejichž nedostatek už negativně ovlivnil produkci množství automobilek. Ty navíc kvůli přísným emisním normám v Evropské unii preferují ponechat nedostatkový komponent pro nějaký nízkoemisní model, což dále ovlivňuje odbyt.
Červencový pokles registrací je už znatelný na výsledcích domácí Škody. Ta sice zůstává jedničkou na trhu, 6.628 registrací je však o 13,3 % méně než před rokem. Naopak druhý Hyundai meziročně vyskočil o 29,1 % na 1.772 registrovaných aut. Rostl i třetí Volkswagen, o 12,3 % na 1.447 automobilů.
Vyskočila rovněž Kia, která se díky 1.013 registracím (+21,3 %) vyšvihla na čtvrté místo mezi značkami. Jde přitom o poslední značku, která za červenec překonala tisícovku registrovaných kousků. Největší procentuální nárůst v top 10 nicméně hlásí celkově devátý Seat, jehož 581 registrovaných kusů je o 127 % více než před rokem.
Jiné značky však v červenci výrazněji spadly. Platí to pro Peugeot (-34,5 %) nebo Dacii (-31,6 %). Právě u rumunské značky však odbyt ovlivnil i konec na českém trhu oblíbených modelů Dokker a Logan MCV.
Český trh – registrace nových aut v červenci 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 7/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6628 | -13,3 | 36,0 |
2. | Hyundai | 1772 | +29,1 | 9,63 |
3. | Volkswagen | 1447 | +12,3 | 7,86 |
4. | Kia | 1013 | +21,3 | 5,50 |
5. | Toyota | 859 | -0,7 | 4,67 |
6. | Peugeot | 807 | -34,5 | 4,38 |
7. | Dacia | 773 | -31,6 | 4,2 |
8. | Mercedes-Benz | 630 | -16,2 | 3,42 |
9. | Seat | 581 | +127,0 | 3,16 |
10. | Ford | 520 | -16,1 | 2,83 |
11. | BMW | 415 | -16,0 | 2,25 |
12. | Renault | 380 | -43,6 | 2,06 |
13. | Opel | 373 | +31,8 | 2,03 |
14. | Citroën | 298 | -23,8 | 1,62 |
15. | Audi | 254 | +0,8 | 1,38 |
16. | Suzuki | 252 | +14,6 | 1,37 |
17. | Mazda | 214 | +41,7 | 1,16 |
18. | Volvo | 165 | -14,5 | 0,9 |
19. | Mitsubishi | 112 | -30,0 | 0,61 |
20. | Honda | 95 | -32,6 | 0,52 |
- | CELKEM | 18.405 | -6,9 | - |
Co se týče pořadí modelů, tak i v červenci si první příčku udržela Škoda Fabia, a to přestože je za rohem její mezigenerační výměna. Jejích 1.455 registrací nicméně bylo o 6,3 % méně než před rokem. Druhá je Škoda Octavia, která se meziročně propadla dokonce o 29 %, na 1.345 registrací. Třetí je za červenec Škoda Kamiq, jejíchž 1.238 registrovaných kusů je naopak o 95 % více než před rokem.
Po loňském pádu kvůli mezigenerační proměně opět roste za červenec celkově devátý Volkswagen Golf – meziročně o 134,5 %. Stejně tak se letos daří Seatu Arona, v červenci byl dvanáctý, s meziročním skokem o 668,9 %.
Český trh – registrace nových aut v červenci 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 7/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1455 | -6,3 | 7,91 |
2. | Škoda Octavia | 1345 | -29,0 | 7,31 |
3. | Škoda Kamiq | 1238 | +95,0 | 6,73 |
4. | Hyundai i30 | 847 | +27,4 | 4,6 |
5. | Škoda Kodiaq | 801 | +22,5 | 4,35 |
6. | Škoda Scala | 718 | -21,4 | 3,9 |
7. | Škoda Karoq | 675 | -26,2 | 3,67 |
8. | Hyundai Tucson | 502 | +49,0 | 2,73 |
9. | VW Golf | 483 | +134,5 | 2,62 |
10. | Dacia Duster | 469 | +34,8 | 2,55 |
11. | Kia Ceed | 436 | +24,2 | 2,37 |
12. | Seat Arona | 346 | +668,9 | 1,88 |
13. | Peugeot 2008 | 320 | -27,1 | 1,74 |
14. | Škoda Superb | 302 | -68,7 | 1,64 |
15. | Dacia Sandero | 261 | +3,6 | 1,42 |
16. | Toyota Corolla | 222 | +62,0 | 1,21 |
17. | Opel Crossland | 216 | +83,1 | 1,17 |
18. | VW Tiguan | 191 | +2,7 | 1,04 |
19. | Peugeot 3008 | 185 | +23,3 | 1,01 |
20. | Ford Puma | 182 | +16,7 | 0,99 |
Za sedm měsíců roku 2021 registrace nových automobilů na českém trhu zatím rostou, činí 131.210 aut, o 14,3 % více než před rokem. Vede domácí Škoda, následovaná Hyundaiem a Volkswagenem, které mají na svém kontě takřka 12.000 registrací. Čtvrtá je Toyota, následovaná Mercedesem, který letos zatím roste o 37,4 %.
V top 20 jsou pak jenom tři značky, kterým registrace meziročně klesají, konkrétně Dacia, Renault a Mitsubishi. V případě rumunské značky za to může výše zmíněný důvod konec oblíbených modelů, u tří diamantů zase zato nepochybně může stárnoucí nabídka.
Český trh – registrace nových aut v období leden-červenec 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-7/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 46727 | +4,7 | 35,27 |
2. | Hyundai | 11997 | +28,0 | 9,14 |
3. | Volkswagen | 11910 | +33,0 | 9,08 |
4. | Toyota | 5989 | +18,7 | 4,56 |
5. | Mercedes-Benz | 5575 | +37,4 | 4,25 |
6. | Kia | 5401 | +14,4 | 4,12 |
7. | Peugeot | 5321 | +10,9 | 4,06 |
8. | Ford | 4704 | +61,4 | 3,59 |
9. | Seat | 4341 | +82,0 | 3,31 |
10. | Dacia | 3983 | -31,9 | 3,04 |
11. | Renault | 3151 | -21,1 | 2,4 |
12. | BMW | 3140 | +9,6 | 2,39 |
13. | Citroën | 2694 | +8,9 | 2,05 |
14. | Opel | 2400 | +32,5 | 1,83 |
15. | Audi | 1807 | +41,5 | 1,38 |
16. | Suzuki | 1543 | +11,8 | 1,18 |
17. | Volvo | 1525 | +36,2 | 1,16 |
18. | Mazda | 1413 | +49,2 | 1,08 |
19. | Nissan | 968 | +115,1 | 0,74 |
20. | Mitsubishi | 826 | -27,6 | 0,63 |
- | CELKEM | 131.210 | +14,3 | - |