Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2013: Dacia útočí, má tři modely v Top 5 svých tříd

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
Červnové dění na českém trhu s novými auty by se dalo shrnout jednoduše: přišel razantní útok z Rumunska.

Dacia pochopitelně neohrožuje domácí Škodu, ale tři modely v první pětce z osmi sledovaných kategorií, to už je hodně velký úspěch. Obzvláště pak mezi malými auty. Jen Logan v nižší střední (má přece rozvor přes 2,6 m!) se nevyskytuje ani v první desítce. Zdá se, že nové Sandero bylo tou správnou trefou do černého. Uvidíme, jak si rumunská lidovka s francouzskou technickou povede v následujících měsících. Je však vidět, že pod křídly Renaultu udělala Dacia obrovský skok. Kdo by to byl před deseti lety čekal?

Minivozy

Škodovky vládnou aktuálně všem svým segmentům. Polovina těch, kdo si vyberou městský minivůz, kupuje Citigo. Jenže, na svou bývalou slávu si vzpomněla Panda. Třetí generace vyšplhala v červnu na stříbrnou příčku, byť bratislavský diblík ji rozdrtil v poměru 284:43. A to ještě meziročně spadla o více než 60 %. Dále nečekejme žádné překvapení, za „medvídkem“ se seřadili staří známí. Citroën C1 se s upem od Volkswagenu dokonce rozešel smírně, Aygo ale už docela zaostalo a oproti červnu 2012 má také ztrátu necelých 60 %. Nejmenší segment se pomalu probouzí z letargie, za půl roku se prodalo jen o 10 % miniaut méně.

Třída minivozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda CITIGO 284 1626 52,7% 50,9%
2. Fiat PANDA 43 173 8,0% 5,4%
3. Citroën C1 39 275 7,2% 8,6%
3. Volkswagen UP 39 233 7,2% 7,3%
5. Toyota AYGO 22 147 4,1% 4,6%
Ostatní modely - 112 743 20,8% 23,2%
CELKEM - 539 3197 100,0% 100,0%

Malé vozy

Malá auta se nadále potýkají s razantními úbytky v obou sledovaných kategoriích (roční i měsíční), v té druhé si pohoršily dokonce o 39 %. I tak ale zůstávají druhou nejoblíbenější třídou po nižší střední. Fabia se tentokrát přes tisícovku přírůstků nepřehoupla, přesto jí pochopitelně patří suverénní zlato (i když s poklesem o 32 %). Hyundai i20 se střídá s v pořadí s Fiestou, celkově však vede skoro o 300 aut. Polo a Yaris mezi top modely ale nenajdeme. Nahradily je Dacia Sandero a Seat Ibiza. Pro Ibizu to znamená comeback, byť ve srovnání s loňskem má o 62 % méně registrací. Sandero naopak vylétlo vzhůru o více než 140 %, v šestém měsíci letopočtu 2012 si klienti koupili jen necelou stovku hatchbacků první generace. Ta druhá konečně zabodovala, vždyť v Top 5 je model vůbec poprvé za svou pětiletou kariéru.

Třída malých vozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda FABIA 950 5430 34,9% 34,1%
2. Hyundai i20 308 1885 11,3% 11,8%
3. Ford FIESTA 269 1600 9,9% 10,1%
4. Dacia SANDERO 237 673 8,7% 4,2%
5. Seat IBIZA 130 797 4,8% 5,0%
Ostatní modely - 825 5534 30,3% 34,8%
CELKEM - 2719 15919 100,0% 100,0%

Nižší střední třída

I v suverénně nejprodávanější třídě českého trhu se dějí zajímavé věci. První dvě místa jsou již delší dobu jasná, ta patří Octavii a Rapidu. Golf tentokrát nestačil nošovickému Jihokorejci, který si naopak připsal velmi slušných 643 registrací. Kiu Cee'd musíme ve špičce tabulky oželet, mezi i30 a německý bestseller se vklínil Peugeot 308. První generace končí. Kombi SW se momentálně prodává za cenu krátké verze, nejlevnější pětidveřová přitom stojí 289 tisíc korun. Kombík určitě zůstane ještě nějaký čas v nabídce po příchodu nové řady, stejně jako kupé-kabriolet CC. Červnový odbyt nižší střední dosáhl 5.155 kusů, celkový pak takřka 28 tisíc vozů. Roční čísla jsou letos tedy jen o 2 % nižší. Octavie se však čtyřicetiprocentními propady určitě nechlubí. Třistaosmička se zvedla zase o pěkných 80 procent, od začátku letopočtu pak o čtyřicet.

Nižší střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda OCTAVIA 1409 8210 27,3% 29,4%
2. Škoda RAPID 711 3417 13,8% 12,3%
3. Hyundai i30 643 2405 12,5% 8,6%
4. Peugeot 308 295 1122 5,7% 4,0%
5. Volkswagen GOLF 289 2317 5,6% 8,3%
Ostatní modely - 1808 10408 35,1% 37,3%
CELKEM - 5155 27879 100,0% 100,0%

Střední třída

Mondeo pomyslnou „bednu“ z května neobhájilo, skončilo čtvrté. Nejméně cenná virtuální medaile patří trojkovému BMW, lepši byla jen tradiční česko-německá dvojka, tedy Superb s Passatem. Pátá příčka Hyundaie i40 je již starou známou písničkou. Mazda 6 sice šplhá vzhůru, ale v červnu jí 48 kousků stačilo jen na sedmé místo. Ještě úspěšnější byl také starý známý: Peugeot 508. Kategorie v červnu razantně ztratila, takřka 39 %. Superb s Passatem mají čtyřicetiprocentní úbytky, Mondeo pak spadlo dokonce o více než polovinu. Jediným, komu se z nejlepších daří, Je BMW řady 3. Za půlrok si trh pohoršil o 19 %, spadl ze 7,5 tisíce exemplářů o čtrnáct stovek. Hyundai i40 a mnichovská trojka vykazují zde postupy přes 60 %, výsledky ostatních však nejsou bůhvíjakým zázrakem, jen VW Passat má alespoň -5 %.

Střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda SUPERB 275 1815 27,4% 29,7%
2. Volkswagen PASSAT 169 1340 16,8% 21,9%
3. BMW 3 120 449 11,9% 7,3%
4. Ford MONDEO 71 389 7,1% 6,4%
5. Hyundai i40 70 448 7,0% 7,3%
Ostatní modely - 300 1677 29,9% 27,4%
CELKEM - 1005 6118 100,0% 100,0%

Vyšší střední

Ve vyšší střední třídě se nemění vůbec nic. Naprostou nadvládu BMW, Audi a Mercedesu se snaží narušovat jen Volvo. Oba úhlavní bavorští konkurenti spolu vlastně už nebojují, nedávno modernizovaná řada 5 má před A6 a Allroady dostatečný náskok. Trojcípá hvězda bodovala znovu se dvěma modely, páté CLS si překvapivě ani nepolepšilo, ani nepohoršilo. Sportback A7 se mezi první pětku neprosmýkl. Jaguar a Lexus jsou tu bohužel jen do počtu a Renault vyprodává poslední skladové Latitude. Situace segmentu není nijak růžová, postupy ve špičce nehledejme žádné. Celkové poklesy všech zástupců dohromady o 32 %, respektive čtvrtinu jistě o lecčems vypovídají.

Vyšší střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. BMW 5 84 384 38,7% 32,5%
2. Audi A6 53 303 24,4% 25,6%
3. Mercedes-Benz E 26 128 12,0% 10,8%
4. Volvo S80/V70/XC70 23 141 10,6% 11,9%
5. Mercedes-Benz CLS 13 71 6,0% 6,0%
Ostatní modely - 18 156 8,3% 13,2%
CELKEM - 217 1183 100,0% 100,0%

Luxusní vozy

Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Doby, kdy prodeje luxusních limuzín narůstaly takřka geometrickou řadou, jsou dávno pryč. Češi mají jiné starosti a ti, kteří své drahé auto vyměnit chtěli, tak již učinili. Tabulku máme sice plnou, ale jen celková desítka nových aut je skutečně tristních. Na triumfy sedmičkového BMW jsme si již zvykli, na stříbro mohl vyšplhat Jaguar XJ spolu s Mercedesem S. Právě nová S-Klasse je možnou budoucností. Takové Audi A8 na rozdíl od svých „sourozenců“ Panamery a Phaetonu nebodovalo vůbec...

Luxusní třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. BMW 7 4 38 40,0% 38,8%
2. Jaguar XJ 2 5 20,0% 5,1%
3. Mercedes-Benz S 2 9 20,0% 9,2%
4. Porsche PANAMERA 1 8 10,0% 8,2%
4. Volkswagen PHAETON 1 1 10,0% 1,0%
Ostatní modely - 0 37 0,0% 37,8%
CELKEM - 10 98 100,0% 100,0%

Terénní vozy

Mezi terénními auty tentokrát úřadoval Duster. Ne, na vítězství nedosáhl, to patří stále Yetimu. Ani druhé místo to není, tam se nachází Hyundai ix35. Ale trojka už je jeho. Dacia opět boduje, ale proč ne, když do lehkého terénu prostě nic levnějšího neseženete. Lada Niva nechť nám laskavě odpustí, nesmrtelný ruský nezmar je „trochu jiná liga“. Z velkých teréňáků (od května 2013 máme oficiálně zase jedinou kategorii) bylo nejúspěšnější poměrně překvapivě Audi Q7, které pokořilo všechny své ostatní (převážně germánské) soky od Mercedesu, BMW a VW. Ale pochopitelně i ty ostatní neněmecké. Pikapy našly svého favorita ve Fordu Ranger, Hilux nestačil. Terénní auta jsou stále oblíbená, třída si pohoršila oproti loňsku o 10 %, respektive 12 % od ledna.

Třída terénních vozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda YETI 266 1622 11,9% 12,9%
2. Hyundai ix35 242 1131 10,8% 9,0%
3. Dacia DUSTER 184 750 8,2% 6,0%
4. Kia SPORTAGE 158 855 7,1% 6,8%
5. Volkswagen TIGUAN 135 837 6,0% 6,6%
Ostatní modely - 1254 7399 56,0% 58,8%
CELKEM - 2239 12594 100,0% 100,0%

MPV

Favoritem mnoha Čechů jsou i velkoprostorové vozy, zejména ty menší. Roomster sice dokraloval, drtí jej nošovická ix20, ale v červnu znovu zvítězil. Pomohla mu k tomu desítka užitkových verzí, jinak souboj skončil v jeho neprospěch o jediný kus (292:291). Daří se i Fordu B-Max a „nafouklému cinquecentu“ Fiat 500L, které však retroprcka připomíná jen přídí a názvem, jinak vychází z Punta. Z Top 5 zmizeli zástupci dvojitého šípu, naopak se zde objevila.... Dacia Lodgy coby nejúspěšnější střední van. Té se během ročního pobytu na trhu podařilo pěkně zamávat se zažitými pořádky. Dech totiž došel čistě francouzským konkurentům i loni tolik oblíbenému Chevroletu Orlando. MPV se sice propadla decentně do minusu (o 2,2 % od začátku letopočtu), ale lepší je v tomto směru jen nižší střední třída.

Třída MPV
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2013 1-6/2013 6/2013 1-6/2013
1. Škoda ROOMSTER 301 1652 17,0% 17,1%
2. Hyundai ix20 292 1831 16,5% 18,9%
3. Ford B-MAX 131 719 7,4% 7,4%
4. Dacia LODGY 80 443 4,5% 4,6%
5. Fiat 500L 74 377 4,2% 3,9%
Ostatní modely - 896 4665 50,5% 48,2%
CELKEM - 1774 9687 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (47)
25. 7. 2013 22:33
Re: Ovce
Osobně bych závěr o Ovcích dělal na větším vzorku než na několika kusech prodaných ve vyšší střední :no: .

Ano, obecně lidé jsou ovce, ale když už na to někdo chce poukázat, měl by to dát způsobem, z něhož by to opravdu vyplývalo, a ne působilo dojmem, že je dnes moderní nazývat lidi Ovcemi, a sám sebe u té příležitosti na přední místa ovčína napasovat :- ) . A navíc nejen Češi jsou Ovce, ale všechny národy. I když občas trochu jiným způsobem - u Američanů se příslušnost k ovčinci projevuje tím, že se chtějí za každou cenu odlišit o ostatních, i když se pak rozhodou jinak, než by se rozhodli sami a nezávisle. Je to ověřené důmyslnými experimenty, které naopak prokázaly, že v takovém Hongongu se lidé rozhodují podle ostatních - řekl bych, že toto platí většinově i u nás, ale men známými experimenty to podložit nemohu.
11. 7. 2013 11:45
Re: Zásluha Dacie
Treba Renault a uz pada ;-\
Avatar - Otrava
11. 7. 2013 00:39
Re: Zásluha Dacie
Jo takhle. To je možné...no uvidíme na konci roku. Ale fakt je, že někteří výrobci už zkoušejí zdražovat.

I když to zní, že děsně rýpu, tak s tebou souhlasím...jen beru ty prodeje raději z dlouhodobějšího hlediska.
10. 7. 2013 23:33
Re: Zásluha Dacie
Z dlouhodobejsiho hlediska to je zrejme jak rikas, ale letos je tam vyrazny pokles, prestoze ceny aut jsou hodne lakave.
Avatar - Otrava
10. 7. 2013 15:13
Re: Zásluha Dacie
Právě spíš naopak - ony se z dlouhodobějšího hlediska prodávají lépe. Otázkou ale jest, kolik z toho nakupují firmy a kolik domácnosti.
Jinak za poslední desetiletí ten prodej průběžně stoupal nebo se držel na podobné úrovni (vyjma výrazné odchylky nahoru v roce 2008, kdy (ač to zní možná paradoxně) udeřila krize).