Český trh v červnu 2013: Dacia útočí, má tři modely v Top 5 svých tříd
Dacia pochopitelně neohrožuje domácí Škodu, ale tři modely v první pětce z osmi sledovaných kategorií, to už je hodně velký úspěch. Obzvláště pak mezi malými auty. Jen Logan v nižší střední (má přece rozvor přes 2,6 m!) se nevyskytuje ani v první desítce. Zdá se, že nové Sandero bylo tou správnou trefou do černého. Uvidíme, jak si rumunská lidovka s francouzskou technickou povede v následujících měsících. Je však vidět, že pod křídly Renaultu udělala Dacia obrovský skok. Kdo by to byl před deseti lety čekal?
Minivozy
Škodovky vládnou aktuálně všem svým segmentům. Polovina těch, kdo si vyberou městský minivůz, kupuje Citigo. Jenže, na svou bývalou slávu si vzpomněla Panda. Třetí generace vyšplhala v červnu na stříbrnou příčku, byť bratislavský diblík ji rozdrtil v poměru 284:43. A to ještě meziročně spadla o více než 60 %. Dále nečekejme žádné překvapení, za „medvídkem“ se seřadili staří známí. Citroën C1 se s upem od Volkswagenu dokonce rozešel smírně, Aygo ale už docela zaostalo a oproti červnu 2012 má také ztrátu necelých 60 %. Nejmenší segment se pomalu probouzí z letargie, za půl roku se prodalo jen o 10 % miniaut méně.
Třída minivozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 284 | 1626 | 52,7% | 50,9% |
2. | Fiat PANDA | 43 | 173 | 8,0% | 5,4% |
3. | Citroën C1 | 39 | 275 | 7,2% | 8,6% |
3. | Volkswagen UP | 39 | 233 | 7,2% | 7,3% |
5. | Toyota AYGO | 22 | 147 | 4,1% | 4,6% |
Ostatní modely | - | 112 | 743 | 20,8% | 23,2% |
CELKEM | - | 539 | 3197 | 100,0% | 100,0% |
Malé vozy
Malá auta se nadále potýkají s razantními úbytky v obou sledovaných kategoriích (roční i měsíční), v té druhé si pohoršily dokonce o 39 %. I tak ale zůstávají druhou nejoblíbenější třídou po nižší střední. Fabia se tentokrát přes tisícovku přírůstků nepřehoupla, přesto jí pochopitelně patří suverénní zlato (i když s poklesem o 32 %). Hyundai i20 se střídá s v pořadí s Fiestou, celkově však vede skoro o 300 aut. Polo a Yaris mezi top modely ale nenajdeme. Nahradily je Dacia Sandero a Seat Ibiza. Pro Ibizu to znamená comeback, byť ve srovnání s loňskem má o 62 % méně registrací. Sandero naopak vylétlo vzhůru o více než 140 %, v šestém měsíci letopočtu 2012 si klienti koupili jen necelou stovku hatchbacků první generace. Ta druhá konečně zabodovala, vždyť v Top 5 je model vůbec poprvé za svou pětiletou kariéru.
Třída malých vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 950 | 5430 | 34,9% | 34,1% |
2. | Hyundai i20 | 308 | 1885 | 11,3% | 11,8% |
3. | Ford FIESTA | 269 | 1600 | 9,9% | 10,1% |
4. | Dacia SANDERO | 237 | 673 | 8,7% | 4,2% |
5. | Seat IBIZA | 130 | 797 | 4,8% | 5,0% |
Ostatní modely | - | 825 | 5534 | 30,3% | 34,8% |
CELKEM | - | 2719 | 15919 | 100,0% | 100,0% |
Nižší střední třída
I v suverénně nejprodávanější třídě českého trhu se dějí zajímavé věci. První dvě místa jsou již delší dobu jasná, ta patří Octavii a Rapidu. Golf tentokrát nestačil nošovickému Jihokorejci, který si naopak připsal velmi slušných 643 registrací. Kiu Cee'd musíme ve špičce tabulky oželet, mezi i30 a německý bestseller se vklínil Peugeot 308. První generace končí. Kombi SW se momentálně prodává za cenu krátké verze, nejlevnější pětidveřová přitom stojí 289 tisíc korun. Kombík určitě zůstane ještě nějaký čas v nabídce po příchodu nové řady, stejně jako kupé-kabriolet CC. Červnový odbyt nižší střední dosáhl 5.155 kusů, celkový pak takřka 28 tisíc vozů. Roční čísla jsou letos tedy jen o 2 % nižší. Octavie se však čtyřicetiprocentními propady určitě nechlubí. Třistaosmička se zvedla zase o pěkných 80 procent, od začátku letopočtu pak o čtyřicet.
Nižší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1409 | 8210 | 27,3% | 29,4% |
2. | Škoda RAPID | 711 | 3417 | 13,8% | 12,3% |
3. | Hyundai i30 | 643 | 2405 | 12,5% | 8,6% |
4. | Peugeot 308 | 295 | 1122 | 5,7% | 4,0% |
5. | Volkswagen GOLF | 289 | 2317 | 5,6% | 8,3% |
Ostatní modely | - | 1808 | 10408 | 35,1% | 37,3% |
CELKEM | - | 5155 | 27879 | 100,0% | 100,0% |
Střední třída
Mondeo pomyslnou „bednu“ z května neobhájilo, skončilo čtvrté. Nejméně cenná virtuální medaile patří trojkovému BMW, lepši byla jen tradiční česko-německá dvojka, tedy Superb s Passatem. Pátá příčka Hyundaie i40 je již starou známou písničkou. Mazda 6 sice šplhá vzhůru, ale v červnu jí 48 kousků stačilo jen na sedmé místo. Ještě úspěšnější byl také starý známý: Peugeot 508. Kategorie v červnu razantně ztratila, takřka 39 %. Superb s Passatem mají čtyřicetiprocentní úbytky, Mondeo pak spadlo dokonce o více než polovinu. Jediným, komu se z nejlepších daří, Je BMW řady 3. Za půlrok si trh pohoršil o 19 %, spadl ze 7,5 tisíce exemplářů o čtrnáct stovek. Hyundai i40 a mnichovská trojka vykazují zde postupy přes 60 %, výsledky ostatních však nejsou bůhvíjakým zázrakem, jen VW Passat má alespoň -5 %.
Střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda SUPERB | 275 | 1815 | 27,4% | 29,7% |
2. | Volkswagen PASSAT | 169 | 1340 | 16,8% | 21,9% |
3. | BMW 3 | 120 | 449 | 11,9% | 7,3% |
4. | Ford MONDEO | 71 | 389 | 7,1% | 6,4% |
5. | Hyundai i40 | 70 | 448 | 7,0% | 7,3% |
Ostatní modely | - | 300 | 1677 | 29,9% | 27,4% |
CELKEM | - | 1005 | 6118 | 100,0% | 100,0% |
Vyšší střední
Ve vyšší střední třídě se nemění vůbec nic. Naprostou nadvládu BMW, Audi a Mercedesu se snaží narušovat jen Volvo. Oba úhlavní bavorští konkurenti spolu vlastně už nebojují, nedávno modernizovaná řada 5 má před A6 a Allroady dostatečný náskok. Trojcípá hvězda bodovala znovu se dvěma modely, páté CLS si překvapivě ani nepolepšilo, ani nepohoršilo. Sportback A7 se mezi první pětku neprosmýkl. Jaguar a Lexus jsou tu bohužel jen do počtu a Renault vyprodává poslední skladové Latitude. Situace segmentu není nijak růžová, postupy ve špičce nehledejme žádné. Celkové poklesy všech zástupců dohromady o 32 %, respektive čtvrtinu jistě o lecčems vypovídají.
Vyšší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | BMW 5 | 84 | 384 | 38,7% | 32,5% |
2. | Audi A6 | 53 | 303 | 24,4% | 25,6% |
3. | Mercedes-Benz E | 26 | 128 | 12,0% | 10,8% |
4. | Volvo S80/V70/XC70 | 23 | 141 | 10,6% | 11,9% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 13 | 71 | 6,0% | 6,0% |
Ostatní modely | - | 18 | 156 | 8,3% | 13,2% |
CELKEM | - | 217 | 1183 | 100,0% | 100,0% |
Luxusní vozy
Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Doby, kdy prodeje luxusních limuzín narůstaly takřka geometrickou řadou, jsou dávno pryč. Češi mají jiné starosti a ti, kteří své drahé auto vyměnit chtěli, tak již učinili. Tabulku máme sice plnou, ale jen celková desítka nových aut je skutečně tristních. Na triumfy sedmičkového BMW jsme si již zvykli, na stříbro mohl vyšplhat Jaguar XJ spolu s Mercedesem S. Právě nová S-Klasse je možnou budoucností. Takové Audi A8 na rozdíl od svých „sourozenců“ Panamery a Phaetonu nebodovalo vůbec...
Luxusní třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | BMW 7 | 4 | 38 | 40,0% | 38,8% |
2. | Jaguar XJ | 2 | 5 | 20,0% | 5,1% |
3. | Mercedes-Benz S | 2 | 9 | 20,0% | 9,2% |
4. | Porsche PANAMERA | 1 | 8 | 10,0% | 8,2% |
4. | Volkswagen PHAETON | 1 | 1 | 10,0% | 1,0% |
Ostatní modely | - | 0 | 37 | 0,0% | 37,8% |
CELKEM | - | 10 | 98 | 100,0% | 100,0% |
Terénní vozy
Mezi terénními auty tentokrát úřadoval Duster. Ne, na vítězství nedosáhl, to patří stále Yetimu. Ani druhé místo to není, tam se nachází Hyundai ix35. Ale trojka už je jeho. Dacia opět boduje, ale proč ne, když do lehkého terénu prostě nic levnějšího neseženete. Lada Niva nechť nám laskavě odpustí, nesmrtelný ruský nezmar je „trochu jiná liga“. Z velkých teréňáků (od května 2013 máme oficiálně zase jedinou kategorii) bylo nejúspěšnější poměrně překvapivě Audi Q7, které pokořilo všechny své ostatní (převážně germánské) soky od Mercedesu, BMW a VW. Ale pochopitelně i ty ostatní neněmecké. Pikapy našly svého favorita ve Fordu Ranger, Hilux nestačil. Terénní auta jsou stále oblíbená, třída si pohoršila oproti loňsku o 10 %, respektive 12 % od ledna.
Třída terénních vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda YETI | 266 | 1622 | 11,9% | 12,9% |
2. | Hyundai ix35 | 242 | 1131 | 10,8% | 9,0% |
3. | Dacia DUSTER | 184 | 750 | 8,2% | 6,0% |
4. | Kia SPORTAGE | 158 | 855 | 7,1% | 6,8% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 135 | 837 | 6,0% | 6,6% |
Ostatní modely | - | 1254 | 7399 | 56,0% | 58,8% |
CELKEM | - | 2239 | 12594 | 100,0% | 100,0% |
MPV
Favoritem mnoha Čechů jsou i velkoprostorové vozy, zejména ty menší. Roomster sice dokraloval, drtí jej nošovická ix20, ale v červnu znovu zvítězil. Pomohla mu k tomu desítka užitkových verzí, jinak souboj skončil v jeho neprospěch o jediný kus (292:291). Daří se i Fordu B-Max a „nafouklému cinquecentu“ Fiat 500L, které však retroprcka připomíná jen přídí a názvem, jinak vychází z Punta. Z Top 5 zmizeli zástupci dvojitého šípu, naopak se zde objevila.... Dacia Lodgy coby nejúspěšnější střední van. Té se během ročního pobytu na trhu podařilo pěkně zamávat se zažitými pořádky. Dech totiž došel čistě francouzským konkurentům i loni tolik oblíbenému Chevroletu Orlando. MPV se sice propadla decentně do minusu (o 2,2 % od začátku letopočtu), ale lepší je v tomto směru jen nižší střední třída.
Třída MPV | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2013 | 1-6/2013 | 6/2013 | 1-6/2013 | |
1. | Škoda ROOMSTER | 301 | 1652 | 17,0% | 17,1% |
2. | Hyundai ix20 | 292 | 1831 | 16,5% | 18,9% |
3. | Ford B-MAX | 131 | 719 | 7,4% | 7,4% |
4. | Dacia LODGY | 80 | 443 | 4,5% | 4,6% |
5. | Fiat 500L | 74 | 377 | 4,2% | 3,9% |
Ostatní modely | - | 896 | 4665 | 50,5% | 48,2% |
CELKEM | - | 1774 | 9687 | 100,0% | 100,0% |