Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2014 vzrostl o více než čtvrtinu, Škoda Auto má +27,5 %

SEAT Leon
SEAT Leon
SEAT Leon
SEAT Leon
36 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Čeští firemní i soukromí zákazníci v červnu nová auta kupovali jak na běžícím pásu. Čtyřprocentní nárůst z května je minulostí. Z prvních patnácti značek si jich polepšilo čtrnáct!

V šestém měsíci roku 2014 bylo uvedeno do provozu v České republice 18.171 nových vozů, což znamená opravdu prudký nárůst. Loni si jich domácí fleetová i privátní klientela koupila totiž jen 14.482. Aktuální výsledek tedy značí skok o 3.689 kusů, v procentním vyjádření pak vysokých +25,5 %. Červen byl opravdu silným měsícem a domácí trh s osobními vozy (užitkové nejsou zahrnuty) se začíná uzdravovat prudkým tempem.

Lídrem ovšem zůstává tradičně mladoboleslavská automobilka, která v posledním měsíci před pololetím registrovala 5.374 osobních automobilů, což představuje meziroční nárůst o 27,5 %. Úspěšně tak uzavřela celé letošní první pololetí, během kterého zaznamenala v každém měsíci výrazně lepší výsledek než ve stejném období roku 2013 a její prodeje tak rostou již osmým měsícem v řadě. Její podíl sice zůstal pod třiceti procenty (29,6 %), i tak je ale její současná kondice více než slušná.

Druhou příčku obsadil opět německý Volkswagen. Magických 10 procent mu sice nadále zůstává zapovězeno, ale výrazně se této hodnotě přiblížil (9,7 %). Připsal si 1.755 vozů. Jeho nejbližší asijský soupeř, Hyundai, je opět třetí (1.658), zaznamenal tedy o 97 jednotek méně a náleží mu 9,1 % trhu. Bitva dvou soků stále pokračuje, uvidíme, jak si domestikovaný Jihokorejec formu udrží vzhledem k problémům s nespokojenými dealery. Přes tisícovku má ještě čtvrtý Ford, konkrétně 1.217 aut. Dacia se vyhoupla z minulé devítky zpátky na tradiční pětku, prodalo se jich 831.

Opel potvrzuje výkony z minulých měsíců, je šestý. Který model jej vytahuje nahoru? Překvapivě MPV Meriva, kterých dostalo nové české značky v červnu obřích 202 z celkových 730. Následují Corsa (181) a Astra (162). Akční modely Smile jistě vykonaly své, i když u Merivy může být důvodem dodávka firemnímu zákazníkovi. V případě sedmého Seatu je velký problém s reexporty, zatímco třeba zmíněný německý „blesk“ vyváží nové vozy minimálně, u španělské větve koncernu VW se reálná čísla pohybují někde u poloviny ze 711 červnových přírůstků. Zbytek Top 10 okupují Kia a dva Francouzi: Renault a Peugeot. 626 kusů stačilo „lvu“ jen na desáté místo, navíc právě on je vůbec jedinou značkou ze zveřejňované patnáctky, která zaznamenala horší výsledek než loni.

Importéři Citroënu a BMW se mohou pochlubit rozšířením řad o více než 500 aut, Mercedes-Benz, Toyota a Nissan mají už pod čtyři stovky. Německému luxusnímu triumvirátu tedy stále dominují Bavoři z Mnichova, ti ingolstadtští se sem tentokrát ani neprobojovali, 305 kusů nestačilo ani na Nissan. Primát mezi Japonci však i nadále patří konkurenční Toyotě.

Titul měsíčního procentního šplhouna si veze na Pyrenejský poloostrov Seat. Oproti loňsku vystřelil o 95,9 %, z 366 aut. Ovšem vzhledem k tomu, že jeho vývoz těch dříve zaregistrovaných (do půl roku) činí přes polovinu dlouhodobě, jedná se vlastně o relevantní výsledek. Ve znovuvzkříšení mu pomáhá nový Leon. (v červnu dle SDA 386 kusů), ale i Ibiza (262). Aktuální údaje o reexportech bohužel nemáme k dispozici. Druhý je v této pozitivní statistice překvapivě mateřský Volkswagen (+56,7 %), loni dosáhl jen 1.120 aut. Opelu patří s 52,7 % bronz. Čtyřicetiprocentní a větší zisky mají Ford, Dacia a BMW, těsně pod je navrátilec Nissan. Škodovce náleží za Renaultem devátá příčka, jenže její skok je vyšší než celého trhu a lídr si pochopitelně nemůže polepšit o vysoká procenta.

Ale může vévodit přehledu kusových postupů. A tak to také je – zlepšil se o 1.159 aut. Šestý měsíc byl úspěšný i pro VW, vykazuje totiž +635 vozů. Ford se zvedl jen o 360 aut, ale i to je dost a pomyslný bronz mu patří právem. Jen o kousek za ním je Seat (+351), následují Opel (+252) a Dacia (+242). O jediném propadáku jsme se již zmínili i jmenovitě. Peugeot se odporoučel ze 757 na 626 kusů (-131, respektive -17,3 %. I to je ale dost. „Loserem“ měsíce tak nikdo jiný být ani nemůže. Ale zdá se, že globální problémy koncernu PSA se projevily i u nás, byť sesterský Citroën je na tom mnohem lépe, polepšil si alespoň o 39 registrací, nebo o 7,4 %, chcete-li.

Český trh v červnu 2014 – pořadí značek (Top 15)
KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
Období6/20146/20146/2013[ks][%]
1.Škoda

537429,6 %4215115927,5 %
2.Volkswagen

17559,7 %112063556,7 %
3.Hyundai

16589,1 %1614442,7 %
4.Ford

12176,7 %85736042,0 %
5.Dacia

8314,6 %58924241,1 %
6.Opel

7304,0 %47825252,7 %
7.Seat

7173,9 %36635195,9 %
8.Kia

6963,8 %59610016,8 %
9.Renault

6693,7 %52014928,7 %
10.Peugeot

6263,4 %757-131-17,3 %
11.Citroën

5673,1 %528397,4 %
12.BMW

5062,8 %35914740,9 %
13.Mercedes-Benz

3832,1 %3097423,9 %
14.Toyota

3582,0 %35710,3 %
15.Nissan

3181,8 %2289039,5 %
Ostatní značky17669,7 %158917711,1 %
CELKEM18 171100,0 %14 482368925,5 %

Vstoupit do diskuze (15)