Český trh v červnu 2014 vzrostl o více než čtvrtinu, Škoda Auto má +27,5 %
V šestém měsíci roku 2014 bylo uvedeno do provozu v České republice 18.171 nových vozů, což znamená opravdu prudký nárůst. Loni si jich domácí fleetová i privátní klientela koupila totiž jen 14.482. Aktuální výsledek tedy značí skok o 3.689 kusů, v procentním vyjádření pak vysokých +25,5 %. Červen byl opravdu silným měsícem a domácí trh s osobními vozy (užitkové nejsou zahrnuty) se začíná uzdravovat prudkým tempem.
Lídrem ovšem zůstává tradičně mladoboleslavská automobilka, která v posledním měsíci před pololetím registrovala 5.374 osobních automobilů, což představuje meziroční nárůst o 27,5 %. Úspěšně tak uzavřela celé letošní první pololetí, během kterého zaznamenala v každém měsíci výrazně lepší výsledek než ve stejném období roku 2013 a její prodeje tak rostou již osmým měsícem v řadě. Její podíl sice zůstal pod třiceti procenty (29,6 %), i tak je ale její současná kondice více než slušná.
Druhou příčku obsadil opět německý Volkswagen. Magických 10 procent mu sice nadále zůstává zapovězeno, ale výrazně se této hodnotě přiblížil (9,7 %). Připsal si 1.755 vozů. Jeho nejbližší asijský soupeř, Hyundai, je opět třetí (1.658), zaznamenal tedy o 97 jednotek méně a náleží mu 9,1 % trhu. Bitva dvou soků stále pokračuje, uvidíme, jak si domestikovaný Jihokorejec formu udrží vzhledem k problémům s nespokojenými dealery. Přes tisícovku má ještě čtvrtý Ford, konkrétně 1.217 aut. Dacia se vyhoupla z minulé devítky zpátky na tradiční pětku, prodalo se jich 831.
Opel potvrzuje výkony z minulých měsíců, je šestý. Který model jej vytahuje nahoru? Překvapivě MPV Meriva, kterých dostalo nové české značky v červnu obřích 202 z celkových 730. Následují Corsa (181) a Astra (162). Akční modely Smile jistě vykonaly své, i když u Merivy může být důvodem dodávka firemnímu zákazníkovi. V případě sedmého Seatu je velký problém s reexporty, zatímco třeba zmíněný německý „blesk“ vyváží nové vozy minimálně, u španělské větve koncernu VW se reálná čísla pohybují někde u poloviny ze 711 červnových přírůstků. Zbytek Top 10 okupují Kia a dva Francouzi: Renault a Peugeot. 626 kusů stačilo „lvu“ jen na desáté místo, navíc právě on je vůbec jedinou značkou ze zveřejňované patnáctky, která zaznamenala horší výsledek než loni.
Importéři Citroënu a BMW se mohou pochlubit rozšířením řad o více než 500 aut, Mercedes-Benz, Toyota a Nissan mají už pod čtyři stovky. Německému luxusnímu triumvirátu tedy stále dominují Bavoři z Mnichova, ti ingolstadtští se sem tentokrát ani neprobojovali, 305 kusů nestačilo ani na Nissan. Primát mezi Japonci však i nadále patří konkurenční Toyotě.
Titul měsíčního procentního šplhouna si veze na Pyrenejský poloostrov Seat. Oproti loňsku vystřelil o 95,9 %, z 366 aut. Ovšem vzhledem k tomu, že jeho vývoz těch dříve zaregistrovaných (do půl roku) činí přes polovinu dlouhodobě, jedná se vlastně o relevantní výsledek. Ve znovuvzkříšení mu pomáhá nový Leon. (v červnu dle SDA 386 kusů), ale i Ibiza (262). Aktuální údaje o reexportech bohužel nemáme k dispozici. Druhý je v této pozitivní statistice překvapivě mateřský Volkswagen (+56,7 %), loni dosáhl jen 1.120 aut. Opelu patří s 52,7 % bronz. Čtyřicetiprocentní a větší zisky mají Ford, Dacia a BMW, těsně pod je navrátilec Nissan. Škodovce náleží za Renaultem devátá příčka, jenže její skok je vyšší než celého trhu a lídr si pochopitelně nemůže polepšit o vysoká procenta.
Ale může vévodit přehledu kusových postupů. A tak to také je – zlepšil se o 1.159 aut. Šestý měsíc byl úspěšný i pro VW, vykazuje totiž +635 vozů. Ford se zvedl jen o 360 aut, ale i to je dost a pomyslný bronz mu patří právem. Jen o kousek za ním je Seat (+351), následují Opel (+252) a Dacia (+242). O jediném propadáku jsme se již zmínili i jmenovitě. Peugeot se odporoučel ze 757 na 626 kusů (-131, respektive -17,3 %. I to je ale dost. „Loserem“ měsíce tak nikdo jiný být ani nemůže. Ale zdá se, že globální problémy koncernu PSA se projevily i u nás, byť sesterský Citroën je na tom mnohem lépe, polepšil si alespoň o 39 registrací, nebo o 7,4 %, chcete-li.
Český trh v červnu 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 6/2014 | 6/2014 | 6/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 5374 | 29,6 % | 4215 | 1159 | 27,5 % |
2. | Volkswagen | 1755 | 9,7 % | 1120 | 635 | 56,7 % |
3. | Hyundai | 1658 | 9,1 % | 1614 | 44 | 2,7 % |
4. | Ford | 1217 | 6,7 % | 857 | 360 | 42,0 % |
5. | Dacia | 831 | 4,6 % | 589 | 242 | 41,1 % |
6. | Opel | 730 | 4,0 % | 478 | 252 | 52,7 % |
7. | Seat | 717 | 3,9 % | 366 | 351 | 95,9 % |
8. | Kia | 696 | 3,8 % | 596 | 100 | 16,8 % |
9. | Renault | 669 | 3,7 % | 520 | 149 | 28,7 % |
10. | Peugeot | 626 | 3,4 % | 757 | -131 | -17,3 % |
11. | Citroën | 567 | 3,1 % | 528 | 39 | 7,4 % |
12. | BMW | 506 | 2,8 % | 359 | 147 | 40,9 % |
13. | Mercedes-Benz | 383 | 2,1 % | 309 | 74 | 23,9 % |
14. | Toyota | 358 | 2,0 % | 357 | 1 | 0,3 % |
15. | Nissan | 318 | 1,8 % | 228 | 90 | 39,5 % |
Ostatní značky | 1766 | 9,7 % | 1589 | 177 | 11,1 % | |
CELKEM | 18 171 | 100,0 % | 14 482 | 3689 | 25,5 % |