Český trh v dubnu 2011: Nejprodávanější automobily střední třídy
Celkový trh klesl, ztratil rovných 7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.278 vozů, ve čtvrtém měsíci letošního roku 1.189, tedy o 89 méně. V meziročním srovnání byly znovu zohledněny korektury Sdružení dovozců automobilů, které se týkaly loňských počtů BMW řady 3.
Superb si připsal další vítězství za 377 získaných kusů. Sedany a kombi z Wolfsburgu (respektive z Emdenu) zvolilo tentokrát 261 zákazníků. Mondeo má na kontě 158 vozů (tedy stejně jako v březnu) a musí se spokojit s bronzovým stupínkem. Za nimi zeje stokusová díra.
Čtvrté místo patří Renaultu Laguna s 58 novými registracemi. Pátá je stále relativně nová 508 od Peugeotu se 44 exempláři. Zbytek první desítky obsadili němečtí výrobci a Volvo. Další neúspěch hlásí japonské značky. Subaru Legacy se odporoučelo mimo Top Ten, Avensis je dokonce až patnáctý. Nejúspěšnějším modelem ze země vycházejícího slunce je tak desátá Mazda 6 (25).
První Superb si oproti dubnu 2010 pohoršil o 10,2 %, loni bylo zaregistrováno 420 aut (meziročně -43). Ostatní členové nejlepší pětky mají pozitivní výsledky. Tedy vlastně čtyřky, neboť Peugeot 508 se ve statistikách objevil až na samém konci roku, tudíž u něj porovnání zatím chybí. Vůz se dvěma véčky ve znaku si ve čtvrtém měsíci letopočtu 2010 vybralo 254 Čechů, polepšil si o 2,8 %, respektive 7 exemplářů. Mondeo vykazuje zvýšení cifer o 18,8 % ze 133 kusů (+25). Renault Laguna je na tom o 28,9 % lépe. Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 45 aut.
Největším šplhounem aktuálního žebříčku je obvyklé Volvo série 60, pro které se rozhodlo o 25 lidí více, místo jednoho jich bylo 26, což znamená +2.500 %. Relevantnějšího postupu dosáhl Mercedes-Benz třídy C (+29,6 %, z 27 na 35). O něco méně má již vzpomínaná Laguna, následuje Citroën C5 s navýšením 27,8 % (z 18 na 23).
Propadák musíme opět hledat mezi těmi zástupci střední třídy, kteří jsou skryti v kolonce Ostatní. Pomiňme výprodejový Peugeot 407 a zaměřme se na jediného zástupce z této části žebříčku, který nekončí. Toyota Prius spadla z 5 aut na pouhé jedno (-80 %). Další Toyotu, model Avensis, najdeme už v Top 20, spolu s Hondou Accord mají -55,6 %. Zatímco Avensis hlásí -10 exemplářů, Accord jen -5, procento je ovšem u obou shodné.
Střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 377 | 1737 | 31,7% | 40,1% |
2. | Volkswagen PASSAT | 261 | 602 | 22,0% | 13,9% |
3. | Ford MONDEO | 158 | 485 | 13,3% | 11,2% |
4. | Renault LAGUNA | 58 | 166 | 4,9% | 3,8% |
5. | Peugeot 508 | 44 | 124 | 3,7% | 2,9% |
6. | Opel INSIGNIA | 37 | 155 | 3,1% | 3,6% |
7. | Audi A4 | 35 | 169 | 2,9% | 3,9% |
7. | Mercedes-Benz C | 35 | 77 | 2,9% | 1,8% |
9. | Volvo S60/V60 | 26 | 86 | 2,2% | 2,0% |
10. | Audi A5 | 25 | 95 | 2,1% | 2,2% |
10. | Mazda 6 | 25 | 88 | 2,1% | 2,0% |
12. | Subaru LEGACY | 24 | 124 | 2,0% | 2,9% |
13. | Citroën C5 | 23 | 90 | 1,9% | 2,1% |
14. | BMW 3 | 21 | 125 | 1,8% | 2,9% |
15. | Toyota AVENSIS | 8 | 78 | 0,7% | 1,8% |
16. | Seat EXEO | 6 | 19 | 0,5% | 0,4% |
17. | Honda Accord | 4 | 8 | 0,3% | 0,2% |
17. | Lancia DELTA | 4 | 14 | 0,3% | 0,3% |
19. | Alfa Romeo 159 | 3 | 15 | 0,3% | 0,3% |
19. | Hyundai Genesis Coupé | 3 | 6 | 0,3% | 0,1% |
19. | Lexus IS | 3 | 7 | 0,3% | 0,2% |
19. | Suzuki KIZASHI | 3 | 11 | 0,3% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 6 | 54 | 0,5% | 1,2% |
- | CELKEM | 1189 | 4335 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první třetině roku 2010 zvýšil o 2,3 %, z 4.238 na 4.335 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 97 vozů více. Do tohoto výsledku byly znovu zahrnuty změny v případě trojkového BMW, kterému loňské počty po provedených korekturách narostly v neprospěch větší pětky.
V celkovém pořadí od ledna vede samozřejmě Superb se 1.737 exempláři, jeho podíl ovšem dále klesl na 40,1 %. Na druhém místě setrvává od března Passat (602, 13,9 %), Mondeo je třetí (485, 11,2 %). Čtvrtou příčku okupuje Audi A4 (169, 3,9 %), ale už jen těsně před pátou Lagunou (166, 3,8 %). Insignia opustila po jediném měsíci Top a je šestá (155), za ní zuří bitva mezi trojkovým BMW, Peugeotem 508 a Subaru Legacy. Největší šance dostat se výš má ovšem Peugeot, který vykazuje stabilní výsledky.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 355 vozů (+25,7 %). Propad Passatu se zmírnil již na -23,3 %, ztratil 183 kusů. Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu mírně stouply (o 25 aut, respektive 5,4 %) Audi A4 si pohoršilo (-16,7 %, loni 203, letos -34). Nejvyšší postup ze všech, pochopitelně kromě astronomického skoku Volva S/V60 o 4.200 %, má Renault Laguna. Francouzský elegán se vyšvihl o 56 kusů nahoru ze 110 (+50,9 %).
Velké limuzíny a kombíky ze Škodovky dominovaly rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 336 (89,1 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 245 zákazníků (93,9 %). Naftové Mondeo má na kontě 74 kusů (jen 46,8 %), podíl tedy skončil pod polovinou což není zrovna obvyklé nejen v jeho případě. U Renaultu Laguna za prvé převažují agregáty spalující naftu a za druhé mnohem výrazněji, jsou zastoupeny 55 exempláři (94,8 %). Peugeot 508 má podíl turbodieselů dokonce nejvyšší z celé první pětky: 95,5 %, připsal si 42 vozů s tímto druhem pohonné jednotky.
Alternativním palivem měsíce března je stlačený zemní plyn (CNG), který spaluje čtveřice nových Passatů. Dvě Laguny jezdí na E85. Hybridní Prius se prodal jediný, SDA jej ovšem striktně uvádí v kolonce Benzin.