Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2009: Bitva mezi nejmenšími pokračuje, tentokrát první Fiat Panda

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
V květnu 2009 zvítězil mezi minivozy Fiat Panda, nahradil Chevrolet Spark na první příčce i v celkovém žebříčku za prvních 5 měsíců roku 2009.

Italský medvídek si v pátém měsíci letošního roku připsal celkem 98 registrací (včetně dvou čtyřkolek), druhý Hyundai i10 jich měl 76. Na třetím místě pak najdeme minulou jedničku Chevrolet Spark s 52 vozy, čtvrtá příčka patří Suzuki Splash s 33 kusy na kontě. Páté je Picanto s 28 vozy, šestý Citroën C1 spolu s Fiatem 500 (22 registrací) a osmý je Peugeot 107 s 18 kusy. Devátý je Opel Agila s pouhými 8 vozy a desátá skončila Toyota Aygo, kterou si zvolilo 6 zákazníků.

V porovnání s květnem 2008 si Panda pohoršila o 37,6 % ze 157 kusů. Hyundai i10 má o 347,1 %, před rokem bylo nově zaregistrováno prvních 17 vozů. Letitý, i když velmi levný Spark na tom není zrovna nejlépe, jeho prodeje spadly o 144 vozů, tedy 73,5 % (ze 196). Suzuki Splash má o 17 aut více (loni 16, letos + 106,3 %). Pokles zaznamenala Kia Picanto, a to o 47,2 % (v květnu 2008 52 vozů). Citroën C1 také ztratil, celkem 23 aut (- 51,1 %). Registrace Fiatu 500 měly tentokrát opačný směr – italské retro si polepšilo o 4,8 % (z 21, tedy o jeden vůz). Peugeot 107 ztratil 71,9 % (ze 64 loňských kusů). Opel Agila tentokrát nelze porovnávat, neboť se před rokem neprodal ani jeden kus.

Největším propadákem Top 10 je Chevrolet Spark, nejvíce ze všech ovšem opět ztratil Atos Prime, a to 97,7 %, u něj tento výsledek samozřejmě díky výprodeji není příliš relevantní. Špatně na tom bylo znovu také Twingo, které se propadlo o 86,2 %, loni se prodalo 29 vozů, letos o 25 méně, tedy pouhé čtyři. V žebříčku vzestupů patří sice první místo i-desítce a druhé splashi, ale tam musíme brát v úvahu ten fakt, že se tyto vozy před rokem v žebříčku objevily nově (malé suzuki zaznamenalo první dvě registrace v dubnu). Z konkurence už si polepšila jen pětistovka, ale letošní květen byl v této třídě velmi slabý. Bylo totiž zaregistrováno jen 374 nových minivozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 332 aut, tedy o 47 %! (loni jich bylo 706).

Třída mini, registrace na českém trhu v květnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20091-5/20095/20091-5/2009
1.Fiat PANDA9857526,2%20,9%
2.Hyundai i 107642820,3%15,6%
3.Chevrolet SPARK5253813,9%19,6%
4.Suzuki SPLASH333658,8%13,3%
5.Kia PICANTO283007,5%10,9%
6.Citroën C1221205,9%4,4%
6.Fiat 50022755,9%2,7%
8.Peugeot 107181594,8%5,8%
9.Opel AGILA8312,1%1,1%
10.Toyota AYGO6631,6%2,3%
11.Renault TWINGO4561,1%2,0%
11.Smart FORTWO3160,8%0,6%
13.Hyundai ATOS290,5%0,3%
14.Ford KA1120,3%0,4%
14.Volkswagen FOX140,3%0,1%
-CELKEM3742751100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede po pěti měsících Panda s 575 kusy před Sparkem s 538, díky květnovému prvenství se tak malý fiat vrátil na čelo. Hyundai i10 je na třetí příčce (428), Splash čtvrtý s 365 vozy a pátá je Kia Picanto s rovnými třemi stovkami.

Vedoucí Panda má podíl ve třídě 20,9 %, Spark 19,6 %, i 10 15,6 %, Splash 13,3 % a Picanto 10,9 %. Meziročně si polepšila jen Panda o 11 %, ostatní dva porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy, Spark o 44,6 % a Picanto o 30,9 %.

Celý trh se propadl o 557 kusů z loňských 3.298, tedy v procentuálním vyjádření o 16,8 %.

Miniauta se vznětovými motory se v květnu prodala jen 2, jeden Fiat 500 a jeden Smart ForTwo.

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
Avatar - white label
11. 6. 2009 11:19
Re: SUPERFOX
Konečně i nějaká racionálnější reakce... :yes: ;-)
11. 6. 2009 10:00
Re: SUPERFOX
Zdravím,...člověče takhle primitivwní a laciný blábol už jsem dlouho nečetl. Docela jsem se i zasmál - takže dík za zpestření nudného šedého dne. Asi tak minutku jsem si říkal, "ten už se zbláznil - tohle přece nemůže myslet vážně" a pak mi došlo, že ty umíš svůj příspěvek vždy přesně namířit do řady zdejších diskutujících a 90% jich tak popudíš k zoufalým protireakcím, kterým se pak určitě u computeru chechtáš (možná i hlasitě). Také jsem se chytil...takže bravwo superfox. Hezký zbytek týdne. :yes:
Avatar - white label
10. 6. 2009 11:51
Re: fox - 100% nárast
Vím jak to myslíš a v podstatě máš pravdu, alej deš na to moc matematicky...hodnota 1 nemá v matematice konkrétní "hmotnou" hodnotu, ani jednotku jako kg, mm, apod.
Nevyjadřuje jako např. tady jeden konkrétní KUS auta...
V matematice může mít navíc "1" i zápornou hodnotu, můžeme ji dělit na zlomky atd. Tady je to jen jeden prodaný kus konkrétního auta.
Takže "selským rozumem" a docela logicky (ne přísně matematicky), se prostě prodalo JEDNOU tolik... (ne jedenkrát, ani dvakrát, ani o 100% více) ;-)
10. 6. 2009 10:52
Cena, cena a zase jenom cena
Berte to tak, že lidi co v čechách mají love nemají v lásce pidi auta, neboť dostatečně neodráží jejich sociální status. Jsi nic než tvé auto. A když už pidi auto chtěji, tak stylovku - 500ku smarta nebo mini. Ostatním jde o peníze za nenáročné přibližovadlo a vítěz je jasný - Panda nebo Spark. I když dovedu si představit silnou marketingovou masáž mas, která by prodeje Lišky zdvihla. Lidi (většina) - autům nerozumí, málokdo rozliší vznětový motor od zážehového a drží se zažitých klišé, pověr, bludů a mýtů. Místní Gulivár též věří vlastním vytvořeným mýtům o supermainstreamu, Liška - mistr elegance a nikdo mu to nevymluví. Je jako Hitler zalezený v berlínském bunkru před sovětskou ofenzivou a blouzní o neexistujících armádách. Klíčová slova rpo doporučenou léčbu: Zavřít, izolovat, Chocholoušek, studená sprcha, froté ručník, kazajka, elektrošoky, práce v kamenolomu.
10. 6. 2009 09:24
mám jen pár poznámek.
1. Je až dojemné, když se někdo baví o neúspěchu VW, jak horem pádem sem známé firmy přikvasí a snaží se ztočit diskuzi jiným směrem

2. Omlouvat neprodejnost Foxu cenou je naprosto irelevantní a je to slabá útěcha - spíše hloupost autora, případně zbožné přání. Fox stojí v základu 240 000 ceníkově. Panda stojí ceníkově 200 000, výbavama jsou si skoro rovnocené. Cena F 500 (která se mimochodem prodává velmi dobře je mnohem vyšší - byť výbava už lépe odpovídá dnešnímu standardu)

3. Z bodu 2 vyplývá, že problém ceny Foxu je spíše v tom, že za ty peníze co stojí nenabízí vůbec nic. Kdo Fox viděl ví, že o kvalitě se vůbec mluvit nedá (zejména v porovnání s Pandou) a o výbavě už také ne. Motor HTP s 40 kW je na dnešní dobu již silně poddimenzovaný) Panda začíná s podobně výkoným motorem, nicméně ten je o poznání agilnější a má aspoń 4 válce, přičemž za cenu Foxu už můžeš mít Pandu s použitelným motorem se 44 kW )které jsou v tomto autě zásadní - právě ty 4 kW)

4. Rozdíl mezi neúspěchem Foxu a Cromy je v tom, že Croma se narozdíl od Foxu u nás prodává (v násobných počtech :-) ) a Croma na rozdíl od Foxe byť je zneuznalá přináší alespoň nějakou kvalitu (například výborný 2,4 MJTD motor a v kultuře jízdy si zadá snad jen s C5 a s uskákaným Passatem si v pohodě vytře zadnici), tím neříkám, že vzhledem k tomu co stojí je to hit (kdyby cena byla nastavena vstřícněji, určitě by její prodeje jako referentského vozidla byly vyšší....

5. Fox bych nechal na pokoji, nestojí nám za to kopat do automobilových mrtvol. To, že to auto je nepovedené ví snad každý (i ten, který píše o mistech elegance) a netřeba to dále rozvíjet... Být GTIm, tak se zaměřím an to, jak se jim povede nový UP i s ohledem na škodovku, neboť tohle auto bude pro náš trh směroplatné :-) a bude to snad i kvalitou první koncernový konkurent pro (v té době) novou Pandu a případně i F 500 (pokud se povede hodně a přijde s něčím novým). Zatím to tak bohužel nevypadá (neboť z konceptu s pohonem na zadek sešlo), kdežto další konkurent z koncernu Fiat (Topolino) možná tento původně zamýšlený koncept dále rozvede...