Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2009: Bitva mezi nejmenšími pokračuje, tentokrát první Fiat Panda

Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
8 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (104)
V květnu 2009 zvítězil mezi minivozy Fiat Panda, nahradil Chevrolet Spark na první příčce i v celkovém žebříčku za prvních 5 měsíců roku 2009.

Italský medvídek si v pátém měsíci letošního roku připsal celkem 98 registrací (včetně dvou čtyřkolek), druhý Hyundai i10 jich měl 76. Na třetím místě pak najdeme minulou jedničku Chevrolet Spark s 52 vozy, čtvrtá příčka patří Suzuki Splash s 33 kusy na kontě. Páté je Picanto s 28 vozy, šestý Citroën C1 spolu s Fiatem 500 (22 registrací) a osmý je Peugeot 107 s 18 kusy. Devátý je Opel Agila s pouhými 8 vozy a desátá skončila Toyota Aygo, kterou si zvolilo 6 zákazníků.

V porovnání s květnem 2008 si Panda pohoršila o 37,6 % ze 157 kusů. Hyundai i10 má o 347,1 %, před rokem bylo nově zaregistrováno prvních 17 vozů. Letitý, i když velmi levný Spark na tom není zrovna nejlépe, jeho prodeje spadly o 144 vozů, tedy 73,5 % (ze 196). Suzuki Splash má o 17 aut více (loni 16, letos + 106,3 %). Pokles zaznamenala Kia Picanto, a to o 47,2 % (v květnu 2008 52 vozů). Citroën C1 také ztratil, celkem 23 aut (- 51,1 %). Registrace Fiatu 500 měly tentokrát opačný směr – italské retro si polepšilo o 4,8 % (z 21, tedy o jeden vůz). Peugeot 107 ztratil 71,9 % (ze 64 loňských kusů). Opel Agila tentokrát nelze porovnávat, neboť se před rokem neprodal ani jeden kus.

Největším propadákem Top 10 je Chevrolet Spark, nejvíce ze všech ovšem opět ztratil Atos Prime, a to 97,7 %, u něj tento výsledek samozřejmě díky výprodeji není příliš relevantní. Špatně na tom bylo znovu také Twingo, které se propadlo o 86,2 %, loni se prodalo 29 vozů, letos o 25 méně, tedy pouhé čtyři. V žebříčku vzestupů patří sice první místo i-desítce a druhé splashi, ale tam musíme brát v úvahu ten fakt, že se tyto vozy před rokem v žebříčku objevily nově (malé suzuki zaznamenalo první dvě registrace v dubnu). Z konkurence už si polepšila jen pětistovka, ale letošní květen byl v této třídě velmi slabý. Bylo totiž zaregistrováno jen 374 nových minivozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 332 aut, tedy o 47 %! (loni jich bylo 706).

Třída mini, registrace na českém trhu v květnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20091-5/20095/20091-5/2009
1.Fiat PANDA9857526,2%20,9%
2.Hyundai i 107642820,3%15,6%
3.Chevrolet SPARK5253813,9%19,6%
4.Suzuki SPLASH333658,8%13,3%
5.Kia PICANTO283007,5%10,9%
6.Citroën C1221205,9%4,4%
6.Fiat 50022755,9%2,7%
8.Peugeot 107181594,8%5,8%
9.Opel AGILA8312,1%1,1%
10.Toyota AYGO6631,6%2,3%
11.Renault TWINGO4561,1%2,0%
11.Smart FORTWO3160,8%0,6%
13.Hyundai ATOS290,5%0,3%
14.Ford KA1120,3%0,4%
14.Volkswagen FOX140,3%0,1%
-CELKEM3742751100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede po pěti měsících Panda s 575 kusy před Sparkem s 538, díky květnovému prvenství se tak malý fiat vrátil na čelo. Hyundai i10 je na třetí příčce (428), Splash čtvrtý s 365 vozy a pátá je Kia Picanto s rovnými třemi stovkami.

Vedoucí Panda má podíl ve třídě 20,9 %, Spark 19,6 %, i 10 15,6 %, Splash 13,3 % a Picanto 10,9 %. Meziročně si polepšila jen Panda o 11 %, ostatní dva porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy, Spark o 44,6 % a Picanto o 30,9 %.

Celý trh se propadl o 557 kusů z loňských 3.298, tedy v procentuálním vyjádření o 16,8 %.

Miniauta se vznětovými motory se v květnu prodala jen 2, jeden Fiat 500 a jeden Smart ForTwo.

Vstoupit do diskuze (104)