Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější minivozy
V pátém měsíci letošního roku bylo v nejmenší kategorii automobilů na českém trhu zaregistrováno pouze 376 nových aut. Oproti květnu 2010 je tento výsledek znovu výrazně horší, a to o 29,7 % (-159 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele 535 exemplářů.
První místo mezi městskými přibližovadly patří opět nepřemožitelné Pandě, tentokrát si připsala na konto velice slušných 94 kusů. Druhá je Kia Picanto. První generace se doprodává (od 199.980 Kč), novinka startuje díky zaváděcí slevě a nabídce firemního leasingu na o 30 tisíc nižší částce. I díky této nabídce si model připsal celkem 78 registrací, což jej katapultovalo na stříbrnou příčku.
Jihokorejská jiskřička okupuje tu bronzovou, ale s velkou ztrátou (pouhých 37 přírůstků). Peugeot 107 se musel spokojit se čtvrtým místem (24) a první pětku uzavírá Suzuki Splash (23). Za nimi je nahuštěno, šestou Toyotu Aygo dělí od třináctého Smartu jen 6 aut.
V porovnání s loňským květnem si Panda pohoršila (-23,6 %), před rokem se prodalo 123 kusů (meziročně -29). Ostatní zástupci aktuální Top 5 ale na tom nejsou o mnoho lépe, pouze s jednou výjimkou. Tou je stříbrné Picanto s navýšením o 28 aut, tedy o 56 %. Spark se letos propadl o 58,4 %, ztratil 52 registrací. Peugeoty 107 si vybralo o 9 zákazníků, či spíše zákaznic méně (-27,3 %).
Počty maďarského Japonce Suzuki Splash klesly o 34,3 %. V květnu 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 35 vozů, po dvanácti měsících jich tedy mikro se samurajským S ve znaku ztratilo 12.
Skokanem podle maximálního navýšení je Toyota Aygo (+128,6 %, ze 7 na 16). Tento výsledek považujme za relevantní. Následuje Mini (+100 %), britsko-německé retro, které konkurence řadí většinou o třídu výše, se zvedlo o 7 kusů (tedy logicky ze 7 na 14). Pak již následuje zmíněné Picanto a maličký Smart ForTwo (+43,9 %, deset novotou vonících exemplářů místo sedmi). Více postupů kromě těchto již v tabulce nehledejme, Renault Twingo má pak úplně stejně jako loni.
Mezi propadáky je jedničkou v Indii vyráběný Hyundai i10 (-82,4 %, ze 74 na třináct). Před rokem mu patřila třetí příčka za Pandou a Sparkem, aktuálně uzavírá první desítku. Jihokorejci zdatně sekunduje pětistovka od Fiatu, jenž ztratila vysokých 40 registrací. Letos je na tom tudíž o 76,9 % hůře. Slabý měsíc má za sebou Citroën C1, který skončil až dvanáctý, tedy hluboko v poli poražených. Vykazuje -73,2 %, propadl se z 41 na 11 aut.
Celý trh od začátku roku 2011 pochopitelně klesl, a to o 833 jednotek. Procentní pád se sice zmírnil, i tak je ale na dramatické hodnotě -33,8 %. Místo loňských 2.462 se prodalo jen 1.629 miniaut.
Třída mini, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Fiat PANDA | 94 | 379 | 25,0% | 23,3% |
2. | Kia PICANTO | 78 | 159 | 20,7% | 9,8% |
3. | Chevrolet SPARK | 37 | 195 | 9,8% | 12,0% |
4. | Peugeot 107 | 24 | 153 | 6,4% | 9,4% |
5. | Suzuki SPLASH | 23 | 123 | 6,1% | 7,6% |
6. | Toyota AYGO | 16 | 73 | 4,3% | 4,5% |
7. | Renault TWINGO | 15 | 70 | 4,0% | 4,3% |
7. | Suzuki ALTO | 15 | 86 | 4,0% | 5,3% |
9. | Mini | 14 | 70 | 3,7% | 4,3% |
10. | Hyundai i 10 | 13 | 65 | 3,5% | 4,0% |
11. | Fiat 500 | 12 | 38 | 3,2% | 2,3% |
12. | Citroën C1 | 11 | 127 | 2,9% | 7,8% |
13. | Smart FORTWO | 10 | 42 | 2,7% | 2,6% |
14. | Ford KA | 6 | 13 | 1,6% | 0,8% |
15. | Peugeot ION | 3 | 6 | 0,8% | 0,4% |
15. | Renault WIND | 3 | 7 | 0,8% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 2 | 23 | 0,5% | 1,4% |
- | CELKEM | 376 | 1629 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 379 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 23,3 %. Magickou stovku překonalo už pět modelů. Druhý i nadále zůstává Spark (195, 12 %). Třetí místo uzmula díky raketovému vzestupu Kia Picanto (159, 9,8 %). Peugeot 107 o něj přišel (153, 9,4 %), jeho kolínský sourozenec Citroën C1 se odporoučel na poslední příčku Top 5 (127, 7,8 %). Splash tedy spadl mimo, ovšem na C1 mu chybějí jen čtyři auta.
Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini zatím pohoršilo o 45,4 %, (-315 registrací). Před měsícem ovšem jeho pád přesahoval polovinu, jako například u druhého Sparku (nyní -54,5 %). Letos se korejských chevroletů prodalo o 234 méně. Počty Kie Picanto jsou stále v minusu, klesly o 8,6 %. Rozhodlo se pro ni 174 Čechů (-15), ale určitě si díky nové generaci brzy polepší.
Peugeot 107 je prvním zástupcem segmentu, který získal (11,7 % a 16 vozů). Jeho sourozenec s dvojitým šípem ve znaku a označením C1 je na tom ovšem špatně (-25, -16,4 %).
Velké nárůsty v prozatímním účtování roku 2011 hledejme jinde. Končící Subaru Justy má +7 registrací, což představuje +233,7 % (z 3 na 10). Jedná se samozřejmě o perličku, do měsíční Top 15 se navíc nevešlo.
Na druhém místě této statistiky je Ford Ka (+7, +116,7 %) díky úspěšnému květnu, kdy se prodalo nezvyklých šest káček najednou. Třetí je Toyota Aygo (+35, +92,1 %). Naopak nejhorší je i-desítka s pádem přes 80 %, mnoho do této hodnoty nezbývá ani Fiatu 500.
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje trojice Mini Cooperů D a jediný Fiat Panda. Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. Mezi elektromobily triumfoval Peugeot Ion (3 kusy) před Citroënem C-Zero (1), ale oba jsou součástí fleetových dodávek dodavatelům elektrické energie.