Český trh v lednu 2010: VW Golf dovozovou jedničkou nižší střední třídy
V lednu 2009 bylo na českém trhu nově zaregistrováno 3.198 vozů této kategorie, letos jich bylo 4.115. Nárůst o 917 kusů znamená v procentním vyjádření +28,7 %, tedy skok více jak čtvrtinový.
Také v žebříčku nižší střední jsme provedli drobné změny (zejména u Dacie Logan), ty ale nemají zatím na meziroční srovnání příliš velký vliv.
Veškerou konkurenci rozdrtila domácí Octavia, která zaznamenala 2.412 nových registrací. Její podíl ve třídě 58,6 % je o takřka 17 procent vyšší než před rokem! Na druhém místě je již v titulku vzpomínaný VW Golf s 325 kusy, který porazil Kiu Cee'd. Ta na něj ovšem hodně ztratila, má totiž jen 212 nových vozů. Čtvrtá příčka patří Renaultu Mégane se 152 novými auty a na pátém místě najdeme Hyundai i30 se 131 kusy.
Šestá je Dacia Logan (121), která se loni pohybovala většinou na spodních příčkách Top 25. Její skok byl zapříčiněn sloučením všech osobních i užitkových verzí do jednoho modelu, zatímco dosud se v nižší střední třídě objevovaly jen sedany. Zastavme se ještě u deváté příčky. Nejen proto, že na ni stačil neobvykle nízký počet vozů (58), ale také proto, že ji spolu s Toyotou Auris sdílí Audi A3! V dlouhém seznamu skladových vozů tohoto typu najdete na stránkách dovozce i vozy s cenou pod 400 tisíc, což by mohlo popularitu vysvětlovat.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2412 | 2412 | 58,6% | 58,6% |
2. | Volkswagen GOLF | 325 | 325 | 7,9% | 7,9% |
3. | Kia CEE´D | 212 | 212 | 5,2% | 5,2% |
4. | Renault MEGANE | 152 | 152 | 3,7% | 3,7% |
5. | Hyundai i 30 | 131 | 131 | 3,2% | 3,2% |
6. | Dacia LOGAN | 121 | 121 | 2,9% | 2,9% |
7. | Ford FOCUS | 112 | 112 | 2,7% | 2,7% |
8. | Peugeot 308 | 107 | 107 | 2,6% | 2,6% |
9. | Audi A3 | 58 | 58 | 1,4% | 1,4% |
9. | Toyota AURIS | 58 | 58 | 1,4% | 1,4% |
11. | Citroën C4 | 55 | 55 | 1,3% | 1,3% |
12. | Opel ASTRA | 53 | 53 | 1,3% | 1,3% |
13. | Suzuki SX4 | 50 | 50 | 1,2% | 1,2% |
14. | Seat LEON | 44 | 44 | 1,1% | 1,1% |
15. | Honda CIVIC | 37 | 37 | 0,9% | 0,9% |
15. | Chevrolet CRUZE | 37 | 37 | 0,9% | 0,9% |
17. | Mazda 3 | 30 | 30 | 0,7% | 0,7% |
18. | BMW 1 | 18 | 18 | 0,4% | 0,4% |
19. | Volvo C30 | 17 | 17 | 0,4% | 0,4% |
20. | Mitsubishi LANCER | 15 | 15 | 0,4% | 0,4% |
21. | Fiat SEDICI | 14 | 14 | 0,3% | 0,3% |
21. | Fiat BRAVO | 13 | 13 | 0,3% | 0,3% |
23. | Toyota COROLLA | 10 | 10 | 0,2% | 0,2% |
24. | Subaru IMPREZA | 8 | 8 | 0,2% | 0,2% |
25. | Volkswagen JETTA | 7 | 7 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 19 | 19 | 0,5% | 0,5% |
- | CELKEM | 4115 | 4115 | 100,0% | 100,0% |
Letos v lednu se prodalo o 1.095 škodovek nižší střední třídy více než před rokem (+83,1 %), razantní nárůst táhne celý trh v této kategorii. Druhý Golf si také polepšil, ale jen o 39 vozů a 13,6 % (loni 286). Třetí Cee'd zaznamenal jako jediný z nejlepší pětky pokles o 22,6 % (z 274 o 62 kusů). Renaultů Mégane bylo o jeden více (+0,7 %), do tohoto výsledku byl započítán i jeden kupé-kabriolet. Hyundai i30 si polepšil o 12,9 % (ze 116 o 15 aut), jeho loňské mohutná meziměsíční zlepšení se letos zřejmě opakovat nebudou a bude si držet vydobyté pozice.
Octavia ovšem není největším skokanem. Tím můžeme vyhlásit poněkud překvapivě Seat Leon. Španělských hatchbacků se loni prodalo jen patnáct, letos 44, což značí +193,3 %. Trojciferné navýšení má na kontě také Mazda 3 (+114,3 %, ze 14 na 30 kusů). Japonská automobilka nabízí řadu 3 v současnosti jako akční model Premium s cenovým zvýhodněním 90.000 Kč a pětiletou zárukou zdarma. Akční ceník Leonu začíná oficiálně na částce 299.900 Kč.
Propadáky se nám do nejlepší pětadvacítky nevešly. Ruce si nemohou mnout u Fiatu, neboť Linea ztratila -95,5 % (před rokem 44, letos 2!), ani Nissan Tiida se nechlubí povzbudivými výsledky (-94,3 %, z 35 na 2 kusy).
Octavií s motory TDI bylo v prvním měsíci roku 2009 zaregistrováno celkem 1.876 (77,8 % z celkového počtu), Golfů bylo 78 (24 %), Cee'd má na kontě 47 vozů se vznětovými motory (22,2 %), Mégane 36 (23,7 %) a i30 také 36, u ní to ale znamená vyšších 27,5 %. Nejmenší podíl agregátů spalujících naftu z první pětky má tedy Cee'd. Octavia tradičně v této statistice vybočuje, jinak se podíly pohybují mezi dvaceti a třiceti procenty.