Český trh v lednu 2011: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v této kategorii oproti prvnímu měsíci roku 2010 klesl. Zatímco loni našlo nové majitele 141 aut, letos 127 (-14 kusů, -9,9 %).
První měsíční vítězství nového roku si tedy odváží do Mnichova BMW řady 5 za 33 registrací (podíl 26 %). Volvo řad 70 a 80 obsadilo v celkovém pořadí velmi uspokojivou stříbrnou příčku (23, 18,1 %). Nejprodávanější bylo poloterénní XC70, které zvolilo 11 Čechů. Sedanů S80 bylo osm, zbylé čtyři připadají na kombi V70. Třetí skončil Mercedes-Benz E s 22 novými přírůstky (17,3 %). Audi A7 to s 20 exempláři a podílem 15,7 % dotáhlo na pomyslnou bramborovou medaili, porazilo tak dokonce i A6. Tu najdeme na pátém místě s 16 kusy (12,6 %), z nich 14 připadá na běžné sedany a kombi, Allroady byly pouze dva.
Do aktuální hitparády se sice protlačilo celkem jedenáct modelů od šestého místa níže počínaje Mercedesem CLS ale paběrkují. Na dominantním postavení německých výrobců se nic nezměnilo. Ve značkách je zatím nejúspěšnější Audi (28,3 %) před BMW, Mercedesem (21,2 %) a Volvem. Ostatní značky mají dohromady jen 6,3 %, jmenovitě se jedná o Jaguar, Chrysler, Infiniti, Lexus a Saab.
BMW 5 v meziročním srovnání získalo, před rokem si zákazníci koupili rovné tři desítky vozů, letos o 3 více (+10 %). Zároveň je Skokanem roku, protože jiný postup v aktuálním pořadí nenajdeme. Volva 70 a 80 zaznamenala oproti lednu 2010 pád o tři auta, v jejich případě to značí -11,5 %. Mercedes-Benz E má rovněž zápornou hodnotu, ale mnohem vyšší: -47,6 % (-20 kusů ze 62). Audi A6 má v porovnání s prvním měsícem předchozího roku o 54,3 %, respektive 19 exemplářů méně. Sportback A7 zatím vynecháme, na trh přišel později.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2011 | 2011 | 1/2011 | 2011 |
1. | BMW 5 | 33 | 33 | 26,0% | 26,0% |
2. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 23 | 23 | 18,1% | 18,1% |
3. | Mercedes-Benz E | 22 | 22 | 17,3% | 17,3% |
4. | Audi A7 | 20 | 20 | 15,7% | 15,7% |
5. | Audi A6/ALLROAD | 16 | 16 | 12,6% | 12,6% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 5 | 5 | 3,9% | 3,9% |
7. | Jaguar XF | 4 | 4 | 3,1% | 3,1% |
8. | Chrysler 300C | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
8. | Infiniti M | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
8. | Lexus GS | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
8. | Saab 9-5 | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
- | CELKEM | 127 | 127 | 100,0% | 100,0% |
Šplhouna jsme si již odbyli, pojďme se tedy rychle podívat na opačnou statistiku. Největšího losera ale vlastně už také máme za sebou, je jím právě na konci předchozího odstavce zmíněná á-šestka. Chrysler 300C sice ztratil ještě více, konkrétně dvě třetiny, ale jeho výsledek není zrovna relevantní, neboť se propadl ze tří na jeden kus.
V lednu si noví majitelé odvezli 27 BMW s malým d na zádi (podíl 81,8 %). Volvo 70/80 má tentokrát podíl turbodieselů o dost menší: 65,2 % (11 z celkových 23). Mercedes-E dosáhl na 19 aut s agregáty CDI, benzinová byla tedy pouze tři éčka (86,4 %). Audi A7 má na kontě 18 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (90 %), zážehové byly dvě. A6 se shodnými TDI bylo všech šestnáct, tedy 100 %.