Český trh v listopadu 2009: Prvenství mezi nejmenšími opět pro Pandu, Peugeot 107 v Top 5
V měsíčním pořadí velké trojky v této kategorii se nezměnilo vůbec nic. Malá Panda si v listopadu připsala na své konto 149 registrací. Stříbrný skončil opět Spark, který také překročil hranici stovky kusů (125) i když u českých dealerů už stojí první exempláře nové generace. Na třetím místě i tentokrát najdeme Hyundai i10, který ale zaostává, má 71 nových vozů. Připomeňme jen, že v loňském pořadí patřilo tomuto vozu zlato. Čtvrtou příčku obsadil již zmiňovaný Peugeot 107 se 48 kusy na kontě a Top 5 uzavírá Kia Picanto s rovnými 40 vozy. Splash od Suzuki se tak musel spokojit až se šestým místem, které letos tradičně obsazuje stosedmička.
V porovnání s listopadem 2008 si Panda polepšila o 39,3 % (loni 107). Spark ji tentokrát zhruba čtyřnásobně překonal, vykazuje nárůst o 160,4 %, před rokem jich bylo nově zaregistrováno jen 48. Počty malého hyundaie z Indie naopak klesly o 47 kusů, což znamená - 39,8 % (ze 118). Peugeot 107 zaznamenal mírnější ztrátu: jen -14,3 %, v listopadu 2008 se prodalo o osm vozů více. Kia Picanto má -12 aut (loni 52, letos o 23,1 % méně).
Šplhounem listopadového žebříčku je pochopitelně Spark, který tak na závěr své kariéry zaznamenal slušný úspěch. Propadákem vyhlašujeme Renault Twingo (-79,1 %, ze 43 na 9). Druhé generaci tohoto vozu se u nás letos vůbec nedaří.
Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 540 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 9 aut, tedy o 1,6 %. Počty jsou tedy ve srovnání s loňskem vzácně vyrovnané.
Třída mini, registrace na českém trhu v listopadu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2009 | 1-11/2009 | 11/2009 | 1-11/2009 |
1. | Fiat PANDA | 149 | 1284 | 27,6% | 22,1% |
2. | Chevrolet SPARK | 125 | 1176 | 23,1% | 20,3% |
3. | Hyundai i 10 | 71 | 812 | 13,1% | 14,0% |
4. | Peugeot 107 | 48 | 355 | 8,9% | 6,1% |
5. | Kia PICANTO | 40 | 610 | 7,4% | 10,5% |
6. | Suzuki SPLASH | 35 | 622 | 6,5% | 10,7% |
7. | Citroën C1 | 28 | 339 | 5,2% | 5,8% |
8. | Fiat 500 | 14 | 189 | 2,6% | 3,3% |
9. | Renault TWINGO | 9 | 143 | 1,7% | 2,5% |
10. | Toyota AYGO | 7 | 110 | 1,3% | 1,9% |
11. | Opel AGILA | 6 | 53 | 1,1% | 0,9% |
11. | Smart FORTWO | 6 | 57 | 1,1% | 1,0% |
13. | Ford KA | 2 | 35 | 0,4% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 21 | 0,0% | 0,4% |
- | CELKEM | 540 | 5806 | 100,0% | 100,0% |
V pořadí od začátku roku vede nadále Panda. Ta získala před Sparkem zřejmě rozhodující náskok, který jí bude stačit k celoročnímu vítězství. Má zatím 1.284 kusů, druhé mini z Jižní Koreje s logem Chevroletu jich má 1.176. Rozdíl 108 registrací je pro dosluhující jiskřičku již příliš velkým soustem. Hyundai i10 je i nadále na třetí příčce (812), Splash uhájil čtvrté místo s 622 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 610 zákazníků. Na malé suzuki jí tak chybí jen 12 registrací. V poslední době několikrát zmíněný souboj dvou kolínských Francouzů vyznívá tentokrát lépe pro Peugeot 107, který poodskočil Citroënu C1 již o 16 aut (355 : 339).
Vedoucí Panda má po jedenácti měsících podíl ve třídě 22,1 %, Spark 20,3 %, i 10 14 %, Splash 10,7 % a Picanto 10,5 %. Z ostatních soupeřů má samozřejmě nejvíce Peugeot 107: 6,1 %.
Ve srovnání s loňskem si Panda polepšila o 17,2 % (+188 kusů). Spark vykazuje -28,3 %, letos se prodalo o 465 aut méně, oproti říjnu se jeho pád zmírnil o takřka 6 %. Hyundai i10 získal, ale již jen 21 % a 141 vozů, ještě před měsícem měl nárůst +34 %. Suzuki Splash stále vykazuje razantní navýšení, které sice pomalu klesá, ale i tak dosahuje +176,4 % (+397 aut). Kia Picanto zatím ztratila 10,9 %, rozhodlo se pro ni o 75 Čechů méně než loni. Celý trh se propadl o 1.160 kusů, ze 6.966 na 5.806, tedy o 16,7 %.
Statistiku vznětových pohonných jednotek v této třídě jsme před měsícem zcela vypustili, listopad znamenal dva prodané minivozy s turbodiesely: jeden Hyundai i10 a jeden Smart. Od ledna je zatím nejúspěšnější i-desítka s 10 kusy.