Český trh v listopadu 2011: Nejprodávanější automobily střední třídy
Celkem si trh opět polepšil, získal ale jen minimálních 1,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno
1.214 vozů, v letošním jedenáctém měsíci 1.229, tedy o 15 více.
První příčku obsadila tradičně Škoda Superb, která si připsala na konto vysokých 417 kusů. I další
dvě místa jsou shodná. Druhý skončil Passat (280 registrací) a Mondeo se opět muselo spokojit s
bronzem (141). Nejlepší trojice vždy všem odskakuje a ani teď tomu není jinak. Opel Insignia má
ovšem slušných 64 exemplářů. Top 5 uzavírá Peugeot 508 (46). Slušnou formu si udržuje Volvo
série 60 (sedmé). Naproti tomu minule čtvrtý Avensis spadl na devítku a Hyundai i40 je dokonce
třináctý. Pryč jsou také doby, kdy jsme mezi nejlepšími vídávali třeba Audi A4, o Subaru Legacy a
Mazdě 6 nemluvě.
Vzhledem ke zmíněnému drobnému nárůstu segmentu se tentokrát propadům na nejvyšších
příčkách nevyhneme. Oproti listopadu 2010 si pohoršil hned lídr Superb, konkrétně o 12,6 % (-60
vozů). Dvojice nejbližších pronásledovatelů je na tom mnohem lépe. Platí to zejména o Passatu,
který vykazuje zisk 143,5 %. Před rokem bylo zaregistrováno pouhých 115 aut a v žebříčku
mu patřil atypický bronz o jediný kus za Mondeem. To si tedy loni vybralo 116 Čechů, letos si
tak polepšilo mnohem méně než soupeř od Volkswagenu, o 21,6 %, respektive 25 exemplářů.
Opel Insignia má ztrátu jen minimálních -1,5 %, respektive o jeden kus méně. Peugeot 508 ještě
srovnávat nelze.
Passat je šplhounem měsíce, je pravděpodobné, že do statistik výrazně promluvila dodávka
firemnímu zákazníkovi, byť si podobné počty udržuje stabilně. Slušný skok zaznamenalo Volvo S/
V60, a to o rovnou polovinu, z loňských 22 na letošních 33 vozů. Kusové záležitosti pochopitelně
vynecháváme. Hluboké pády reprezentují trojkové BMW (přes 80 %), Mazda 6 (-68 %) a Renault
Laguna (-58 %). Výsledek bavorské řady 3 je bezpochyby ovlivněn generační výměnou u sedanů.
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti jedenácti měsícům roku 2010 zvýšil o 7 % (z 11.989
na 12.829 kusů). Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 840 vozů více.
Střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2011 | 1-11/2011 | 11/2011 | 1-11/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 417 | 4329 | 33,9% | 33,7% |
2. | Volkswagen PASSAT | 280 | 2313 | 22,8% | 18,0% |
3. | Ford MONDEO | 141 | 1634 | 11,5% | 12,7% |
4. | Opel INSIGNIA | 64 | 551 | 5,2% | 4,3% |
5. | Peugeot 508 | 46 | 474 | 3,7% | 3,7% |
6. | Renault LAGUNA | 36 | 458 | 2,9% | 3,6% |
7. | Volvo 60 | 33 | 301 | 2,7% | 2,3% |
8. | Citroën C5 | 28 | 249 | 2,3% | 1,9% |
9. | Toyota AVENSIS | 27 | 248 | 2,2% | 1,9% |
10. | Mercedes-Benz C | 25 | 291 | 2,0% | 2,3% |
11. | Subaru LEGACY | 24 | 282 | 2,0% | 2,2% |
12. | Audi A4 | 21 | 425 | 1,7% | 3,3% |
13. | Hyundai i40 | 20 | 166 | 1,6% | 1,3% |
14. | Audi A5 | 19 | 277 | 1,5% | 2,2% |
15. | Mazda 6 | 10 | 197 | 0,8% | 1,5% |
16. | BMW 3 | 7 | 284 | 0,6% | 2,2% |
16. | Honda ACCORD | 7 | 51 | 0,6% | 0,4% |
18. | Alfa Romeo 159 | 6 | 44 | 0,5% | 0,3% |
19. | Lancia DELTA | 4 | 44 | 0,3% | 0,3% |
19. | Lexus IS | 4 | 20 | 0,3% | 0,2% |
19. | Suzuki KIZASHI | 4 | 29 | 0,3% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 6 | 162 | 0,5% | 1,3% |
- | CELKEM | 1229 | 12829 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede bez konkurence Superb s 4.329 auty (jeho podíl dosahuje
33,7 %). Passat má momentálně 2.313 (18 %) a Mondeo 1.634 registrací (12,7 %). Insignia se
konečně dostala přes pětisetkusovou hranici (551, 4,3 %). Pátou příčku si udržel Peugeot 508 s 474
vozy a podílem 3,7 %. Laguna je stále šestá (458), Audi A4 je zatím na čísle 425.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 251 vozů (+6,2 %). Passat už má o 11 % více
než loni, přitom do kladných hodnot se dostal teprve v říjnu. Nyní má o 229 kusů více. Prodeje
Mondea vzrostly o 362 automobilů (28,5 %). Insignia si rovněž polepšila a ještě více než velký
Ford (+33,1 %, loni 414, letos +137). Na relevantní výsledkypětsetosmičky si budeme
muset nějakou dobu počkat, v listopadu 2010 ve statistikách ještě chyběla.
Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V60. Jeho navýšení sice spadlo na +296,1 %, ale
i tak se jedná o vysoké číslo. Nová řada už se před rokem vesele prodávala, předchozí modelová
obměna se ale projevila ve skoku ze 76 na 301 aut. V celkovém pořadí od ledna už je mimochodem
sedmé. Vynechali jsme Suzuki Kizashi, které se objevilo jako novinka v říjnu 2010, takže má stále
irelevantních +625 %.
Mercedes-Benz C vykazuje +40,6 %, za vším hledejme modernizaci a příchod kupé. Lancia Delta
má sice ještě vyšších takřka +47 %, ale ta je nepříliš významná. Z těch zástupců střední třídy, kteří
se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy. Podobná
čísla (-30 % a více) mají také Japonci Lexus IS a Honda Accord. Ještě hůře jsou na tom Seat Exeo
a Toyota Prius (ztráta přes 60 %). Hybridní Japonec se ale prodává sporadicky a Exeo prozatím
zmizelo ze statistik úplně.
Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 358 (85,9 % z
celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 261 kusů (o něco vyšších 93,2 %). Pro
naftová Mondea se rozhodlo 95 zákazníků (67,4 %, zážehové verze se prodávají vcelku dobře).
Opel Insignia si připsal 62 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinové byly tedy pouze dva! Podíl
96,9 % je z Top 5 nejvyšší. Benzin spalovalo pět Peugeotů 508 z 46 nově zaregistrovaných, což
značí 89,1 % pro HDi.
Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v listopadových statistikách najdeme
celkem 6 Passatů na zemní plyn v kolonce CNG a trojici Renaultů Laguna konzumující biolíh E85.
Neměli bychom zapomenout ani na tři hybridní Priusy.