Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2011: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (151)
O první trojce ve střední třídě se nemá smysl bavit, je stále totožná. Minule úspěšný Avensis nahradila v Top 5 Insignia.

Celkem si trh opět polepšil, získal ale jen minimálních 1,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno

1.214 vozů, v letošním jedenáctém měsíci 1.229, tedy o 15 více.

První příčku obsadila tradičně Škoda Superb, která si připsala na konto vysokých 417 kusů. I další

dvě místa jsou shodná. Druhý skončil Passat (280 registrací) a Mondeo se opět muselo spokojit s

bronzem (141). Nejlepší trojice vždy všem odskakuje a ani teď tomu není jinak. Opel Insignia má

ovšem slušných 64 exemplářů. Top 5 uzavírá Peugeot 508 (46). Slušnou formu si udržuje Volvo

série 60 (sedmé). Naproti tomu minule čtvrtý Avensis spadl na devítku a Hyundai i40 je dokonce

třináctý. Pryč jsou také doby, kdy jsme mezi nejlepšími vídávali třeba Audi A4, o Subaru Legacy a

Mazdě 6 nemluvě.

Vzhledem ke zmíněnému drobnému nárůstu segmentu se tentokrát propadům na nejvyšších

příčkách nevyhneme. Oproti listopadu 2010 si pohoršil hned lídr Superb, konkrétně o 12,6 % (-60

vozů). Dvojice nejbližších pronásledovatelů je na tom mnohem lépe. Platí to zejména o Passatu,

který vykazuje zisk 143,5 %. Před rokem bylo zaregistrováno pouhých 115 aut a v žebříčku

mu patřil atypický bronz o jediný kus za Mondeem. To si tedy loni vybralo 116 Čechů, letos si

tak polepšilo mnohem méně než soupeř od Volkswagenu, o 21,6 %, respektive 25 exemplářů.

Opel Insignia má ztrátu jen minimálních -1,5 %, respektive o jeden kus méně. Peugeot 508 ještě

srovnávat nelze.

Passat je šplhounem měsíce, je pravděpodobné, že do statistik výrazně promluvila dodávka

firemnímu zákazníkovi, byť si podobné počty udržuje stabilně. Slušný skok zaznamenalo Volvo S/

V60, a to o rovnou polovinu, z loňských 22 na letošních 33 vozů. Kusové záležitosti pochopitelně

vynecháváme. Hluboké pády reprezentují trojkové BMW (přes 80 %), Mazda 6 (-68 %) a Renault

Laguna (-58 %). Výsledek bavorské řady 3 je bezpochyby ovlivněn generační výměnou u sedanů.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti jedenácti měsícům roku 2010 zvýšil o 7 % (z 11.989

na 12.829 kusů). Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 840 vozů více.

Střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20111-11/201111/20111-11/2011
1.Škoda SUPERB417432933,9%33,7%
2.Volkswagen PASSAT280231322,8%18,0%
3.Ford MONDEO141163411,5%12,7%
4.Opel INSIGNIA645515,2%4,3%
5.Peugeot 508464743,7%3,7%
6.Renault LAGUNA364582,9%3,6%
7.Volvo 60333012,7%2,3%
8.Citroën C5282492,3%1,9%
9.Toyota AVENSIS272482,2%1,9%
10.Mercedes-Benz C252912,0%2,3%
11.Subaru LEGACY242822,0%2,2%
12.Audi A4214251,7%3,3%
13.Hyundai i40201661,6%1,3%
14.Audi A5192771,5%2,2%
15.Mazda 6101970,8%1,5%
16.BMW 372840,6%2,2%
16.Honda ACCORD7510,6%0,4%
18.Alfa Romeo 1596440,5%0,3%
19.Lancia DELTA4440,3%0,3%
19.Lexus IS4200,3%0,2%
19.Suzuki KIZASHI4290,3%0,2%
-Ostatní modely61620,5%1,3%
-CELKEM122912829100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede bez konkurence Superb s 4.329 auty (jeho podíl dosahuje

33,7 %). Passat má momentálně 2.313 (18 %) a Mondeo 1.634 registrací (12,7 %). Insignia se

konečně dostala přes pětisetkusovou hranici (551, 4,3 %). Pátou příčku si udržel Peugeot 508 s 474

vozy a podílem 3,7 %. Laguna je stále šestá (458), Audi A4 je zatím na čísle 425.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 251 vozů (+6,2 %). Passat už má o 11 % více

než loni, přitom do kladných hodnot se dostal teprve v říjnu. Nyní má o 229 kusů více. Prodeje

Mondea vzrostly o 362 automobilů (28,5 %). Insignia si rovněž polepšila a ještě více než velký

Ford (+33,1 %, loni 414, letos +137). Na relevantní výsledkypětsetosmičky si budeme

muset nějakou dobu počkat, v listopadu 2010 ve statistikách ještě chyběla.

Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V60. Jeho navýšení sice spadlo na +296,1 %, ale

i tak se jedná o vysoké číslo. Nová řada už se před rokem vesele prodávala, předchozí modelová

obměna se ale projevila ve skoku ze 76 na 301 aut. V celkovém pořadí od ledna už je mimochodem

sedmé. Vynechali jsme Suzuki Kizashi, které se objevilo jako novinka v říjnu 2010, takže má stále

irelevantních +625 %.

Mercedes-Benz C vykazuje +40,6 %, za vším hledejme modernizaci a příchod kupé. Lancia Delta

má sice ještě vyšších takřka +47 %, ale ta je nepříliš významná. Z těch zástupců střední třídy, kteří

se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy. Podobná

čísla (-30 % a více) mají také Japonci Lexus IS a Honda Accord. Ještě hůře jsou na tom Seat Exeo

a Toyota Prius (ztráta přes 60 %). Hybridní Japonec se ale prodává sporadicky a Exeo prozatím

zmizelo ze statistik úplně.

Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 358 (85,9 % z

celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 261 kusů (o něco vyšších 93,2 %). Pro

naftová Mondea se rozhodlo 95 zákazníků (67,4 %, zážehové verze se prodávají vcelku dobře).

Opel Insignia si připsal 62 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinové byly tedy pouze dva! Podíl

96,9 % je z Top 5 nejvyšší. Benzin spalovalo pět Peugeotů 508 z 46 nově zaregistrovaných, což

značí 89,1 % pro HDi.

Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v listopadových statistikách najdeme

celkem 6 Passatů na zemní plyn v kolonce CNG a trojici Renaultů Laguna konzumující biolíh E85.

Neměli bychom zapomenout ani na tři hybridní Priusy.

Aleš Dragoun
Diskuze (151)
19. 12. 2011 12:15
Re: Úspěch se dostavil...
Japonci, když už vyrobí auto zajímavé z evropského pohledu, neumí v EU prodat. Chtělo by to, aby měli fungující evropské zastoupení a v čele někoho s koulema, kdo ví, co trh chce, a dokáže to správně nabídnout. Připadá mi, že bezradně přešlapují na místě. Pár modelů si postupně zákazníky našlo, ale nevidím snahu.
19. 12. 2011 12:11
Re: Úspěch se dostavil...
A kolik reklamy na Hondu jsi viděl?
19. 12. 2011 08:26
Re: No ja vidím len Superby ...
Myslím, že Octavia RS začíná na 760 tisíc, zatímco Genesis coupé... kolem 770 tisíc. Opravdu propastný rozdíl. >:D
19. 12. 2011 07:57
Re: Fascinace
Tak to mají "zaostalý trh" ještě přinejmenším Japonci a Korejci...
Toyota a HMC tyhle trhy válcují naprosto jednoznačně.
19. 12. 2011 07:40
Re: Úspěch se dostavil...
Podle mého názoru si Hundi docela zavařili s tou zaváděcí cenou, přestřelenou o nějakých 100-150 tisícovek. Budou muset slevit.
A když ty slevy půjdou moc rychle, bude to vypadat, že nevěří svojí kvalitě (což nechtějí). Pokud půjdou moc pomalu, prodají málo (což taky něchtějí).
Stráhnout prodělečný (v Evropě prodělečný, třeba v USA v téhle třídě jistě prodávají slušně) model z trhu by bylo pro image firmy ještě o dost horší.
Špatný vozík to nicméně není, ale u nás to budou mít hodně těžké. Zvlášť když prodeje střední třídy jsou v naší republice tvořeny z nějakých 80-90% fleety - a tam to má VW group hodně zmáknuté, když nemají šanci ani Japonci, o jejichž kvalitě asi není třeba pochybovat.