Český trh v prosinci 2008: Thalia v třídě malých vozů stříbrná o jediný kus, Sandero a Yaris mimo Top 10
Vrchol pochopitelně nadále okupuje Fabia, v posledním měsíci loňského roku se český vozový park ovšem rozšířil pouze o 1.686 kusů, její prosincový podíl klesl pod čtyřicetiprocentní hranici, činil 38,6 %. Druhé místo patří v úvodu zmíněné Thalii s 263 vozy, bronzových Fordů Fusion bylo 262. Na Peugeot 207 zbylo tentokrát čtvrté místo s 241 novými registracemi. Pátá příčka patří Volkswagenu Polo (223), šestý je Citroën C3 (174), ten si prohodil pořadí s Renaultem Clio (163 nových registrací). Do první desítky se protlačil i Chevrolet Aveo (155 vozů), za ním následují oba malé vozy od Hyundaie – Accent (140) a výběhový Getz (131). Mezi nejlepšími tentokrát chybí například minule čtvrtá Toyota Yaris, která je až jedenáctá, pátá Dacia Sandero také klesla o stejný počet příček. Nová generace Fordu Fiesta do žebříčku zatím příliš nepromluvila – tentokrát skončila až čtrnáctá.
V meziročním srovnání si Fabia pohoršila o nemalých 35,4 % (předloni v prosinci 2.609 kusů), Renault Thalia zaznamenal naopak nárůst o 94,8 % (ve stejném měsíci roku 2007 se prodalo jen 135 malých sedanů), Fusion na tom byl v o něco hůře – pokles činil 6,1 % (za předloňský prosinec bylo nově zaregistrováno 279 vozů). Stálé oblibě se těší Peugeot 207, před rokem si jej koupilo 234 Čechů, meziročně si tak polepšil o 3 %. Polu se daří hlavně díky výprodejovým akcím, výsledek z prosince 2008 znamená nárůst 110,4 % (223 oproti 106 vozům v prosinci 2007).
Vznětové motory jsou v nových registracích malých vozů okrajovou záležitostí. V prosinci co do absolutních počtů kralovala dieselům v této třídě samozřejmě Fabia se 151 vozy, následuje Peugeot 207 (32) a Renault Clio (11). Ostatní konkurenti mají v této statistice zanedbatelné kusové počty.
V procentním vyjádření je situace následující – nejlepším z této trojice byl Peugeot 207 (13,3 %) před Fabií s 9 % a Cliem s 6,7 %. Jenže ani jeden z těchto vozů v podílové statistice nezvítězil – prvenství patří tentokrát britsko-německému Mini s necelými 17,7 %, vznětové motory totiž klapaly pod kapotou tři ze sedmnácti prosincových aut.
Mezi užitkovými vozy patří prvenství také Fabii s 232 kusy (13,8 % z celkového počtu), Fusionů 32 (12,2 %), Renaultů Clio 18 (11 %), Peugeotů 207 16 kusů (6,6 %). Opět se dařilo Opelu Corsa, 15 vozů z 88 znamená podíl 17 %, za zaznamenání stojí ale i výsledky dvou automobilů ze slunné Itálie. Fiat Punto dosáhl dvacetiprocentního podílu užitkových verzí, neboť 9 ze 45 punt mělo přepážku. V kategorii N1 byla homologována překvapivě i Alfa MiTo a tento počin jí přinesl prosincové prvenství v podílové statistice – mřížkou byla totiž vybavena jedna ze dvou nově zaregistrovaných malých alf.
Celkové výsledky za rok 2008
Podíl třídy malých vozů na celkovém objemu českého trhu s novými automobily činil celou třetinu – nově bylo zaregistrováno celkem 67.726 kusů.
Mezi modely je situace následující – od ledna do prosince 2008 se prodalo na českém trhu 28.103 malých škodovek, podíl domácího výrobce ve třídě tak zůstal nad čtyřicetiprocentní, dosáhl 41,5 %). Následuje Ford Fusion (5.608 kusů, 8,3 %), kterému tak patří prvenství mezi importovanými vozy. Na třetí místě skončil Peugeot 207 (3.549, 5,2 %), na čtvrté místo se díky prosincovému výsledku vyhoupla Thalia (2.706, 4% podíl), ta loni prodělala generační obměnu a zdá se, že nový model na úspěchy svého předchůdce naváže. Pátý je Volkswagen Polo, taktéž se čtyřprocentním podílem, ale má na kontě o 20 kusů méně. Druhý nejmenší Volkswagen čeká obměna letos.
Jak vypadá zbytek první desítky? Yaris klesl oproti listopadovému žebříčku o dvě místa na šestou příčku s 2.673 kusy a podílem 3,9 %. Sedmé je Clio (2.425, 3,6 %), které se stále prodává ve dvou generacích. Osmý skončil Citroën C3 (2.172, 3,2 %), jeden z nejstarších malých vozů, který již netrpělivě vyhlíží svého nástupce. Deváté místo patří odcházejícímu Getzu, ten už ale zůstal pod dvěma tisícovkami kusů – přesně 1.935 (podíl 2,9 %). Na chvostu Top 10 se usadil taktéž jihokorejský Chevrolet Aveo (1.716 kusů, podíl 2,5 %). Ten sice nezapře, že pochází z Daewoo Kalos, jehož původní provedení mělo premiéru již před bezmála šesti lety, u českých zákazníků ale boduje především nízkou cenou a od poslední modernizace i poměrně originálním vzhledem přední části.
Domácí bestseller pokračuje nadále v propadu, ten ve srovnání s rokem 2007 činí 12,1 % (tehdy bylo zaregistrováno 31.977 nových fabií). Fusion dosáhl meziročního nárůstu 66,3 % (předloni 3.373), o takřka polovinu (45,2 %) se zlepšil i Peugeot 207 (2.444). Registrace Thalie vyskočily o 16,6 %z 2.321 vozů, Volkswagenů Polo si Češi předloni koupili celkem 1.536 (za rok 2008 tedy +74,9 %). Toyota Yaris si také z 2.558 automobilů v roce 2007 mírně polepšila, její registrace vzrostly o 4,5 %. Renaultů Clio bylo předloni 1.871 (za rok 2008 + 29,6 %), C3 1.571 (nárůst o 38,3 %), Getz si z 2.301 vozů pohoršil o 15,9 %, Aveo naopak razantně získalo, předloni si jich čeští zákazníci odvezli jen 935, což znamená loňské zvýšení o 83,5 %.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2008 | 1-12/2008 | 12/2008 | 1-12/2008 |
1. | Škoda FABIA | 1686 | 28103 | 38,6% | 41,5% |
2. | Renault THALIA | 263 | 2706 | 6,0% | 4,0% |
3. | Ford FUSION | 262 | 5608 | 6,0% | 8,3% |
4. | Peugeot 207 | 241 | 3549 | 5,5% | 5,2% |
5. | Volkswagen POLO | 223 | 2686 | 5,1% | 4,0% |
6. | Citroën C3 | 174 | 2172 | 4,0% | 3,2% |
7. | Renault CLIO | 163 | 2425 | 3,7% | 3,6% |
8. | Chevrolet AVEO | 155 | 1716 | 3,5% | 2,5% |
9. | Hyundai ACCENT | 140 | 1317 | 3,2% | 1,9% |
10. | Hyundai GETZ | 131 | 1935 | 3,0% | 2,9% |
11. | Toyota YARIS | 114 | 2673 | 2,6% | 3,9% |
12. | Dacia SANDERO | 113 | 590 | 2,6% | 0,9% |
13. | Seat IBIZA | 108 | 1054 | 2,5% | 1,6% |
14. | Ford FIESTA | 94 | 1655 | 2,2% | 2,4% |
15. | Opel CORSA | 88 | 1682 | 2,0% | 2,5% |
16. | Mazda 2 | 75 | 1207 | 1,7% | 1,8% |
17. | Suzuki SWIFT | 62 | 817 | 1,4% | 1,2% |
18. | Kia RIO | 59 | 839 | 1,4% | 1,2% |
19. | Fiat PUNTO | 45 | 1424 | 1,0% | 2,1% |
19. | Peugeot 206 | 45 | 798 | 1,0% | 1,2% |
21. | Mitsubishi COLT | 43 | 644 | 1,0% | 1,0% |
22. | Seat CORDOBA | 25 | 410 | 0,6% | 0,6% |
23. | Mini | 17 | 87 | 0,4% | 0,1% |
24. | Honda CITY | 13 | 217 | 0,3% | 0,3% |
25. | Nissan MICRA | 12 | 352 | 0,3% | 0,5% |
26. | Honda JAZZ | 8 | 274 | 0,2% | 0,4% |
27. | Suzuki IGNIS | 3 | 549 | 0,1% | 0,8% |
28. | Alfa Romeo MITO | 2 | 14 | 0,0% | 0,0% |
28. | Lada KALINA | 2 | 53 | 0,0% | 0,1% |
30. | Lada PRIORA | 1 | 3 | 0,0% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 167 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 4367 | 67726 | 100,0% | 100,0% |
Z tohoto přehledu vyplývá, že jen dva modely z první desítky oproti předcházejícímu roku ztratily. U Hyundaie Getz je to pochopitelné, ten bude zanedlouho nahrazen modernějším modelem i20. Domácí jednička se však prodává necelé dva roky a přesto neustále ztrácí na úkor konkurence.
V letošním roce lze očekávat zejména útok Dacie Sandero, rumunská lidovka míří hodně vysoko. Někteří výrobci představili své nové zástupce tohoto segmentu loni (Ford, Seat), o dalších novinkách (Hyundai i 20, VW Polo, Citroën C3) jsme se zmínili již výše. Kromě nich se domácí zákazníci mohou těšit na druhou generaci Fordu Fusion, zanedlouho dorazí modernizovaný Yaris a zřejmě na podzim i Renault Clio. Konkurence v tomto důležitém segmentu bude tak i nadále velmi tvrdá.