Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prosinci 2008: Thalia v třídě malých vozů stříbrná o jediný kus, Sandero a Yaris mimo Top 10

Renault Thalia
Renault Thalia
Renault Thalia
Renault Thalia
50 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Nové generaci Renaultu Thalia se v prosinci podařil husarský kousek – o jeden vůz překonala Ford Fusion a patří jí stříbrná příčka.

Vrchol pochopitelně nadále okupuje Fabia, v posledním měsíci loňského roku se český vozový park ovšem rozšířil pouze o 1.686 kusů, její prosincový podíl klesl pod čtyřicetiprocentní hranici, činil 38,6 %. Druhé místo patří v úvodu zmíněné Thalii s 263 vozy, bronzových Fordů Fusion bylo 262. Na Peugeot 207 zbylo tentokrát čtvrté místo s 241 novými registracemi. Pátá příčka patří Volkswagenu Polo (223), šestý je Citroën C3 (174), ten si prohodil pořadí s Renaultem Clio (163 nových registrací). Do první desítky se protlačil i Chevrolet Aveo (155 vozů), za ním následují oba malé vozy od Hyundaie – Accent (140) a výběhový Getz (131). Mezi nejlepšími tentokrát chybí například minule čtvrtá Toyota Yaris, která je až jedenáctá, pátá Dacia Sandero také klesla o stejný počet příček. Nová generace Fordu Fiesta do žebříčku zatím příliš nepromluvila – tentokrát skončila až čtrnáctá.

V meziročním srovnání si Fabia pohoršila o nemalých 35,4 % (předloni v prosinci 2.609 kusů), Renault Thalia zaznamenal naopak nárůst o 94,8 % (ve stejném měsíci roku 2007 se prodalo jen 135 malých sedanů), Fusion na tom byl v o něco hůře – pokles činil 6,1 % (za předloňský prosinec bylo nově zaregistrováno 279 vozů). Stálé oblibě se těší Peugeot 207, před rokem si jej koupilo 234 Čechů, meziročně si tak polepšil o 3 %. Polu se daří hlavně díky výprodejovým akcím, výsledek z prosince 2008 znamená nárůst 110,4 % (223 oproti 106 vozům v prosinci 2007).

Vznětové motory jsou v nových registracích malých vozů okrajovou záležitostí. V prosinci co do absolutních počtů kralovala dieselům v této třídě samozřejmě Fabia se 151 vozy, následuje Peugeot 207 (32) a Renault Clio (11). Ostatní konkurenti mají v této statistice zanedbatelné kusové počty.

V procentním vyjádření je situace následující – nejlepším z této trojice byl Peugeot 207 (13,3 %) před Fabií s 9 % a Cliem s 6,7 %. Jenže ani jeden z těchto vozů v podílové statistice nezvítězil – prvenství patří tentokrát britsko-německému Mini s necelými 17,7 %, vznětové motory totiž klapaly pod kapotou tři ze sedmnácti prosincových aut.

Mezi užitkovými vozy patří prvenství také Fabii s 232 kusy (13,8 % z celkového počtu), Fusionů 32 (12,2 %), Renaultů Clio 18 (11 %), Peugeotů 207 16 kusů (6,6 %). Opět se dařilo Opelu Corsa, 15 vozů z 88 znamená podíl 17 %, za zaznamenání stojí ale i výsledky dvou automobilů ze slunné Itálie. Fiat Punto dosáhl dvacetiprocentního podílu užitkových verzí, neboť 9 ze 45 punt mělo přepážku. V kategorii N1 byla homologována překvapivě i Alfa MiTo a tento počin jí přinesl prosincové prvenství v podílové statistice – mřížkou byla totiž vybavena jedna ze dvou nově zaregistrovaných malých alf.

Celkové výsledky za rok 2008

Podíl třídy malých vozů na celkovém objemu českého trhu s novými automobily činil celou třetinu – nově bylo zaregistrováno celkem 67.726 kusů.

Mezi modely je situace následující – od ledna do prosince 2008 se prodalo na českém trhu 28.103 malých škodovek, podíl domácího výrobce ve třídě tak zůstal nad čtyřicetiprocentní, dosáhl 41,5 %). Následuje Ford Fusion (5.608 kusů, 8,3 %), kterému tak patří prvenství mezi importovanými vozy. Na třetí místě skončil Peugeot 207 (3.549, 5,2 %), na čtvrté místo se díky prosincovému výsledku vyhoupla Thalia (2.706, 4% podíl), ta loni prodělala generační obměnu a zdá se, že nový model na úspěchy svého předchůdce naváže. Pátý je Volkswagen Polo, taktéž se čtyřprocentním podílem, ale má na kontě o 20 kusů méně. Druhý nejmenší Volkswagen čeká obměna letos.

Jak vypadá zbytek první desítky? Yaris klesl oproti listopadovému žebříčku o dvě místa na šestou příčku s 2.673 kusy a podílem 3,9 %. Sedmé je Clio (2.425, 3,6 %), které se stále prodává ve dvou generacích. Osmý skončil Citroën C3 (2.172, 3,2 %), jeden z nejstarších malých vozů, který již netrpělivě vyhlíží svého nástupce. Deváté místo patří odcházejícímu Getzu, ten už ale zůstal pod dvěma tisícovkami kusů – přesně 1.935 (podíl 2,9 %). Na chvostu Top 10 se usadil taktéž jihokorejský Chevrolet Aveo (1.716 kusů, podíl 2,5 %). Ten sice nezapře, že pochází z Daewoo Kalos, jehož původní provedení mělo premiéru již před bezmála šesti lety, u českých zákazníků ale boduje především nízkou cenou a od poslední modernizace i poměrně originálním vzhledem přední části.

Domácí bestseller pokračuje nadále v propadu, ten ve srovnání s rokem 2007 činí 12,1 % (tehdy bylo zaregistrováno 31.977 nových fabií). Fusion dosáhl meziročního nárůstu 66,3 % (předloni 3.373), o takřka polovinu (45,2 %) se zlepšil i Peugeot 207 (2.444). Registrace Thalie vyskočily o 16,6 %z 2.321 vozů, Volkswagenů Polo si Češi předloni koupili celkem 1.536 (za rok 2008 tedy +74,9 %). Toyota Yaris si také z 2.558 automobilů v roce 2007 mírně polepšila, její registrace vzrostly o 4,5 %. Renaultů Clio bylo předloni 1.871 (za rok 2008 + 29,6 %), C3 1.571 (nárůst o 38,3 %), Getz si z 2.301 vozů pohoršil o 15,9 %, Aveo naopak razantně získalo, předloni si jich čeští zákazníci odvezli jen 935, což znamená loňské zvýšení o 83,5 %.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20081-12/200812/20081-12/2008
1.Škoda FABIA16862810338,6%41,5%
2.Renault THALIA26327066,0%4,0%
3.Ford FUSION26256086,0%8,3%
4.Peugeot 20724135495,5%5,2%
5.Volkswagen POLO22326865,1%4,0%
6.Citroën C317421724,0%3,2%
7.Renault CLIO16324253,7%3,6%
8.Chevrolet AVEO15517163,5%2,5%
9.Hyundai ACCENT14013173,2%1,9%
10.Hyundai GETZ13119353,0%2,9%
11.Toyota YARIS11426732,6%3,9%
12.Dacia SANDERO1135902,6%0,9%
13.Seat IBIZA10810542,5%1,6%
14.Ford FIESTA9416552,2%2,4%
15.Opel CORSA8816822,0%2,5%
16.Mazda 27512071,7%1,8%
17.Suzuki SWIFT628171,4%1,2%
18.Kia RIO598391,4%1,2%
19.Fiat PUNTO4514241,0%2,1%
19.Peugeot 206457981,0%1,2%
21.Mitsubishi COLT436441,0%1,0%
22.Seat CORDOBA254100,6%0,6%
23.Mini17870,4%0,1%
24.Honda CITY132170,3%0,3%
25.Nissan MICRA123520,3%0,5%
26.Honda JAZZ82740,2%0,4%
27.Suzuki IGNIS35490,1%0,8%
28.Alfa Romeo MITO2140,0%0,0%
28.Lada KALINA2530,0%0,1%
30.Lada PRIORA130,0%0,0%
-Ostatní modely01670,0%0,2%
-CELKEM436767726100,0%100,0%

Z tohoto přehledu vyplývá, že jen dva modely z první desítky oproti předcházejícímu roku ztratily. U Hyundaie Getz je to pochopitelné, ten bude zanedlouho nahrazen modernějším modelem i20. Domácí jednička se však prodává necelé dva roky a přesto neustále ztrácí na úkor konkurence.

V letošním roce lze očekávat zejména útok Dacie Sandero, rumunská lidovka míří hodně vysoko. Někteří výrobci představili své nové zástupce tohoto segmentu loni (Ford, Seat), o dalších novinkách (Hyundai i 20, VW Polo, Citroën C3) jsme se zmínili již výše. Kromě nich se domácí zákazníci mohou těšit na druhou generaci Fordu Fusion, zanedlouho dorazí modernizovaný Yaris a zřejmě na podzim i Renault Clio. Konkurence v tomto důležitém segmentu bude tak i nadále velmi tvrdá.

Vstoupit do diskuze (48)