Český trh v prosinci 2013: Čtyři modely Škody v první pětce
Domácí trh nových osobních a užitkových aut zaznamenal v prosinci 2013 výrazné oživení. Během tohoto měsíce našlo nové zákazníky 15.713 aut, což je o 12,7 % (!) více než před rokem. Škodovka zůstává na čele žebříčku značek s 4.214 prodanými exempláři a podílem necelých 27 %. Druhý byl Hyundai (1.807 vozů), tomu se podařilo urvat velmi slušných 11,5 %. Daleko zajímavější je ovšem meziroční navýšení takřka o polovinu z 1.210 aut! Volkswagen oproti tomu ztratil 1,4 % a je až třetí. Tradiční Ford doplnil mezi nejlepší pětkou Renault, a o i přes takřka devítiprocentní pokles.
Modelový žebříček okupují okřídlené šípy, mezi nejlepší se dokázal vklínit i Superb. Zajímavý je bratrovražedný souboj Fabie a Rapidu. Starší a menší sestra porazila svého soka o pouhé tři exempláře (699 : 696). Daleko větší úspěch ovšem zaznamenal stříbrný Hyundai i30, který do dotáhl na těžko uvěřitelných 847 přírůstků. Na Octavii sice neměl, ale i tak klobouk dolů.
Minivozy
Škoda Citigo stále vévodí kategorii nejmenších aut, byť má tentokrát podíl „jen“ 47 %. Bratislavský diblík se navíc oproti prosinci 2012 odporoučel dolů o 36 %. Jenže zbytek Top 5 reprezentovaný Kiou Picanto, Citroënem C1 a Volkswagenem up! má ještě drsnější propady. Sourozenec nejmenší škodovky dokonce o více než 60 %. Že jsme na jeden model zapomněli? Jistě, ale schválně. Hyundai i10 hlásí v nové generaci návrat na výsluní, bylo zaregistrováno 58 vozů, což mu stačilo na stříbro. A to i přesto, že základní cena těsně pod 230 tisíc korun atakuje nejlevnější modely o dvě třídy vyšší.
Třída minivozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 185 | 3055 | 47,3% | 53,4% |
2. | Hyundai i10 | 58 | 71 | 14,8% | 1,2% |
3. | Kia PICANTO | 18 | 205 | 4,6% | 3,6% |
3. | Citroën C1 | 18 | 385 | 4,6% | 6,7% |
5. | Volkswagen UP | 17 | 418 | 4,3% | 7,3% |
Ostatní modely | - | 95 | 1587 | 24,3% | 27,7% |
CELKEM | - | 391 | 5721 | 100,0% | 100,0% |
Malé vozy
Fabia se nedostala přes 700 přírůstků, i tak jí patří suverénní první místo v malých vozech. Pochopitelně spadla o 358 kusů, respektive 34 %. Čekání na novou generaci bude ještě dlouhé. Druhá je Fiesta, na přítomnosti nové Dacie Sandero není už nic překvapivého. Navýšení o 178 exemplářů vyzní celkem logicky, byť údaj +539,4 % je hodně divoký. Kromě standardního člena, tedy Hyundaie i20, se do Top 5 protlačilo i Clio, také s trojciferným procentním skokem (+121 %).
Třída malých vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 699 | 9890 | 31,3% | 32,4% |
2. | Ford FIESTA | 220 | 3035 | 9,8% | 10,0% |
3. | Dacia SANDERO | 211 | 1707 | 9,4% | 5,6% |
4. | Hyundai i20 | 199 | 3609 | 8,9% | 11,8% |
5. | Renault CLIO | 159 | 1132 | 7,1% | 3,7% |
Ostatní modely | - | 748 | 11120 | 33,5% | 36,5% |
CELKEM | - | 2236 | 30493 | 100,0% | 100,0% |
Nižší střední třída
Zatímco minivozům a malým autům se v porovnání s prosincem 2013 nedaří, u nižší střední třídy je tomu právě naopak. Skok o 1.354 exemplářů (34 %) je mohutný. Stálice, tedy Octavii, i30, Rapid a Golf doplnil tentokrát světový bestseller Ford Focus. Rapid se i díky Spacebacku vyšvihl na trojnásobek loňských počtů. Nestačí na nej tedy v tomto ohledu ani Hyundai i30, který má o 355 aut více. Do prosincových registrací sice zasáhla dodávka firemním zákazníkům, ale i přesto je jeho výsledek úctyhodný.
Nižší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1564 | 18189 | 29,1% | 30,4% |
2. | Hyundai i30 | 847 | 5045 | 15,7% | 8,4% |
3. | Škoda RAPID | 696 | 8355 | 12,9% | 14,0% |
4. | Volkswagen GOLF | 400 | 4917 | 7,4% | 8,2% |
5. | Peugeot 308 | 226 | 1974 | 4,2% | 3,3% |
Ostatní modely | - | 1646 | 21325 | 30,6% | 35,7% |
CELKEM | - | 5379 | 59805 | 100,0% | 100,0% |
Střední třída
Je zajímavé, že většina modelů Škody si udržuje zhruba třicetiprocentní podíly ve svých segmentech. Platí to i pro Superb (dokonce lehce přes tuto hranici), který úhlavního konkurenta od Volkswagenu doslova převálcoval. Získal 439 přírůstků, kdežto Passat jen 160 a na paty mu šlapal i Hyundai i40. Dosluhující Mondeo stále není z formy. Trochu překvapením je návrat nedávno modernizovaného Opelu Insignia. Je vidět, že firmy před koncem roku utrácejí. Ale i tak si segment polepšil o 16 %.
Střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Škoda SUPERB | 439 | 3975 | 35,8% | 32,1% |
2. | Volkswagen PASSAT | 160 | 2315 | 13,0% | 18,7% |
3. | Hyundai i40 | 137 | 992 | 11,2% | 8,0% |
4. | Ford MONDEO | 96 | 803 | 7,8% | 6,5% |
5. | Opel INSIGNIA | 72 | 366 | 5,9% | 3,0% |
Ostatní modely | - | 323 | 3917 | 26,3% | 31,7% |
CELKEM | - | 1227 | 12368 | 100,0% | 100,0% |
Vyšší střední
BMW pětkové řady uhájilo náskok před Audi A6 a Allroady jen těsný, ale přece. Další tradiční soupeře, tedy Mercedes-Benz E a velká Volva sérií 70 a 80 nenásleduje nikdo od trojcípé hvězdy ani čtyř kruhů, ale série 6 z Mnichova. Vyšší střední třída se zhoršila o necelých 8 %, klienti naopak jeví velký zájem o E-Klasse, které se prodalo o 15 kusů více. Oproti tomu pětkový „bavorák“ má o dvacet kousků méně a švédští zástupci o osm.
Vyšší střední třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | BMW řady 5 | 52 | 827 | 26,9% | 32,1% |
2. | Audi A6 | 50 | 754 | 25,9% | 29,2% |
3. | Mercedes-Benz E | 34 | 307 | 17,6% | 11,9% |
4. | Volvo S80/V70/XC70 | 24 | 263 | 12,4% | 10,2% |
5. | BMW řady 6 | 11 | 92 | 5,7% | 3,6% |
Ostatní modely | - | 22 | 335 | 11,4% | 13,0% |
CELKEM | - | 193 | 2578 | 100,0% | 100,0% |
Luxusní vozy
Mezi luxusními limuzínami sice nový Mercedes-Benz S mohutně finišoval, ale na konečné vítězství to nestačilo. Jenže v prosinci zaznamenal o 14 registrací více než BMW sedmičkové řady, konkrétně 21 oproti 7. Navíc mu patří aktuálně více než polovina objemu segmentu. Lexus LS, Porsche Panamera a Audi A8 zůstávají kusovými záležitostmi. Prestižní kategorie se nakonec udržela prakticky na stejné úrovni jako v roce 2012
Luxusní třída | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Mercedes-Benz S | 21 | 90 | 56,8% | 31,5% |
2. | BMW řady 7 | 7 | 92 | 18,9% | 32,2% |
3. | Lexus LS | 3 | 22 | 8,1% | 7,7% |
3. | Porsche PANAMERA | 3 | 34 | 8,1% | 11,9% |
5. | Audi A8 | 2 | 31 | 5,4% | 10,8% |
Ostatní modely | - | 1 | 17 | 2,7% | 5,9% |
CELKEM | - | 37 | 286 | 100,0% | 100,0% |
Terénní vozy
Přes 2,6 tisíce vozů do lehčího či těžšího terénu je velmi pěkné číslo, právě tolik se jich v posledním měsíci loňského roku prodalo. I v této třídě jsme měli stálice v podobě Yetiho, Hyundaie ix35, Tiguanu a Dusteru. Na svá nejlepší léta si však vzpomněla Honda CR-V. Třetí generace před boomem SUV této kategorii vládla, ale to už je hodně dávno. Tentokrát ostrouhali zástupci Kie a Nissanu. Qashqai však prochází výměnou stráží, nastupuje novinka. Uvidíme, jak si povede. Ani tento trh není ještě zcela nasycen, registrace jsou o 12,5 % vyšší.
Třída terénních vozů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Škoda YETI | 332 | 3054 | 12,6% | 11,9% |
2. | Hyundai ix35 | 184 | 2075 | 7,0% | 8,1% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 162 | 1716 | 6,2% | 6,7% |
4. | Dacia DUSTER | 160 | 1747 | 6,1% | 6,8% |
5. | Honda CR-V | 154 | 1123 | 5,9% | 4,4% |
Ostatní modely | - | 1639 | 15952 | 62,3% | 62,1% |
CELKEM | - | 2631 | 25667 | 100,0% | 100,0% |
MPV
Hyundai ix20 znovu pokořil Roomster, a to o 45 přírůstků (včetně užitkových verzí započtených ke škodovce). Třetí místo patří Merivě, mezi ní a Ford B-Max coby příslušníky nejmenší kategorie praktických vozů se vklínil Renault Scénic. Tomu tedy patří měsíční triumf v MPV střední velikosti. Osobní verze dodávek se v pořadí nevyskytují, pouze „čistokrevné“ minivany. Ve velkých byl mimochodem jedničkou S-Max, ale ten se nachází až na chvostu první dvacítky.
Třída MPV | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2013 | 1-12/2013 | 12/2013 | 1-12/2013 | |
1. | Hyundai ix20 | 321 | 3780 | 20,8% | 19,6% |
2. | Škoda ROOMSTER | 276 | 3299 | 17,9% | 17,1% |
3. | Opel MERIVA | 95 | 770 | 6,1% | 4,0% |
4. | Renault SCENIC | 79 | 556 | 5,1% | 2,9% |
5. | Ford B-MAX | 66 | 1440 | 4,3% | 7,5% |
Ostatní modely | - | 709 | 9455 | 45,9% | 49,0% |
CELKEM | - | 1546 | 19300 | 100,0% | 100,0% |