Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prosinci 2013: Čtyři modely Škody v první pětce

Aleš Dragoun
Diskuze (136)
Nadvládu domácího výrobce dokázal v posledním měsíci loňského roku zlomit pouze Hyundai. Bestseller i30 skončil v modelovém žebříčku druhý!

Domácí trh nových osobních a užitkových aut zaznamenal v prosinci 2013 výrazné oživení. Během tohoto měsíce našlo nové zákazníky 15.713 aut, což je o 12,7 % (!) více než před rokem. Škodovka zůstává na čele žebříčku značek s 4.214 prodanými exempláři a podílem necelých 27 %. Druhý byl Hyundai (1.807 vozů), tomu se podařilo urvat velmi slušných 11,5 %. Daleko zajímavější je ovšem meziroční navýšení takřka o polovinu z 1.210 aut! Volkswagen oproti tomu ztratil 1,4 % a je až třetí. Tradiční Ford doplnil mezi nejlepší pětkou Renault, a o i přes takřka devítiprocentní pokles.

Modelový žebříček okupují okřídlené šípy, mezi nejlepší se dokázal vklínit i Superb. Zajímavý je bratrovražedný souboj Fabie a Rapidu. Starší a menší sestra porazila svého soka o pouhé tři exempláře (699 : 696). Daleko větší úspěch ovšem zaznamenal stříbrný Hyundai i30, který do dotáhl na těžko uvěřitelných 847 přírůstků. Na Octavii sice neměl, ale i tak klobouk dolů.

Minivozy

Škoda Citigo stále vévodí kategorii nejmenších aut, byť má tentokrát podíl „jen“ 47 %. Bratislavský diblík se navíc oproti prosinci 2012 odporoučel dolů o 36 %. Jenže zbytek Top 5 reprezentovaný Kiou Picanto, Citroënem C1 a Volkswagenem up! má ještě drsnější propady. Sourozenec nejmenší škodovky dokonce o více než 60 %. Že jsme na jeden model zapomněli? Jistě, ale schválně. Hyundai i10 hlásí v nové generaci návrat na výsluní, bylo zaregistrováno 58 vozů, což mu stačilo na stříbro. A to i přesto, že základní cena těsně pod 230 tisíc korun atakuje nejlevnější modely o dvě třídy vyšší.

Třída minivozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Škoda CITIGO 185 3055 47,3% 53,4%
2. Hyundai i10 58 71 14,8% 1,2%
3. Kia PICANTO 18 205 4,6% 3,6%
3. Citroën C1 18 385 4,6% 6,7%
5. Volkswagen UP 17 418 4,3% 7,3%
Ostatní modely - 95 1587 24,3% 27,7%
CELKEM - 391 5721 100,0% 100,0%

Malé vozy

Fabia se nedostala přes 700 přírůstků, i tak jí patří suverénní první místo v malých vozech. Pochopitelně spadla o 358 kusů, respektive 34 %. Čekání na novou generaci bude ještě dlouhé. Druhá je Fiesta, na přítomnosti nové Dacie Sandero není už nic překvapivého. Navýšení o 178 exemplářů vyzní celkem logicky, byť údaj +539,4 % je hodně divoký. Kromě standardního člena, tedy Hyundaie i20, se do Top 5 protlačilo i Clio, také s trojciferným procentním skokem (+121 %).

Třída malých vozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Škoda FABIA 699 9890 31,3% 32,4%
2. Ford FIESTA 220 3035 9,8% 10,0%
3. Dacia SANDERO 211 1707 9,4% 5,6%
4. Hyundai i20 199 3609 8,9% 11,8%
5. Renault CLIO 159 1132 7,1% 3,7%
Ostatní modely - 748 11120 33,5% 36,5%
CELKEM - 2236 30493 100,0% 100,0%

Nižší střední třída

Zatímco minivozům a malým autům se v porovnání s prosincem 2013 nedaří, u nižší střední třídy je tomu právě naopak. Skok o 1.354 exemplářů (34 %) je mohutný. Stálice, tedy Octavii, i30, Rapid a Golf doplnil tentokrát světový bestseller Ford Focus. Rapid se i díky Spacebacku vyšvihl na trojnásobek loňských počtů. Nestačí na nej tedy v tomto ohledu ani Hyundai i30, který má o 355 aut více. Do prosincových registrací sice zasáhla dodávka firemním zákazníkům, ale i přesto je jeho výsledek úctyhodný.

Nižší střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Škoda OCTAVIA 1564 18189 29,1% 30,4%
2. Hyundai i30 847 5045 15,7% 8,4%
3. Škoda RAPID 696 8355 12,9% 14,0%
4. Volkswagen GOLF 400 4917 7,4% 8,2%
5. Peugeot 308 226 1974 4,2% 3,3%
Ostatní modely - 1646 21325 30,6% 35,7%
CELKEM - 5379 59805 100,0% 100,0%

Střední třída

Je zajímavé, že většina modelů Škody si udržuje zhruba třicetiprocentní podíly ve svých segmentech. Platí to i pro Superb (dokonce lehce přes tuto hranici), který úhlavního konkurenta od Volkswagenu doslova převálcoval. Získal 439 přírůstků, kdežto Passat jen 160 a na paty mu šlapal i Hyundai i40. Dosluhující Mondeo stále není z formy. Trochu překvapením je návrat nedávno modernizovaného Opelu Insignia. Je vidět, že firmy před koncem roku utrácejí. Ale i tak si segment polepšil o 16 %.

Střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Škoda SUPERB 439 3975 35,8% 32,1%
2. Volkswagen PASSAT 160 2315 13,0% 18,7%
3. Hyundai i40 137 992 11,2% 8,0%
4. Ford MONDEO 96 803 7,8% 6,5%
5. Opel INSIGNIA 72 366 5,9% 3,0%
Ostatní modely - 323 3917 26,3% 31,7%
CELKEM - 1227 12368 100,0% 100,0%

Vyšší střední

BMW pětkové řady uhájilo náskok před Audi A6 a Allroady jen těsný, ale přece. Další tradiční soupeře, tedy Mercedes-Benz E a velká Volva sérií 70 a 80 nenásleduje nikdo od trojcípé hvězdy ani čtyř kruhů, ale série 6 z Mnichova. Vyšší střední třída se zhoršila o necelých 8 %, klienti naopak jeví velký zájem o E-Klasse, které se prodalo o 15 kusů více. Oproti tomu pětkový „bavorák“ má o dvacet kousků méně a švédští zástupci o osm.

Vyšší střední třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. BMW řady 5 52 827 26,9% 32,1%
2. Audi A6 50 754 25,9% 29,2%
3. Mercedes-Benz E 34 307 17,6% 11,9%
4. Volvo S80/V70/XC70 24 263 12,4% 10,2%
5. BMW řady 6 11 92 5,7% 3,6%
Ostatní modely - 22 335 11,4% 13,0%
CELKEM - 193 2578 100,0% 100,0%

Luxusní vozy

Mezi luxusními limuzínami sice nový Mercedes-Benz S mohutně finišoval, ale na konečné vítězství to nestačilo. Jenže v prosinci zaznamenal o 14 registrací více než BMW sedmičkové řady, konkrétně 21 oproti 7. Navíc mu patří aktuálně více než polovina objemu segmentu. Lexus LS, Porsche Panamera a Audi A8 zůstávají kusovými záležitostmi. Prestižní kategorie se nakonec udržela prakticky na stejné úrovni jako v roce 2012

Luxusní třída
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Mercedes-Benz S 21 90 56,8% 31,5%
2. BMW řady 7 7 92 18,9% 32,2%
3. Lexus LS 3 22 8,1% 7,7%
3. Porsche PANAMERA 3 34 8,1% 11,9%
5. Audi A8 2 31 5,4% 10,8%
Ostatní modely - 1 17 2,7% 5,9%
CELKEM - 37 286 100,0% 100,0%

Terénní vozy

Přes 2,6 tisíce vozů do lehčího či těžšího terénu je velmi pěkné číslo, právě tolik se jich v posledním měsíci loňského roku prodalo. I v této třídě jsme měli stálice v podobě Yetiho, Hyundaie ix35, Tiguanu a Dusteru. Na svá nejlepší léta si však vzpomněla Honda CR-V. Třetí generace před boomem SUV této kategorii vládla, ale to už je hodně dávno. Tentokrát ostrouhali zástupci Kie a Nissanu. Qashqai však prochází výměnou stráží, nastupuje novinka. Uvidíme, jak si povede. Ani tento trh není ještě zcela nasycen, registrace jsou o 12,5 % vyšší.

Třída terénních vozů
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Škoda YETI 332 3054 12,6% 11,9%
2. Hyundai ix35 184 2075 7,0% 8,1%
3. Volkswagen TIGUAN 162 1716 6,2% 6,7%
4. Dacia DUSTER 160 1747 6,1% 6,8%
5. Honda CR-V 154 1123 5,9% 4,4%
Ostatní modely - 1639 15952 62,3% 62,1%
CELKEM - 2631 25667 100,0% 100,0%

MPV

Hyundai ix20 znovu pokořil Roomster, a to o 45 přírůstků (včetně užitkových verzí započtených ke škodovce). Třetí místo patří Merivě, mezi ní a Ford B-Max coby příslušníky nejmenší kategorie praktických vozů se vklínil Renault Scénic. Tomu tedy patří měsíční triumf v MPV střední velikosti. Osobní verze dodávek se v pořadí nevyskytují, pouze „čistokrevné“ minivany. Ve velkých byl mimochodem jedničkou S-Max, ale ten se nachází až na chvostu první dvacítky.

Třída MPV
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2013 1-12/2013 12/2013 1-12/2013
1. Hyundai ix20 321 3780 20,8% 19,6%
2. Škoda ROOMSTER 276 3299 17,9% 17,1%
3. Opel MERIVA 95 770 6,1% 4,0%
4. Renault SCENIC 79 556 5,1% 2,9%
5. Ford B-MAX 66 1440 4,3% 7,5%
Ostatní modely - 709 9455 45,9% 49,0%
CELKEM - 1546 19300 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (136)
11. 1. 2014 01:52
Re: Češi, národ kombajnérů a petrolheadů
:-! :yes:
11. 1. 2014 01:51
Re: Roomster za zenitem
Vengu má kamarádka. Nelíbí se mi ani užší Roomster, ani papundeklová Venga.
11. 1. 2014 01:50
Re: Přípoutejte se přistáváme!
Teď podplacený určitě nebyl.
Až zas vyhraje VW, tak podplacenej bude. Na beton. >:-[]
11. 1. 2014 01:48
Re: Přípoutejte se přistáváme!
Ano, čas ukazuje, že za více jak 3 roky, kdy se produkuje 1.2 TSI (mmch přes 10 tis. kusů za týden = více jak 1.5 milionu motorů za ty tři roky), se ty motory neválí po škarpách, nevyhazují do popelnic, ani na ně člověk nenaráží nijak často na vrakovištích...

Chápu, ale tohle je diskuze bychařů, kteří mají vždy hned jasno, jak koncern neumí postavit motor, a jak se zásadně každý musí podělat. :-!
11. 1. 2014 01:40
Re: Přípoutejte se přistáváme!
Já psal jen o 1.2 TSI.
že to bude víc tsíček, nepochybuji. Ovšem, tohle zdejším vševědům, co maj o TSI jasno, nějak nepasuje do krámu.