Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prosinci 2016: Úspěch pro Mercedes a Renault

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 7. 1. 2017
42
Domácí trh s novými osobními auty rostl v prosinci v meziročním srovnání o takřka 11 procent. Mezi značkami překvapil Renault, který se dostal do Top 5, Mercedes-Benz je sedmý!

Český trh s novými osobními automobily zaznamenal ve srovnání s dvanáctým měsícem letopočtu 2015 podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) nárůst. Zatímco před rokem uváděly statistiky tohoto sdružení 19.768 přírůstků, v tom uplynulém vyjelo na naše silnice 21.913 vozů. To je o 10,9 %, respektive 2.145 kusů více. Konec roku bývá v celkových počtech tradičně slabší, nicméně pořád jde o pozitivní vývoj.

Pořadí značek

Tuzemská značka statistikám stále vévodí. Čeští klienti, ať už hlavně firemní, či v menší míře soukromí si koupili za prosinec 2016 přesně 6.648 osobních aut s okřídleným šípem, což je o 15,4 % více než ve srovnatelném období předchozího roku. Škodovce aktuálně patří víceméně standardní tržní podíl 30,3 %. V historii měla i méně, ale naopak se zvládla přehoupnout přes 7 tisíc registrací.

Další soupeři překvapivě nedosáhli ani deseti procent, druhý Volkswagen z koláče ukrojil slabších 9,1 % díky 2.004 jednotkám. Hyundai se mu nevyrovnal, 1.751 kusů a 8 % není zrovna hodně, ale třetí stupínek mu přece náleží. Renault sice nepřekročil hranici patnácti stovek, chybělo mu k tomu však jen 12 kusů, čtvrtá příčka v konečném měsíčním účtování pak představuje velký úspěch a 6,8 % taktéž. Čtyřmístné cifry mají na kontě ještě tradičně pátá Dacia, která navíc na francouzského majitele příliš neztratila (1.466, 6,7 %) a tentokrát až šestý Ford (1.215). I on ještě okupuje 5,5 % trhu.

Konkurence Škody tedy posílila, i když u modrého oválu to tak úplně neplatí, ale o tom bude řeč později. Jak si vedou ostatní? Až na sedmičku se vyšplhal Mercedes-Benz (785), který doplňují Opel (687), Kia (662) a Peugeot (605). Druhou desítku načíná osamocená Toyota (592). Od dvanáctého do čtrnáctého místa se se čtyřkou v trojciferném čísle seřadili importéři BMW, Audi a Seatu. Trojku na začátku mají Nissan, Citroën (bez DS), Suzuki a Fiat, zbytek Top 20 patří Mazdě a protlačilo se sem i Volvo, ale obě značky už na své úspěšnější soky dost ztratily.

Pořadí meziročních kusových nárůstů vévodí Škoda se ziskem 885 jednotek. Majitel středočeské automobilky VW je druhý (+357 aut) a bronzová příčka patří Renaultu (+311). Následuje jej podřízená Dacia se skokem o 242 kusů, přidejme ještě velmi úspěšnou Toyotu (+223). Zrovna ta hlásí procentní zlepšení o více než polovinu spolu se Suzuki, Mercedes-Benz vyskočil o takřka třetinu, Renault o více než čtvrtinu a ještě Volkswagen dosáhl skoro +22 %.

Propadákem je bohužel BMW. Bavoři si pohoršili o 210 exemplářů, respektive 30,6 %. Výrazné ztráty mají na kontě i Nissan (-128, -25,8 %), Ford si připsal o 119 aut méně, ovšem vzhledem k jeho objemům je procentní vyjádření vyšší (-8,9 %). „Loserů“ máme celkem pět, ještě Citroën (-59, -14,5 %) a Mazdu (-22, -9 %).

Český trh v prosinci 2016 – pořadí značek (Top 20)
 Kategorie - ObdobíOA - 12/2016Tržní podíl - 12/2016OA - 12/2015Změna (rok) [ks]změna (rok) [%]
1.Škoda6,64830.3%5,76388515.4%
2.Volkswagen2,0049.1%1,64735721.7%
3.Hyundai1,7518.0%1,712392.3%
4.Renault1,4886.8%1,17731126.4%
5.Dacia1,4666.7%1,22424219.8%
6.Ford1,2155.5%1,334-119-8.9%
7.Mercedes-Benz7853.6%59019533.1%
8.Opel6873.1%68160.9%
9.Kia6623.0%5738915.5%
10.Peugeot6052.8%5475810.6%
11.Toyota5922.7%36922360.4%
12.BMW4772.2%687-210-30.6%
13.Audi4712.1%4036816.9%
14.Seat4131.9%3496418.3%
15.Nissan3691.7%497-128-25.8%
16.Suzuki3681.7%23513356.6%
17.Citroën3471.6%406-59-14.5%
18.Fiat3441.6%323216.5%
19.Mazda2221.0%244-22-9.0%
20.Volvo2010.9%186158.1%
-Ostatní značky7983.6%821-23-2.8%
-CELKEM21,913100.0%19,7682,14510.9%

Nejpopulárnější modely

Nejprodávanějším novým osobním automobilem u nás je Škoda Octavia. Klientela si jich v prosinci loňského roku koupila 1.975 kusů. Domácí automobilce náleží kompletní stupně vítězů a ještě jedna příčka navíc. Druhá je Fabia, má na svém kontě 1.858 jednotek. Třetí pořadí patří velkému Superbu (937), čtvrtý Rapid vykazuje 835 přírůstků a Hyundai i30 uzavírá Top 5 s 830 vozy, na nejbližšího soka jich tedy ztratil pouze pět.

Šestý je Duster od Dacie (598) coby král všech SUV, za sebou má věčného soupeře Superbu ve střední třídě, Volkswagen Passat (510, ale bez sportovnějšího modelu CC na bázi minulé generace). Do první desítky nakoukl překvapivě i Renault Mégane (493), Golf byl tentokrát méně úspěšný než větší rival z vlastní stáje (488). Čtyřkou začínají ještě přírůstky u Yetiho.

Trojkou se chlubí Renault Clio, větší SUV od Škodovky Kodiaqu, které se zatím ještě oficiálně neprodává a aktuálně nejpopulárnější osobní dodávka Dacia Dokker. Zbytek má mezi 284 a 243 registracemi a jde o skutečnou všehochuť: Hyundai Tucson, kompaktní Kiu Cee‘d, malý crossover Renault Captur, Ford Focus, Nissan Qashqai, čistokrevné MPV z Nošovic Hyundai ix20 a malé Sandero. Chybí třeba Fiesta, ale u ní je pád ovlivněn očekáváním nástupce, jehož podobu již známe. Totéž paradoxně neplatí o i30...

Škoda má mezi nejlepší dvacítkou, potažmo desítkou šest řad, schází zde jen ta nejmenší. Hyundai sem protlačil tři své zástupce, Dacia s Renaultem rovněž, Volkswagen jen dva, Kia, Ford a Nissan po jednom. To jasně dokládá současnou formu zejména francouzského koncernu. V žebříčku je sedmkrát zastoupena nižší střední třída, šest crossoverů a SUV různých velikostí, tři malé vozy, dvakrát modely střední kategorie a dvakrát MPV (včetně dodávkového minivanu od Dacie).

Zmiňme alespoň krátce největší skokany ze všech bestsellerů. Na špičce kusového pořadí se nalézá Mégane, který ve srovnání s prosincem 2015 vystřelil vzhůru o 308 vozů. Druhé místo patří Superbu (+294) a třetí je v této lichotivé statistice Fabia (+225). Čtyřka náleží Dusteru (o 196 více) a pětka i30 (+188). Francouzský kompakt s kosočtvercem ve znaku vévodí také žebříčku procentních šplhounů (+165,5 %). Dokker vykazuje takřka 70% navýšení počtů, Duster, Captur, Superb a Golf se chlubí výsledky těsně pod polovinou, respektive nad čtyřiceti procenty.

Propadáků máme v žebříčku pět. Těmi nejvýraznějšími jsou ix20 (-102 kusů), Sandero (-53), Focus (-35), Yeti (-26) a Qashqai (-25). S výjimkou škodovky do lehkého terénu platí toto pořadí také v procentech, hyundai má úbytek 29, dacia 17,9 %, ford 11,7 %, „kočovník“ spadl o 9 a „sněžný muž“ o 5,8 %.

Český trh v prosinci 2016 – Pořadí modelů
PořadíModel12/2016 [ks]12/2015 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA1,9751,97140.2%
2.ŠKODA FABIA1,8581,63322513.8%
3.ŠKODA SUPERB93764329445.7%
4.ŠKODA RAPID835767688.9%
5.HYUNDAI i3083064218829.3%
6.DACIA DUSTER59840219648.8%
7.VOLKSWAGEN PASSAT51038112933.9%
8.RENAULT MÉGANE493185308166.5%
9.VOLKSWAGEN GOLF48834614241.0%
10.ŠKODA YETI424450-26-5.8%
11.RENAULT CLIO3833295416.4%
12.ŠKODA KODIAQ368---
13.DACIA DOKKER34220513766.8%
14.HYUNDAI TUCSON2842533112.3%
15.KIA CEE‘D279261186.9%
16.RENAULT CAPTUR2781908846.3%
17.FORD FOCUS263298-35-11.7%
18.NISSAN QASHQAI253278-25-9.0%
19.HYUNDAI ix20249351-102-29.1%
20.DACIA SANDERO243296-53-17.9%
-Celkem21,91319,7682,14510.9%

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Zopár ďalších bestsellerov
| 8. 1. 2017
No ta statistika je hodně zkreslená rozdělováním modelu podle karosérií, hloupé ;-)
Renault
| 8. 1. 2017
V pořádku, ať si každý vybere, co chce. Jen píšu, co mě na současným Renaultu vadí. Třeba Grand Scenic se mi líbí, ale nemá silnějsí benzin a hlavně ty 20" kola jsou pro MPV úplně mimo na ježdění po městě. Dám to manželce a po týdnu budou zedřený >:D
Novy Megan
| 8. 1. 2017
Je fakt krasne auto, hadam najkraši voz v novodobej historii Renaultu PODLA MNA. ale nekupil by som si ho. Lebo Renault je šmejd ale to mnoho ludi nevie tak preto take dobre predaje >:D
Renault
| 8. 1. 2017
Na evropskou dvojku to však stačí. Reálný zákazník to asi vidí jinak.
Avatar - pumpkin
Zopár ďalších bestsellerov
| 8. 1. 2017
Hej, je v tom bordel. Hlavne je smutné, že taký popredný Best Selling Cars má vždy celkom aktuálne údaje aj z krajín tretieho sveta a zo Slovenska má posledné z júna, to je dosť hanba. ;-\
A či je prvá Octavia alebo Vitara sa nejdem hádať, asi to bude predsa len Octavia, ale doprial by som prvenstvo Vitare, sú tu teraz fakt na každom rohu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku