Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v první třetině roku 2015: Nejvíce rostou Nissan a Volkswagen, vládne Škoda

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Objem českého trhu s novými osobními auty se zvýšil o necelých 22 procent, Škodovka jej překonává ještě více. Přeborníky ovšem hledejme také v Německu a v Japonsku.

Velmi pozitivní trend v růstu registrací nových osobních automobilů na českém trhu pokračuje.

Za první třetinu roku se zvýšily oproti totožnému období letopočtu 2014 o 21,2 %. Zatímco loni si domácí zákazníci pořídili 60.941 aut, letos už 73.833, tedy o 12.892 kusů více. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty. Z hlediska paliv je na prvním místě benzin s 54,86 %, nafta má 41,74 %, zbytek tvoří alternativa (CNG, LPG, elektřina a bioethanol).

Kumulovaně bylo za první čtyři měsíce registrováno na domácím trhu 23.976 nových osobních vozů značky Škoda, což představuje v absolutních číslech nárůst o 5.311 oproti loňskému roku. Zvolilo si je tedy o 28,5 % více domácích firemních i privátních klientů, okřídlený šíp tak ukousl z pomyslného tržního koláče 32,47 %. Jak jsou na tom ostatní? Volkswagenu náleží průběžné stříbro za takřka 9 tisíc přírůstků, chybělo mu do nich jen 57 aut. Okupuje navíc výrazných 12,11 %. Zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích padá a desítka pro něj zůstává nedostižnou, jeho podíl aktuálně klesl na 8,25 %. To znamená necelých 6,1 tisíce nových vozů. VW mu tedy odskočil již o 2.850 registrací, což je opravdu dost, domestikované stylizované H na tučnější časy v tuto chvíli jen vzpomíná.

Bramborová“ medaile patří Fordu díky 4.430 kusům. Agilní Dacia (3.544) tradičně uzavírá nejlepší pětici. Velmi napínavá bitva pokračuje těsně pod první pětkou. Posuďte sami: Kia se dostala na 2.467 registrací, Renault má zatím o dvě (!) méně a Seat ztrácí na koncernovou sestru Hyundaie rovnou padesátku. Opel (2.365) a Peugeot (2.251) už tempu nestačí, přesto se alespoň vešly do desítky. Citroën (1.728) najdeme na jedenáctém místě, nejúspěšnějším z německé luxusní trojky je BMW. Z Japonců to však už není Toyota, nýbrž Nissan, spolu s Mnichovem se přehoupl přes patnáct stovek. Mezi nejlepšími se udržela i trojcípá hvězda, konkurenční čtyři kruhy nikoliv.

Importérem, který si oproti třetině roku 2014 nejvíce procentně polepšil, je právě Nissan (+72,7 %), Následuje jej Volkswagen, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+60,1 %). Třetí příčku v této statistice okupuje Opel (+30,8 %) následovaný jen těsně Mercedesem (+30,1 %). Pětka náleží Škodě, rovněž její absolutní nárůst registrací byl již zmíněn - a tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Druhý je opět mateřský VW (+3.556). Na bronz se vyšplhal dvakrát vzpomínaný Nissan, který hlásí o 640 vozů více. Modrý ovál se zvedl o 620 aut, Dacia vykazuje v tuto chvíli o 592 jednotek lepší čísla než v uplynulém roce. Opel, Kia a Renault si pomohly také o alespoň pět stovek registrací.

Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Ani nepřekvapí, že v případě prvních dvou jde o zástupce francouzského koncernu PSA. Citroën si pohoršil více, ztratil 324 kusů a takřka 16 %. Peugeot prodal o 314 aut méně (-12,2 %). Fanoušky modrobílých bavorských vozů zklameme, doplňuje je BMW (-112, -6,6 %).

Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-4/2015 vzrostly oproti loňskému roku ještě výrazněji než osobních: o 38,75 %, z 3.948 na 5.478 kusů, tedy o rovných 1.530 „pracantů“.

Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, výroba Roomsterů včetně zaplechovaných Praktiků v dubnu skončila a budou se doprodávat už jen zásoby. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (1.051 aut), následují Peugeot (899), Ford (707), Volkswagen (693), Renault (458), Citroën (408) a Mercedes-Benz (353). Desítku doplňují Iveco, Dacia a Opel, ale ty už mají hluboko pod 5 % trhu, zatímco Fiatu patří 19 %, Peugeotu skoro 16,5, Fordu necelých 13 % a ještě VW má dvouciferný podíl (12,7 %).

Český trh v první třetině 2015 – pořadí značek (Top 15)
-KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
-Období1-4/20151-4/20151-4/2014[ks][%]
1.Škoda23 97632,5 %18 6655 31128,5 %
2.Volkswagen8 94312,1 %5 5873 35660,1 %
3.Hyundai6 0938,3 %5 6144798,5 %
4.Ford4 4306,0 %3 81062016,3 %
5.Dacia3 5444,8 %2 95259220,1 %
6.Kia2 4673,3 %1 92154628,4 %
7.Renault2 4653,3 %1 95850725,9 %
8.Seat2 4173,3 %1 92549225,6 %
9.Opel2 3653,2 %1 80855730,8 %
10.Peugeot2 2513,0 %2 565-314-12,2 %
11.Citroën1 7282,3 %2 052-324-15,8 %
12.BMW1 5782,1 %1 690-112-6,6 %
13.Nissan1 5202,1 %88064072,7 %
14.Toyota1 4321,9 %1 336967,2 %
15.Mercedes-Benz1 3931,9 %1 07132230,1 %
-Ostatní značky7 2319,8 %7 1071241,7 %
-CELKEM73 833100,0 %60 94112 89221,2 %

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Avatar - JGucci
9. 5. 2015 13:13
Re: Škoda
Vlastenectví hraje u Nemcu velkou roli
Avatar - _Karel_
9. 5. 2015 07:46
Re: Škoda
Ty seš dost pacient, viď? V německu je taky krapet víc "domácích značek". Určitě si je nekupují jen kvůli tomu, že jsou německé.
Avatar - Auto-fan
9. 5. 2015 00:54
Re: Škoda
Za to jednoduchy jsi ty! Na muj vkus ma Skoda stale maly podil, vzdyt nema ani 50% trhu - hlavne, ze mame ted vsude na autech vlajecky, ale ceske auto zajde koupit jen kazdy 3. :no: a nebo jako Gilgit zajdou lide do AAA ;-\ Kdyby tady Gilgitem milovany Sovet nezrusil vyrobu osobnich vozu Praga, Aero (i Tatru privedl do kopru), tak dnes by tvoril podil domacich vyrobcu 2/3 stejne jako treba v Nemecku.
Avatar - maros
8. 5. 2015 22:30
Re: PSA
Nesmysl. Francouzké popelnice jsou křápy.. to je fakt, ne nějaká pomluva 8-s
Avatar - Kolouš
8. 5. 2015 21:19
premie a reexporty
Zajímavá čísla hlavně v kontextu slavné D3. Polud se tedy odectou reexporty, tak pozice Audi vůči BMW, nebo M-B je velmi překvapivá. Fleetova značka totálně pohorela.