Český trh v první třetině roku 2015: Nejvíce rostou Nissan a Volkswagen, vládne Škoda
Velmi pozitivní trend v růstu registrací nových osobních automobilů na českém trhu pokračuje.
Za první třetinu roku se zvýšily oproti totožnému období letopočtu 2014 o 21,2 %. Zatímco loni si domácí zákazníci pořídili 60.941 aut, letos už 73.833, tedy o 12.892 kusů více. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty. Z hlediska paliv je na prvním místě benzin s 54,86 %, nafta má 41,74 %, zbytek tvoří alternativa (CNG, LPG, elektřina a bioethanol).
Kumulovaně bylo za první čtyři měsíce registrováno na domácím trhu 23.976 nových osobních vozů značky Škoda, což představuje v absolutních číslech nárůst o 5.311 oproti loňskému roku. Zvolilo si je tedy o 28,5 % více domácích firemních i privátních klientů, okřídlený šíp tak ukousl z pomyslného tržního koláče 32,47 %. Jak jsou na tom ostatní? Volkswagenu náleží průběžné stříbro za takřka 9 tisíc přírůstků, chybělo mu do nich jen 57 aut. Okupuje navíc výrazných 12,11 %. Zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích padá a desítka pro něj zůstává nedostižnou, jeho podíl aktuálně klesl na 8,25 %. To znamená necelých 6,1 tisíce nových vozů. VW mu tedy odskočil již o 2.850 registrací, což je opravdu dost, domestikované stylizované H na tučnější časy v tuto chvíli jen vzpomíná.
Bramborová“ medaile patří Fordu díky 4.430 kusům. Agilní Dacia (3.544) tradičně uzavírá nejlepší pětici. Velmi napínavá bitva pokračuje těsně pod první pětkou. Posuďte sami: Kia se dostala na 2.467 registrací, Renault má zatím o dvě (!) méně a Seat ztrácí na koncernovou sestru Hyundaie rovnou padesátku. Opel (2.365) a Peugeot (2.251) už tempu nestačí, přesto se alespoň vešly do desítky. Citroën (1.728) najdeme na jedenáctém místě, nejúspěšnějším z německé luxusní trojky je BMW. Z Japonců to však už není Toyota, nýbrž Nissan, spolu s Mnichovem se přehoupl přes patnáct stovek. Mezi nejlepšími se udržela i trojcípá hvězda, konkurenční čtyři kruhy nikoliv.
Importérem, který si oproti třetině roku 2014 nejvíce procentně polepšil, je právě Nissan (+72,7 %), Následuje jej Volkswagen, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+60,1 %). Třetí příčku v této statistice okupuje Opel (+30,8 %) následovaný jen těsně Mercedesem (+30,1 %). Pětka náleží Škodě, rovněž její absolutní nárůst registrací byl již zmíněn - a tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Druhý je opět mateřský VW (+3.556). Na bronz se vyšplhal dvakrát vzpomínaný Nissan, který hlásí o 640 vozů více. Modrý ovál se zvedl o 620 aut, Dacia vykazuje v tuto chvíli o 592 jednotek lepší čísla než v uplynulém roce. Opel, Kia a Renault si pomohly také o alespoň pět stovek registrací.
Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Ani nepřekvapí, že v případě prvních dvou jde o zástupce francouzského koncernu PSA. Citroën si pohoršil více, ztratil 324 kusů a takřka 16 %. Peugeot prodal o 314 aut méně (-12,2 %). Fanoušky modrobílých bavorských vozů zklameme, doplňuje je BMW (-112, -6,6 %).
Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-4/2015 vzrostly oproti loňskému roku ještě výrazněji než osobních: o 38,75 %, z 3.948 na 5.478 kusů, tedy o rovných 1.530 „pracantů“.
Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, výroba Roomsterů včetně zaplechovaných Praktiků v dubnu skončila a budou se doprodávat už jen zásoby. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (1.051 aut), následují Peugeot (899), Ford (707), Volkswagen (693), Renault (458), Citroën (408) a Mercedes-Benz (353). Desítku doplňují Iveco, Dacia a Opel, ale ty už mají hluboko pod 5 % trhu, zatímco Fiatu patří 19 %, Peugeotu skoro 16,5, Fordu necelých 13 % a ještě VW má dvouciferný podíl (12,7 %).
Český trh v první třetině 2015 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
- | Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) |
- | Období | 1-4/2015 | 1-4/2015 | 1-4/2014 | [ks] | [%] |
1. | Škoda | 23 976 | 32,5 % | 18 665 | 5 311 | 28,5 % |
2. | Volkswagen | 8 943 | 12,1 % | 5 587 | 3 356 | 60,1 % |
3. | Hyundai | 6 093 | 8,3 % | 5 614 | 479 | 8,5 % |
4. | Ford | 4 430 | 6,0 % | 3 810 | 620 | 16,3 % |
5. | Dacia | 3 544 | 4,8 % | 2 952 | 592 | 20,1 % |
6. | Kia | 2 467 | 3,3 % | 1 921 | 546 | 28,4 % |
7. | Renault | 2 465 | 3,3 % | 1 958 | 507 | 25,9 % |
8. | Seat | 2 417 | 3,3 % | 1 925 | 492 | 25,6 % |
9. | Opel | 2 365 | 3,2 % | 1 808 | 557 | 30,8 % |
10. | Peugeot | 2 251 | 3,0 % | 2 565 | -314 | -12,2 % |
11. | Citroën | 1 728 | 2,3 % | 2 052 | -324 | -15,8 % |
12. | BMW | 1 578 | 2,1 % | 1 690 | -112 | -6,6 % |
13. | Nissan | 1 520 | 2,1 % | 880 | 640 | 72,7 % |
14. | Toyota | 1 432 | 1,9 % | 1 336 | 96 | 7,2 % |
15. | Mercedes-Benz | 1 393 | 1,9 % | 1 071 | 322 | 30,1 % |
- | Ostatní značky | 7 231 | 9,8 % | 7 107 | 124 | 1,7 % |
- | CELKEM | 73 833 | 100,0 % | 60 941 | 12 892 | 21,2 % |