Český trh v prvním pololetí 2011: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Trh v této kategorii za šestý měsíc roku 2011 mírně poklesl: o 5,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.541 vozů nižší střední třídy, letos 5.253 (-288).
V měsíčním žebříčku zvítězila Octavia s 2.149 kusy. Druhé místo obsadil Ford Focus s hodně vysokými 726 registracemi. Výprodej druhé generace stále pokračuje, do toho se přidává nová a zcela jistě i nějaký ten firemní zákazník.
Třetí je Volkswagen Golf, který se dostal na 364 vozů. Severomoravské dvojče žilinské Kie Cee'd Hyundai i30 je letos mnohem úspěšnější než jeho slovenská sestra. Díky 343 přírůstkům mu patří čtvrt příčka. Na páté najdeme Opel Astra s 275 novými auty.
Mimochodem, Kia má svou bývalou dovozovou jedničku až na sedmém místě (za Méganem), následuje Citroën C4, druhá generace oslovuje české zákazníky více. Konec Top 10 je výhradně francouzskou záležitostí - a to včetně Dacie Logan.
První Octavia si ve srovnání s červnem 2010 mírně polepšila: o 122 aut (6 %). Druhý Focus má na kontě rovněž nárůst, ale mnohem mohutnější, o 106,8 % (o 375 vozů více, před rokem 351). Třetí Golf nepokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž klesly. Ovšem pouze o nejmenší možnou hodnotu 0,3 %, respektive jediný kus. Čtvrtý Hyundai i30 má pak ztrátu přesahující čtvrtinu (přesně 25,1 %). Loni v červnu si domácí zákazníci odvezli celkem 458 i-třicítek, před měsícem jich bylo o 115 méně. Zbývá nám Opel Astra. Ten si polepšil podobně jako Focus: o 105,2 % (ze 134, což znamená +141 registrací).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Škoda Octavia | 2149 | 11849 | 40,9% | 40,6% |
2. | Ford Focus | 726 | 2888 | 13,8% | 9,9% |
3. | Volkswagen Golf | 364 | 2241 | 6,9% | 7,7% |
4. | Hyundai i30 | 343 | 1781 | 6,5% | 6,1% |
5. | Opel Astra | 275 | 1259 | 5,2% | 4,3% |
6. | Renault Megane | 244 | 1780 | 4,6% | 6,1% |
7. | Kia Cee'd | 231 | 1713 | 4,4% | 5,9% |
8. | Citroën C4 | 135 | 623 | 2,6% | 2,1% |
9. | Peugeot 308 | 133 | 918 | 2,5% | 3,1% |
10. | Dacia Logan | 115 | 594 | 2,2% | 2,0% |
11. | Renault Fluence | 88 | 563 | 1,7% | 1,9% |
12. | Toyota Auris | 69 | 659 | 1,3% | 2,3% |
13. | Audi A3 | 61 | 265 | 1,2% | 0,9% |
14. | SEAT Leon | 56 | 231 | 1,1% | 0,8% |
15. | Chevrolet Cruze | 54 | 407 | 1,0% | 1,4% |
16. | Honda Civic | 38 | 330 | 0,7% | 1,1% |
17. | Mazda 3 | 32 | 171 | 0,6% | 0,6% |
18. | Fiat Bravo | 27 | 175 | 0,5% | 0,6% |
19. | Alfa Romeo Giulietta | 26 | 94 | 0,5% | 0,3% |
20. | Mitsubishi Lancer | 25 | 164 | 0,5% | 0,6% |
21. | Fiat Linea | 13 | 56 | 0,2% | 0,2% |
22. | BMW 1 | 12 | 75 | 0,2% | 0,3% |
23. | Volkswagen JETTA | 12 | 64 | 0,2% | 0,2% |
24. | Subaru Impreza | 7 | 57 | 0,1% | 0,2% |
25. | VW Scirocco | 6 | 41 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 12 | 160 | 0,2% | 0,5% |
- | CELKEM | 5253 | 29158 | 100,0% | 100,0% |
Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je sice Volkswagen Jetta, má ale jen o 9 aut více. V jeho případě to znamená ovšem +300 % (12 místo 3). Přes 100 procent se dostala ještě Alfa Romeo Giulietta (+160 %, z 10 na 26 kusů). Byť se jedná o modely z konce první pětadvacítky, pro oba je to úspěch. Nové v pořadí šesté Jettě se daří, italská Julinka pak překonává předchůdce 147 rozdílem třídy. Neměli bychom zapomenout ani na Citroën C4 (+132,8 %). Ten si připsal na konto o 77 vozů více než před rokem, kdy jich bylo jen 58. Po nich již následují lídři segmentu v podobě zmiňovaných Focusu a Astry.
Pro změnu největším propadákem měsíce je Honda Insight, která ztratila tři čtvrtiny, jenže u ní jsou to jen tři hybridy. Zaměřme se raději na ty zástupce nižší střední, kteří jsou v hlavním žebříčku. Zde je nejhorší BMW řady 1 (-74,5 %), ale to se pomalu loučí. Následuje levný sedan Renault Fluence se skoro -60 %. V těsném závěsu jsou Honda Civic a Kia Cee'd. Pro Kiu se rozhodlo jen 231 klientů místo 513 (-282, jinak -55 %).
Mezi vznětovými motory je situace v první pětce tentokrát následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.368 kusů (63,7 % z celkových registrací), Ford Focus jen 121 (pouhých 16,7 %), Volkswagen Golf 85 (23,4 %), Hyundai i30 74 (21,6 %) a Opel Astra 69 (25,1 %). Deset nových škodovek spaluje LPG, jedna E85.
Půlroční statistika
Český trh v nižší střední oproti loňským prvním šesti měsícům klesl, a to o 3,8 %, počet nových aut se snížil z 30.310 na 29.158 (meziročně -1.152).
V celkovém pořadí vede Octavia s 11.849 kusy a podílem 40,6 %. Za leden až červen 2010 přitom dosáhla na více než 14 tisíc aut a okupovala takřka polovinu trhu. Druhý je Focus (2.888, 9,9 %), jeho podíl je tedy těsně pod magickou desetiprocentní hranicí. Třetí Volkswagen Golf (2.241, 7,7 %) je třetím a posledním, který překročil dva tisíce kusů. Další pořadí je ale vyrovnané: čtvrté místo náleží nošovické i-třicítce (1.781, 6,1 %), pátý Mégane ztrácí jediný vůz (1.780, stejný podíl) a ani šestý Cee'd není příliš daleko (1.713, 5,9 %).
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila 2.831 exemplářů, tedy takřka dvacet procent (přesně 19,3 %). Focus se i v této statistice hodně zlepšil (+110,3 %, +1.515 aut). Třetí Golf se zlepšil o 5,9 %, má na kontě o 124 registrací více než před rokem. Hyundai prodal o 206 i-třicítek více (+13,1 %). Renault Mégane poskočil o 10,1 % (loni 1.616, letos +164). Až na Octavii si tedy všechny vedoucí modely polepšily.
Největším postupem vyhlašujeme Jettu, neboť Alfa Romeo Giulietta se neprodávala po celý rok 2010, její navýšení přes 600 % tak není relevantní. Sedan od Volkswagenu si polepšil o 236,8 %. Samozřejmě, na vině je nová generace, kterou zvolilo 64 zákazníků místo 19 v případě předcházející řady loni. Trojciferné postupy najdeme u Astry (+126,4 %) a Focusu (+110,3 %).
Focus se zlepšil o více než 1.500 registrací, Astra pak o sedm stovek, v procentech je pořadí obrácené.
Z propadáků vynechme výprodejový Chevrolet Lacetti. Jednoznačně tak nelichotivý titul náleží Volvu C30 (-83,3 %, 3 kusy místo 18). Nejhorším z Top 25 je BMW 1 (-63,6 %). Necelou polovinu pak ztratila kromě z globálního hlediska nedůležité Hondy Insight také Dacia Logan (-44,3 %). Zájem už není nejen o sedany, ale klesl i v případě užitkových verzí.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Škoda Octavia | 11849 | 14680 | -2831 | -19,3% | 40,6% |
2. | Ford Focus | 2888 | 1373 | 1515 | 110,3% | 9,9% |
3. | Volkswagen Golf | 2241 | 2117 | 124 | 5,9% | 7,7% |
4. | Hyundai i30 | 1781 | 1575 | 206 | 13,1% | 6,1% |
5. | Renault Megane | 1780 | 1616 | 164 | 10,1% | 6,1% |
6. | Kia Cee'd | 1713 | 2567 | -854 | -33,3% | 5,9% |
7. | Opel Astra | 1259 | 556 | 703 | 126,4% | 4,3% |
8. | Peugeot 308 | 918 | 920 | -2 | -0,2% | 3,1% |
9. | Toyota Auris | 659 | 513 | 146 | 28,5% | 2,3% |
10. | Citroën C4 | 623 | 429 | 194 | 45,2% | 2,1% |
11. | Dacia Logan | 594 | 1066 | -472 | -44,3% | 2,0% |
12. | Renault Fluence | 563 | 377 | 186 | 49,3% | 1,9% |
13. | Chevrolet Cruze | 407 | 264 | 143 | 54,2% | 1,4% |
14. | Honda Civic | 330 | 401 | -71 | -17,7% | 1,1% |
15. | Audi A3 | 265 | 254 | 11 | 4,3% | 0,9% |
16. | SEAT Leon | 231 | 296 | -65 | -22,0% | 0,8% |
17. | Fiat Bravo | 175 | 237 | -62 | -26,2% | 0,6% |
18. | Mazda 3 | 171 | 283 | -112 | -39,6% | 0,6% |
19. | Mitsubishi Lancer | 164 | 154 | 10 | 6,5% | 0,6% |
20. | Alfa Romeo Giulietta | 94 | 13 | 81 | 623,1% | 0,3% |
21. | BMW 1 | 75 | 206 | -131 | -63,6% | 0,3% |
22. | Volkswagen JETTA | 64 | 19 | 45 | 236,8% | 0,2% |
23. | Subaru Impreza | 57 | 56 | 1 | 1,8% | 0,2% |
23. | Toyota Corolla | 57 | 63 | -6 | -9,5% | 0,2% |
25. | Fiat Linea | 56 | 60 | -4 | -6,7% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 144 | 215 | -71 | -33,0% | 0,5% |
- | CELKEM | 29158 | 30310 | -1152 | -3,8% | 100,0% |