Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Velké terénní vozy a SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Velkým terénním vozům vládne v červnu i za první pololetí Volkswagen. Nejúspěšnější značkou ovšem zůstává BMW.

Pryč jsou radikální nárůsty trhu největších SUV a offroadů. Za červen meziročně naopak prudce klesl, o 45,3 %. Loni se prodalo hodně vysokých 539 aut, letos pouze 295 (-244).

Pomyslné zlato patří opět Touaregu, pro který se rozhodlo 52 zákazníků. Zbylé stupně vítězů okupuje mnichovská modrobílá vrtule v pořadí X5 (27) a X6 (26). Čtvrtá příčka je sdílená, jsou na ní společně Audi Q7 a Hyundai ix55, na duo BMW ale ztratily minimálně (25).

V meziročním srovnání charakterizují první pětku záporné hodnoty. Touareg si pohoršil o 44,7 % (loni 94 aut). Registrace BMW X5 spadly o 60,3 % (z 68), počty jejího sportovnějšího sourozence X6 jsou ještě nižší: nabraly kurz směrem dolů o 48 vozů, snížení tak reprezentuje údaj -64,9 %. Audi Q7 má o 32,4 % méně (-12 kusů). V tomto trendu pokračuje i Hyundai ix55, z Top 5 ale ztratil nejméně: 3,8 %. U něj toto číslo představuje o jediné auto méně (z 26).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Volkswagen TOUAREG5225217,6%15,3%
2.BMW X5271679,2%10,2%
3.BMW X6261428,8%8,6%
4.Audi Q7251478,5%8,9%
4.Hyundai ix55251208,5%7,3%
6.Mercedes-Benz ML191086,4%6,6%
7.Mitsubishi PAJERO18446,1%2,7%
7.Volvo XC90181426,1%8,6%
9.Mercedes-Benz GL14724,7%4,4%
10.Range Rover Sport10423,4%2,6%
11.Jeep Grand Cherokee9153,1%0,9%
12.Toyota LAND CRUISER8682,7%4,1%
13.Jeep Wrangler6302,0%1,8%
13.Lexus RX6342,0%2,1%
15.Land Rover DISCOVERY5431,7%2,6%
15.Porsche CAYENNE5601,7%3,7%
15.RANGE ROVER5291,7%1,8%
-Ostatní modely171285,8%7,8%
-CELKEM2951643100,0%100,0%

Ve sloupci meziročního procentního srovnání má nejvyšší a trojciferný údaj pouze Mitsubishi Pajero (+150 %). Legendárních offroadů se totiž před rokem prodalo jen osm, kdežto letos o deset více. Jeep Grand Cherokee se zlepšil o polovinu (z šesti na devět), Range Rover Sport pak ze sedmi na deset vozů (+42,9 %). V první patnáctce (či spíše sedmnáctce) najdeme jen pět postupů. Z propadáků máme ale na výběr. Opačné nelichotivé prvenství udělujeme Toyotě Land Cruiser (-77,8 %). Zhoršila se z 36 na 8 exemplářů. Upozorňujeme, že SDA neuvádí samostatně obě v současnosti existující řady, tedy menší 150 a větší osmiválcovou 200, ale slučuje je. Jen o něco méně má Porsche Cayenne (-77,3 %), ze 17 se propadlo na letošních 5 kusů. Strmý pád přes 60 % vykazuje také Volvo XC90 (-69 %, -40 vozů z 58). Pak již následuje vzpomínaná dvojice BMW.

Podíly turbodieselů byly v červnu v této třídě následující: Volkswagen Touareg jej překvapivě neměl stoprocentní, dosáhl na 98,1 %, protože jedno nové auto poháněl benzinový motor. U BMW X5 činily přeplňované vznětové agregáty 92,6 % (25:2), u X6 96,2 % (také 25 déček, jediný zážehový). Audi Q7 a Hyundai ix55 se prodávaly v šestém měsíci letošního roku jen v naftě, v případě Jihokorejce ani jiná volba neexistuje.

Půlroční statistika

Český trh v kategorii velkých terénních aut a SUV se oproti prvním šesti měsícům minulého roku ocitl v záporných číslech. Ztratil 9,4 %, vykazuje 1.643 jednotek místo loňských 1.814 (-171).

V celkovém pořadí i nadále okupuje první příčku Volkswagen Touareg (252 kusů, 15,3 % trhu v segmentu). Před ostatními má již velký náskok. BMW X5 v půlročním účtování vykazuje 167 registrací a podíl 10,2 %. Bronzové je Audi Q7 (147, 8,9 %). Druhý bavorák má 142 letošních přírůstků (8,6 %). X6 se ovšem o čtvrté místo musela rozdělit s Volvem XC90.

Volkswagen Touareg je po šesti měsících jako jediný z velkých SUV v kladných hodnotách (+57,5 %, +92). Počty BMW X5 klesly oproti loňsku o 35 % (z 257 o 90 kusů). Audi Q7 vykazuje menší pád o 16 % (-28). X6 si pohoršila o 72 aut (z 214, tedy o -33,6 %). Volvo XC90 ztratilo 49 registrací, respektive 25,7 %.

Skokany roku musíme hledat mimo nejlepší patnáctku. Nejúspěšnějším je v tomto směru proslulý Range Rover (+383,3 %, ze šesti na 29 vozů). Také další zástupce pochází od stejného výrobce: Land Rover Defender (+366,7 %, 14 místo tří). Čínský Shuanghuan CEO vynecháme, neboť si ho letos vybrali jen čtyři Češi. Bronzový je tedy mezi šplhavci Range Rover Sport (+281,8 %, z 11 na 42). Stoprocentní úspěch legendární britské automobilky v indických rukou je ovlivněn veskrze pozitivní změnou importéra. Propadákům vévodí sice Subaru Tribeca, které ztratilo dvě třetiny, ale ty představuje ztráta jen dvou kusů. Přesto v nabídce dovozce zůstává. Dva následující modely mají -46,9 %. Jedná se o Lexus RX (-30 vozů ze 64) a Toyotu Land Cruiser. Ta se propadla o šest desítek aut (ze 128 na 68).

Ve značkách obhájilo prvenství BMW (18,8 %), VW je ale jen s jediným modelem druhý. Následuje Mercedes-Benz (12,9 %), pak se seřadili další velcí hráči, kteří mají pouze jednoho zástupce v tomto segmentu (Audi 8,9 %, Volvo 8,6 %). Německé přesile statečně čelí právě švédské Volvo. Vzestup Land Roveru dokazuje šesté místo a 7,9 %. Porazil nejen Hyundai a Porsche, ale i další značky, které mají tradici výroby terénních aut: Toyotu, Nissan, Mitsubishi a Jeep. Letos se v této třídě objevilo zatím celkem šestnáct výrobců.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Volkswagen TOUAREG2521609257,5%15,3%
2.BMW X5167257-90-35,0%10,2%
3.Audi Q7147175-28-16,0%8,9%
4.BMW X6142214-72-33,6%8,6%
4.Volvo XC90142191-49-25,7%8,6%
6.Hyundai ix55120153-33-21,6%7,3%
7.Mercedes-Benz ML108125-17-13,6%6,6%
8.Mercedes-Benz GL727022,9%4,4%
9.Toyota LAND CRUISER68128-60-46,9%4,1%
10.Porsche CAYENNE60352571,4%3,7%
11.Mitsubishi PAJERO44341029,4%2,7%
12.Land Rover DISCOVERY431825138,9%2,6%
13.Range Rover Sport421131281,8%2,6%
14.Nissan PATHFINDER3537-2-5,4%2,1%
15.Lexus RX3464-30-46,9%2,1%
-Ostatní modely1671422517,6%10,2%
-CELKEM16431814-171-9,4%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Avatar - ORBiTH
9. 8. 2011 19:10
2Franco
,,,,Takže, pekne po poriadku, Mám 24 rokov, ty 62 /zvláštne, aj to ptm divne znie, že ti hned odzačiatku tykám,ale to sú úskalia internetových konverzácií, snáď nevadí >:D /. Uprimne som prijemne prekvapení, že aj ludia vo veku mi môžu a oponujú v internetových diskusiách. Ver ale, že naozaj sa ,,okolo autakov" pohybujem od narodenia a nič situ nepotrebujem kompenzovať a dokazovať. Nie som tak isto žiadný expert, ale auta mam proste rád..
,,,,Možno aj v tomto vekovom rozdiele tkvie určitý názorový rozpor k tejto téme, pretože priznám sa, nikdy /doteraz/ by ma nenapadlo vyberať si auto podľa kritéria pohodlnosti nastupovania/ vystupovania.
,,,,Zdá sa mi ale, že sa stále nechápeme a každí ,,meleme to svoje". Sám v tomto poslednom príspevku priznávaš, že kategória SUV ako taká je hlavne určená na asfalt, takže oné terenné schopnosti SUV nechajme bokom. Ja to /a opäť a 2x sa opakujem/ beriem exaktne, logicky a hlavne na asfalte, kde len tvrdím, že namiesto napr. takej X5,X6 ťa na asfalte určite pohodlnejšie, rýchlejšie, úspornejšie odvezie bmw 5er či namiesto Q7 sedan A6, čo priznávaš napokon v príspevku aj sám. Ja vravím len to, že na asfalte je vyžšia svetla výška, vyžšia hmotnosť, horšia aerodynamika a celkovo ,,väčšia masa auta" mne osobne /logicky zmýšlajúcemu, pri jazde preferujúcemu dynamiku, handling, pohodlie, úspornosť/ len na príťaž. Už aj v mojom ,,rannom" veku mi je jasne, že nie všetky stránky života sa riadia prísnou logikou a áno, možno s prichádzajúcim vekom začnem aj ja prehodnocovať svoje postoje, priority aj v oblasti jazdy autom, zatial ale som aký som a ver, že nie som ani ta mačička z tvojho prvého príspevku a kopu SUV som naozaj jazdil. Japonské a kórejske ma vobec neoslovili a nepresvedčili, Q7 a Touareg sa dajú, ale neni to proste moja cup of cofee.
,,,,,Tak sito teda zhrňme, hlavnými devízami tejto triedy sú teda 1. Terénne schopnosti, 2. image a pocit vlasniť SUV, 3. Bezpečnosť (?)
1 Ohladom terénnych schopnosti týchto aut sme tu už diskutovali a je všeobecne zname, že sú rozdielne v závislosti na modeli auta, jazdnej situácie či vodiča. Nie každý sa potrebuje preháňať po dovolnke po Provensalskom teréne, ale vpohode. i keď som si stále nie až tak istý ake nesporne výhody má v teréne nejaký Touareg oproti levné Vochcávke Scout nebo Forestru.
3 bezpečnost SUV áut ? No neviem... Teraz sa nepodme ohaňať testami NCAP, alebo ADAC, pri ktorých je jasné, že sa tu automobilky cielene pripravujú čisto na vopred dané modelové kolízne situácie v záujme toho, aby tu ich modely získali čo možnmo najväčší počet hviezdičiek. Podla mňa majú SUV lepšiu len pasívnu bezpečnosť /to je tá, ktorá ma za úlohu po okamihu kolízie zmierniť následky nárazu/. Aktívna bezpečnosť /samotné predchádzanie nehode alebo kolíznej situácií/ u SUV opäť dokázatelne, exaktne nemôže byť lepšia, /oproti napriklad nižšej 4x4 konkurencií nakoľko majú vyžší podvozok a celkovú výškusa, čiže sa vjac nakláňajú, majú spravidla vyžšiu hmotnosť a tým dlhšiu brzdnú dráhu a pod. Toto bude možno trochu teoretické ale podla mňa napr. v určitej rovnakej hraničnej situácií napr. nejaká totožná mierna zákruta pokryta vodou, rýchlosť prejazdu 130 km/h, tak verím, že napr. AUDI A6 quattro bude neutralnejšie,predvídavejšie a neskôr pôjde do šmyku /čiže je aktívne bezpečnejšie/ ako Q7 v rovnakej situácií samozrejme z rovnakou motorizáciou a kludne aj so silnejšími brzdamiu a hrubšími gumami..
,,,,,,Dosť už o tom. Každy z nás vieme čo aktualne chceme a obaja vieme, že druhu stranu nema zmysel presviedčať o opaku.. s pozdravom. . .
9. 8. 2011 11:10
Re: Názor
kliknuté omylom
9. 8. 2011 10:36
Re: Názor
Nazdar Michal, ak si svoj vek v karte uživateľa k dnešnému dňu neopravoval, tak predpokladám, že máš cca 25 rokov, v opačnom prípade 23. I v tomto rannom veku máš bezpochyby nárok na svoj vlastný názor ,otázne ale je nakoľko je podporený skutočnými životnými skúsenosťami a praxou. Nechcem a ani ťa nebudem stavať do role mliečňaka, ktorého poúča starý 62 ročný pytel. Viem ,že mladí ľudia radi robia jasné, rýchle a jednoznačné uzávery, ktoré potom pod vplyvom okolností v živote x-krát menia. Asi som nebol iný. Ale k meritu veci:
Toto je citácia z tvojho prvého príspevku:.... patrím k logicky zmýšľajúcím ľudom ktorí zastávajú názor - prečo a načo mať velke, vysoké, ťažke, ťarbavé auto bez poriadných terénnych ani cestných jazdných vlastností len pre neiaky ,,pocit bezpečia a vyžší posaz" .....atď. ,čiže hovoril si o SUV ako o celku. Na základe toho som aj v tvojom prípade napísal to, čo som napísal. Teraz len dodám, že pocit bezpečia resp.bezpečie ako také nie je neiaké /ako ho označuješ/,ale absolútne konkrétna veličina, ktorá je potrebná pre naše prežitie na cestách. Mojou filozofiou je mať v aute všetky mne dostupné bezpečnostné prvky a nikdy sa nedostať do situácie ,v ktorej by museli dokazovať svoju opodstatnenosť. Výhody vyžšieho posazu asi oceníš ,až prídeš do rokov, keď opotrebenie tvojej chrbtice a kĺbov bude úmerné veku a počtu najazdených km a nastupovanie a hlavne vystupovanie z vozidla sa stane tortúrou.
V druhom príspevku už autá rozdeľuješ na terén a neterén s dôrazom na schopnosť jazdy v teréne. Nepovažujem sa za experta, ale asi sa nemýlim, keď konštatujem, že trieda SUV nie je primárne určená do terénu. Tam by som videl jednoznačne OFF ROAD. Aj o tých sa článok zmieňuje, ale z ohľadom na predaje, v tabuľke figuruje len Pajero, Land Cruiser a Discovery. Na Slovensku by bola ešte aj tvoja Lada Niva /9ks v júni a 32ks celkovo v tomto roku/. Ale späť k SUV /Sports Utility vehicle. Otrocky preklad by bol „Športové úžitkové vozidlá“, voľnejší ma nenapadá. Ako hovorí charakteristika tejto triedy , ich denné využitie je v prvom rade na spevnených cestách a v meste, terénne schopnosti hrajú len druhoradú rolu. Napriek tomu niektoré si vedia poradiť aj s tým , napríklad VW Tuareg – pre mňa etalón triedy.
Práve s takýmto vozom som minulý mesiac absolvoval cca 3000 dovolenkových km po talianskych a francúzskych cestách. Spotreba bola niekde okolo deviatich litrov nafty a nepamätám si veľa áut, ktoré by nás boli predbiehali. Môžeme polemizovať na tému, či by moju telesnú schránku BMW radu 5, Mercedes E, prípadne Audi 6 neodviezli o niečo pohodlnejšie, ale ani z jednou z týchto limuzín by som sa napríklad v Provensálskych Alpách nadostal na také miesta, na aké mi to umožnil Tuareg. A to bez diskusie. Snáď uznáš, že tvoja rada o jednom aute na asfalt a druhom do terénu je mi v tomto prípade užitočná asi ako mŕtvemu kabát. Život sa totižto neodohráva len v okolí tvojho dvora, z ktorého môžeš krátkou cestou vyraziť do okolitých lesov a šantiť v teréne so svojou starou Ladou /sám ju tak označuješ/, predpokladám, že vyhýbajúc sa stretnutiu s políciou.
Snažil som sa napísať svoj názor. Ak si z toho niečo osvojíš –dobre, ak nie –aj tak dobre.
[odkaz]
9. 8. 2011 09:38
Re: SUV !?
proč suv nebo offroad? silnice jsou samá díra a lepší to nebude, mám auto střední třídy, když si budu moct dupnout příště bude suv
Avatar - ORBiTH
8. 8. 2011 15:59
Re: Názor
,,,,Franky, ver, že viem o čom hovorím a nemám to zo showroomov, z plagátov ale z vlastného empirického výskumu,, konkrétne vela rôznych, aj SUV aut, ktore samozrejme nie sú a neboli moje, som posledných cca 5 rokov šoferoval. Bolo to možno na menšie vzdialenosti ale opčas aj v lahkom terene a celkovo dostatok nato, aby to stačilo na pocity, zavery, porovnávania..
Ja som v mojom prtedošlom príspevku len vravel, že logický z veľa vlastností a exaktných údajov vyplíva, že SUV sú nevýhodnejšie, nákladnejšie.. opakujem sa ale sú to vlasnosti ako spotreba,aerodynamika,agilita,handling,e… etc. týchto aut. . .a či sa ti to páči alebo nie, tieto vlasnosti pri sú pri rovnakých motorizáciach na horšej úrovni oproti sedanom / hatchbakom obdobných segmentov a značiek.. No a na margo terénnych vlasností SUV, samozrejem je rozdiel v teréne Land Rover, Wrangler či Grand Cherooke a je rozdiel isť do terénu s bmw X5, X6, cayenom či ML-kom.. Áno napr. s prvou spomínanou trojkou si v tomto segmente užije človek aj čosi terénu, ale tu druhú trojku v teréne kludne preští aj Felicia 1.3 Lxi /pejoratívne povedané/ A nieje predsa opäť jednoduhšie, logickejšie a ekonomicke si kupiť 1 vyhodnejšie auto na asfalt a dokupiť starého rýdzeho off-roada ako mame my doma /LADA NIVA 1.7i 4x4/ a ver že s týmto autom viem čo je terén a, že by si ma dlho vo svojom SUV v hore neprenasledoval..

.....A čoje prosim ťa za argument s tou mačkou ? ano, jasne, že Ja nemam teraz na nove auto, ale to nieje dôvod na hanenie auta, nepotrebujem si tu ako bolo spomenuté honiť ego cez auto.cz. Tym pádom, podla teba aj napr. také AUDi RS6 , ktoré tiež nemožem a asi ani nikdy mať nebudem by som tu mal zakopávať pod čiernu zem a rozhodne sa tak nedeje :-!

.....Záverom, Je jasné, že 100ludí, 100chutí. Ako vravím SUV mali a majú svojích prívržencov, svoju cielovú skupinu a preto sa výrábaju a aj sa vyrábať budú, to sú fakty. Ja
len vravím, že ja si ho asi nikdy nekupím, a to aj keď naň naozaj budem mať ! Ako bolo spomenuté je to hlavne o IMAGEy velkeho mocneho auta a začlenení sa do SUV smotánky len z princípu..