Český trh v prvním pololetí 2011: Vyšší střední třídě vládlo BMW 5
Trh v meziročním srovnání mírně poklesl: o 1,2 %. Před dvanácti měsíci bylo nově zaregistrováno 246 vozů vyšší střední třídy, letos 243, tedy o 3 méně.
V měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si celkově 72 kusů. Kombi do lehkého terénu zvolili čtyři zákazníci.
Mnichovská pětka se musela spokojit s druhým místem. Tentokrát měla na kontě 65 exemplářů.
Třetí příčka patří Mercedesu E se 48 registracemi, čtvrté je Audi A7 s 28 novými auty.
Následuje první zástupce, který nepochází z Německa a navíc již hodně ztratil. Je jím Renault Latitude (9). Volvo série 70/80 je mimo nejlepší pětku, spolu s Mercedesem CLS sdílí šestou pozici (8).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Audi A6/Allroad | 72 | 254 | 29,6% | 19,1% |
2. | BMW 5 | 65 | 415 | 26,7% | 31,2% |
3. | Mercedes-Benz E | 48 | 226 | 19,8% | 17,0% |
4. | Audi A7 | 28 | 150 | 11,5% | 11,3% |
5. | Renault Latitude | 9 | 40 | 3,7% | 3,0% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 8 | 44 | 3,3% | 3,3% |
6. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 8 | 160 | 3,3% | 12,0% |
8. | Saab 9-5 | 2 | 11 | 0,8% | 0,8% |
9. | Honda Legend | 1 | 2 | 0,4% | 0,2% |
9. | Infiniti M | 1 | 7 | 0,4% | 0,5% |
9. | Jaguar XF | 1 | 18 | 0,4% | 1,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 243 | 1331 | 100,0% | 100,0% |
Z Top 5 jsou porovnatelné jen tři modely. Lídr Audi A6 vykazuje +18 % (o 11 aut více), oba zbylí soupeři na tom tak dobře nejsou. BMW 5 si ve srovnání s červnem 2010 pohoršilo o 7,1 %. Zaznamenalo ztrátu pěti vozů, před rokem jich bylo rovných 70. Třída E od Mercedesu hlásí ještě větší pád: -17,2 % (z 58 loňských o 10 méně).
Největší skok si ovšem připisuje nové CLS. Postup z jednoho vozu staré generace na osm té aktuální znamená o 700 % více. V jiných segmentech by to byla perlička, tady nikoliv. Zlepšení A6 jsme již zmiňovali, zbytek nemá buď žádné plus (Honda Legend), není srovnatelný (A7, Latitude, Saab 9-5, Infiniti M), nebo se odporoučel do záporných čísel. Pádům tak vévodí Volva řad 70 a 80 (-84 %, -42 kusů z padesáti) před Jaguarem XF, který ovšem ztratil jen jedinou registraci (-50 %). Relevantnější jsou rozhodně propady třídy E a A6, ale ty jsme již vzpomínali.
Audi má na kontě za červen 67 A6 a Allroadů s agregáty TDI (93,1 % z celkového počtu). Pětek s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo celkem 61 klientů (ještě vyšších 93,9 %). Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 43 novopečených majitelů (89,6 %). Turbodiesely poháněly také čtyřiadvacet Audi A7 (85,7 %) a 8 Renaultů Latitude (88,9 %), zbylý spaloval E85.
Půlroční statistika
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 262 vozů (+24,5 %), tedy z 1.069 na 1.331.
Poločasovým vládcem je letos BMW řady 5, má na kontě 415 kusů a podíl 31,2 %. Na druhém místě je Audi A6 (254, 19,1 %). Éčko je v půlročním účtování až třetí (226, 17 %).
Velká Volva jsou celkově čtvrtá (160, 12 %) a sportback Audi A7 pátý (150, 11,3 %). Zbytek počínaje Mercedesem CLS nepřekročil ani padesátku kusů, ještě devátý Saab 9-5 jich má alespoň víc než deset.
Zatímco o segment níže vládnou Škoda, VW a Ford a německé luxusnější značky jsou v pozadí, tady je situace úplně jiná. BMW okupuje těsně přes 30 procent trhu, tuto hranici překročilo i Audi. Mercedes-Benz má něco málo přes 20 a Volvo 12 %. Na zbytek připadá 6,2 % a reprezentují jej sestupně podle letošní úspěšnosti Renault, Jaguar, Saab, Infiniti, Chrysler, Honda a Lexus.
V meziročním srovnání si vedoucí pětka polepšila o 165 vozů (66 %). Audi má sice z hlavních hráčů nejmladší model, ale zatím jen jako sedan. Kombi a Allroad pokračují zatím v minulé generaci, což dokládá -31 kusů a -10,9 %. Počty Mercedesu E poklesly dokonce o čtvrtinu (přesně 25,7 % a 78 registrací). Boom, který ve Stuttgartu zažívali se startem prodeje série W212, už odezněl. Volvo 70/80 je na tom lépe (-11 kusů, +6,4 %).
Skokanem roku je Saab 9-5, který se zlepšil o rovných 1.000 %, konkrétně z jediného exempláře na 11. Stále tíživou situaci výrobce ale český trh nespasí. Trojciferné nárůsty hlásí i Mercedes CLS (+528,6 %), tomu pomohla stejně jako v případě Saabu nová generace, vyskočil ze 7 na 44 aut. Jaguarů XF je letos dvakrát více (18 místo 9). Propadákům v pololetí kraluje Lexus GS (-88,9 %, -8 kusů, z 9 na jediný). Honda Legend v Evropě končí, a tak je v této nelichotivé statistice druhá (-77,8 %, z 9 na dva). To samé platí o Chrysleru 300C (-70 %, letos tři, loni deset).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | BMW 5 | 415 | 250 | 165 | 66,0% | 31,2% |
2. | Audi A6/Allroad | 254 | 285 | -31 | -10,9% | 19,1% |
3. | Mercedes-Benz E | 226 | 304 | -78 | -25,7% | 17,0% |
4. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 160 | 171 | -11 | -6,4% | 12,0% |
5. | Audi A7 | 150 | 0 | 150 | - | 11,3% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 44 | 7 | 37 | 528,6% | 3,3% |
7. | Renault Latitude | 40 | 0 | 40 | - | 3,0% |
8. | Jaguar XF | 18 | 9 | 9 | 100,0% | 1,4% |
9. | Saab 9-5 | 11 | 1 | 10 | 1000,0% | 0,8% |
10. | Infiniti M | 7 | 0 | 7 | - | 0,5% |
- | Ostatní modely | 6 | 42 | -36 | -85,7% | 0,5% |
- | CELKEM | 1331 | 1069 | 262 | 24,5% | 100,0% |