Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Vyšší střední třídě vládlo BMW 5

BMW
BMW
BMW
BMW
112 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Překvapivým vítězem vyšší střední třídy se v červnu stalo Audi A6. Půlroční prvenství putuje do Mnichova.

Trh v meziročním srovnání mírně poklesl: o 1,2 %. Před dvanácti měsíci bylo nově zaregistrováno 246 vozů vyšší střední třídy, letos 243, tedy o 3 méně.

V měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si celkově 72 kusů. Kombi do lehkého terénu zvolili čtyři zákazníci.

Mnichovská pětka se musela spokojit s druhým místem. Tentokrát měla na kontě 65 exemplářů.

Třetí příčka patří Mercedesu E se 48 registracemi, čtvrté je Audi A7 s 28 novými auty.

Následuje první zástupce, který nepochází z Německa a navíc již hodně ztratil. Je jím Renault Latitude (9). Volvo série 70/80 je mimo nejlepší pětku, spolu s Mercedesem CLS sdílí šestou pozici (8).

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Audi A6/Allroad7225429,6%19,1%
2.BMW 56541526,7%31,2%
3.Mercedes-Benz E4822619,8%17,0%
4.Audi A72815011,5%11,3%
5.Renault Latitude9403,7%3,0%
6.Mercedes-Benz CLS8443,3%3,3%
6.Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC7081603,3%12,0%
8.Saab 9-52110,8%0,8%
9.Honda Legend120,4%0,2%
9.Infiniti M170,4%0,5%
9.Jaguar XF1180,4%1,4%
-Ostatní modely040,0%0,3%
-CELKEM2431331100,0%100,0%

Z Top 5 jsou porovnatelné jen tři modely. Lídr Audi A6 vykazuje +18 % (o 11 aut více), oba zbylí soupeři na tom tak dobře nejsou. BMW 5 si ve srovnání s červnem 2010 pohoršilo o 7,1 %. Zaznamenalo ztrátu pěti vozů, před rokem jich bylo rovných 70. Třída E od Mercedesu hlásí ještě větší pád: -17,2 % (z 58 loňských o 10 méně).

Největší skok si ovšem připisuje nové CLS. Postup z jednoho vozu staré generace na osm té aktuální znamená o 700 % více. V jiných segmentech by to byla perlička, tady nikoliv. Zlepšení A6 jsme již zmiňovali, zbytek nemá buď žádné plus (Honda Legend), není srovnatelný (A7, Latitude, Saab 9-5, Infiniti M), nebo se odporoučel do záporných čísel. Pádům tak vévodí Volva řad 70 a 80 (-84 %, -42 kusů z padesáti) před Jaguarem XF, který ovšem ztratil jen jedinou registraci (-50 %). Relevantnější jsou rozhodně propady třídy E a A6, ale ty jsme již vzpomínali.

Audi má na kontě za červen 67 A6 a Allroadů s agregáty TDI (93,1 % z celkového počtu). Pětek s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo celkem 61 klientů (ještě vyšších 93,9 %). Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 43 novopečených majitelů (89,6 %). Turbodiesely poháněly také čtyřiadvacet Audi A7 (85,7 %) a 8 Renaultů Latitude (88,9 %), zbylý spaloval E85.

Půlroční statistika

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 262 vozů (+24,5 %), tedy z 1.069 na 1.331.

Poločasovým vládcem je letos BMW řady 5, má na kontě 415 kusů a podíl 31,2 %. Na druhém místě je Audi A6 (254, 19,1 %). Éčko je v půlročním účtování až třetí (226, 17 %).

Velká Volva jsou celkově čtvrtá (160, 12 %) a sportback Audi A7 pátý (150, 11,3 %). Zbytek počínaje Mercedesem CLS nepřekročil ani padesátku kusů, ještě devátý Saab 9-5 jich má alespoň víc než deset.

Zatímco o segment níže vládnou Škoda, VW a Ford a německé luxusnější značky jsou v pozadí, tady je situace úplně jiná. BMW okupuje těsně přes 30 procent trhu, tuto hranici překročilo i Audi. Mercedes-Benz má něco málo přes 20 a Volvo 12 %. Na zbytek připadá 6,2 % a reprezentují jej sestupně podle letošní úspěšnosti Renault, Jaguar, Saab, Infiniti, Chrysler, Honda a Lexus.

V meziročním srovnání si vedoucí pětka polepšila o 165 vozů (66 %). Audi má sice z hlavních hráčů nejmladší model, ale zatím jen jako sedan. Kombi a Allroad pokračují zatím v minulé generaci, což dokládá -31 kusů a -10,9 %. Počty Mercedesu E poklesly dokonce o čtvrtinu (přesně 25,7 % a 78 registrací). Boom, který ve Stuttgartu zažívali se startem prodeje série W212, už odezněl. Volvo 70/80 je na tom lépe (-11 kusů, +6,4 %).

Skokanem roku je Saab 9-5, který se zlepšil o rovných 1.000 %, konkrétně z jediného exempláře na 11. Stále tíživou situaci výrobce ale český trh nespasí. Trojciferné nárůsty hlásí i Mercedes CLS (+528,6 %), tomu pomohla stejně jako v případě Saabu nová generace, vyskočil ze 7 na 44 aut. Jaguarů XF je letos dvakrát více (18 místo 9). Propadákům v pololetí kraluje Lexus GS (-88,9 %, -8 kusů, z 9 na jediný). Honda Legend v Evropě končí, a tak je v této nelichotivé statistice druhá (-77,8 %, z 9 na dva). To samé platí o Chrysleru 300C (-70 %, letos tři, loni deset).

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.BMW 541525016566,0%31,2%
2.Audi A6/Allroad254285-31-10,9%19,1%
3.Mercedes-Benz E226304-78-25,7%17,0%
4.Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70160171-11-6,4%12,0%
5.Audi A71500150-11,3%
6.Mercedes-Benz CLS44737528,6%3,3%
7.Renault Latitude40040-3,0%
8.Jaguar XF1899100,0%1,4%
9.Saab 9-5111101000,0%0,8%
10.Infiniti M707-0,5%
-Ostatní modely642-36-85,7%0,5%
-CELKEM1331106926224,5%100,0%

Vstoupit do diskuze (23)