Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Vyšší střední třídě vládlo BMW 5

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Překvapivým vítězem vyšší střední třídy se v červnu stalo Audi A6. Půlroční prvenství putuje do Mnichova.

Trh v meziročním srovnání mírně poklesl: o 1,2 %. Před dvanácti měsíci bylo nově zaregistrováno 246 vozů vyšší střední třídy, letos 243, tedy o 3 méně.

V měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si celkově 72 kusů. Kombi do lehkého terénu zvolili čtyři zákazníci.

Mnichovská pětka se musela spokojit s druhým místem. Tentokrát měla na kontě 65 exemplářů.

Třetí příčka patří Mercedesu E se 48 registracemi, čtvrté je Audi A7 s 28 novými auty.

Následuje první zástupce, který nepochází z Německa a navíc již hodně ztratil. Je jím Renault Latitude (9). Volvo série 70/80 je mimo nejlepší pětku, spolu s Mercedesem CLS sdílí šestou pozici (8).

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Audi A6/Allroad7225429,6%19,1%
2.BMW 56541526,7%31,2%
3.Mercedes-Benz E4822619,8%17,0%
4.Audi A72815011,5%11,3%
5.Renault Latitude9403,7%3,0%
6.Mercedes-Benz CLS8443,3%3,3%
6.Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC7081603,3%12,0%
8.Saab 9-52110,8%0,8%
9.Honda Legend120,4%0,2%
9.Infiniti M170,4%0,5%
9.Jaguar XF1180,4%1,4%
-Ostatní modely040,0%0,3%
-CELKEM2431331100,0%100,0%

Z Top 5 jsou porovnatelné jen tři modely. Lídr Audi A6 vykazuje +18 % (o 11 aut více), oba zbylí soupeři na tom tak dobře nejsou. BMW 5 si ve srovnání s červnem 2010 pohoršilo o 7,1 %. Zaznamenalo ztrátu pěti vozů, před rokem jich bylo rovných 70. Třída E od Mercedesu hlásí ještě větší pád: -17,2 % (z 58 loňských o 10 méně).

Největší skok si ovšem připisuje nové CLS. Postup z jednoho vozu staré generace na osm té aktuální znamená o 700 % více. V jiných segmentech by to byla perlička, tady nikoliv. Zlepšení A6 jsme již zmiňovali, zbytek nemá buď žádné plus (Honda Legend), není srovnatelný (A7, Latitude, Saab 9-5, Infiniti M), nebo se odporoučel do záporných čísel. Pádům tak vévodí Volva řad 70 a 80 (-84 %, -42 kusů z padesáti) před Jaguarem XF, který ovšem ztratil jen jedinou registraci (-50 %). Relevantnější jsou rozhodně propady třídy E a A6, ale ty jsme již vzpomínali.

Audi má na kontě za červen 67 A6 a Allroadů s agregáty TDI (93,1 % z celkového počtu). Pětek s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo celkem 61 klientů (ještě vyšších 93,9 %). Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 43 novopečených majitelů (89,6 %). Turbodiesely poháněly také čtyřiadvacet Audi A7 (85,7 %) a 8 Renaultů Latitude (88,9 %), zbylý spaloval E85.

Půlroční statistika

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 262 vozů (+24,5 %), tedy z 1.069 na 1.331.

Poločasovým vládcem je letos BMW řady 5, má na kontě 415 kusů a podíl 31,2 %. Na druhém místě je Audi A6 (254, 19,1 %). Éčko je v půlročním účtování až třetí (226, 17 %).

Velká Volva jsou celkově čtvrtá (160, 12 %) a sportback Audi A7 pátý (150, 11,3 %). Zbytek počínaje Mercedesem CLS nepřekročil ani padesátku kusů, ještě devátý Saab 9-5 jich má alespoň víc než deset.

Zatímco o segment níže vládnou Škoda, VW a Ford a německé luxusnější značky jsou v pozadí, tady je situace úplně jiná. BMW okupuje těsně přes 30 procent trhu, tuto hranici překročilo i Audi. Mercedes-Benz má něco málo přes 20 a Volvo 12 %. Na zbytek připadá 6,2 % a reprezentují jej sestupně podle letošní úspěšnosti Renault, Jaguar, Saab, Infiniti, Chrysler, Honda a Lexus.

V meziročním srovnání si vedoucí pětka polepšila o 165 vozů (66 %). Audi má sice z hlavních hráčů nejmladší model, ale zatím jen jako sedan. Kombi a Allroad pokračují zatím v minulé generaci, což dokládá -31 kusů a -10,9 %. Počty Mercedesu E poklesly dokonce o čtvrtinu (přesně 25,7 % a 78 registrací). Boom, který ve Stuttgartu zažívali se startem prodeje série W212, už odezněl. Volvo 70/80 je na tom lépe (-11 kusů, +6,4 %).

Skokanem roku je Saab 9-5, který se zlepšil o rovných 1.000 %, konkrétně z jediného exempláře na 11. Stále tíživou situaci výrobce ale český trh nespasí. Trojciferné nárůsty hlásí i Mercedes CLS (+528,6 %), tomu pomohla stejně jako v případě Saabu nová generace, vyskočil ze 7 na 44 aut. Jaguarů XF je letos dvakrát více (18 místo 9). Propadákům v pololetí kraluje Lexus GS (-88,9 %, -8 kusů, z 9 na jediný). Honda Legend v Evropě končí, a tak je v této nelichotivé statistice druhá (-77,8 %, z 9 na dva). To samé platí o Chrysleru 300C (-70 %, letos tři, loni deset).

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.BMW 541525016566,0%31,2%
2.Audi A6/Allroad254285-31-10,9%19,1%
3.Mercedes-Benz E226304-78-25,7%17,0%
4.Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70160171-11-6,4%12,0%
5.Audi A71500150-11,3%
6.Mercedes-Benz CLS44737528,6%3,3%
7.Renault Latitude40040-3,0%
8.Jaguar XF1899100,0%1,4%
9.Saab 9-5111101000,0%0,8%
10.Infiniti M707-0,5%
-Ostatní modely642-36-85,7%0,5%
-CELKEM1331106926224,5%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Avatar - Hammunasakra
31. 7. 2011 14:37
Re: Souboj ve středu tabulky.
CLS ;-)
PS: A opravdový fajnšmekr (dle mne) volí Alpina B5 Bi-Turbo :yes: :-)
Avatar - white label
31. 7. 2011 01:24
Re: NEuvěřitelné ...
Vidím to podobně, i když některé srovnávačky (včetně anglických) dávají současné Ečko před 5er (F10), podobně to zjevně vidí třeba zdejší redaktor Lukáš Vaverka. Já s tím ale nesouhlasím a volil bych určitě mezi Audi a BMW. Jako sedan spíš 5er a jako kombi (nejlépe v podobě cross-allroad) A6.
Avatar - Hammunasakra
30. 7. 2011 22:38
Re: NEuvěřitelné ...
Napsala jsem, že PRODEJNí výsledky (tentokrát) cca "odpovídají" MÝM představám o "kvalitě"
Tzn. že audi je na DRUHÉM místě za BMW 5 (a před Mercedes Benz a dalšími ;-) ) - OPRAVDU z toho "dekódujete" význam který jste napsal:
"Opět se ti podařilo napsat to po čem toužíš v každém příspěvku vztahujícímu se ke koncernu - koncern a neúspěch"?? >:-[]
Jediné na co jsem si "postěžovala", bylo že "lépe mohl dopadnout Jaguar XF.."
PS: To by mne MOC zajímalo, jak tohle zvládnete vysvětlit :-)
Avatar - Emel
30. 7. 2011 22:06
Re: NEuvěřitelné ...
Jojo, E39 byla perfektní... tak perfektní, že bylo možná potřeba udělat krok stranou, aby pak F10 mohla použít to nejlepší z obou... chladná precizní impozantnost E39 se snoubí s dynamikou E60 a pokud bych teď měl kupovat rodinné auto za pár milionů, neváhal bych ani vteřinu.

A6 je ale taky výborná. Je sice mnohem usedlejší než 5, ale třeba zkrácení předního převisu nebo zajímavější tvarování zádě jsou přesně ty drobnosti, díky kterým mám pocit, že za nejkratší konec tahá ve vyšší střední Mercedes.
Avatar - white label
30. 7. 2011 12:59
Re: No tak to je praženica
"Pariť" se některým bude hlavně jejich konto... ;-) >:-[]