Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: Octavia v čele nižší střední, Golf dovozovou jedničkou v říjnu, Cee'd v celoročním pořadí

Aleš Dragoun
Diskuze (191)
Nižší střední třída roste! Pozici dovozové jedničky obhájil i v říjnu Volkswagen Golf. Kia Cee'd sice stále vede tuto statistiku celkově, ale v měsíčním žebříčku jí patří až páté místo!

Celkový trh v této kategorii meziročně získal, a to 11,3 %. V říjnu 2008 bylo nově zaregistrováno 4.269 vozů nižší střední třídy, letos 4.766. V nižší střední třídě tedy vypadá současný vývoj poměrně nadějně.

V obou hitparádách pochopitelně vládne domácí Škoda Octavia. Bestseller nabízený ve dvou generacích současně tentokrát zvítězil v měsíčním pořadí s 2.535 kusy. Zajímavý je ten fakt, že svou menší sestru Fabii, která patří o kategorii níže, porazila Octavia takřka o 1.200 kusů. Její říjnový podíl ve třídě navíc přesáhl padesátiprocentní hranici, většinou se přitom pohybuje kolem 40 %. Druhé místo obsadil již v titulku zmíněný Volkswagen Golf, který má na kontě 331 kusů. Třetí je Hyundai i30 (280), čtvrté místo patří Renaultu Mégane s 258 kusy a na páté příčce najdeme již také vzpomenutou Kiu Cee'd. Pro nedávno modernizovaný jihokorejský vůz vyráběný ve slovenské Žilině je to netypické umístění, připsal si 210 nových aut.

Také meziroční srovnání vypadá pro vedoucí Octavii velmi optimisticky, polepšila si o 813 kusů, tedy o 47,7 %. Druhý Golf má na kontě rovněž nárůst, ale menší, jen 19,9 % (před rokem 276). Třetí i 30 se i nadále vymyká veškeré hlavní konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o 197,9 %, loni v říjnu si čeští zákazníci odvezli 94 hyundaiů. Čtvrtý Mégane má pak nárůst o 77,9 %, letos se prodalo o 113 kusy více. Jediným vozem, který si z Top 5 pohoršil, je Kia Cee'd, a to o 40,8 % (z 355, má tedy o 145 aut méně).

Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje samozřejmě do Jižní Koreje, respektive do slezských Nošovic, největším šplhounem je Hyundai i30. Pomineme-li stoprocentní nárůst registrací Nissanu Tiida (ze 3 na 6 vozů), druhým největším skokanem je Mitsubishi Lancer (+80 %, z 12 na 27 kusů). Třetí příčku v této statistice pak obsadila Mazda 3 (+79,3 %). Propadák bychom tentokrát našli mimo Top 30, ovšem je jím výprodejový Chevrolet Lacetti, který už byl nahrazen modernějším a zatím poměrně úspěšným modelem Cruze. Zaměříme se tedy na první třicítku, kde je na tom nejhůře Fiat Linea. Ten ztratil 82,6 %, prodaly se jen čtyři kusy místo loňských třiadvaceti. Z dalších vozů hodně klesly počty VW Jetta (-80 %) a nedaří se ani lowendové Dacii Logan (-71,4 %).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20091-10/200910/20091-10/2009
1.Škoda OCTAVIA25351764653,2%42,2%
2.Volkswagen GOLF33127026,9%6,5%
3.Hyundai i3028026825,9%6,4%
4.Renault MEGANE25833215,4%7,9%
5.Kia CEE´D21037454,4%9,0%
6.Ford FOCUS19320744,0%5,0%
7.Citroën C418011053,8%2,6%
8.Peugeot 30813211942,8%2,9%
9.Toyota AURIS1008162,1%2,0%
10.Suzuki SX48712161,8%2,9%
11.Honda CIVIC836741,7%1,6%
12.Chevrolet CRUZE573001,2%0,7%
13.Mazda 3523531,1%0,8%
14.Opel ASTRA407400,8%1,8%
15.Audi A3283710,6%0,9%
16.Mitsubishi LANCER272730,6%0,7%
17.Seat LEON253310,5%0,8%
18.Fiat SEDICI201970,4%0,5%
19.Toyota COROLLA201220,4%0,3%
20.Fiat BRAVO193950,4%0,9%
21.BMW 1163220,3%0,8%
22.Nissan NOTE132130,3%0,5%
22.Volvo C30131130,3%0,3%
24.Subaru IMPREZA101680,2%0,4%
24.Volvo S40/V5010930,2%0,2%
26.Dacia LOGAN61100,1%0,3%
26.Nissan TIIDA6860,1%0,2%
28.Volkswagen JETTA5730,1%0,2%
29.Fiat LINEA42100,1%0,5%
30.Honda INSIGHT3100,1%0,0%
-Ostatní modely31370,1%0,3%
-CELKEM476641792100,0%100,0%

V celkovém pořadí po deseti měsících vede Octavia s 17.646 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 42,2 %). Cee'd je stále druhý (3.745, 9 %) a patří mu tak prvenství mezi importy, které mu zůstává i přes momentální dílčí neúspěchy. Desetiprocentní hranici však letos s největší pravděpodobností již nepřesáhne. Třetí je Mégane (3.321, 7,9 %), na čtvrtou příčku se vrátil poprvé od července Volkswagen Golf (2.702, 6,5 %), Hyundai i30 je tedy pátý (2.682, 6,4 %). Oba automobily se tak budou o pomyslnou celkovou bramborovou medaili přetahovat i ve zbývajících dvou měsících. Vlastně také o třetí místo mezi dováženými vozy, pokud tedy za něj můžeme Hyundai i 30 považovat, vyrábí se sice na severní Moravě, ale jedná se o produkt zahraniční automobilky.

Šesté místo patří stále Fordu Focus, který již překonal hranici dvou tisíc registrací (2.074, 5 %). Na nejbližší soupeře třetí nejmenší evropský Ford ztrácí, před pronásledovateli má ale již značný náskok, takže mu toto místo zřejmě zůstane až do konce letošního roku. Přes 1.000 kusů už se přehouplo nejen sedmé Suzuki SX4 a osmý Peugeot 308, ale také Citroën C4.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala již 974 vozů (+5,8 %). Polepšil si i Cee'd, a to ještě o malinko více (+6,1 %, +215 kusů), i přesto, že se mu v poslední době nedaří, vykazuje tedy stále lepší výsledky než loni. Třetí Mégane je také v plusu, a to o 58,4 %, má na kontě již o 1.224 aut více než před rokem. Volkswagen Golf si naopak jako jediný z první pětky pohoršil, ale už jen o 0,8 % (loni 2.724, letos o 22 méně). Hyundai prodal o 1.495 i-třicítek více (+125,9 %),

Český trh v nižší střední třídě oproti prvním deseti měsícům loňského roku vzrostl, zatímco v září činilo jeho navýšení nejmenší možnou hodnotu 0,1 %, v říjnu je na tom lépe již o 1,3 %. Počet nových aut se totiž zvýšil ze 41.276 na 41.792.

Mezi vznětovými motory je situace v první pětce tentokrát následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.660 kusů (65,5 % z celkových registrací), Volkswagen Golf 76 (23 %), Hyundai i30 67 (24 %), Renault Mégane 44 (17 %) a Kia Cee'd 40 (19 %). Podíly turbodieselů tedy u těchto modelů nevybočují z obvyklých výsledků.

Aleš Dragoun
Diskuze (191)
Avatar - white label
17. 11. 2009 21:43
Re: Uz se tesim...
S tím "Ghosnem" to byla běžná "marketingová" proklamace, žes to nepochopil, se po tvé úvaze o Japonském prohlášení vůbec nedivím...
Johnne pro tebe bude samozřejmě lepší, když se pokusíš přesvědčit sám sebe, že to byl "určitě" jen omyl (např. ve formě špatného překladu redaktorů Autocaru), hlavně teď na noc, ať se aspoň trochu vyspíš... >:-[]
A s tím "prvenstvím" VW to mohla "kachna" klidně být, ale k tomu, aby tu "kachnu" ostatní brali aspoň trochu vážně, potřeboval VW i "spolupráci" TOYOTY ve formě jejího mnohem výraznějšího propadu... a komu asi podobná nenákladná "reklama" o tom, že
VW-PORSCHE je dnes opravdu srovnatelně "velký" výrobce, jako dosud největší TOYOTA vyhovuje více? TOYOTĚ, nebo
VW-PORSCHE? O komu se asi "líbilo", že se při "dokazování" většího absolutního počtu zatím vyr. vozů (v tomto roce) TOYOTY, propíral logicky i její výrazný propad...?
Takže, za vším významněji "komerčně-oficiálním", co se objeví v sdělovacích prostředcích, hledej v prvé řadě marketingovou filosofii, včetně toho tvého "příkladně-neomylně čestného" C.G.
Tvá představa o tom, že čím větší/oficiálnější/četnější prohlášení, rozhovor, nebo článek, tím větší pravděpodobnost jeho pravdivého obsahu, je bohužel velmi naivní... ;-)
17. 11. 2009 20:47
Re: Uz se tesim...
Nemusel jsem psát nic,to samozřejmě.Baví mně to.Marketing je u nás pod vlivem hlavně VW,co by jsi čekal jiného,pro japonce jsme vzdálený trh a ani nejsme až tak významní.
Citoval jsi snad nějaké prohlášení,či interview a to většinou bývá ve více zdrojích.To s Carlosem Ghosnem o stabilizaci trhu a vedoucí úloze japonců v automotive bylo třeba v HN i v jiných zahraničních médiích.A toto není?...
To byl nějaký nechtěný únik informací,ale no tak...nebo prohlášení a pak zaplacení,ať to není moc zveřejňováno...ale no tak,takové teorie si můžeš..
A nebo to je novinářská kachna,jako s prvenstvím VW,nebo špatný překlad,prostě omyl.
Kde se ta meganaivita bere,věřit každé i neověřené informaci bez znalosti problému.
Avatar - white label
17. 11. 2009 20:35
Re: Uz se tesim...
Sám se mnou v úvodu souhlasíš, že to dělat "nemusíš", ale přesto to dál (intenzivně) děláš...? ;-)
Jaké prohlášení? 8-s >:-[] To si děláš srandu..., mám dojem, že nakonec ty "Japonce" (v marketingu) podceňuješ sám mnohem víc, než si sami zaslouží.... :-!

P.S. Komu asi vyhovuje nejvíc, že se o tom píše spíš v podobných "miničláncích".
Prý kde jsou o tom jejich prohlášení a rozhovory... :-)
kde se asi tahle meganaivita u "prostých" lidí bere...
17. 11. 2009 19:52
Re: Uz se tesim...
Jo to fakt,že nemusim,protože jsi nepodal jediný relevantní důkaz,ani v oficiálních prohlášeních nic takového není.A nezapomeň,Honda konkurenci s těmito turbomotory má přímo doma (a už řadu let) a blízko v Korei a přitom ji to nechává chladnou.
Proč asi?Ví že to je jen zatím marketingový nástroj,nic víc.
Jo a kdyby to bylo skutečné prohlášení,nebo opravdu seriozní rozhovor tak to nebude jediný zapomenutý miničlánek...
Avatar - white label
17. 11. 2009 19:07
Re: Uz se tesim...
Ale přede mnou to "okecávat"/obhajovat nemusíš, vždyť ani sami zástupci Hondy o tom nemají problém otevřeně mluvit, takže to pro ně zřejmě není úplně zásadní priorita, když na to mají tak omezené prostředky, ale přesto dokážou určitý náskok Evropy (v této oblasti) sympaticky přiznat...