Český trh v říjnu 2009: Octavia v čele nižší střední, Golf dovozovou jedničkou v říjnu, Cee'd v celoročním pořadí
Celkový trh v této kategorii meziročně získal, a to 11,3 %. V říjnu 2008 bylo nově zaregistrováno 4.269 vozů nižší střední třídy, letos 4.766. V nižší střední třídě tedy vypadá současný vývoj poměrně nadějně.
V obou hitparádách pochopitelně vládne domácí Škoda Octavia. Bestseller nabízený ve dvou generacích současně tentokrát zvítězil v měsíčním pořadí s 2.535 kusy. Zajímavý je ten fakt, že svou menší sestru Fabii, která patří o kategorii níže, porazila Octavia takřka o 1.200 kusů. Její říjnový podíl ve třídě navíc přesáhl padesátiprocentní hranici, většinou se přitom pohybuje kolem 40 %. Druhé místo obsadil již v titulku zmíněný Volkswagen Golf, který má na kontě 331 kusů. Třetí je Hyundai i30 (280), čtvrté místo patří Renaultu Mégane s 258 kusy a na páté příčce najdeme již také vzpomenutou Kiu Cee'd. Pro nedávno modernizovaný jihokorejský vůz vyráběný ve slovenské Žilině je to netypické umístění, připsal si 210 nových aut.
Také meziroční srovnání vypadá pro vedoucí Octavii velmi optimisticky, polepšila si o 813 kusů, tedy o 47,7 %. Druhý Golf má na kontě rovněž nárůst, ale menší, jen 19,9 % (před rokem 276). Třetí i 30 se i nadále vymyká veškeré hlavní konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o 197,9 %, loni v říjnu si čeští zákazníci odvezli 94 hyundaiů. Čtvrtý Mégane má pak nárůst o 77,9 %, letos se prodalo o 113 kusy více. Jediným vozem, který si z Top 5 pohoršil, je Kia Cee'd, a to o 40,8 % (z 355, má tedy o 145 aut méně).
Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje samozřejmě do Jižní Koreje, respektive do slezských Nošovic, největším šplhounem je Hyundai i30. Pomineme-li stoprocentní nárůst registrací Nissanu Tiida (ze 3 na 6 vozů), druhým největším skokanem je Mitsubishi Lancer (+80 %, z 12 na 27 kusů). Třetí příčku v této statistice pak obsadila Mazda 3 (+79,3 %). Propadák bychom tentokrát našli mimo Top 30, ovšem je jím výprodejový Chevrolet Lacetti, který už byl nahrazen modernějším a zatím poměrně úspěšným modelem Cruze. Zaměříme se tedy na první třicítku, kde je na tom nejhůře Fiat Linea. Ten ztratil 82,6 %, prodaly se jen čtyři kusy místo loňských třiadvaceti. Z dalších vozů hodně klesly počty VW Jetta (-80 %) a nedaří se ani lowendové Dacii Logan (-71,4 %).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2009 | 1-10/2009 | 10/2009 | 1-10/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2535 | 17646 | 53,2% | 42,2% |
2. | Volkswagen GOLF | 331 | 2702 | 6,9% | 6,5% |
3. | Hyundai i30 | 280 | 2682 | 5,9% | 6,4% |
4. | Renault MEGANE | 258 | 3321 | 5,4% | 7,9% |
5. | Kia CEE´D | 210 | 3745 | 4,4% | 9,0% |
6. | Ford FOCUS | 193 | 2074 | 4,0% | 5,0% |
7. | Citroën C4 | 180 | 1105 | 3,8% | 2,6% |
8. | Peugeot 308 | 132 | 1194 | 2,8% | 2,9% |
9. | Toyota AURIS | 100 | 816 | 2,1% | 2,0% |
10. | Suzuki SX4 | 87 | 1216 | 1,8% | 2,9% |
11. | Honda CIVIC | 83 | 674 | 1,7% | 1,6% |
12. | Chevrolet CRUZE | 57 | 300 | 1,2% | 0,7% |
13. | Mazda 3 | 52 | 353 | 1,1% | 0,8% |
14. | Opel ASTRA | 40 | 740 | 0,8% | 1,8% |
15. | Audi A3 | 28 | 371 | 0,6% | 0,9% |
16. | Mitsubishi LANCER | 27 | 273 | 0,6% | 0,7% |
17. | Seat LEON | 25 | 331 | 0,5% | 0,8% |
18. | Fiat SEDICI | 20 | 197 | 0,4% | 0,5% |
19. | Toyota COROLLA | 20 | 122 | 0,4% | 0,3% |
20. | Fiat BRAVO | 19 | 395 | 0,4% | 0,9% |
21. | BMW 1 | 16 | 322 | 0,3% | 0,8% |
22. | Nissan NOTE | 13 | 213 | 0,3% | 0,5% |
22. | Volvo C30 | 13 | 113 | 0,3% | 0,3% |
24. | Subaru IMPREZA | 10 | 168 | 0,2% | 0,4% |
24. | Volvo S40/V50 | 10 | 93 | 0,2% | 0,2% |
26. | Dacia LOGAN | 6 | 110 | 0,1% | 0,3% |
26. | Nissan TIIDA | 6 | 86 | 0,1% | 0,2% |
28. | Volkswagen JETTA | 5 | 73 | 0,1% | 0,2% |
29. | Fiat LINEA | 4 | 210 | 0,1% | 0,5% |
30. | Honda INSIGHT | 3 | 10 | 0,1% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 3 | 137 | 0,1% | 0,3% |
- | CELKEM | 4766 | 41792 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí po deseti měsících vede Octavia s 17.646 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 42,2 %). Cee'd je stále druhý (3.745, 9 %) a patří mu tak prvenství mezi importy, které mu zůstává i přes momentální dílčí neúspěchy. Desetiprocentní hranici však letos s největší pravděpodobností již nepřesáhne. Třetí je Mégane (3.321, 7,9 %), na čtvrtou příčku se vrátil poprvé od července Volkswagen Golf (2.702, 6,5 %), Hyundai i30 je tedy pátý (2.682, 6,4 %). Oba automobily se tak budou o pomyslnou celkovou bramborovou medaili přetahovat i ve zbývajících dvou měsících. Vlastně také o třetí místo mezi dováženými vozy, pokud tedy za něj můžeme Hyundai i 30 považovat, vyrábí se sice na severní Moravě, ale jedná se o produkt zahraniční automobilky.
Šesté místo patří stále Fordu Focus, který již překonal hranici dvou tisíc registrací (2.074, 5 %). Na nejbližší soupeře třetí nejmenší evropský Ford ztrácí, před pronásledovateli má ale již značný náskok, takže mu toto místo zřejmě zůstane až do konce letošního roku. Přes 1.000 kusů už se přehouplo nejen sedmé Suzuki SX4 a osmý Peugeot 308, ale také Citroën C4.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala již 974 vozů (+5,8 %). Polepšil si i Cee'd, a to ještě o malinko více (+6,1 %, +215 kusů), i přesto, že se mu v poslední době nedaří, vykazuje tedy stále lepší výsledky než loni. Třetí Mégane je také v plusu, a to o 58,4 %, má na kontě již o 1.224 aut více než před rokem. Volkswagen Golf si naopak jako jediný z první pětky pohoršil, ale už jen o 0,8 % (loni 2.724, letos o 22 méně). Hyundai prodal o 1.495 i-třicítek více (+125,9 %),
Český trh v nižší střední třídě oproti prvním deseti měsícům loňského roku vzrostl, zatímco v září činilo jeho navýšení nejmenší možnou hodnotu 0,1 %, v říjnu je na tom lépe již o 1,3 %. Počet nových aut se totiž zvýšil ze 41.276 na 41.792.
Mezi vznětovými motory je situace v první pětce tentokrát následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.660 kusů (65,5 % z celkových registrací), Volkswagen Golf 76 (23 %), Hyundai i30 67 (24 %), Renault Mégane 44 (17 %) a Kia Cee'd 40 (19 %). Podíly turbodieselů tedy u těchto modelů nevybočují z obvyklých výsledků.