Český trh v roce 2010: Nejprodávanější luxusní automobily
Trh v tomto segmentu za rok 2010 stoupl oproti předchozímu roku z 347 na 483 registrací (+136), tedy o 39,2 %. Prestižní třídě, ve které zcela dominují němečtí výrobci, se tak daří velmi dobře.
Králem mezi luxusními koráby českých silnic je Audi A8. Limuzína z Ingolstadtu, respektive z Neckarsulmu nepřipravila pouze bavorskou sedmičku o druhé místo, ale i stuttgartskou S-Klasse o vítězství. V prosinci si na své konto totiž připsala 27 exemplářů, kdežto nejbližší soupeři pouze pět (Mercedes), respektive tři (BMW). Celkové vítězství jí patří díky 124 kusům (podíl 25,7 %).
Druhá třída S se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodávala stále velmi dobře. Na A8 ztratila jediný kus (123, 25,5 %). Bavorská sedmička má v konečném účtování 107 aut (22,2 %). Supersportovní Porsche s pěticí dveří se spokojilo se čtvrtou příčkou, dosáhlo na 81 registrací a 11,6 %.
Ostatní čtyři modely, které letos bodovaly, jej následují s opravdu úctyhodným odstupem. Japonský Lexus LS získal 15 kusů, kupé Mercedes CL má o jeden méně, Jaguar XJ 12 a konečně VW Phaeton 7. Dohromady tedy mají necelých 10 % trhu, což jen celou situaci dokresluje.
Audi A8 má na kontě o 93 aut více, což představuje mohutných +300 % a jasný titul Skokana roku.
Mercedes S naopak ztratil -7,5 %. Za dvanáct měsíců roku 2009 bylo zaregistrováno 133 vozů, loni o deset méně. BMW řady 7 si pohoršilo o -6,1 % (-7 registrací). Vysoký údaj nárůstu má Panamera (+237,5 %). Prodalo se o 57 více supersportů se dvěma řadami sedadel, v žebříčku se ale objevil až v srpnu 2009 a Audi A8 tam bylo celý rok, byť leckdy mělo nulu.
Lexus LS ztratil -11,8 % (-2), Mercedes CL má o osm vozů méně a stává se Propadákem roku (-36,4 %), Jaguar naopak o stejný počet více (+200 %) a VW Phaeton +6. To sice v jeho případě znamená +600 %, tento výsledek však považujme spíše za perličku.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Audi A8 | 124 | 31 | 93 | 300,0% | 25,7% |
2. | Mercedes-Benz S | 123 | 133 | -10 | -7,5% | 25,5% |
3. | BMW 7 | 107 | 114 | -7 | -6,1% | 22,2% |
4. | Porsche PANAMERA | 81 | 24 | 57 | 237,5% | 16,8% |
5. | Lexus LS | 15 | 17 | -2 | -11,8% | 3,1% |
6. | Mercedes-Benz CL | 14 | 22 | -8 | -36,4% | 2,9% |
7. | Jaguar XJ | 12 | 4 | 8 | 200,0% | 2,5% |
8. | Volkswagen PHAETON | 7 | 1 | 6 | 600,0% | 1,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | -1 | -100,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 483 | 347 | 136 | 39,2% | 100,0% |
Mezi vznětovými motory zvítězilo také Audi A8, alespoň co se počtu kusů týče. Bylo jich nově zaregistrováno 103, v procentech má tedy 83,1 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl nižších 67,5 % (83 vozů), dle statistik SDA se prodal také jeden hybrid. BMW 7 vykazuje 49 aut, jinak pouze 45,8 %. Jaguar XJ měl desítku turbodieselů (83,3 %), VW Phaeton pak 6 (85,7 %). U nich ale není vzhledem k nízkému odbytu tak relevantní, jako u úspěšných konkurentů.
Z tohoto přehledu jsme vynechali Panameru, Lexus LS a Mercedes CL, u nich turbodiesely zcela chybí. Porsche a Lexus se s nimi ostatně ani nevyrábějí.