Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější luxusní automobily

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Luxusní segment v ČR ovládají modely německé prémiové trojky. Nejprodávanější bylo loni Audi A8 s jednokusovým náskokem před třídou S.

Trh v tomto segmentu za rok 2010 stoupl oproti předchozímu roku z 347 na 483 registrací (+136), tedy o 39,2 %. Prestižní třídě, ve které zcela dominují němečtí výrobci, se tak daří velmi dobře.

Králem mezi luxusními koráby českých silnic je Audi A8. Limuzína z Ingolstadtu, respektive z Neckarsulmu nepřipravila pouze bavorskou sedmičku o druhé místo, ale i stuttgartskou S-Klasse o vítězství. V prosinci si na své konto totiž připsala 27 exemplářů, kdežto nejbližší soupeři pouze pět (Mercedes), respektive tři (BMW). Celkové vítězství jí patří díky 124 kusům (podíl 25,7 %).

Druhá třída S se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodávala stále velmi dobře. Na A8 ztratila jediný kus (123, 25,5 %). Bavorská sedmička má v konečném účtování 107 aut (22,2 %). Supersportovní Porsche s pěticí dveří se spokojilo se čtvrtou příčkou, dosáhlo na 81 registrací a 11,6 %.

Ostatní čtyři modely, které letos bodovaly, jej následují s opravdu úctyhodným odstupem. Japonský Lexus LS získal 15 kusů, kupé Mercedes CL má o jeden méně, Jaguar XJ 12 a konečně VW Phaeton 7. Dohromady tedy mají necelých 10 % trhu, což jen celou situaci dokresluje.

Audi A8 má na kontě o 93 aut více, což představuje mohutných +300 % a jasný titul Skokana roku.

Mercedes S naopak ztratil -7,5 %. Za dvanáct měsíců roku 2009 bylo zaregistrováno 133 vozů, loni o deset méně. BMW řady 7 si pohoršilo o -6,1 % (-7 registrací). Vysoký údaj nárůstu má Panamera (+237,5 %). Prodalo se o 57 více supersportů se dvěma řadami sedadel, v žebříčku se ale objevil až v srpnu 2009 a Audi A8 tam bylo celý rok, byť leckdy mělo nulu.

Lexus LS ztratil -11,8 % (-2), Mercedes CL má o osm vozů méně a stává se Propadákem roku (-36,4 %), Jaguar naopak o stejný počet více (+200 %) a VW Phaeton +6. To sice v jeho případě znamená +600 %, tento výsledek však považujme spíše za perličku.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Audi A81243193300,0%25,7%
2.Mercedes-Benz S123133-10-7,5%25,5%
3.BMW 7107114-7-6,1%22,2%
4.Porsche PANAMERA812457237,5%16,8%
5.Lexus LS1517-2-11,8%3,1%
6.Mercedes-Benz CL1422-8-36,4%2,9%
7.Jaguar XJ1248200,0%2,5%
8.Volkswagen PHAETON716600,0%1,4%
-Ostatní modely01-1-100,0%0,0%
-CELKEM48334713639,2%100,0%

Mezi vznětovými motory zvítězilo také Audi A8, alespoň co se počtu kusů týče. Bylo jich nově zaregistrováno 103, v procentech má tedy 83,1 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl nižších 67,5 % (83 vozů), dle statistik SDA se prodal také jeden hybrid. BMW 7 vykazuje 49 aut, jinak pouze 45,8 %. Jaguar XJ měl desítku turbodieselů (83,3 %), VW Phaeton pak 6 (85,7 %). U nich ale není vzhledem k nízkému odbytu tak relevantní, jako u úspěšných konkurentů.

Z tohoto přehledu jsme vynechali Panameru, Lexus LS a Mercedes CL, u nich turbodiesely zcela chybí. Porsche a Lexus se s nimi ostatně ani nevyrábějí.

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
4. 2. 2011 01:56
Re: maserati quattroporte?
No jo, máte pravdu, opravdu patří do F segmentu. Nicméně celkovou koncepcí mi připadá více jako E segment. Nehledě na klasifikaci, je to nádherné auto.
4. 2. 2011 01:35
Re: Kupující x diskutéři
To určitě, ale bez diskuze je obdivuhodné, jak šestiletý model drží v prodejích krok s prakticky novinkami. S-klasse má právem vysokou pozici, ovšem interiér A8 mi učaroval. Dneska bych šel do A8L bez váhání. Když to člověk vezme z hlediska inovací, A8 toho nemá o tolik víc než S-klasse - jen má ty stejné systémy lépe zpracované a zakomponované. Vůbec rozdíly mezi 7/S/A8 jsou spíš hnidopišství. Jsou si neskutečně blízko. A chladné technicistní srdce Audi mi je nejblíž :-)

PS: Koukal jsem na letošní čísla a tam zatím S-klasse trochu zaostává za svými "bratry".
3. 2. 2011 16:31
Re: Kupující x diskutéři
Pěkně to řekli v Top Gearu - pokud chcete vidět, jaké technologie budou v každém autě za 10 let, podívejte se na M-B třídy S. To auto je možná vysloužilé z hlediska vlastního životního cyklu, ale rozhodně ne kvůli tomu, že by bylo jako takové špatné.
3. 2. 2011 16:28
Re: Kupující x diskutéři
Neříkám, že nemůže. Vidím to ale tam, kde žiji, a tam, kde jsem pracoval (ostravský magistrát) - s A8 k nám jezdili hejtmani, prezident a jiné podobné delegace. A A8 se "u nás" vždycky nahrazovala za A8 - možná si dokonce vzpomenete na mediální bublinu, když se naposledy měnila v kraji. Je fakt, že takový Tošenovský, který měl na magistrátu první generaci, si ji pak pořídil i na kraji, jednou ji obměnil a nakonec má jinou (předchozí generace) i dnes jako soukromou. Ale ty 4leté cykly prostě fungují, a protože se tato třída neprodává v ČR v tisících, tak určitě dopad na výsledky mají. Vždyť jen ta Palasova A8, kdyby v tabulce nebyla, by mohla tím pořadím na 1. místě zamíchat.

Ale souhlasím s tím, že je jedno, kdo dělá prodeje - zásadní je, že se auto prodává (a jak). Až druhá věc je, že právě cílová skupina může mít vliv na výkyvy v poptávce.
Avatar - white label
3. 2. 2011 14:40
Re: Kupující x diskutéři
S klasa k téhle třídě (minimálně v Evropě) tak nějak patří, podobně jako třeba Golf ke kompaktní, sampozřejmě, že to ani jednomu nespadlo jen tak do klína...