Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2020: Toyota před Dacií i VW, pokračující růst Mercedesu

David Bureš
Diskuze (37)

Pro Toyotu byl srpen 2020 na českém trhu nebývale úspěšný. Obsadila třetí pozici mezi nejprodávanějšími značkami.

Český trh s novými automobily se nadále vzpamatovává z následků pandemie koronaviru. V srpnu bylo u nás registrováno 16.611 automobilů, o 33,6 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).

Nejlepším letošním měsícem tak nadále zůstává červen, kdy na českém trhu bylo registrováno 20.771 aut. od té doby dva měsíce po sobě počet registrací klesá. Srpen je tak ve výsledku zatím letos čtvrtý nejhorší měsíc, v předchozích letech přitom v srpnu pravidelně bylo v republice registrováno přes 20.000 aut. To nasvědčuje, že se automobilový trh nadále potýká s následky pandemie koronaviru.

Silnou pozici domácí Škody to však nijak nenarušilo. Mladoboleslavská značka s 5.840 registrovanými vozy (meziročně -17 %) zůstává neohroženým králem trhu. Druhý se letos i nadále drží Hyundai, a to přestože si meziročně pohoršil o 43,4 % na výsledných 1.214 automobilů.

Na třetí příčce mezi značkami však najdeme velké překvapení. Bronz totiž tentokrát obsadila Toyota, která v srpnu 2020 přeskočila v pořadí Dacii i Volkswagen. Těžila z toho, že klesala méně než ostatní značky. Výsledných 930 registrovaných aut je o 33,3 % méně než loni v srpnu, což zhruba odpovídá meziročnímu poklesu celého trhu.

Naopak Volkswagen si proti loňskému srpnu pohoršil o 61,9 %, skončil tak čtvrtý, Dacia pak obsadila až sedmou příčku. Hned za ní je pak Mercedes-Benz, jehož 659 registrací je o 15 % více než před rokem. V době koronaviru až neskutečný výsledek! Jedná se o nejvyšší procentuální nárůst z celé top 20, z nejlepší dvacítky pak hlásí meziroční zlepšení už jen jedenácté BMW (+2,5 %), devatenáctý Jeep (+68,8 %) a dvacátá Honda (+3,4 %). I to dokazuje, že o obecně dražší značky zůstává zájem i v době krize. Výsledek amerického specialisty na SUV je pak velký úspěch, Jeep pravidelně bývá mimo top ten. V srpnu tudíž dopadl lépe než mateřský Fiat, ten byl se 132 registracemi až na 22. příčce.

Český trh – registrace nových aut v srpnu 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 8/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 5840 -17,0 35,16
2. Hyundai 1214 -43,4 7,31
3. Toyota 930 -33,3 5,6
4. Volkswagen 921 -61,9 5,54
5. Peugeot 876 -10,7 5,27
6. Kia 775 -24,3 4,67
7. Dacia 767 -48,9 4,62
8. Mercedes-Benz 659 +15,0 3,97
9. Ford 601 -31,8 3,62
10. Renault 568 -33,1 3,42
11. BMW 458 +2,5 2,76
12. Citroën 456 -53,4 2,75
13. Seat 371 -67,5 2,23
14. Opel 298 -45,4 1,79
15. Audi 210 -21,7 1,26
16. Mitsubishi 194 -50,8 1,17
17. Suzuki 189 -80,3 1,14
18. Mazda 182 -35,3 1,1
19. Jeep 162 +68,8 0,98
20. Honda 154 +3,4 0,93
- CELKEM 16611 -33,6 -

V pořadí modelů se pak na nejvyšších příčkách nic zásadního v srpnu nestalo. Nejlepším vozem zahraniční značky zůstává celkově šestý Hyundai i30 s 539 registracemi. Jeho žilinská sestra, Kia Ceed, pak obsadila devátou příčku, s 371 registrovanými kousky. V top ten jsou pak výhradně modely produkované v Česku a Slovensku. Prvním "nečeskoslovenským" autem je celkově jedenáctý Peugeot 2008, vyráběný ve španělském Vigu. Jeho 338 registrací je mimochodem o 29 % více než před rokem, což naznačuje, že zákazníci jeví velký zájem o jeho novou generaci.

Český trh – registrace nových aut v srpnu 2020 podle modelů
Poř. Značka Registrace v 8/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Octavia  1311 -4,4 7,89
2. Škoda Fabia 1190 -20,0 7,16
3. Škoda Scala 870 -13,4 5,24
4. Škoda Karoq 771 +0,4 4,64
5. Škoda Kamiq 663 +174,0 3,99
6. Hyundai i30 539 -8,6 3,24
7. Škoda Superb 492 +0,4 2,96
8. Škoda Kodiaq 458 +13,7 2,76
9. Kia Ceed 371 -2,4 2,23
10. Hyundai Tucson 367 +28,8 2,21
11. Peugeot 2008 338 +29,0 2,03
12. Dacia Duster 265 -57,9 1,6
13. Renault Clio 262 +92,7 1,58
14. Toyota Yaris 210 -44,8 1,26
15. Seat Leon 204 -34,8 1,23
16. Dacia Dokker 189 -57,8 1,14
17. Toyota RAV4 187 +8,7 1,13
18. Citroën Berlingo 175 -55,2 1,05
19. Peugeot Rifter 172 +13,2 1,04
20. Volkswagen Caddy 169 -12,5 1,02
- CELKEM 16611 -33,6 -

A jak vypadá český trh po osmi měsících roku 2020? Výsledkem podle statistik SDA je 131.410 registrovaných vozů, o čtvrtinu méně než loni. Hlavním důvodem je nepochybně letošní propad v jarních měsících kvůli omezením vyplývajícím z šíření onemocnění covid-19.

Škoda i v těchto časech drží neochvějné prvenství, na druhou příčku se však propracoval Hyundai. loni touto dobou stříbro ještě patřilo Volkswagenu, který je letos bronzový. Čtvrtá zůstává Dacia, Toyota se však dostala před Peugeot. Celkově osmý je pak Mercedes-Benz. Ten byl za osm měsíců loňského roku ještě dvanáctý.  

Český trh – registrace nových aut v období leden-srpen 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 1-8/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 50031 -14,2 38,07
2. Hyundai 10586 -19,5 8,06
3. Volkswagen 9875 -33,5 7,51
4. Dacia 6619 -44,1 5,04
5. Toyota 5975 -16,4 4,55
6. Peugeot 5673 -29,9 4,32
7. Kia 5497 -18,9 4,18
8. Mercedes-Benz 4717 +3,8 3,59
9. Renault 4560 -35,7 3,47
10. Ford 3515 -44,5 2,67
11. BMW 3322 -10,7 2,53
12. Citroën 2931 -10,9 2,23
13. Seat 2756 -44,6 2,1
14. Opel 2109 -41,8 1,6
15. Suzuki 1569 -55,8 1,19
16. Audi 1487 -17,9 1,13
17. Mitsubishi 1335 -25,0 1,02
18. Volvo 1255 -16,9 0,96
19. Mazda 1129 -56,0 0,86
20. Honda 922 -31,9 0,7
- CELKEM 131410 -25,0 -
David Bureš
Diskuze (37)

Doporučujeme

7. 9. 2020 18:24
Re: Toyota
Můj 14 let starý Prius s původní baterií. https://www.spritmonitor.de/…tail/596999.html
Avatar - Emel
7. 9. 2020 10:36
Re: Toyota
Změnit se to může, ale jen tehdy, pokud Škodovka nedokáže nabídnout to, co trh chce.
7. 9. 2020 10:24
Re: Toyota
s původní baterii jezdí ještě starší auta, naopak např. o priusech se šíří doslova legendy ve spolehlivosti a životnosti a vysokých nájezdech. Hybridní Toyota je elice častné auto mezi taxikáři po celém světě, dokonce i v ČR to začínají kupovat. Baterie v hybridních Toyotách vydrží bez problémů 300 tis km. Výměna baterie ( kompletní ) z důvodu vysoké ztráty kapacity, která se však prakticky neděje u modelu auris stojí např. kolem 40 tis, tedy i kdyby to bylo u někoho nutné tak nic závratného.
7. 9. 2020 08:48
Re: Toyota
Firma kupuje/pronajímá auta na 3-4 roky, takže u nich nikoho nezajímá co bude po výměně stávajících aut.
7. 9. 2020 08:46
Re: Toyota
V konkrétním případě o kterém jsem se v minulém týdnu dozvěděl šlo o ukončení objednávek VW Passat a jeho nahrazení nějakým hybridem (zřejmě Camry). Nástup Škody do firemních flotil nastal až po roce 2000 a to se může velmi rychle zase změnit. Já osobně jsem dostal jedničkovou Octávku v Léčiva a.s. a následně jsem opět přesedl do Opla, Forda, Toyoty, Mercedesa, VW a končil jsem (firemně) v Subaru. Máš pravdu, že Made in Japan bylo jasně vylučovacím faktorem pro zařazení do firemních flotil u velkých nadnárodních amerických nebo evropských firem.