Český trh v srpnu 2020: Toyota před Dacií i VW, pokračující růst Mercedesu
Pro Toyotu byl srpen 2020 na českém trhu nebývale úspěšný. Obsadila třetí pozici mezi nejprodávanějšími značkami.
Český trh s novými automobily se nadále vzpamatovává z následků pandemie koronaviru. V srpnu bylo u nás registrováno 16.611 automobilů, o 33,6 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Nejlepším letošním měsícem tak nadále zůstává červen, kdy na českém trhu bylo registrováno 20.771 aut. od té doby dva měsíce po sobě počet registrací klesá. Srpen je tak ve výsledku zatím letos čtvrtý nejhorší měsíc, v předchozích letech přitom v srpnu pravidelně bylo v republice registrováno přes 20.000 aut. To nasvědčuje, že se automobilový trh nadále potýká s následky pandemie koronaviru.
Silnou pozici domácí Škody to však nijak nenarušilo. Mladoboleslavská značka s 5.840 registrovanými vozy (meziročně -17 %) zůstává neohroženým králem trhu. Druhý se letos i nadále drží Hyundai, a to přestože si meziročně pohoršil o 43,4 % na výsledných 1.214 automobilů.
Na třetí příčce mezi značkami však najdeme velké překvapení. Bronz totiž tentokrát obsadila Toyota, která v srpnu 2020 přeskočila v pořadí Dacii i Volkswagen. Těžila z toho, že klesala méně než ostatní značky. Výsledných 930 registrovaných aut je o 33,3 % méně než loni v srpnu, což zhruba odpovídá meziročnímu poklesu celého trhu.
Naopak Volkswagen si proti loňskému srpnu pohoršil o 61,9 %, skončil tak čtvrtý, Dacia pak obsadila až sedmou příčku. Hned za ní je pak Mercedes-Benz, jehož 659 registrací je o 15 % více než před rokem. V době koronaviru až neskutečný výsledek! Jedná se o nejvyšší procentuální nárůst z celé top 20, z nejlepší dvacítky pak hlásí meziroční zlepšení už jen jedenácté BMW (+2,5 %), devatenáctý Jeep (+68,8 %) a dvacátá Honda (+3,4 %). I to dokazuje, že o obecně dražší značky zůstává zájem i v době krize. Výsledek amerického specialisty na SUV je pak velký úspěch, Jeep pravidelně bývá mimo top ten. V srpnu tudíž dopadl lépe než mateřský Fiat, ten byl se 132 registracemi až na 22. příčce.
Český trh – registrace nových aut v srpnu 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 8/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 5840 | -17,0 | 35,16 |
2. | Hyundai | 1214 | -43,4 | 7,31 |
3. | Toyota | 930 | -33,3 | 5,6 |
4. | Volkswagen | 921 | -61,9 | 5,54 |
5. | Peugeot | 876 | -10,7 | 5,27 |
6. | Kia | 775 | -24,3 | 4,67 |
7. | Dacia | 767 | -48,9 | 4,62 |
8. | Mercedes-Benz | 659 | +15,0 | 3,97 |
9. | Ford | 601 | -31,8 | 3,62 |
10. | Renault | 568 | -33,1 | 3,42 |
11. | BMW | 458 | +2,5 | 2,76 |
12. | Citroën | 456 | -53,4 | 2,75 |
13. | Seat | 371 | -67,5 | 2,23 |
14. | Opel | 298 | -45,4 | 1,79 |
15. | Audi | 210 | -21,7 | 1,26 |
16. | Mitsubishi | 194 | -50,8 | 1,17 |
17. | Suzuki | 189 | -80,3 | 1,14 |
18. | Mazda | 182 | -35,3 | 1,1 |
19. | Jeep | 162 | +68,8 | 0,98 |
20. | Honda | 154 | +3,4 | 0,93 |
- | CELKEM | 16611 | -33,6 | - |
V pořadí modelů se pak na nejvyšších příčkách nic zásadního v srpnu nestalo. Nejlepším vozem zahraniční značky zůstává celkově šestý Hyundai i30 s 539 registracemi. Jeho žilinská sestra, Kia Ceed, pak obsadila devátou příčku, s 371 registrovanými kousky. V top ten jsou pak výhradně modely produkované v Česku a Slovensku. Prvním "nečeskoslovenským" autem je celkově jedenáctý Peugeot 2008, vyráběný ve španělském Vigu. Jeho 338 registrací je mimochodem o 29 % více než před rokem, což naznačuje, že zákazníci jeví velký zájem o jeho novou generaci.
Český trh – registrace nových aut v srpnu 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Značka | Registrace v 8/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1311 | -4,4 | 7,89 |
2. | Škoda Fabia | 1190 | -20,0 | 7,16 |
3. | Škoda Scala | 870 | -13,4 | 5,24 |
4. | Škoda Karoq | 771 | +0,4 | 4,64 |
5. | Škoda Kamiq | 663 | +174,0 | 3,99 |
6. | Hyundai i30 | 539 | -8,6 | 3,24 |
7. | Škoda Superb | 492 | +0,4 | 2,96 |
8. | Škoda Kodiaq | 458 | +13,7 | 2,76 |
9. | Kia Ceed | 371 | -2,4 | 2,23 |
10. | Hyundai Tucson | 367 | +28,8 | 2,21 |
11. | Peugeot 2008 | 338 | +29,0 | 2,03 |
12. | Dacia Duster | 265 | -57,9 | 1,6 |
13. | Renault Clio | 262 | +92,7 | 1,58 |
14. | Toyota Yaris | 210 | -44,8 | 1,26 |
15. | Seat Leon | 204 | -34,8 | 1,23 |
16. | Dacia Dokker | 189 | -57,8 | 1,14 |
17. | Toyota RAV4 | 187 | +8,7 | 1,13 |
18. | Citroën Berlingo | 175 | -55,2 | 1,05 |
19. | Peugeot Rifter | 172 | +13,2 | 1,04 |
20. | Volkswagen Caddy | 169 | -12,5 | 1,02 |
- | CELKEM | 16611 | -33,6 | - |
A jak vypadá český trh po osmi měsících roku 2020? Výsledkem podle statistik SDA je 131.410 registrovaných vozů, o čtvrtinu méně než loni. Hlavním důvodem je nepochybně letošní propad v jarních měsících kvůli omezením vyplývajícím z šíření onemocnění covid-19.
Škoda i v těchto časech drží neochvějné prvenství, na druhou příčku se však propracoval Hyundai. loni touto dobou stříbro ještě patřilo Volkswagenu, který je letos bronzový. Čtvrtá zůstává Dacia, Toyota se však dostala před Peugeot. Celkově osmý je pak Mercedes-Benz. Ten byl za osm měsíců loňského roku ještě dvanáctý.
Český trh – registrace nových aut v období leden-srpen 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-8/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 50031 | -14,2 | 38,07 |
2. | Hyundai | 10586 | -19,5 | 8,06 |
3. | Volkswagen | 9875 | -33,5 | 7,51 |
4. | Dacia | 6619 | -44,1 | 5,04 |
5. | Toyota | 5975 | -16,4 | 4,55 |
6. | Peugeot | 5673 | -29,9 | 4,32 |
7. | Kia | 5497 | -18,9 | 4,18 |
8. | Mercedes-Benz | 4717 | +3,8 | 3,59 |
9. | Renault | 4560 | -35,7 | 3,47 |
10. | Ford | 3515 | -44,5 | 2,67 |
11. | BMW | 3322 | -10,7 | 2,53 |
12. | Citroën | 2931 | -10,9 | 2,23 |
13. | Seat | 2756 | -44,6 | 2,1 |
14. | Opel | 2109 | -41,8 | 1,6 |
15. | Suzuki | 1569 | -55,8 | 1,19 |
16. | Audi | 1487 | -17,9 | 1,13 |
17. | Mitsubishi | 1335 | -25,0 | 1,02 |
18. | Volvo | 1255 | -16,9 | 0,96 |
19. | Mazda | 1129 | -56,0 | 0,86 |
20. | Honda | 922 | -31,9 | 0,7 |
- | CELKEM | 131410 | -25,0 | - |