Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2009: Hyundai s ix55 úspěšné i proti velkým jménům v kategorii SUV

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 3. 2009 • 17:11
15
131
Zobrazit náhledy (15)
Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55 Hyundai ix55
V únoru 2009 se na prvních příčkách ve všech třech kategoriích vozů do terénu nic nezměnilo. Pod nimi se ovšem pořadí hýbalo.

Třetí příčka pro Nissan Pathfinder, čtvrtá pro Hyundai ix55 mezi velkými

Ve třídě velkých terénních vozů a SUV opět kraloval mnichovský výrobce s roztočenou vrtulí ve znaku. Pro sportovnější X6 se tentokrát rozhodlo 38 zákazníků, druhá generace iks-pětky má na kontě o pět registrací méně. Třetí příčku tentokrát obsadil Nissan Pathfinder s 25 kusy, na čtvrtém místě najdeme Hyundai iX 55. Nováček tedy mimořádně uspěl hned ve druhém měsíci na trhu a připsal si na konto 24 vozů.

Až za ním je pátý VW Touareg s 22 kusy a na šestém místě je Audi Q7 se 16 registracemi. Sedmý Mercedes-Benz ML skončil v únoru na 11 kusech. Osmé místo patří Toyotě Land Cruiser s 10 vozy, deváté je Volvo XC90 s devíti registracemi, Top 10 uzavírá Mitsubishi Pajero s osmi kusy.

Bavorská X5 si v meziročním srovnání pohoršila o 17,5 % (loni 40 aut). Registrace Pathfinderu naopak vzrostly o 56,3 % (ze 16), VW Touareg spadl o 31,3 %, v celkovém počtu o 10 aut, loni v únoru jich bylo 32. Pokles o pět vozů, tedy o 23,8 % zaznamenalo Audi Q7, Mercedes ML ztratil 11 aut a 50%. Land Cruiser si pohoršil o 56,5 % (loni v únoru 23 vozů). Volvo XC90 ztratilo 10 kusů (- 52,6 %) a registrace Pajera se snížily o 27,3 % (z 11 na 8). Největšími propadáky byly v únoru Jeep Grand Cherokee a Ssangyong Rexton (- 80 %), skokanem je již zmiňovaný Pathfinder.

Celý trh meziročně klesl o rovných 10 % - z 250 na 225 kusů.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-12/2009 2/2009 1-12/2009
1. BMW X 6 38 94 16,9% 16,4%
2. BMW X 5 33 81 14,7% 14,1%
3. Nissan PATHFINDER 25 59 11,1% 10,3%
4. Hyundai ix55 24 33 10,7% 5,7%
5. Volkswagen TOUAREG 22 40 9,8% 7,0%
6. Audi Q7 16 55 7,1% 9,6%
7. Mercedes-Benz ML 11 43 4,9% 7,5%
8. Toyota LAND CRUISER 10 27 4,4% 4,7%
9. Volvo XC90 9 39 4,0% 6,8%
10. Mitsubishi PAJERO 8 17 3,6% 3,0%
11. Mercedes-Benz GL 6 16 2,7% 2,8%
11. Lexus RX 6 14 2,7% 2,4%
13. Land Rover DISCOVERY 3 11 1,3% 1,9%
13. Porsche CAYENNE 3 6 1,3% 1,0%
15. RANGE ROVER 2 3 0,9% 0,5%
15. Santana PS-10 2 2 0,9% 0,3%
15. Subaru TRIBECA 2 4 0,9% 0,7%
18. Jeep GRAND CHEROKEE 1 4 0,4% 0,7%
18. Mercedes-Benz G 1 2 0,4% 0,3%
18. RANGE ROVER SPORT 1 3 0,4% 0,5%
18. Ssangyong KYRON 1 3 0,4% 0,5%
18. Ssangyong REXTON 1 3 0,4% 0,5%
- Ostatní modely 0 15 0,0% 2,6%
- CELKEM 225 574 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede X6 s 94 kusy před X5 s 81, třetí je Pathfinder, který už ztrácí, má na kontě 59 kusů. Následuje Audi Q7 s 55 vozy a první pětku uzavírá Mercedes ML se 43 kusy. Jediným, kdo si z celkové Top 5 polepšil, je opět Nissan Pathfinder – o 118,5 %. Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 44,1 % (ze 145 o 64 kusů), Q7 si pohoršila o deset aut (ze 65), tedy o 15,4 %, pokles vykazuje také Mercedes ML, a to o 23,2 % (- 13 vozů). Objem českého trhu v této kategorii se oproti lednu a únoru 2008 snížil o 9 % - ze 631 na 574 kusů.

Velké terénní automobily se samozřejmě prodávají většinou se vznětovými motory. U vedoucího X6 však v únoru dosáhl jejich podíl jen 84,2 % (32 kusů), u X5 pak 96,7 %, jeden vůz měl pod kapotou zážehový motor. Pod sto procent byl ještě u Touaregu – 86,4 % (19 aut). Pathfinder a ix55 měly stoprocentní podíl dieselů, tyto vozy se však s benzinovými agregáty nenabízejí.

Mezi užitkovými automobily patří v celkových počtech prvenství opět BMW X 6 (33 kusů, podíl 86,8 %) před X 5 (25 vozů, podíl 75,8 %) a Volkswagenem Touareg (19 kusů, podíl na celkových registracích 86,4 %). Následuje Pathfinder (15, 60 %) a Audi Q7 (14, podíl 87,5 %). Stoprocentního podílu N1 dosáhly v únoru dva modely - Land Rover Discovery (3 vozy) a Range Rover Sport (1 kus).

Ještě více Hond

První dvě příčky únorového žebříčku malých terénních vozů a SUV jsou shodné s lednem – opět zvítězila Honda CR-V, kterou si koupilo celkem 72 zákazníků. Patřilo by jí by i celkové prvenství mezi všemi auty do lehčího či těžšího terénu. Druhé místo patří Volvu XC60 s 59 kusy, třetí je VW Tiguan se 54 vozy. Na čtvrté příčce najdeme Audi Q5 (49), páté je Mitsubishi Outlander spolu s Nissanem X-Trail, oba mají 46 registrací. Sedmé je Subaru Forester (43), osmá Kia Sorento (36), devátá je o něco menší Sportage (34) a nejlepší desítku uzavírá s 33 registracemi Ford Kuga.

Hond CR-V se prodalo letos v únoru o 21 více než loni, nárůst registrací tedy činí 41,2 %. Tiguan si polepšil o 86,2 %, v únoru 2008 bylo nově zaregistrováno 29 vozů. Outlander od Mitsubishi naopak 10 aut ztratil (- 17,9 %). Nissan X-Trail zaznamenal meziroční nárůst o 109,1 %, respektive 24 kusů. Ještě větší vzestup zaznamenal Forester (loni 20, letos o 115 % více). Střídavě se vedlo zástupcům značky Kia, Sorento si polepšilo o 17 registrací, tedy 89,5 %, Sportage má naopak záporné znaménko, jeho registrace se propadly o 32 % (z 50 kusů). U Volva XC60, Audi Q5 a Fordu Kuga meziroční srovnání zatím chybí. Největší meziroční propad zaznamenala Mazda CX-7 s poklesem o 75,6 % (z 45 na 11 vozů). Skokanem roku je naopak již zmíněné Subaru Forester.

Registrace v této třídě oproti loňsku vzrostly o 16,5 %, z 611 na 712 kusů.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-12/2009 2/2009 1-12/2009
1. Honda CR-V 72 167 10,1% 10,7%
2. Volvo XC60 59 145 8,3% 9,3%
3. Volkswagen TIGUAN 54 123 7,6% 7,9%
4. Audi Q5 49 95 6,9% 6,1%
5. Mitsubishi OUTLANDER 46 78 6,5% 5,0%
5. Nissan X-TRAIL 46 126 6,5% 8,1%
7. Subaru FORESTER 43 86 6,0% 5,5%
8. Kia SORENTO 36 71 5,1% 4,6%
9. Kia SPORTAGE 34 68 4,8% 4,4%
10. Ford KUGA 33 57 4,6% 3,7%
11. Renault KOLEOS 32 42 4,5% 2,7%
12. Nissan QASHQAI 27 46 3,8% 3,0%
12. Toyota RAV4 27 75 3,8% 4,8%
14. Hyundai SANTAFE 25 65 3,5% 4,2%
15. Suzuki GRAND VITARA 23 45 3,2% 2,9%
16. Chevrolet CAPTIVA 22 58 3,1% 3,7%
17. Hyundai TUCSON 16 42 2,2% 2,7%
18. Mercedes-Benz GLK 11 28 1,5% 1,8%
18. Mazda CX-7 11 29 1,5% 1,9%
20. BMW X 3 9 23 1,3% 1,5%
21. Citroën C CROSSER 8 13 1,1% 0,8%
21. Lada NIVA 8 14 1,1% 0,9%
23. Suzuki JIMNY 6 14 0,8% 0,9%
24. Opel ANTARA 5 11 0,7% 0,7%
24. Peugeot 4007 5 17 0,7% 1,1%
26. Dodge NITRO 2 2 0,3% 0,1%
26. Jeep CHEROKEE 2 5 0,3% 0,3%
28. Jeep PATRIOT 1 4 0,1% 0,3%
- Ostatní modely 0 9 0,0% 0,6%
- CELKEM 712 1558 100,0% 100,0%

Statistice od ledna vévodí zatím Honda CR-V se 167 kusy před Volvem XC60 (145), Nissanem X-Trail (126), VW Tiguan ztrácí jen 3 registrace a první pětku uzavírá Audi Q5 s 95 kusy. Vedoucí Honda se zlepšila oproti loňsku o 21 %, Nissan X-Trail o 168,1 % a Tiguan dokonce o 186 %. Ostatní dva členové nejlepší pětky zatím nemají porovnatelné výsledky, u Tiguanu je také zkresluje fakt, že jeho prodej před rokem postupně nabíral obrátky. Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně snížil o 4,4 %, ze 1.629 na 1.558 vozů.

U Hondy CR-V činily vznětové motory v únoru jen 30,6 % registrací (22 aut), XC60 mělo tento poměr daleko vyšší, 89,8 % (53 vozů), Tiguan 79,6 % (43), Audi Q5 63,3 % (31), Outlander 73,9 % (34). Nejvyšší podíl měl X-Trail - dokonce 97,8 % (45 ze 46 vozů, tedy jeden jediný měl zážehový motor).

Podíly užitkových verzí N1 jsou v první únorové pětce, či spíše šestce následující: u Hondy CR-V 25 % (18 vozů), u XC60 54,2 % (32), Tiguan má přesnou polovinu (27), Audi Q5 59,2 % (29), Mitsubishi Outlander 55,8 % (24), poslední Nissan X-Trail pak 58,7 % (27 kusů). Kromě Hondy tedy vzácně vyrovnané výsledky. V procentní statistice patří prvenství Mazdě CX-7, 9 z 11 vozů mělo přepážku, jejich podíl tedy činí 81,8 %.

Prvenství mezi terénními pickupy patří opět Nissanu Navara

Nissan Navara obhájil lednové prvenství s 15 kusy, jeho užitkovější sourozenec NP300 skončil druhý s 12 vozy. Třetí příčka patří Mitsubishi L 200 s 9 kusy, čtvrtá je Toyota Hilux (5). Dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila pátou a šestou příčku se čtyřmi, respektive jedním vozem.

V žebříčku z února 2008 bychom našli jen čtyři modely. Vedoucí Navara získala oproti loňsku 7,1 %, tehdy jich bylo zaregistrováno 14, tedy o jeden vůz méně. Mitsubishi L 200 ztratilo 4 vozy (- 30,8 %), Ford Ranger pak 3 (- 42,9 %) a sesterská Mazda BT stejný počet, u ní ovšem tato ztráta znamená pokles o tři čtvrtiny. V této třídě ovšem došlo díky Nissanu NP300 a Toyotě Hilux k navýšení celkových registrací o šest kusů, tedy o 15 % (ze 40 na 46).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v únoru 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2009 1-12/2009 2/2009 1-12/2009
1. Nissan NAVARA 15 35 32,6% 32,4%
2. Nissan NP300 PICKUP 12 27 26,1% 25,0%
3. Mitsubishi L 200 9 19 19,6% 17,6%
4. Toyota HILUX 5 16 10,9% 14,8%
5. Ford RANGER 4 8 8,7% 7,4%
6. Mazda BT 1 3 2,2% 2,8%
- CELKEM 46 108 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Navara s 35 kusy před NP300 s 27, následují Mitsubishi L 200 s 19 a Toyota Hilux se 16 vozy. Registrace Fordu Ranger se zastavily zatím na čísle 8, Mazda BT má na kontě 3 kusy. V meziročním srovnání si všichni porovnatelní konkurenti pohoršili – vedoucí Navara o 10,3 % (- 4 vozy), L 200 o 26,9 % (- 7), Ranger o 69,2 % (- 18) a BT o 25 % (- 1 vůz). Situaci zachraňují tedy opět nováčci, za první dva měsíce letošního roku tak bylo zaregistrováno o 11 terénních pickupů více (nárůst 11,3 %).

Zážehové motory a pochopitelně také osobní verze bychom v této kategorii hledali marně.

Související články

Témata
1. 4. 2009 22:28
Re: Vivat BANGLE...
a na ten smrádek z výfuku, keď ho ucítim, tiež nezabudnem... >:D
1. 4. 2009 08:30
Re: Vivat BANGLE...
ide vždy o to, na aký účel ma lietadlo slúžiť. Čmeliak nemá trhať rýchlostné rekordy, alebo mať dostup na hranicu stratosféry.

Zadanie bolo vytvoriť práškovacie lietadlo ktoré:
- bude dobre ovládatelné pri nízkych rýchlostiach
- bude potrebovať relatívne krátku dráhu na štart a pristátie
- nenáročné na údržbu
- nízke prevádzkové náklady

A presne toto splňuje. Či je krásne alebo nie, to už nechám na každom, v tomto prípade účel svatil prostriedky.

:-!

Napriek fyzikálnym zákonom lieta skor napr. taká F-117, kde sa v spojení s FBW ovládaním využívá prirodzená aerodynamická nestabilita. Týmto technickým finesám až tak moc nerozumiem, ale možno Tatrovák doplní nejaký strávitelný popis aj pre nás technických analfabetov >:-[]
1. 4. 2009 08:17
Re: Vivat BANGLE...
já vůl taky >:-[]

a co je nejhorší, kupoval jsem auto ve výbavě pro socky a v barvě pro socky, a ještě mě u té barvy i natáhly >:D
1. 4. 2009 08:14
Re: Vivat BANGLE...
o tom vůbec nepolemizuju - je to určitě vrchol technického umu dosáhnout u takového monstra jízdních vlastností téměr na úrovni sedanu.

Já se jenom furt nemůžu rozhodnout jestli je to SUV, nebo kupé nebo co?

Ale to je jedno, komu se líbí a má na něj v prasátku našetřeno ať si ho pořídí a určitě bude spokojen. Já zůstanu u svých zaprděných nudných kombíků >:D
1. 4. 2009 08:11
Re: Vivat BANGLE...
dík za upřesnění :yes: ;-)
Články odjinud