Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2011: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Pořadí za první Octavií se opět trochu přelilo. Do nejlepší pětky se vrátil Mégane, naopak v ní chybí Hyundai i30.

Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 ve ztrátě, která činí 7,3 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.616 vozů tohoto segmentu, letos 4.387, tedy o 361 více.

Měsíčnímu žebříčku pochopitelně vévodí nejprodávanější automobil napříč všemi kategoriemi, domácí Škoda Octavia. Ta tentokrát dosáhla na 2.265 kusů. Na druhé pozici neskončila potřetí za sebou Kia Cee'd, nýbrž se na ni vrátil Ford Focus, který se zastavil na čísle 346. Bronzový stupínek okupuje Volkswagen Golf, jenž na Focus ztratil naprosto minimálních 5 registrací (341). Čtvrté místo náleží již lehce zmíněnému Cee'du, který si připsal 259 nových aut. Na navrátilce Renault Mégane zbyl závěr nejúspěšnější pětice díky 201 kusům. Hyundai i30 a Opel Astra mají po 151, na nejlepší tedy ztrácejí celou padesátku. Přitom i-třicítka byla loni třetí za Octavií a Focusem.

První Octavia si ve srovnání s devátým měsícem roku 2010 polepšila o 47 aut (+2,1 %). Ford Focus má i přes udržení pozice nejprodávanějšího importu na kontě hluboký pokles o 40,8 % (-238 jednotek). Golf má naopak o slušných 23,6 % více (z 276, tedy +65). Cee'dů bylo loni zaregistrováno 295, letos o 36 méně. To znamená -12,2 %. Renault Mégane se nezhoršil, právě naopak. Získal totiž 13,6 %, respektive 24 kusů.

Čtyřciferný skok v podání Volkswagenu Jetta není globálně důležitý. Zajímavé jsou ale ty s trojicí číslic před desetinnou čarou. Audi A3 (včetně otevřené verze, kterou řadí SDA mezi sportovní) se zlepšilo o 31 exemplářů, jenže v jeho případě to znamená +310 %. Ještě významnější je údaj u Citroënu C4, který přesahuje 120 % a padesátku vozů navíc. Opačný výsledek zaznamenal jeden z bestsellerů: Hyundai i30. Nejenže vypadl z Top 5, ale jeho pád dosahuje skoro 70 %. Jen o něco lépe je na tom sedan od Renaultu, tedy Fluence. Ten se odporoučel dolů o plné dvě třetiny. Třetím nejvýznamnějším propadákem je Focus, který jsme již zmiňovali.

Český trh v nižší střední třídě se udržel v kladných číslech. Zatímco před měsícem měl +1,5 %, teď vykazuje nárůst alespoň 0,5 %. Počty nových aut se zvýšily z 43.594 na 43.807 (meziročně +213).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20111-9/20119/20111-9/2011
1.Škoda OCTAVIA22651770249,1%40,4%
2.Ford FOCUS34639267,5%9,0%
3.Volkswagen GOLF34132017,4%7,3%
4.Kia CEE´D25927515,6%6,3%
5.Renault MEGANE20125434,4%5,8%
6.Hyundai i3015125623,3%5,8%
6.Opel ASTRA15116813,3%3,8%
8.Suzuki SX414613583,2%3,1%
9.Peugeot 30810412542,3%2,9%
10.Toyota AURIS989582,1%2,2%
11.Citroën C4918502,0%1,9%
12.Chevrolet CRUZE645761,4%1,3%
13.Dacia LOGAN548531,2%1,9%
14.Hyundai ELANTRA491001,1%0,2%
15.Honda CIVIC424370,9%1,0%
16.Audi A3413580,9%0,8%
17.Seat LEON393570,8%0,8%
18.Renault FLUENCE337660,7%1,7%
19.Mazda 3322730,7%0,6%
20.BMW 1211250,5%0,3%
21.Volkswagen JETTA201220,4%0,3%
22.Alfa Romeo GIULIETTA111270,2%0,3%
23.Fiat BRAVO102220,2%0,5%
24.Lexus CT9360,2%0,1%
25.Citroën DS47160,2%0,0%
-Ostatní modey316530,7%1,5%
-CELKEM461643807100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 17.702 liftbacky a kombíky, její podíl se vrátil nad hranici čtyřiceti procent (přesně 40,4 %). Druhou příčku si bez problémů udržuje Focus (3.926, 9 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (3.201, 7,3 %). Čtvrtý je Cee'd (2.751, 6,3 %) a pátý zatím zůstal Hyundai i30 (2.562, 5,8 %). Mégane s 2,543 kousky a totožným podílem je nošovickému Jihokorejci neustále v patách. Žebříček nejlepších tedy zůstal se srpnem totožný.

V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.609 vozů (-8,3 %), Ford prodal naopak o 1.377 Focusů více (má ale již jen +54 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které na rozdíl od konkurenta s modrým oválem pomalu stoupají (+10,5 %, +303 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-15,6 %, loni 3.259, letos -508), Hyundai i30 se ovšem díky momentálnímu neúspěchu propadl do minusu. Ještě minulý měsíc měl +12 %, teď už vykazuje -2 %, respektive ztrátu 51 vozů.

Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je kromě Volkswagenu Jetta a Alfy Romeo Giulietta Opel Astra (+80 %). Suzuki SX4 se zvedlo o takřka 66 %, Focus a Citroën C4 mají nad polovinu.

Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (Fiat Sedici, Volvo C30). Následuje BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 50 %, ale výroba první generace dobíhá a pomalu nastupuje druhá, byť výměna bude postupná. Dobře na tom není ani Dacia Logan (-42,2 %).

Mezi vznětovými motory hraje prim mladoboleslavská automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.562 (69 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první zářijové pětky jsou nižší: Ford Focus měl 151 aut s turbodiesely (na něj velmi slušných 43,6 %), Volkswagen Golf 88 (standardních 25,8 %), Kia Cee'd 72 (také hezkých 27,8 %), a konečně Renault Mégane 123 (ještě vyšších 32,8 %).

Mimochodem, patnáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioethanol E85 jezdí další tři. Když jsme u alternativních pohonů, neměli bychom zapomínat na devítku hybridních Lexusů CT, což je vzhledem k orientaci japonské značky na movitější klienty vysoké číslo.

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
16. 10. 2011 13:00
Re: rendlik Megere
Načo sa nám predstavuješ, my ťa už poznáme....
15. 10. 2011 21:14
Re: Focus
Asi tak .... je to o dojmech .... BMW a Mercedes jsou drahe/premiove znacky .... Audi takhle vnimano neni, alespon tedy u nasich sefu a diky tomu je ve fleetech povolena ...
15. 10. 2011 21:07
Re: Focus
Jesis to ne, to je opravdu slechta mezi firmama .... my delame generika - Actavis :-)
15. 10. 2011 20:00
Re: Focus
Mozno hraje rolu to, ze Mercedes je predsalen vo vseobecnosti najdrahsi z tej trojice, ale zase si aj najviac drzi cenu.
Avatar - WinDiesel
15. 10. 2011 19:25
Re: Focus
To bych tedy rád věděl, proč je akceptováno Audi. Asi kvůli všeobecně vnímanému nižšímu image - jakkoli se snaží stavět na roveň BMW a Mercedesu. Až se jednou začnou jako služebáky používat Mercedesy a ne Audi, bude to znamenat, že Audi se podařilo dosáhnout vyššího image, než má Mercedes.
Jak známo, úspěch se neodpouští, takže BMW a Mercedes se mohou zlomit, ale firemní klientela je jim zapovězená. Takže se musí soustředit na privátní zákazníky a malé nezávislé firmy, zatímco značka Audi to má snadné. Horší image, ale stejná cena, a může se slavit. Uvidíme jestli, a jak dlouho, jim to vydrží.