Český trh v září 2011: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 ve ztrátě, která činí 7,3 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.616 vozů tohoto segmentu, letos 4.387, tedy o 361 více.
Měsíčnímu žebříčku pochopitelně vévodí nejprodávanější automobil napříč všemi kategoriemi, domácí Škoda Octavia. Ta tentokrát dosáhla na 2.265 kusů. Na druhé pozici neskončila potřetí za sebou Kia Cee'd, nýbrž se na ni vrátil Ford Focus, který se zastavil na čísle 346. Bronzový stupínek okupuje Volkswagen Golf, jenž na Focus ztratil naprosto minimálních 5 registrací (341). Čtvrté místo náleží již lehce zmíněnému Cee'du, který si připsal 259 nových aut. Na navrátilce Renault Mégane zbyl závěr nejúspěšnější pětice díky 201 kusům. Hyundai i30 a Opel Astra mají po 151, na nejlepší tedy ztrácejí celou padesátku. Přitom i-třicítka byla loni třetí za Octavií a Focusem.
První Octavia si ve srovnání s devátým měsícem roku 2010 polepšila o 47 aut (+2,1 %). Ford Focus má i přes udržení pozice nejprodávanějšího importu na kontě hluboký pokles o 40,8 % (-238 jednotek). Golf má naopak o slušných 23,6 % více (z 276, tedy +65). Cee'dů bylo loni zaregistrováno 295, letos o 36 méně. To znamená -12,2 %. Renault Mégane se nezhoršil, právě naopak. Získal totiž 13,6 %, respektive 24 kusů.
Čtyřciferný skok v podání Volkswagenu Jetta není globálně důležitý. Zajímavé jsou ale ty s trojicí číslic před desetinnou čarou. Audi A3 (včetně otevřené verze, kterou řadí SDA mezi sportovní) se zlepšilo o 31 exemplářů, jenže v jeho případě to znamená +310 %. Ještě významnější je údaj u Citroënu C4, který přesahuje 120 % a padesátku vozů navíc. Opačný výsledek zaznamenal jeden z bestsellerů: Hyundai i30. Nejenže vypadl z Top 5, ale jeho pád dosahuje skoro 70 %. Jen o něco lépe je na tom sedan od Renaultu, tedy Fluence. Ten se odporoučel dolů o plné dvě třetiny. Třetím nejvýznamnějším propadákem je Focus, který jsme již zmiňovali.
Český trh v nižší střední třídě se udržel v kladných číslech. Zatímco před měsícem měl +1,5 %, teď vykazuje nárůst alespoň 0,5 %. Počty nových aut se zvýšily z 43.594 na 43.807 (meziročně +213).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2011 | 1-9/2011 | 9/2011 | 1-9/2011 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2265 | 17702 | 49,1% | 40,4% |
2. | Ford FOCUS | 346 | 3926 | 7,5% | 9,0% |
3. | Volkswagen GOLF | 341 | 3201 | 7,4% | 7,3% |
4. | Kia CEE´D | 259 | 2751 | 5,6% | 6,3% |
5. | Renault MEGANE | 201 | 2543 | 4,4% | 5,8% |
6. | Hyundai i30 | 151 | 2562 | 3,3% | 5,8% |
6. | Opel ASTRA | 151 | 1681 | 3,3% | 3,8% |
8. | Suzuki SX4 | 146 | 1358 | 3,2% | 3,1% |
9. | Peugeot 308 | 104 | 1254 | 2,3% | 2,9% |
10. | Toyota AURIS | 98 | 958 | 2,1% | 2,2% |
11. | Citroën C4 | 91 | 850 | 2,0% | 1,9% |
12. | Chevrolet CRUZE | 64 | 576 | 1,4% | 1,3% |
13. | Dacia LOGAN | 54 | 853 | 1,2% | 1,9% |
14. | Hyundai ELANTRA | 49 | 100 | 1,1% | 0,2% |
15. | Honda CIVIC | 42 | 437 | 0,9% | 1,0% |
16. | Audi A3 | 41 | 358 | 0,9% | 0,8% |
17. | Seat LEON | 39 | 357 | 0,8% | 0,8% |
18. | Renault FLUENCE | 33 | 766 | 0,7% | 1,7% |
19. | Mazda 3 | 32 | 273 | 0,7% | 0,6% |
20. | BMW 1 | 21 | 125 | 0,5% | 0,3% |
21. | Volkswagen JETTA | 20 | 122 | 0,4% | 0,3% |
22. | Alfa Romeo GIULIETTA | 11 | 127 | 0,2% | 0,3% |
23. | Fiat BRAVO | 10 | 222 | 0,2% | 0,5% |
24. | Lexus CT | 9 | 36 | 0,2% | 0,1% |
25. | Citroën DS4 | 7 | 16 | 0,2% | 0,0% |
- | Ostatní modey | 31 | 653 | 0,7% | 1,5% |
- | CELKEM | 4616 | 43807 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 17.702 liftbacky a kombíky, její podíl se vrátil nad hranici čtyřiceti procent (přesně 40,4 %). Druhou příčku si bez problémů udržuje Focus (3.926, 9 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (3.201, 7,3 %). Čtvrtý je Cee'd (2.751, 6,3 %) a pátý zatím zůstal Hyundai i30 (2.562, 5,8 %). Mégane s 2,543 kousky a totožným podílem je nošovickému Jihokorejci neustále v patách. Žebříček nejlepších tedy zůstal se srpnem totožný.
V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.609 vozů (-8,3 %), Ford prodal naopak o 1.377 Focusů více (má ale již jen +54 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které na rozdíl od konkurenta s modrým oválem pomalu stoupají (+10,5 %, +303 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-15,6 %, loni 3.259, letos -508), Hyundai i30 se ovšem díky momentálnímu neúspěchu propadl do minusu. Ještě minulý měsíc měl +12 %, teď už vykazuje -2 %, respektive ztrátu 51 vozů.
Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je kromě Volkswagenu Jetta a Alfy Romeo Giulietta Opel Astra (+80 %). Suzuki SX4 se zvedlo o takřka 66 %, Focus a Citroën C4 mají nad polovinu.
Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (Fiat Sedici, Volvo C30). Následuje BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 50 %, ale výroba první generace dobíhá a pomalu nastupuje druhá, byť výměna bude postupná. Dobře na tom není ani Dacia Logan (-42,2 %).
Mezi vznětovými motory hraje prim mladoboleslavská automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.562 (69 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první zářijové pětky jsou nižší: Ford Focus měl 151 aut s turbodiesely (na něj velmi slušných 43,6 %), Volkswagen Golf 88 (standardních 25,8 %), Kia Cee'd 72 (také hezkých 27,8 %), a konečně Renault Mégane 123 (ještě vyšších 32,8 %).
Mimochodem, patnáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioethanol E85 jezdí další tři. Když jsme u alternativních pohonů, neměli bychom zapomínat na devítku hybridních Lexusů CT, což je vzhledem k orientaci japonské značky na movitější klienty vysoké číslo.