Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh za prvních pět měsíců roku 2014: Škoda má stále podíl přes 30 %

Aleš Dragoun
Diskuze (120)
Český trh pokračuje v růstu a daří se i Škodě. Ve značkách zuří boj o druhé místo a také na konci první desítky je situace velmi napínavá.

Český trh s novými osobními automobily se za prvních pět měsíců letošního roku zvýšil o 14,4 %. Narostl z 66.336 jednotek na 75.887. Zlepšil se tedy o 9.551 kusů. Aktuální data vyplývají ze statistik Svazu dovozců automobilů, reexporty v nich však nejsou započteny.

Značkám pochopitelně suverénně vévodí jasný lídr domácího trhu: Škoda. Od ledna do května bylo zaregistrováno celkem 23.235 aut s okřídleným šípem ve znaku, takže Mladé Boleslavi náleží tržní podíl 30,6 %. Oproti stejnému období v roce 2013 tento údaj představuje navýšení takřka 18,5 %. V samotném květnu se sice tempo růstu zpomalilo, ale jedná se o očekávaný jev, neboť prodeje druhé generace Fabie, která je pro značku stále druhým nejvýznamnějším zástupcem, již pouze dobíhají.

„Díky rozmanité paletě našich modelových řad a atraktivnímu prodejnímu programu se nám úspěšně daří tento plánovaný výpadek způsobený generační obměnou modelu Fabia kompenzovat,“: hodnotí nejen květnové registrace nových vozů Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává: „U českých zákazníků se těší dlouhodobé oblibě zejména Rapid a Octavia, k nimž přibyl i nedávno modernizovaný Yeti.“

Jak vypadá aktuální situace dále? Na druhém místě je její mateřský Volkswagen (7.019 registrací). Desetiprocentní podíl mu ale stále zůstává zapovězen, má jen 9,2 %. Bronzovou příčku okupuje Hyundai s minimální ztrátou šedesátky aut. Ford ještě pětitisícové hranice nedosáhl, chybí mu k ní 28 registrací, vykazuje jich 4.972. Páté místo pro Dacii už není žádným překvapením. Tříapůltisícovou metu se jí nepodařilo překonat o pouhé dva kousky. Následuje tandem koncernu PSA (Peugeot má 3.221 ks, Citroën 2.540. Poslední tři značky v Top Ten jsou vzácně vyrovnané. Seatů bylo zaregistrováno 2.479, Renaultů jen o osm méně a Kia má úplně stejně jako francouzský diamant! Pravda, v případě španělské větve Volkswagenu jsou údaje nepříliš relevantní, neboť u nich reexporty představují více než polovinu celkových čísel... Od jedenáctého do patnáctého místa najdeme Opel. BMW, Toyotu, Mercedes-Benz a Audi. To mimochodem například ukazuje, jakou převahu má Mnichov nad zbylou německou luxusní trojkou. Překročil dvoutisícovou hranici, zatímco úhlavní konkurence z Ingolstadtu a Untertürkheimu nedosáhla ani 1.500.

Procentním šplhounům jasně dominuje Dacia, tedy alespoň ve zveřejněné tabulce první patnáctky. Stále hlásí více než dvojnásobek, konkrétně o 101,6 % více než loni. O takřka 64 % větší množství prodal Seat, velké „ale“ už jsme zmínili. Opel a BMW jsou těsně pod polovičním ziskem a i Ford má +38 %. V kusech je na tom samozřejmě nejlépe Škodovka, která má +3.624 jednotek. Následuje znovu Dacia (+1.763) a Ford (+1.358). Poklesy u pouhých pěti značek (Citroën, Renault, Kia, Toyota a Audi) nejsou nijak dramatické, pohybují se od 9,2 do 5,3 %, respektive od 233 do 98 vozů. I tato veličina ukazuje, že se trh uzdravuje. Vždyť skoro 76 tisíc nově zaregistrovaných osobních vozů zhruba odpovídá číslům z roku 2012 (76.093). Jinak od začátku aktuální dekády oscilovala kolem 70-72 tisíc exemplářů. V té minulé najdeme do května ještě mnohem menší cifry začínající pětkou či šestkou.

Nejvíce kupují nová osobní auta firmy, jejich podíl činí 64 %. Benzinové vozy okupují přes polovinu, konkrétně 54,8 %, nafta má 42,9 %. Alternativní paliva zůstávají v pozadí, vede stále zkapalněný ropný plyn (LPG, dříve známý jako propan-butan) před plynem zemním (CNG), ale mají necelých 0,7, respektive něco málo přes 0,3 %. Elektromobilů se u nás zatím letos prodalo jen pětačtyřicet a aut spalujících bioethanol E85 osm.

Český trh za leden-květen 2014 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
 Období1-5/20141-5/20141-5/2013[ks][%]
1.Škoda23 23530,6 %19 6113 62418,5 %
2.Volkswagen7 0199,2 %6 5504697,2 %
3.Hyundai6 9599,2 %6 5434166,4 %
4.Ford4 9726,6 %3 6141 35837,6 %
5.Dacia3 4984,6 %1 7351 763101,6 %
6.Peugeot3 2214,2 %2 9792428,1 %
7.Citroën2 5403,3 %2 764-224-8,1 %
8.Seat2 4793,3 %1 51396663,8 %
9.Kia2 4713,3 %2 704-233-8,6 %
9.Renault2 4713,3 %2 609-138-5,3 %
11.Opel2 3893,1 %1 64374645,4 %
12.BMW2 0682,7 %1 43463444,2 %
13.Toyota1 6052,1 %1 768-163-9,2 %
14.Mercedes-Benz1 4651,9 %1 26520015,8 %
15.Audi1 3251,7 %1 423-98-6,9 %
Ostatní značky-8 16010,8 %8 181-21-0,3 %
CELKEM-75 887100,0 %66 3369 55114,4 %

Aleš Dragoun
Diskuze (120)
Avatar - dolfi
6. 6. 2014 20:07
Protože jsme velmi konzervativní
;-\
Avatar - HitmanPB
6. 6. 2014 17:25
Re: Audi se nám nějak nedaří
>:D
Avatar - Sandai
6. 6. 2014 16:22
Re: Opravdu jde redakci o podobnou úroveň příspěvků?!
Růst lowendu sám o sobě není nic špatného. Bez dalších informací to taky může znamenat, že ti co kupovali ojetiny mají na nové ;-). Ale reálně. Jaký je průměrný roční nájezd? To Dacia poslouží s přehledem a rodina ušetřené peníze použije jinak. Takže já to spíš vidím jako (konečně) racinální chování.
Avatar - Emel
6. 6. 2014 16:20
Re: Opravdu jde redakci o podobnou úroveň příspěvků?!
1.2 benzín bez turba taky nijak zázračně nejede.
Avatar - Barrichello
6. 6. 2014 16:17
Re: Opravdu jde redakci o podobnou úroveň příspěvků?!
Tak pokud chceš dehet tak v tomhle případě 1,9 turbo. Jak známo dehty bez turba nejedou....