Český trh za prvních pět měsíců roku 2014: Škoda má stále podíl přes 30 %
Český trh s novými osobními automobily se za prvních pět měsíců letošního roku zvýšil o 14,4 %. Narostl z 66.336 jednotek na 75.887. Zlepšil se tedy o 9.551 kusů. Aktuální data vyplývají ze statistik Svazu dovozců automobilů, reexporty v nich však nejsou započteny.
Značkám pochopitelně suverénně vévodí jasný lídr domácího trhu: Škoda. Od ledna do května bylo zaregistrováno celkem 23.235 aut s okřídleným šípem ve znaku, takže Mladé Boleslavi náleží tržní podíl 30,6 %. Oproti stejnému období v roce 2013 tento údaj představuje navýšení takřka 18,5 %. V samotném květnu se sice tempo růstu zpomalilo, ale jedná se o očekávaný jev, neboť prodeje druhé generace Fabie, která je pro značku stále druhým nejvýznamnějším zástupcem, již pouze dobíhají.
„Díky rozmanité paletě našich modelových řad a atraktivnímu prodejnímu programu se nám úspěšně daří tento plánovaný výpadek způsobený generační obměnou modelu Fabia kompenzovat,“: hodnotí nejen květnové registrace nových vozů Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává: „U českých zákazníků se těší dlouhodobé oblibě zejména Rapid a Octavia, k nimž přibyl i nedávno modernizovaný Yeti.“
Jak vypadá aktuální situace dále? Na druhém místě je její mateřský Volkswagen (7.019 registrací). Desetiprocentní podíl mu ale stále zůstává zapovězen, má jen 9,2 %. Bronzovou příčku okupuje Hyundai s minimální ztrátou šedesátky aut. Ford ještě pětitisícové hranice nedosáhl, chybí mu k ní 28 registrací, vykazuje jich 4.972. Páté místo pro Dacii už není žádným překvapením. Tříapůltisícovou metu se jí nepodařilo překonat o pouhé dva kousky. Následuje tandem koncernu PSA (Peugeot má 3.221 ks, Citroën 2.540. Poslední tři značky v Top Ten jsou vzácně vyrovnané. Seatů bylo zaregistrováno 2.479, Renaultů jen o osm méně a Kia má úplně stejně jako francouzský diamant! Pravda, v případě španělské větve Volkswagenu jsou údaje nepříliš relevantní, neboť u nich reexporty představují více než polovinu celkových čísel... Od jedenáctého do patnáctého místa najdeme Opel. BMW, Toyotu, Mercedes-Benz a Audi. To mimochodem například ukazuje, jakou převahu má Mnichov nad zbylou německou luxusní trojkou. Překročil dvoutisícovou hranici, zatímco úhlavní konkurence z Ingolstadtu a Untertürkheimu nedosáhla ani 1.500.
Procentním šplhounům jasně dominuje Dacia, tedy alespoň ve zveřejněné tabulce první patnáctky. Stále hlásí více než dvojnásobek, konkrétně o 101,6 % více než loni. O takřka 64 % větší množství prodal Seat, velké „ale“ už jsme zmínili. Opel a BMW jsou těsně pod polovičním ziskem a i Ford má +38 %. V kusech je na tom samozřejmě nejlépe Škodovka, která má +3.624 jednotek. Následuje znovu Dacia (+1.763) a Ford (+1.358). Poklesy u pouhých pěti značek (Citroën, Renault, Kia, Toyota a Audi) nejsou nijak dramatické, pohybují se od 9,2 do 5,3 %, respektive od 233 do 98 vozů. I tato veličina ukazuje, že se trh uzdravuje. Vždyť skoro 76 tisíc nově zaregistrovaných osobních vozů zhruba odpovídá číslům z roku 2012 (76.093). Jinak od začátku aktuální dekády oscilovala kolem 70-72 tisíc exemplářů. V té minulé najdeme do května ještě mnohem menší cifry začínající pětkou či šestkou.
Nejvíce kupují nová osobní auta firmy, jejich podíl činí 64 %. Benzinové vozy okupují přes polovinu, konkrétně 54,8 %, nafta má 42,9 %. Alternativní paliva zůstávají v pozadí, vede stále zkapalněný ropný plyn (LPG, dříve známý jako propan-butan) před plynem zemním (CNG), ale mají necelých 0,7, respektive něco málo přes 0,3 %. Elektromobilů se u nás zatím letos prodalo jen pětačtyřicet a aut spalujících bioethanol E85 osm.
Český trh za leden-květen 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-5/2014 | 1-5/2014 | 1-5/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 23 235 | 30,6 % | 19 611 | 3 624 | 18,5 % |
2. | Volkswagen | 7 019 | 9,2 % | 6 550 | 469 | 7,2 % |
3. | Hyundai | 6 959 | 9,2 % | 6 543 | 416 | 6,4 % |
4. | Ford | 4 972 | 6,6 % | 3 614 | 1 358 | 37,6 % |
5. | Dacia | 3 498 | 4,6 % | 1 735 | 1 763 | 101,6 % |
6. | Peugeot | 3 221 | 4,2 % | 2 979 | 242 | 8,1 % |
7. | Citroën | 2 540 | 3,3 % | 2 764 | -224 | -8,1 % |
8. | Seat | 2 479 | 3,3 % | 1 513 | 966 | 63,8 % |
9. | Kia | 2 471 | 3,3 % | 2 704 | -233 | -8,6 % |
9. | Renault | 2 471 | 3,3 % | 2 609 | -138 | -5,3 % |
11. | Opel | 2 389 | 3,1 % | 1 643 | 746 | 45,4 % |
12. | BMW | 2 068 | 2,7 % | 1 434 | 634 | 44,2 % |
13. | Toyota | 1 605 | 2,1 % | 1 768 | -163 | -9,2 % |
14. | Mercedes-Benz | 1 465 | 1,9 % | 1 265 | 200 | 15,8 % |
15. | Audi | 1 325 | 1,7 % | 1 423 | -98 | -6,9 % |
Ostatní značky | - | 8 160 | 10,8 % | 8 181 | -21 | -0,3 % |
CELKEM | - | 75 887 | 100,0 % | 66 336 | 9 551 | 14,4 % |