Cesty na zimní dovolenou se blíží, řidiči by je neměli podceňovat
Teploty pomalu klesají a na horských hřebenech se brzy začnou objevovat první sněhové nadílky, které spolehlivě přitáhnou spousty návštěvníků. Cesty na zimní dovolenou však mají svá specifika.
Ať už se v zimě vydáte za volantem kamkoliv, rozhodně je dobré nepodcenit přípravu. Zimní měsíce totiž bývají pro řidiče v mnoha ohledech náročnější, se správnou přípravou však lze některá rizika alespoň výrazně omezit.
Základem je samozřejmě kvalitní zimní obutí, kterému jsme se detailně věnovali v nedávném článku. Ve zkratce však můžeme připomenout, že zimní pneumatiky jsou za zákonem daných podmínek povinné v období od 1. listopadu do 31. března, nebo je může povinně vyžadovat značka „zimní výbava“ C15 – a to celoročně.
Zimní pneumatiky u osobních vozidel s hmotností do 3,5 tuny by přitom měly mít hloubku dezénu hlavních drážek nejméně 4 mm a musí být obuty na obou nápravách. Stáří pneumatiky není zákonem stanoveno, odborníci však nejčastěji mluví maximálně o čtyřech sezónách – poté totiž materiál pneumatik degraduje a ztrácí své vlastnosti.
Vedle výměny pneumatik je ale vhodné před zimou také zkontrolovat technický stav vozu a zaměřit se například na stav akumulátoru, světel, stěračů nebo výměnu kapalin za nemrznoucí. Do auta je pak vhodné umístit navíc na zimu startovací kabely, škrabu, smetáček a pro případ cesty do hor klidně i lopatku, řetězy nebo trochu posypového materiálu.
Rozmrazovač na okna může klidně zůstat v autě, rozmrazovač zámků ale nechte raději v kapse kabátu – v zamrzlém autě vám bude k ničemu. Před každou cestou je pak důležité zajistit si z auta kvalitní výhled a případně vůz zbavit nečistot – ať už sněhu, nebo zmrazků u kol.
Na samotnou cestu by se měli řidiči vydat ideálně s dostatečným předstihem, znalí omezení na cestě a ideálně také dostatečně odpočinutí. Rychlý nástup tmy v kombinaci s přetopenými kabinami vozidel a uspěchanou dobou totiž ještě umocňuje únavu za volantem, která je jedním z nenápadných zabijáků na silnicích.
Únava řidičů totiž vede ke zpomalení reakcí, zhoršení úsudku a rostoucímu riziku způsobení dopravní nehody. Krátkodobou pomocí může být otevření okna, případně energetický nápoj, ten však z těla rychle vyprchá a únava se vrátí ještě intenzivnější. Odborníci proto doporučují při pocitu únavy na chvíli zastavit, například na čerpací stanici, a dopřát si krátký spánek, nebo rozproudit krev trochou pohybu. Vhod ale může přijít i káva a jídlo – ideálně klasické a lehké, sladké a těžké pokrmy, případně fastfoody, totiž mohou rychle ztratit účinek a opět řidiče vystavit ještě silnějšímu nástupu únavy.
Na cestách by pak řidiči měli být především ohleduplní, předvídaví, měli by si udržovat dostatečné odstupy, všímat si náznaků namrzlé vozovky a jezdit s maximální plynulostí. Ideální je tedy brzdit dříve, klidně jet nižší rychlostí, sledovat chování okolních řidičů a nespoléhat slepě na elektronické asistenty nebo pohony všech kol. Jejich pomoc totiž fyzikální zákony neoklame.
V neposlední řadě je pak vhodné dávat si při balení zavazadel pozor na jejich bezpečné ukotvení. Řidiči tak chrání nejen zdraví posádky, ale také své peněženky – v některých státech se totiž zajištění nákladu kontroluje. Ideální je tak obsah kufru vměstnat pod plato, lyže v kabině pořádně zajistit a dohlédnout, že je každý řádně připoutaný. Relativně nebezpečné může být například i zapínání pásu přes silné vrstvy oblečení, kvůli kterým se může tělo volně pohybovat a na pás narazí s větší razancí.