Chevrolet Camaro ZL1: Osm válců, deset rychlostí, jedenáct chladičů
Camaro ZL1 je americkou odpovědí na BMW M6 nebo Jaguar F-Type R. Jak je u Chevroletu dobrým zvykem, u svých vrcholných modelů s osmiválcovými motory na ničem nešetří a rovnou nabízí to nejlepší. V případě ZL1 je to posílený motor, ostré brzdy Brembo, magnetoreologické tlumiče a především desetistupňový automat místo dříve používaného šestistupňového.
ZL1 – už jenom to označení bere, a co teprve, když se na auto pořádně podíváte. Už standardní Camaro vypadá fantasticky a tahle ostrá verze posunuje hranice ještě o notný kus dál. Otvory pro přísun čerstvého vzduchu k motoru a brzdám v předním nárazníku už snad nemohly být větší, a blatníky jsou tak široké, že vám s trochou nadsázky nebude stačit jedno parkovací místo. Masivní přední splitter a prahové nástavce jsou hodně na ráně, avšak vězte, že mají svůj smysl. Vůz totiž strávil více než sto hodin v aerodynamickém tunelu, aby byly jeho tvary funkční a podílely se na větším přítlaku ve vysokých rychlostech.
Kabina je ve srovnání s předchůdcem více hi-tech, mnohem důležitější však jsou standardně dodávaná sportovní sedadla Recaro, pořádně tlustý volant s plochou spodní částí a systém Performance Data Recorder, který převede vaše okruhové snažení do datové podoby. Více bychom snad ani od podobně střiženého auta nečekali, protože chce ale ZL1 vynikat ve všem, je také náležitě luxusní.
Jenom blázen by pod kapotou čekal něco menšího než osmiválec. Agregát LT4 pochází z Corvette Z06 a díky přeplňování kompresorem se z něj podařilo vydolovat 477 kW (640 koní, automobilka jej uvádí jako odhadovaný). Ve srovnání s předchůdcem se bavíme o nárůstu až 45 kW. Pokud vezmeme v úvahu, že je nová ZL1 asi o 90 kilogramů lehčí, měla by se maximální rychlost pohybovat nad hranicí 300 km/h.
Poháněna jsou zadní kola, přičemž distribuci točivého momentu má na starosti elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Snad nejdůležitější prvek se však nachází hned za motorem – je totiž poprvé, co Chevrolet použil desetistupňový automat, v tomto případě se speciálním softwarem vyvinutým pro ZL1 (standardem je stále šestistupňový manuál). Do konce roku 2018 jej výrobce zabuduje do osmi modelů.
Mysleli jste si, že tím nejpikantnější informace o voze končí? Kdepak, ještě jedna na konec – Camaro ZL1 má celkem jedenáct chladičů, tedy o jeden více než Bugatti Veyron. Je to proto, že automobilka počítá s nasazením vozu na okruzích, přičemž majitelé si již nebudou muset připlácet za další úpravy. Soudě podle zatím dostupných parametrů (kompletní technická data ještě nejsou k dispozici) to vypadá, že pro ZL1 vyvinuté pláště Goodyear Eagle F1 Supercar dostanou pořádně zabrat!