Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Spark 0,8 – ševík místo matýzka

Ondřej Láník
Korejský Chevrolet už za několik dnů uvede na český trh novou generaci Matize, který u nás ponese nové jméno Spark. Je zřejmé, že načasování příchodu Sparku není náhodné. Čeká se velký konkurenční boj. Kohoutů je již teď víc než dost. Novinku...

Korejský Chevrolet už za několik dnů uvede na český trh novou generaci Matize, který u nás ponese nové jméno Spark. Je zřejmé, že načasování příchodu Sparku není náhodné. Čeká se velký konkurenční boj. Kohoutů je již teď víc než dost. Novinku jsme krátce vyzkoušeli ještě před českou premiérou a naše zkušenosti vám nyní předkládáme.

Minulý týden jsme se na tomto místě podrobně seznámili s prvním z českých trojčat (test Citroënu C1), které by mělo excelovat ve třídě mini nejen na českém trhu. Dnes se naše pozornost zaměřuje směrem výrazně východním. Korejský resp. světový Chevrolet totiž už za několik dnů uvede na český trh novou generaci Matize, který u nás ponese nové jméno Spark. Je zřejmé, že načasování příchodu Sparku není náhodné. Čeká se velký konkurenční souboj. Kohoutů je již teď víc než dost. Spark jsme vyzkoušeli ještě před českou premiérou a naše zkušenosti vám nyní předkládáme.

Z kroniky rodu Matizů…

Když se v České republice začal prodávat na konci devadesátých let tehdejší Daewoo Matiz, byla to malá cenová revoluce. Matiz byl nový, pěkný, dostupný, s tříletou zárukou a jeho zákazníkům tak přestal vadit korejský původ vozu s exotickou značkou Daewoo. Naopak snadno zapomněli na některé bolístky, protože novému „členu rodiny“ přece nemohli vytýkat cosi za co nemůže on ale spíše jeho korejští rodiče. V roce 1999 nastal výrazný posun pozic značky Daewoo na českém trhu, která se na tři roky vyšvihla na šestou příčku mezi automobilkami a mamutí podíl na tom měl právě malý Matiz, který ve svém nejsilnějším roce představoval 63% prodeje značky. Daewoo prakticky nastartovalo odbyt vozů třídy mini, za což mohlo tehdy ve třídě neobvyklé pětidveřové uspořádání. To bylo schopno uspokojit potřeby českých domácností, které žádaly nové, ale levné auto. Základní cena na hranici dvou set tisíc byla senzační a čas ukázal, že konkurence se přizpůsobila až s notným zpožděním… Prodej Matizu od roku 1999 klesal, ale přesto jde o velký úspěch, protože v kariéře tohoto modelu je také výpadek, jehož zdrojem byl krach původního korejského výrobce. Dodávky byly v roce 2001 na několik měsíců zastaveny, značku přestali prodávat i ti nejsilnější dealeři v ČR, protože další budoucnost nevypadala právě růžově. General Motors ale viděl budoucnost korejské automobilky perspektivně a tak se ještě v roce 2001 Daewoo vrátilo. V roce minulém pak došlo k ojedinělému rebrandingu, který přinesl kuriózní spojení mohutného amerického jména Chevrolet s karosérií korejského diblíka Matize.

Matiz No.2 = Spark

Miláček mnoha rodin se zanedlouho (na červnovém brněnském autosalonu) představí také české veřejnosti. Co se změnilo? Na první pohled je vidět, že designéři a konstruktéři GM DAT (Daewoo Auto Technology) záměrně ponechali hlavní konstrukční rysy karosérie beze změn. Jednoprostorová karosérie s pěti dveřmi a charakteristickou siluetou je stále nezaměnitelná a originální. Designu se ujal slavný tvůrce Italdesign-Giugiaro (původní Matiz oblékl také Giugiaro), se kterým spojili síly designéři GM. S minimálními náklady dokázali tvůrci jednoduchými tvary zmodernizovat vzhled nejmenšího Chevroletu všech dob. Hlavní stylistické inovace najdeme na předních dveřích. Jednoduchou boční siluetu totiž rozvinuli designéři nonšalantní črtou tvořící spodní linii oken. Svěže působí také rozměrné kruhové koncové svítilny vytažené do prostoru. Jejich noční design věrně napodobuje vzhled diodových zdrojů světla, ve skutečnosti je ale uvnitř tvarovaného červeného plastu pouze klasická žárovka. Přední část vozu působí dravě zejména kvůli ostřeji řezaným rysům, tvarovanou kapotou s V prolisem a směrovkám umně sdruženým do jedné skupiny s hlavními světlomety. Do nárazníku vpředu jsou vytesány kruhové otvory pro mlhovky, stejná technika byla použita při zakomponování zpětného světla a zadní mlhovky do nárazníku vzadu.

chevrolet testy minivozy chevrolet testy minivozy Náš Spark se k testu dostavil v levnějším provedení s černými nárazníky, vyšší stupně výbavy budou dodávány s nárazníky v barvě vozu, což Sparku přidá na kráse, ale ubere na praktičnosti. Evropa je zvyklá na otloukání minivozů v městských centrech, a tak je obvyklé, že i když je nárazník v barvě vozu, jeho drobná poškození odnesou jen tmavé plastové lišty. Bohužel nic takového u Chevyho.

Poněkud nepraktické se nám zdá otevírání zavazadlového prostoru výhradně klíčem od vozu, schází i u asijských vozů obvyklé mechanické otevírání víka z místa řidiče. Potěší dobrý výhled všemi směry a velká zpětná zrcátka.

51% konstrukce karosérie využívá vysokopevnostních ocelí, což jednak zvyšuje její odolnost při nehodě, torzní tuhost a současně také umožnilo udržet pohotovostní hmotnost na rekordních 775 kg (samotná karosérie váží 172 kg, což je o 13 kg méně než u předchůdce). Jsme velmi zvědavi jak si Spark povede v crash testech Euro NCAP, protože vlastnosti Sparku ve srovnání s kolínskými vozy budou zejména důslední čeští zákazníci pitvat ze všech stran. Citroën C1 nasadil v tomto směru laťku hodně vysoko.

Dlouhý, ale úúúzký

chevrolet testy minivozy chevrolet testy minivozy Otypovat 1495 mm široký automobil jako pětimístný vyžaduje notnou dávku optimismu, nicméně děje se tak. Před třemi lety jsme stejně širokému Matizu vzadu uvnitř naměřili 1280 mm šířky v oblasti loktů, což je hodnota, která je navlas stejná v novém Sparku. Dobrou zprávou je snad jen možnost nouzově přepravit čtyři řidičovy přátele ve chvíli, kdy se již společnost skvěle baví a policisté kontrolují počty pasažérů v podezřelých automobilech. Běžné cestování v pěti je nereálné, průměrně vzrostlá čtveřice se do Sparku vejde, ale příruční zavazadla mohou mít jen dva z nich (základní objem kufru 170 l). Variabilita interiéru splňuje běžná očekávání u obdobného vozu. Dělené sedáky se sklápí samostatně před tím, než začnete manipulovat s děleným opěradlem, v extrémním případě vzniká až 845 l pro zavazadla. Ve dvoumístném uspořádání lze naložit předměty až 1300 mm dlouhé, nejmenší šířka mezi podběhy činí 920 mm. Nakládací hrana je 720 mm nad zemí u nezatíženého vozu. V době uvedení Matize (1998) byl podélný prostor v 3,5 m dlouhém voze malý zázrak, i dnes jde o nadstandard, ale náskok je již podstatně menší.

Řidič se ve Sparku usadí do pohodlného a hodnotně vypadajícího sedadla, které v našem provedení nemělo výškové nastavení. Jelikož ani volant nedisponuje možností nastavení, řidiči nestandardních rozměrů budou mít zřejmě s nalezením vhodné polohy problém. S výškou 175 cm se uvelebíte celkem snadno, vyšší řidiči budou žehrat na otlaky kolen od středové konzoly přístrojové desky-v úzkém Sparku- ale jiná prostorová řešení v takto zadané úloze zkrátka nejsou. Podle studií Chevroletu jsou dvě třetiny uživatelů řidičky, takže problém šířky asi není tak aktuální jak se z výše popsaného může zdát. Podélný prostor na zadních sedadlech je vzhledem k délce vozu královský, poloha sedících cestujících je přirozená, nad sedákem je ale překvapivě méně místa než v Citroënu C1.

Přístrojová deska doznala zásadních změn, štít se třemi přístroji se přesunul doprostřed, modré podbarvení je alternativně nahrazováno dalšími dvěma odstíny (zeleným nebo oranžovým), korespondujícími s barvou exteriéru. Před volantem je jen úzká štěrbina a la Renault Twingo, s několika kontrolkami. Tříramenný volant se stylovým designem obsahuje v kruhovém středu zabudovaný airbag.

chevrolet testy minivozy chevrolet testy minivozy Spark je moderním vozem do města i vzhledem k množství odkládacích prostor. Pod celou přístrojovou deskou je rozměrná polička, před spolujezdcem pak malá uzavíratelná schránka, ve dveřích jsou klasické kapsy, na středové konzole otevřená přihrádka a držáky na kelímky s nápoji. Vtipným detailem je vlevo od volantu umístněná štěrbina na platební/parkovací kartu a několik prolisů pro odložení mincí, které pak při jízdě necinkají.

Materiály v interiéru odpovídají cenové úrovni nejlevnějších vozů trhu, jejich dílenské zpracování je však dobré. Při jízdě se bohužel ozýval některý díl v okolí zadního krycího plata, takže celkově dobrý kvalitativní dojem z interiéru je možná trochu zbytečně poskvrněn.

Jezdí rozvážně a úsporně

Lehký Spark má nadále netypický zdvihový objem muší třídy. Chlubit se kamarádům v hospodě u piva „nula osmičkou“, navíc se třemi válci a pouze šesti ventily, to vskutku nejde. Raději tedy o technice pomlčte a svezte je. Tříválec ve Sparku prošel důkladným technickým liftingem (mj. hliníková vahadla s rolnami, snížení ztrát v rozvodovém mechanizmu o 15%), který se podílí na nižších mechanických ztrátách a tedy i nižší spotřebě paliva. Na rekordmana z Kolína Spark přeci jen nemá, ale tak vysoké cíle si ani značka nestanovila. Technika kterou najdeme ve Sparku má být kompromisem mezi cenou a užitnou hodnotou. Tříválec 796 cm3 je tedy obsluhován jen šesticí ventilů, o které se stará jediný vačkový hřídel (SOHC). Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba činí 5,2 l / 100 km, my jsme se zbrusu novým Sparkem (vůz měl při převzetí najeto 150 km), dosáhli mimo město spotřeby paliva 5 l/100 km, ve městě by neměl být problém jezdit za 7 l/100 km.

Motor samotný je skvěle odhlučněný a odizolovaný od karosérie. Vibrace provázející práci tříválce v Citroënu C1 jsou Sparku cizí, stejně jako mechanický hluk od motoru ve vysokých otáčkách. Motor se snadno dostává do otáček i přes 6000 min-1 a je třeba přiznat, že bez těchto otáčkových extrémů se mu příliš do zrychlování nechce; až do 3000 ot./min se nic moc neděje. Akcelerace na stokilometrovou rychlost není kdovíjak svižná, ale celý proces je zpomalován zejména v úseku 70 - 100 km/h. Městská zrychlování na křižovatce jsou bezproblémová a drží krok s běžnými auty, předjíždění kamiónu mimo město je třeba důkladně rozmýšlet a to i v případě, že jedete s nevytíženým Sparkem. Zapomenout byste totiž neměli na holý fakt, že 38 kW a 71,5 Nm náleží nejslabšímu motoru, jaký je v současné době nabízen na českém trhu (nepočítáme-li základní dvoumístný Smart ForTwo, 37 kW a 80 Nm, ale hmotnost jen 730 kg). Závažnost této skutečnosti vyplyne, když z technického průkazu zjistíte, že můžete do Sparku naložit až 475 kg!

Cestování na dálnici je provázeno především aerodynamickým hlukem, motor je slyšet samozřejmě také, ale ani při vyšších otáčkách výrazně neruší. Běžně lze udržovat konstantní rychlost 120 km/h (na 5. r.s. jí odpovídají otáčky motoru 4200 min-1), limitní stotřicítka je již na hranici možností, protože i udržování nižších cestovních rychlostí si vyžádá přeřazení na nižší převodové stupně. Při rychlosti 100 km/h je na otáčkoměru celkem přijatelných 3500 ot./min a při této cestovní rychlosti se Spark odvděčí příznivou spotřebou. Naopak jízda na limitu (dle výrobce 145 km/h), vyžaduje nejen poněkud delší čas na rozjezd, ale také vyšší spotřebu paliva. Stabilita vozu při dálničních rychlostech není právě velká, odpružení je naladěno pro komfortní překonávání městských výmolů a přesné řízení je na dálnici až příliš podporováno klasickým hydraulickým posilovačem.

chevrolet testy minivozy chevrolet testy minivozy V zatáčkách jsou náklony dobrým varováním pro méně zkušené řidiče. Dlouho předtím než dojde ke krizové situaci totiž jednoznačně nabádají řidiče, že toto není právě rychlost vhodná pro tento vůz a tento čas. Pětistupňová převodovka má řazení delší pákou, která má vkusné provedení, ale delší a poměrně vzdálené dráhy; snad další způsob jak pomoci v ovládání nejčastějším uživatelům-mladým řidičkám.

Komfort a přesnější vedení Sparku proti Matizu lze do značné míry přičíst nové vlečené nápravě s šikmou osou kývání. Její ramena jsou spojena zkrutnou příčkou. Spark již tolik neposkakuje po silnici, markantně se zlepšil komfort na nových zadních sedadlech z tužšího materiálu.

Brzdy (vpředu plné kotouče, průměr 236 mm, vzadu bubnové brzdy, průměr 180 mm) nemají příliš razantní nástup, ale s každým kilometrem jsme cítili zlepšení, takže lze předpokládat dostatečné brzdné schopnosti po důkladném zajetí vozu.

Co za to?

Vzhledem k časnému termínu testu dosud není oficiální ceník na českém trhu znám. Podle předběžných informací se má cena základního Sparku pohybovat na úrovni předchozího modelu, ovšem z doby před zlevňováním. To by mohlo znamenat, že první cena bude v intervalu 215 až 230 tisíc Kč. Zejména v této kategorie je však rozhodující standardní výbava. Jedna její chybějící položka znamená zásadní znevýhodnění proti konkurentům. Cenový mix budou muset u Chevyho přizpůsobit jak kolínským trojčatům, tak i současnému lídrovi segmentu, Fiatu Panda (test zde), resp. korejské konkurenci v podobě Kie Picanto. Jak ukázal náš testovaný Spark, v jeho výbavě mohou být až čtyři airbagy, ABS, klimatizace, elektrické stahování předních oken, v nabídce bude zřejmě také CD přehrávač schopný přehrávat formát MP3, tedy nic zásadního nechybí. Otázku kolik to vše bude stát již Chevrolet vyřešil, ale oficiálně se vše dozvíme až během následujících dnů.

Chevrolet jde cestou trvalého pokroku, který budou jeho zákazníci schopni zaplatit. Zajímavá strategie nebýt technicky nejlepší a současně se nepodbízet nízkou cenou asi bude fungovat. Spark bude lákat slušivým kabátem, který jak víme, prodává. Užitné vlastnosti jsou tradičně velmi dobré, ale poslední měsíce v této třídě přinesly mnoho nového, takže o prostorových zázracích nemůže být řeč. Už proto, že z původního Matize zůstává zachována nevelká šířka interiéru, ostatní rozměry jsou naštěstí vcelku velkorysé. Malé zážehové tří a čtyřválce plní výborně své úkoly ve městě, dobře zvládnou i příměstské cesty po rychlostních komunikacích. I bez technických lahůdek v podobě proměnného časování ventilů, resp. víceventilového rozvodu dokáže jezdit Spark úsporně. Komfortní orientace vozu se odrazila nejen na podvozku, ale také na skvělém odhlučnění. Chevy ukazuje, že i malými inovačními krůčky lze ze slušného základu vytvořit atraktivní mini. V současnosti jde o významného konkurenta v rostoucím segmentu, ale vydrží-li jeho dobrá konkurenční pozice opět dlouhých 7 let, jako v případě Matize, to není vůbec jisté.

Plusy

  • design
  • úsporný motor, dobré odhlučnění
  • komfort na palubě
  • prostorný interiér (v podélném směru)

Mínusy

  • malá šířka interiéru
  • absence výškového nastavení volantu
  • otevírání víka kufru jen klíčem
Ondřej Láník
Chevrolet Spark
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 71 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.2 / 5.2
Emise CO2: 127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 845
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 775 / 475
Rozměr pneu: 155/65 R13
Chevrolet Spark
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2345
e) rozchod vpředu (mm): 1310
f) rozchod vzadu (mm): 1275
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano