Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chilská rallye po 1. etapě: Tänak diriguje tempo

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Estonský pilot Ott Tänak vede po první dnu Chilskou rallye, šestý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Po šesti rychlostních zkouškách má náskok 22,4 sekundy na obhájce titulu Francouze Sébastiena Ogiera (Citroën C3 WRC), lídr průběžného pořadí šampionátu. Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) je zatím na čtvrtém místě.

První den bylo na programu šest měřených ¨testů v celkové délce 125,27 kilometrů. Zatímco dopoledne se jelo na rozmočených a rozblácených tratích, odpoledne již svítilo slunce. Kolem tratí se pohybovaly davy nadšených fanoušků, kteří si užívali premiéru rallyeového šampionátu ve své zemi.

Neuville si zase stěžoval

Dopolední část páteční etapy, což byly tři rychlostní zkoušky a dohromady sedmdesát kilometrů v závodním tempu, ovlivnilo nepříznivé počasí z období, které soutěži předcházelo. Prudké deště způsobily, že tratě byly sice sjízdné, ale nesmírně kluzké a nevyzpytatelné. Dokládají to hlasy jezdců v cíli prvních dvou zkoušek.

Sebastien Ogier: „Je to jiné než na seznamovacích jízdách, kdy byla mlha. Hodně to klouže, měl jsem problémy na kluzkém mostě.“

Esapekka Lappi: „Problém není bahno, ten povrch je tvrdý a hrozně uklouzaný.“

Elffyn Evans: „Nemohu získat jistý pocit z jízdy, strašně to klouže, podmínky jsou opravdu náročné.“

Sebastien Loeb: „Jsou to rychlé a kluzké tratě jako ve Walesu, postupně si zvykám.“

Kalle Rovanperä: „Ztrácím, necítím se úplně v místech, kde není grip (přilnavost).“

Kris Meeke: „Pocitově je to hrozné, strašně to klouže, auto funguje, já ne.“

Jari Matti Latvala: „Bojoval jsem s tím hlavně v dlouhých zatáčkách, auto se přetáčelo. Měl jsem pár krizovek.“

Andreas Mikkelsen: „Když je to technické, tak je to dobré. Jak je to rychlé, tak si nevěřím.“

Video se připravuje ...

Zajímavá situace nastala ve druhé rychlostní zkoušce, kdy měl na trati problém bezpečnostní vůz. Rychlostní zkouška musela být přerušena. Mezitím se do cíle dostal Neuville, který už byl na trati, když nastaly problémy. Vzhledem ke změně situace dostal přidělený náhradní čas.

Nebyl by to ovšem Neuville, aby si nestěžoval. Když vyhrál třetí erzetu, tak si neodpustil jedovatou poznámku: „Nevím, zda můj čas bude tak dobrý, aby kompenzoval ten, co jsme dostali na předchozí zkoušce. Měl být lepší.“ Mezitím si jeho největší soupeři Ogier a Tänak naříkali, že Neuville měl díky situaci méně opotřebované pneumatiky, protože v RZ2 nemusel jet naplno a dostal zadarmo dobrý čas.

Lídr děkoval inženýrům

Byl to právě Tänak, který se dostal po třetím měřeném testu na první místo a svou pozici s přehledem držel až do finiše pátečního dne. Vyhrál tři ze šesti erzet a jeho převaha 22,4 sekundy se jeví při jeho schopnostech jako dostatečný časový polštář. „Ráno to bylo opravdu náročné, protože to hodně klouzalo a těžko se hledal správný grip (přilnavost). Přes polední přestávku odvedli naši inženýři velmi dobrou práci a podařilo se jim doladit nastavení vozu. Cítil jsem se potom za volantem mnohem jistěji a moje tempo bylo mnohem lepší. Všechno na autě funguje, tratě jsou zde opravdu pěkné a mají být ještě rychlejší. To je dobrá zpráva, protože takový terén by nám měl vyhovovat,“ zhodnotil estonský jezdec své dosavadní počínání v Jižní Americe.

Za jeho zády je hodně napínavá situace, protože trojice od druhého do čtvrtého místa v pořadí - Ogier (Citroën), Latvala (Toyota) a Neuville (Hyundai) dělí pouhých 7,5 sekundy. Možná mohlo být pořadí trochu v jiné podobě. Proč? Dokládá to výrok nejzkušenějšího pilota šampionátu Latvaly v cíli páté zkoušky: „Nemohu uvěřit, že jsem tak blbej. Chcíplo mi to v odbočení a dělal jsem hodiny. Tahle erzeta se dala pohodlně vyhrát. Sobotní tratě jsou širší a plynulejší. Pokusím se na nich držet svoji rychlost.“

Video se připravuje ...

Loeb jel ve videohře

Nenápadně, ale systematicky se pohybuje v průběžném pořadí devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb (Hyundai). Začal osmým časem na první rychlostní zkoušce. „Tahle rallye je hodně zrádná, takže si musím dávat pozor, abych neudělal žádnou větší chybu,“ říkal pětačtyřicetiletý Francouz. V odpolední sekci byl v erzetách dvakrát druhý a jednou první. Posunul se na šestou pozici pouhé dvě sekundy za pátého Brita Krise Meeka (Toyota). Na stupně vítězů ztrácí dvacet sekund, což není časové manko, se kterým by si tento multišampion nedokázal poradit. „Odpoledne to bylo krásné svezení. Na tratích, kde bylo kolem spousta diváků, jsem si připadal jako v nějaké videohře,“ usmíval se Loeb.

Druhý den soutěže čeká na posádky šest rychlostních zkoušek v celkové délce 121,16 kilometrů.

Průběžné pořadí (po 6 z 16 RZ):

1. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) 1:24:12,8; 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +22,4; 3. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +28,8; 4. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +29,5; 5. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +46,5; 6. Loeb, Elena (Fr./Hyundai i20 Coupé WRC) +48,7; 7. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +1:01,4; 8. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +2:08,1; 9. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +2:09,1; 10. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +2:18,3; 11. Rovanperä, Haltunen (Fin./Škoda Fabia R5) +3:54,2 (1. v kategorii WRC2 Pro); 12. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën CE R5) +3:56,6; 13. Greensmith, Edmondson (Brit./Ford Fiesta R5) +5:38,4; 13. Bertelli, Scattolin (It./Ford Fiesta WRC) +5:40,2; 15. Bulacia Wilkinson, Cretu (Bol., Arg./Škoda Fabia R5) +6:29,2.

Výsledky jsou neoficiální.

Video se připravuje ...

Zbývající program Chilské rallye

Sobota – 14.08 RZ7 (20,90 km); 15.08 RZ8 (23,09 km); 16.20 RZ9 (16,59 km); 20.08 RZ10 (20,90 km); 21.08 RZ11 (23,09 km); 22.20 RZ12 (16,59 km).

Neděle – 14.08 RZ13 (12,52 km); 15.40 RZ14 (18,06 km); 16.30 RZ15 (15,28 km); 18.18 RZ16 (12,52 km).

Časy jsou uvedeny ve středoevropském formátu.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme