Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chilská rallye před startem: Neuville může mít hattrick

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Vedoucí jezdec průběžného pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) má na dosah vítězný hattrick. Bude se o něj pokoušet na Chilské rallye, která je šestým podnikem letošního seriálu.

Jihoamerická země bude mít premiéru ve světovém šampionátu. Stane se 32. zemí v dějinách, které se píší od roku 1973.

Nadcházející podnik bude mít tu zvláštnost, že nikdo z jeho účastníků nemá s místními šotolinovými terény žádné zkušenosti. Pětapadesát přihlášených posádek se s nimi mohlo před shakedownem seznámit pouze na videu. Při soutěži je čeká šestnáct rychlostních zkoušek v celkové délce 304,81 kilometrů. Budou se odehrávat jižně od přístavního města Concepcion. Většinou na lesních cestách mezi Tichým oceánem a impozantní Rio Biobió, která je druhou největší řekou Chile. Navzdory silným dešťům na začátku května jsou všechny tratě měřených testů v dobrém stavu. Jezdci je po seznamovacích jízdách přirovnávají ke kombinaci tratí z Velké Británie, Austrálie a Turecka.

Video se připravuje ...

Lídr je opatrný

 

Belgický jezdec Thierry Neuville má za sebou výhry na   Korsice a v Argentině. Již dvakrát v kariéře měl na dosah, aby dokázal vyhrát třikrát v řadě. Před dvěma roky vyhrál stejné soutěže jako letos a v sezoně 2018 byl první v Portugalsku a na Sardinii. Třetí krok v řadě se mu zatím nepodařilo udělat. „Těžko si dávat dopředu příliš velká očekávání, protože to nejspíš bude rallye plná překvapení. Poprvé jsme viděli tratě až při rekognoskaci a bude to výzva. Čeká nás hodně práce, ale těším se na to,“ uvedl Neuville.

V Chile se také představí také jeho týmový kolega od Hyundaie a devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb. Francouzský pilot nastupuje letos do čtvrté soutěže. V Monte Carlu skončil čtvrtý, na sněhu Švédské rallye vyl sedmý a zatím naposledy se objevil na Korsice. Na francouzském ostrově však trefil hned v první rychlostní zkoušce obrubník. Musel opravovat zavěšení pravého zadního kola a ztratil dvě minuty. Soutěž nakonec dokončil na osmé příčce. V průběžném pořadí má zatím 22 bodů, což ho řadí na desátou příčku. Vzhledem k vyrovnanosti střední části pořadí světového šampionátu, by si mohl Loeb polepšit, protože od šestého Nora Andrease Mikkelsena (Hyundai) ho dělí pouhých osm bodů.

Ogier: Musíme vylepšit auto

Úřadující šestinásobný mistr světa Sebastien Ogier doufá, že jeho Citroën C3 předvede větší rychlost než před dvěma týdny v Argentině, kde musel být Francouz rád za třetí místo. „Doufám, že tu ukážeme trochu lepší výkon. Zdá se mi, že tratě jsou jiné než v Argentině. Zdají se poměrně plynulé a rychlé,“ uvedl druhý muž průběžného pořadí. „Před nějakým časem jsem navrhl vyřešit několik problematických věcí ke zlepšení auta, ale bohužel to chce čas. Tým tlačím k tomu, aby to bylo co nejdříve, ale zatím čekám. Jde o věci na podvozku i na diferenciálu. Potřebujeme pokročit ve vývoji. Nemůžeme si dovolit nechat soupeře utéct,“ říká Ogier a pokračuje: „Je třeba v týmu neustále důrazně připomínat, aby to bylo o něco lepší hned na další soutěži. S body vybojovanými v Argentině jsem sice spokojený. Nejvíce mi ovšem vadí, že pořád nemáme dostatečnou rychlost.“

Video se připravuje ...

Téma vývoje C3 WRC doplňuje šéf týmu Pierre Budar, podle něho se na autě pracuje neustále a důkazem je nedávná změna tlumičů ze značky Öhlins na Reiger pro šotolinové podniky. „Souhlasím, že to může někdy být až moc dlouhý proces. Snažíme se na tom pracovat, jak nejrychleji umíme. Sebovu (Ogiera) netrpělivost chápu. Jsem mu za ni dokonce vděčný, protože přesně takový tlak potřebujeme, abychom dělali, jak nejrychleji umíme. Víme, co je s autem špatně a snad v Chile to bude jiné,“ vysvětluje boss francouzské stáje.

Velká výzva pro navigátory

Továrnímu týmu Toyota Gazoo Racing zatím patří v hodnocení týmů druhá příčka. Z jezdců si zatím nejlépe vede Estonec Ott Tänak, jenž je aktuálně třetí a hned za ním je Brit Kris Meeke, má však na kolegu výrazná bodový odstup. Nejzkušenější ze sestavy Fin Jari-Matti Latvala zatím figuruje na sedmé příčce mezi jezdci, kteří jsou mu bodově velmi blízko směrem nahoru i dolů. A co řekli jezdci a šéf týmů poté, co si při shakedownu vyzkoušeli trať?

Tommi Mäkinen: „Začátek testu byl docela složitý, ale zdálo se, že naši kluci v týmu jsou spokojeni. Neměli jsme žádné problémy a časy byly docela dobré. Všechno vypadá dobře a můžeme začít s velkým nadšením.“

Ott Tänak: „Počasí bylo naprosto odlišné od toho, co jsme měli během seznamovacích jízd. Teď pršelo a bylo to docela zablácené, asi jako na podzim ve Velké Británii. Když máte nový rozpis, je to vždy výzva. Myslím, že tento víkend bude klíčová důvěra ve spolujezdce a já mu věřím.“

Jarri-Matti Latvala: „Už od začátku shakedownu bylo auto hodně dobré, i když podmínky byly kluzké a zablácené. Cítil jsem auto hodně dobře a užil si ho. Tratě jsou zde velmi náročné a první páteční kilometry ukáží, kdo má jaké sebevědomí.“

Kris Meeke: „V shakedownu to bylo mokré v lese i na polních cestách. Úplně mi to připomínalo, jako bych jel doma v Anglii. Udělal jsem pár změn v autě, ale pořád se cítím pohodlně. Doufejme, že počasí po zbytek víkendu bude bez deště. Je to vždy velká výzva, když přijedete na nové místo a musíte udělat úplně nový rozpis bez předchozích zkušeností.“

Program Chilské rallye

Pátek – 14.00 RZ1 (17,11 km); 15.33 RZ2 (30,72 km); 16.36 RZ3 (22,26 km); 21.39 RZ4 (30,72 km); 22.42 RZ5 (22,26 km), 00.52 RZ6 (2,20 km).

Sobota – 14.08 RZ7 (20,90 km); 15.08 RZ8 (23,09 km); 16.20 RZ9 (16,59 km); 20.08 RZ10 (20,90 km); 21.08 RZ11 (23,09 km); 22.20 RZ12 (16,59 km).

Neděle – 14.08 RZ13 (12,52 km); 15.40 RZ14 (18,06 km); 16.30 RZ15 (15,28 km); 18.18 RZ16 (12,52 km).

Časy jsou uvedeny ve středoevropském formátu.

Průběžné pořadí MS (po 5 ze 14 rallye)

Jezdci: 1. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 110; 2. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 100; 3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 82; 4. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 54; 5. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 43; 6. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 30; 7. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 29; 8. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 26; 9. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 26; 10. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 22; 11. Suninen (Ford Fiesta WRC) 20; 12. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 13. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 14. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 15. Tidemand (Švéd./Ford Fiesta WRC) 4; 16. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 17. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 19. Ostberg (Nor./Citroën C3 R5) 2; 20. Tuohino (Ford Fiesta WRC) 1; 21. Triviňo (Mex/Škoda Fabia R5) 1; 22. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 23. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1.

Značky: 1. Hyundai 157; 2. Toyota 120; 3. Citroën 117; 4. Ford 78.

Vedení v soutěži: Ogier 26, Tänak 23; Neuville 17; Evans 8, Meeke 4; Suninen 3, Mikkelsen 3, Latvala 1, Lappi 1.

Vyhrané RZ: Tänak 27, Ogier 15; Neuville 14; Evans 7, Meeke 7, Mikkelsen 6, Latvala 5, Loeb 2, Suninen 2, Sordó 2, Huttunen 1, Lappi 1.

 

 

 

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme