Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chorvatská rallye po 2. dnu: Ogier vede, ale jen těsně

Chorvatská rallye 2021
Chorvatská rallye 2021
Chorvatská rallye 2021
Chorvatská rallye 2021
74 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Obhájce titulu Francouz Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC) vede po druhém dnu Chorvatskou rallye, která je třetím podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Ryze asfaltový podnik, který je nováčkem v MS, slibuje v neděli napínavý finiš, protože první tři jezdci jsou srovnáni v časovém rozpětí 10,4 sekundy.

Sobota byla nejdelším dnem rallye, během ní se jelo dalších osm rychlostních zkoušek se 121,92 měřenými kilometry. Speciálně desátá a čtrnáctá zkouška Stojdraga – Gornja Vas, která vedla v délce 20,77 kilometrů přes malebný národní park Žumberak, je označována jako test „tisíce zatáček“. Takový náročný úsek byl složitý především na navigátory a jejich přesné čtení rozpisu.

Netrefili se do gum

Tovární jezdec Toyoty Kalle Rovanperä se v pátek pozdě večer dozvěděl, že na soutěži může zůstat jen jako divák. Jeho Yaris WRC byl po havárii na první erzetě podle technických komisařů natolik poškozený, že „není z bezpečnostních důvodů únosné, aby mohl pokračovat“. Jinými slovy vnitřní ochranný bezpečnostní rám byl poškozený a v takových situacích jsou sportovní komisaři pochopitelně naprosto rezolutní.

Začátek sobotního dne se rozhodně nepovedl vedoucímu jezdci průběžného pořadí Thierry Neuvillovi (Hyundai i20 WRC) z Belgie. „Zvolil jsem špatné pneumatiky a nemůžu zadek udržet ve stopě,“ vztekal se v cíli RZ9. Během ní a té následující ztratil na svého nejbližšího pronásledovatele Francouze Sebastiena Ogiera (Toyota Yaris WRC) dohromady 23 sekund. Propadl se na třetí místo, když ho předstihl také Velšan Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC). Neuville totiž nasadil na předek vozu tvrdé a dozadu měkké gumy, zatímco jeho největší soupeři „obuli“ na svá auta výhradně tvrdou směs pneu. 

„Mysleli jsme si, že by nám mohla chybět přilnavost. Když dorazily naše posádky na rychlostní zkoušky, zjistili jsme, že situace je úplně odlišná, než byly naše původní informace,“ prohlásil šéf továrního týmu Hyundai Andrea Adamo v sobotu v poledne a dodal: „Jsme sice na třetím místě, ale odstup na první dva jezdce není velký. Tak si myslím, že pořád máme v této soutěži ještě o co hrát.“

Napínavá bitva o sekundy

Odpolední sekce čtyř rychlostních zkoušek v souhrnné délce 60,96 kilometru začínala na prvních třech místech v této podobě – 1. Ogier (Toyota), 2. Evans (Toyota) +7,0; 3. Neuville (Hyundai) +19,6. A právě Neuville třináctou erzetu vyhrál, naopak Ogier dojížděl poslední dva kilometry s defektem levé zadní pneumatiky. Vzájemné odstupy nejlepších se snížily do 9,5 sekundy, po další erzetě byly 9,4 sekundy. Bitva vrcholila a v RZ15 dosáhli dokonce Ogier s Neuvillem na desetinu sekundy shodného času! 

V poslední erzetě sobotní části soutěže však zatáhl sedminásobný mistr světa Ogier a zkoušku vyhrál. Ovšem do sekundy za ním byli Evans i Ogier a o vítězství se strhne poslední den ještě hodně napínavá bitva. „Byl to jistě dobrý den a jediným problémem byl defekt na začátku odpoledne. Jinak můžeme být spokojeni. Bude to podle mě zábavná neděle,“ prohlásil Ogier v cíli, jenž byl v sobotu nejrychlejší ve čtyřech měřených úsecích.

A jak nahlížejí na aktuální situaci dva nejbližší pronásledovatelé Francouze? Se ztrátou 6,9 sekundy bude v neděli nastupovat Evans. „Nebyl jsem odpoledne na tom bordelu vytahaném na silnici moc odvážný. Navíc jsme vezli vzadu dvě rezervy a to bylo na rychlosti a chování auta znát. Samozřejmě, že chceme vyhrát. Při tak malém odstupu nemůžeme mít jiné cíle,“ prohlásil Velšan, který během druhého dne zvítězil v jedné erzetě.

Dvě rychlostní zkoušky vyhrál v sobotu Neuville, jenž má před závěrečným dnem manko jen 10,4 sekundy. „Dopoledne to bylo hrozné, ale odpoledne jsme měli lepší gumy a bylo to znát. Měl jsem problém se zvedákem a nemohl vyměnit celou pneumatiku, takže moje gumy byly na poslední erzetě trochu studené. Snažil jsem se dál tlačit, ale očividně z toho byla trochu ztráta. Pořád však ještě není nic ztracené,“ říkal opatrně Neuville.

Obrubník bral šance

Nešťastně začala sobota pro Ira Craiga Breena (Hyundai i20 Coupé WRC), který hned na začátku úvodní erzety trefil na kruhovém objezdu obrubník a musel měnit kolo. Ztratil 2:19,8 minuty a propadl se z pátého na deváté místo. „Dopoledne jsme udělali chybu ve výběru pneumatik, bylo to hodně složité. Nevím, co mám říci. Je ovšem jasné, že jsme daleko od toho, kde bychom měli být,“ prohlásil Breen v sobotním cíli.

Za svými představami zůstává zatím na čtvrtém místě jedoucí Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 Coupé WRC). Během osmi sobotních rychlostních se svými časy dostal pouze dvakrát mezi tři nejlepší a na vítězství na předchozí Arctic Rally Finland s největší pravděpodobností nenaváže. „V sobotu se jelo úplně na jiném povrchu, než v pátek. První erzeta byla ode mě vážně hrozná, později už to nebylo tak špatné, ale… Ve skutečnosti jsem nestačil tempu nejrychlejších, ale přitom nebyly žádné výraznější problémy,“ uvedl Tänak.

Skvěle se naopak předváděl Francouz Adrien Fourmaux, který začal den druhým časem a s přehledem si na pátém místě držel pozici nejlepšího jezdce s Fordem. „Ve voze jsem měl dobrý pocit a ze své jízdy byl opravdu šťastný. V náročných úsecích jsem byl opatrný, ale začal tlačit tam, kde jsem cítil, že je trať v pořádku. Na konci každé erzety však už začaly gumy ztrácet grip. Odpoledne to nebylo jiné, ale jenom ke konci jsem se snažil být víc opatrný,“ zhodnotil pětadvacetiletý jezdec situaci.

Škodovky vedou ve WRC3

V kategorii WRC2 zatím vede s přehledem norský pilot Mads Ostberg (Citroën C3 Rally2), k dobru má 1:03,6 minuty. Nechtěně mu pomohl Rus Nikolaj Grjazin (Volkswagen Polo GTI R5), který doplatil na problémy s posilovačem řízení ve třinácté zkoušce a spadl na třetí místo ve WRC2 za Fina Teemu Suninena (Ford Fiesta Rally2). Hodnocení WRC3 zatím vévodí Polák Kajetan Kajetanowicz (Škoda Fabia Rally2 evo). Jezdcům na škodovkách patří první tři místa v kategorii, druhý je Fin Emil Lindholm a třetí Brit Chris Ingram.

Výsledky (po 16 z 20 RZ)

1. Ogier, Ingrassia (Fr./Toyota Yaris WRC) 2:06:35,8; 2. Evans, Martin (Brit./Toyota Yaris WRC) +6,9; 3. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +10,4; 4. Tänak, Jarveoja (Est./Hyundai i20 Coupé WRC) +37,8; 5. Fourmaux, Jamoul (Fr./Ford Fiesta WRC) +1:29,5; 6. Greensmith, Patterson (Brit./Ford Fiesta WRC) +2:23,6; 7. Katsuta, Barritt (Brit./Toyota Yaris WRC) +2:46,5; 8. Breen, Nagle (Irl./Hyundai i20 Coupé WRC) +3:51,8; 9. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 Rally2) +7:06,0; 10. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta Rally2) +8:09,6; 11. Gryazin, Alexandrov (Rus./Volkswagen Polo GTI R5) +8:24,5; 12. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) +8:41,4; 13. Bulacia Wilkinson, Ohannesian (Bol., Arg./Škoda Fabia Rally2) +9:21,3; 14. Lindholm, Korhonen (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:28,0; 15. Ingran, Whittock (Brit./Škoda Fabia Rally2) +11:34,7; 16. Rossel, Coria (Fr./Citroën C3 Rally2) +11:43,1; 17. Ciamin, Roche (Fr./Citroën C3 Rally2) +12:14,3; 18. Zaldivar, Del Barrio (Paraguay, Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) +17:16,0; 19. Armstrong, Hall (Brit./Ford Fiesta Rally4) +18:35,4; 20. Joona, Koponen (Fin./Ford Fiesta Rally4) +18:57,9.

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Chorvatské rallye:

Neděle 25. dubna – 7.20 RZ17 (25,20 km), 8.38 RZ18 (14,09 km), 10.21 RZ19 (25,20 km), 13.18 RZ10 (14,09 km).

 

 

Začít diskuzi