Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler, jeden z pilířů amerického autoprůmyslu, slaví 95 let

ČTK ČTK 6. 6. 2020 • 11:39
55
8
Zobrazit náhledy (55)
Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Airflow Sedan (1934) Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica

Automobilka Chrysler, nyní součást italsko-americké skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA), patří spolu s firmami General Motors a Ford do proslulé "velké trojky" amerických výrobců automobilů.

Její tradice začala 6. června 1925, kdy někdejší manažer společnosti General Motors Walter Chrysler založil svou vlastní firmu Chrysler.

Strojní inženýr Walter Chrysler (1875-1940) pracoval nejprve pro železnici a byl i ředitelem továrny na výrobu lokomotiv. Poté přešel do automobilového průmyslu a stal se ředitelem továrny automobilky Buick, které byla součástí General Motors. Po odchodu od GM se mimo jiné pokoušel zachránit upadající automobilku Maxwell, což se mu sice nepodařilo, ale firma se stala základem jeho vlastní značky, čímž americký automobilový průmysl získal vedle GM a Fordu třetí základní pilíř.

Prvními slavnými modely Chrysleru se staly De Soto a Plymouth, které pustil na trh po akvizici značky Dodge. Jméno Chrysler pak ve světě proslavila i stavba ve své době nejvyššího mrakodrapu planety Chrysler Building v New Yorku i titulní stránka časopisu Time, jenž Waltera Chryslera jmenoval v roce 1928 osobností roku.

Ve 30. letech firma Chrysler zaujala netradičním designem modelu Airflow - právě ten ji inspiroval k výstavbě aerodynamického tunelu, který Chrysler používal jako první v automobilovém průmyslu. V další dekádě se výroba soustředila na jiný produkt chryslerových konstruktérů, tank Sherman, základní model americké armády. Konce války se však Walter Chrysler již nedožil, zemřel v roce 1940 ve věku 65 let. V roce 1967 byl uveden do Automobilové síně slávy.

Poválečné konjunktury firma využila hlavně k rozšíření výroby. Její produkty byly především v padesátých letech ceněné pro svůj neotřelý design a také technické novinky - například v roce 1951 se model Imperial stal prvním komerčně dostupným vozem s posilovačem řízení. Nejlépe prodávaným modelem se stal typ New Yorker, který se vyráběl v několika generacích v letech 1944 až 1996.

Nízké prodeje i neúspěch na evropském trhu přivedly Chrysler na pokraj bankrotu. V 70. letech firma najala významného automobilového manažera Lee Iacoccu, aby ji restrukturalizoval a navrátil k zisku. Nicméně poté, co v roce 1992 Chrysler opustil, to šlo s firmou opět z kopce.

Na konci tisíciletí se pak Chrysler zalíbil jako ideální společník německému Daimleru. V roce 1998 vznikl koncern DaimlerChrysler. Navzdory příslibům výnosů ze spojení však pronásledovaly skupinu problémy, zejména kvůli ztrátám Chrysleru. Chrysler vyhlásil koncem dubna 2009 bankrot a jedinou možností k odvrácení likvidace pro něj byla aliance s Fiatem. Hlavní postavou spojení firem, kterým vznikla sedmá největší automobilka na světě, byl ředitel Fiatu Sergio Marchionne. Jemu je připisováno, že obě automobilky zachránil před bankrotem.

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
8. 6. 2020 12:08
Re: Slavná minulost
Z Mercedesu jen tam jen přední a zadní nápúrava a část platformy, jinak už nic.

Převodovky už jsou ZF, motory jsou vlastní Pentastar 3,6 a 5,7 HEMI, pro trhy Austrálie a arábie ještě 6,4 HEMI jako SRT8.

Interiér už nemá s jedničkovým 300C nic společného, žel je to s mírnými změnami to samé od 2011. V podstatě si nemá cenu to kupovat nové, nedostatnee nic navíc, stačí 2015 rok a máte tam na pár detailů to samé co v 2020.
Avatar - Barrichello
8. 6. 2020 12:04
Re: Sergio obě automobilky zachránil před bankrotem
Sergio hlavně přivedl značku Chrysler k úapdku, 3 prodanvé modely, reálně 2, nebot Voyager je jen jiná výbava Pacificy s jinými nárazníky a k tomu 9 let (výávojoě 11 let) starý Chrysler 300, ještě z vývoje Cerberus/DaimlerChrysler s pár retušemi.....

Prodeje jsou rok od roku menší a jsou stínem toho, co se prodávalo ještě kolem roku 2005 nebo v 90 let, kdy nabídka čítala legendární modely Stratus/Sebring, 300M/300C, Crossfire, Aspen, Concorde/LHS, PTCruiser, Neon, Viper atd
Avatar - 3_diamanty
7. 6. 2020 08:03
Re: Ale jinak nádherná historie
doba uz dnes proste tymto slavnym znackam nepraje.... vid aj saab lancia fiat alfa pontiac rover a mnohi dalsi.... dnes frcia uz bezpohlavne elektrokusky od nikoho pre nikoho... doba sa zmenila .. historia znacky.. legendarne motory ci technologicke vychytavky podvozka su uz dnednym modernym lavorukym ludom na dve veci.. ako toto dnes uz nejakeho 20 rocneho ITckara nezaujima ani 20 rocnu studentku ... oni chcu uz hlavne jazdit zadara ( elektro ich v tomto perfektne oblbuje ) .... pohlad na auta sa u dnesnych ludi uz zmenil..... a tak sa nemozeme divit ze legendarne automobilky zijuce nadalej z aut vyrabajucich podla "povodnej receptury" to uz maju nahnute ( a niektore su uz aj v automobilovom nebi ).

mne sa od chrysleru paci MPV pacifica ... v sucasnosti mozno jedno najuzasnejsie MPVecko svojej triedy ak nie celkovo ... ale co z toho ze... ked cela znacka je uz v .......
Avatar - fostek
6. 6. 2020 16:24
Re: Slavná minulost
JJ to tříkilo je horší než rok 2005. Povětšinou je to W210ka masařka, co začala 1995. Na druhou stranu je to hodně hodně dobrej základ.
Jinak 100% souhlas. :yes:
6. 6. 2020 15:59
Slavná minulost
No jo, ale co současnost?! Zastarávající, či přímo staré modely, nabídky ořezaná na pouhé dva (2!) modely, žádná informace o novinkách, a to dokonce ani o SUV. Kromě to, osobní zkušenost s tehdy novým DARTem v letech 1990-1991: to auto nemělo jeden jediný týden bez poruchy! A to ještě bylo normální auto- minimum elektroniky.
Zpět do současnosti: i když je 300C pořád sexy, jde o model připravený v době spolupráce s Mercedesem, tedy z noku 2005!!! Pacificu je možno považovat za docela nové auto, 2017, ale tím současná nabídka Chrysleru končí. Tomu se říká záchrana před bankrotem? Ani náhodou! Přitom FIAT nedal od spojení s Chryslerem ani náznak toho, jak bude značka dále rozvíjena. Finance chybí na všech frontách: nové modely, moderní výbava, výrobní technologie, zde všude se čas v Chrysleru zastavil. Chevy i Ford se po krizi 2009 celkem postavily na nohy, Chrysler vypadá jako v kómatu. Vlastně jen žije z peněz vydělávajícího Jeepu. Co bude letos, co b ude příští rok? A co bude, až se Fiat spojí s PSA-Opelem? Bude tahle slavná značka, dříve pilíř amerického automobilového průmyslu opravdu zachráněna? Škoda, že se autor článku nepokusil zjistit nějaké nové zprávy...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku