Chytrá řešení, co se nepotkala s trhem: Inovace bez ovace
Automobilky to s námi většinou myslí dobře, nejvděčnější zákazník je přece ten spokojený. Někdy ale ve snaze zaujmout vymyslí něco, na co se nikdo neptal, a trh adekvátně zareaguje.
Češi jsou národem vynálezců, o tom snad nikdo nepochybuje – co vesnice, to nějaký Franta se zlepšovákem v kůlně. U automobilek se ale hraje o obrovské peníze, když se proto na trh dostane cosi neobvyklého, většinou je to podloženo technickými fakty a marketingovým výzkumem. I ty ale dělají lidé a lidé prostě někdy chybují. A někdy nemusí ani to – vývoj auta trvá zpravidla několik let a během nich se může změnit třeba politická nebo ekonomická situace a nápad, který byl před pár lety skvělý, nyní nikoho nezajímá. Pojďme se tedy podívat na deset průšvihů, o kterých automobilky dnes raději nemluví.
1. Co si tak to nastupování trochu zkomplikovat?
Vinny:Opel Meriva B, Mazda MX-30 a RX-8, Mini Clubman, Fiat 500e 3+1
Zaslouží si druhou šanci? Ne.
Kolo zatím nikdo znovu nevymyslel, zato s dveřmi si jednou za čas hraje snad každý výrobce. V lepším případě to dopadne výsměchem, v tom horším ale rovnou komerčním neúspěchem, jak dokazuje třeba nepříliš úspěšná meriva druhé generace, jíž se nepovedlo zopakovat úspěch líbivého prvního vydání navzdory použití tzv. sebevražedných dveří. Ty se vyznačují svou protichůdnou pozicí a pojmenování dostaly ještě v raných letech motorismu. Když se totiž dveře za jízdy otevřely – ať už chtěně, nebo nechtěně – u těch s předními panty bylo možné z auta vypadnout bez závažnějších zranění, zatímco u dveří uchycených vzadu by takový kousek znamenal jistou a nepříliš elegantní smrt.