Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čím nahradit posypovou sůl? Podle vědců nejlépe vinnou révou

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Tradičním spojencem silničářů v boji proti sněhu a náledí je již dlouhé roky posypová sůl, jejíž používání však přináší řadu negativních důsledků. V budoucnu by ji však mohla nahradit celkem překvapivá ingredience – vinná réva.

Každoroční boj s namrzlými silnicemi vychází stát na ohromné peníze. Důvodem přitom nejsou jen náklady na provoz sypacích vozů a posypovou sůl, ale také škody, které posypový materiál způsobí silnicím a životnímu prostředí. Například v USA se pak bavíme o částce dosahující až 5 miliard dolarů.

Podle vědců z Washington State University by však řešením tohoto problému mohla být vinná réva, respektive slupky jejích hroznů. Vědci z nich totiž dokázali získat extrakt, jehož rozmrazovací schopnosti překonávají posypovou sůl i další běžně používané rozmrazovací přípravky. Nový materiál by přitom měl být podstatně vstřícnější k životnímu prostředí.

Na výzkum vědců z WSU upozornili kolegové z webu Traffic Technology Today, které zaujal jejich prosincový článek v magazínu „Journal of Materials in Civil Engineering.“ K projektu se pak vyjádřil i absolvent univerzity Mehdi Honarvar Nazari a docent civilního a enviromentálního inženýrství Xianming Shi.

Podle jejich výzkumu se v USA každoročně použije téměř 27 tun posypové soli (chlorid sodný), tyto látky však posléze v přírodě nedegradují a tak mohou představovat dlouhodobé riziko pro životní prostředí. Tyto materiály navíc způsobují korozi, poškozují asfalt, beton a mohou ohrozit i vodní živočichy. A to i přes snahu posledních let učinit tyto látky více „přívětivými“ k přírodě.

Ve snaze objevit nové řešení pak vědci našli odpověď na nečekaném místě. Pomocí fermentace a chemického rozkladu odpadních slupek z hroznů se jim podařilo získat extrakt, který rozpouští led rychleji, než běžně používané prostředky. Nový extrakt navíc představuje podstatně menší ohrožení pro vodní živočichy a nepoškozuje tolik asfalt ani beton. Tedy dva nejčastější materiály používané na silničních stavbách.

Docent Shi už přitom v minulosti přemýšlel o získání rozmrazovacích prostředků pomocí biodegradace z odpadního zemědělského materiálu. K něčemu podobnému ho ostatně v minulosti vyzval aljašský dopravní úřad, který chtěl získávat ekologičtější rozmrazovací materiál z lokálních zdrojů. Profesorova skupina pak byla schopna uplatnit podobnou technologii ještě při zpracování odpadu z pivoněk, cukrové řepy, pampelišek, jablek nebo právě hroznů.

Dodali jsme udržitelnější řešení, protože do silničních operací přinášíme méně chloridů a dosahujeme srovnatelných nebo lepších výsledků. Náš proces výroby receptury neprodukuje žádný typ odpadu,“ uvedl docent Shi.

Je to krok správným směrem. Krása tohoto přístupu je v tom, že nám umožňuje diverzifikaci. Můžeme použít stejnou technologickou platformu v různých regionech země, ale vybrat si z odlišných zemědělských produktů, v závislosti na tom, jaký zdroj odpadu je dostupný,“ dodává docent Shi.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
16. 12. 2019 22:00
5g, ci 5ton
Sol je zlo.
16. 12. 2019 19:12
27 tun soli na celé USA? Opravdu?
Úroveň článků zdejších redaktorů se bohužel stále snižuje, oni si to po sobě snad ani jednou nepřečtou.... :-( :no:
16. 12. 2019 18:04
Re: Opravdu?!
27 tun je nesmysl ... ale jinak si myslím, že se posypová sůl nepoužívá všude, některé státy sníh odklízí (nebo jeho část), např. Japonsko a v USA se možná také nepoužívá posypová sůl plošně ...
Avatar - Ja Prvni 123
16. 12. 2019 18:02
Re: Opravdu?!
Necte.
Pry to ma zakazany od doktora - vzdycky, kdyz to po sobe precte, tak se mu udela vyrazka...
Avatar - lyon667
16. 12. 2019 17:28
Re: Opravdu?!
Pro představu redaktora:

"V České republice bylo v zimní sezóně 2000/2001 na posyp vozovek silniční sítě v ČR použito 168 000 tun soli, 348 000 tun drtí a písků, 91 000 tun dalších materiálů jako škvára a struska."

V US to budou řádově miliony tun...