Čína se dere nahoru: V desítce největších světových automobilek už jsou dvě jména z Číny
Výrobci aut z druhé nejlidnatější země světa se pomalu propracovávají mezi největší automobilky. V první desítce najdeme hned dva čínské zástupce.
Záplava čínských elektromobilů se zatím nekoná. Jednak zájem o vozy s lokálně bezemisním pohonem nejen v Evropě slábne, jednak velká část importovaných modelů není tak levná, aby přesvědčila větší publikum. V USA navíc na čínské elektromobily platí stoprocentní clo, v Evropské unii dodatečná přirážka dosahuje až 35 %. To ovšem neznamená, že čínské automobilky živoří. Naopak.
Díky tomu, že se situace na domácím trhu obrací v jejich prospěch (a v neprospěch zahraničních firem), roste také jejich velikost. Za třetí čtvrtletí bylo vyrobeno celkem 22 milionů aut, přičemž čínský trh jako jeden z mála těch důležitých zaznamenal růst.
10 největších světových automobilek | ||||
Pořadí | Výrobce | 3. čtvrtletí 2023 | 3. čtvrtletí 2024 | Rozdíl (%) |
1. | Toyota | 2.844.990 | 2.736.904 | -4 |
2. | koncern Volkswagen | 2.343.279 | 2.176.363 | -7 |
3. | Hyundai Motor Company | 1.824.213 | 1.777.300 | -3 |
4. | Stellantis | 1.478.000 | 1.174.000 | -21 |
5. | General Motors | 1.322.000 | 1.147.000 | -13 |
6. | BYD | 824.001 | 1.134.892 | 38 |
7. | Ford | 1.086.000 | 1.095.000 | 1 |
8. | Honda | 1.033.000 | 910.000 | 12 |
9. | Geely | 703.135 | 811.797 | 20 |
10. | Nissan | 833.000 | 809.000 | -3 |
Koncern Volkswagen od července do září vyrobil 2,18 milionu vozů a zaznamenal 7,1procentní pokles. Skupina Hyundai si připsala 1,78 milionu exemplářů (-2,6 %). Naopak v plusových hodnotách se pohybuje čínský BYD (1,13 milionu vozů a +38 procent), který na kusy téměř dohnal Stellantis s 1,17 miliony a GM s 1,15 milion. Dařilo se také skupinám Chery (+27 %) a Geely (+15 %).
Třetí kvartál přinesl také jednu premiéru. Čínské automobilky totiž v tomto období vyrobily více aut než ty evropské (5,07 milionu vs. 4,99 milionu). Globální podíl tamních značek se proto z loňských 20,8 procent zvýšil na 23,6 %.