Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa

Michal Fokt
Diskuze (12)
Analytici tvrdí, že se dnes čínské automobilky nacházejí nějakých 10 let za svou konkurencí ze zemí s větší tradicí autoprůmyslu. Je to moc nebo málo?

Někteří z vás si určitě pamatují, jak dlouho trvalo japonským automobilkám, než postavily auta, schopná konkurovat ve většině ohledů evropským značkám. Ovšem dnes je globalizace na úplně jiné úrovni a Korejcům trvalo srovnání kroku o poznání kratší dobu a existovaly i názory, že ve druhé dekádě 21. století už bude automobilový svět drtit Čína. Jak tamní situace ale ve skutečnosti vypadá?

Bernstein Research na své dvousetstránkové analýze čínského autoprůmyslu pokouší na tyto otázky odpovědět. Pomohly k tomu i rozhovory se šéfy hlavních automobilek včetně Great Wall, Chery, Brilliance a SAIC a tvůrcům studie se dokonce podařilo vyvézt dva exempláře čínských vozů na západ, rozebrat je do šroubku a analyzovat.

A jaké bylo zjištění? Čína stále vesele jede ve filozofii reverzního inženýrství a tamní auta tedy nejen vozy ostatních značek připomínají zvenku, ale kopírovány jsou i jednotlivé technické komponenty (i pokud náhodou nejsou zakoupeny), velmi populární je v tomto ohledu prý zejména Toyota Corolla. I to je důvodem, proč velké čínské automobilky ročně na vývoj vynaloží v průměru sumu ve výši 100 milionů dolarů. To se nezdá jako zanedbatelná částka, nicméně značky jako Volkswagen nebo Toyota investují ročně desetinásobek!

Čínským značkám nepomáhají ani zdánlivě lukrativní joint-venture s vyspělými automobilkami. Ty využívají společných podniků k průniku na tamní trh, ale své partnery neberou příliš vážně a výchozí produkty této filozofii odpovídají. Jedinou výjimku prý představuje General Motors, jenž do společného podniku se SAIC investoval obrovské množství prostředků a tato značka prý díky tomu hraje úplně jinou ligu v oblasti designu i techniky.

Výsledkem zjištění tedy je, že v obecné rovině se čínský autoprůmysl nachází nějakých 10 let za hranicí, kdy by mohl být celosvětově konkurenceschopný, což ve většině případů představuje rozdíl dvou generací. To vypadá jako velký rozdíl, ale zcela upřímně - evropská nebo japonská auta, vyráběná kolem roku 2000, rozhodně nebyla špatná...

Navíc bychom asi neměli podléhat planým nadějím, že srovnat desetileté manko nějaký čas potrvá. Je třeba vycházet z toho, že to čínským značkám takto prozatím stačí. Soustřeďují se nenáročný domácí trh a prodejem levně vyrobených aut vydělávají obrovské sumy peněz. Až dojde k poklesu současného boomu tamního trhu, teprve poté se hlavní čínské značky výrazněji zaměří na export a vydělané peníze mohou rozdíly smazat během jedné generace. Pokud tedy nevznikly s cílem etablovat se hned zpočátku i v Evropě, jako například nově založený izraelsko-čínský Qoros.

Michal Fokt
Diskuze (12)
26. 2. 2013 22:50
Dobrý stratég,
nebo alespoň každý kdo hrál nějakou strategii ví, že aby byl útok úspěšný, je nutné mít převahu. Takže čínské automobilky rostou, bohatnou a tu převahu získávají. Technologie jim dáváme sami tím, že celky pro evropská auta vyrábíme skoro výhradně v Číně. Co jim nedáme, to okopírují. Něco už se naučili vyrábět mnohem líp než my - třeba komplet elektroniku, na tu už mají doslova monopol.
Pravda je taková, že krachující předlužená Evropa není pro čínské automobilky zajímavý trh. Stačí se podívat jak po ekonomické stránce Evropa stále klesá, jak se zvyšují přímé a nepřímé daně, jak už nikoho ani nenapadne se pokusit sestavit vyrovnaný rozpočet. Objem výroby a vývozu se neustále snižuje. Technologicky náročné výroby se přesouvají na východ. Prosperují jen firmy napojené na dotační kanály a korupci. Žijeme na dluh a tento dluh se za chvíli vymkne veškeré kontrole.
26. 2. 2013 22:08
Re: Já bych je nepodceňoval...
A ani za 20 let na našem trhu se chuti "levné" značky nezbavil.
26. 2. 2013 20:38
Re: už teď jsme předběhnutí
Ano. A nedělají to jen automobilky. RE je strašná zábava. :-) Na to jsou kolikrát celá oddělení.
Avatar - vabis
26. 2. 2013 12:54
Re: ...
No to sice jo, nicméně kůrovce jde zastavit těžko, s tím je to podobné. Čína během pár desítek let vykuchá evropu jak pekingskou kachnu ;-\ Už jen ty objemy, zisky, peníze. To říkal už před pár lety, nějaký z nejvyšších amerických vojenských velitelů. Evropa je krásná, jako turistická destinace zajímavá, ale jako klíčový hráč ve světovém dění již nevýznamná.
26. 2. 2013 12:37
Re: Já bych je nepodceňoval...
Za dva tři roky nedotahnou. Ledá, že koupí technologie atd. Oní umí okopírovat vše ale hlavně vizuelně ale okopírovat kvalitu je nesrovnatelně těžší. Ano konkurovat low end mohou relativně brzy. Ale dostat se na úroveň jim potrvá....I I Kia Huyndai to udělal jen tak, že koupil lidi, technologie....