Čínské automobilky jsou stále dvě generace za zbytkem světa
Někteří z vás si určitě pamatují, jak dlouho trvalo japonským automobilkám, než postavily auta, schopná konkurovat ve většině ohledů evropským značkám. Ovšem dnes je globalizace na úplně jiné úrovni a Korejcům trvalo srovnání kroku o poznání kratší dobu a existovaly i názory, že ve druhé dekádě 21. století už bude automobilový svět drtit Čína. Jak tamní situace ale ve skutečnosti vypadá?
Bernstein Research na své dvousetstránkové analýze čínského autoprůmyslu pokouší na tyto otázky odpovědět. Pomohly k tomu i rozhovory se šéfy hlavních automobilek včetně Great Wall, Chery, Brilliance a SAIC a tvůrcům studie se dokonce podařilo vyvézt dva exempláře čínských vozů na západ, rozebrat je do šroubku a analyzovat.
A jaké bylo zjištění? Čína stále vesele jede ve filozofii reverzního inženýrství a tamní auta tedy nejen vozy ostatních značek připomínají zvenku, ale kopírovány jsou i jednotlivé technické komponenty (i pokud náhodou nejsou zakoupeny), velmi populární je v tomto ohledu prý zejména Toyota Corolla. I to je důvodem, proč velké čínské automobilky ročně na vývoj vynaloží v průměru sumu ve výši 100 milionů dolarů. To se nezdá jako zanedbatelná částka, nicméně značky jako Volkswagen nebo Toyota investují ročně desetinásobek!
Čínským značkám nepomáhají ani zdánlivě lukrativní joint-venture s vyspělými automobilkami. Ty využívají společných podniků k průniku na tamní trh, ale své partnery neberou příliš vážně a výchozí produkty této filozofii odpovídají. Jedinou výjimku prý představuje General Motors, jenž do společného podniku se SAIC investoval obrovské množství prostředků a tato značka prý díky tomu hraje úplně jinou ligu v oblasti designu i techniky.
Výsledkem zjištění tedy je, že v obecné rovině se čínský autoprůmysl nachází nějakých 10 let za hranicí, kdy by mohl být celosvětově konkurenceschopný, což ve většině případů představuje rozdíl dvou generací. To vypadá jako velký rozdíl, ale zcela upřímně - evropská nebo japonská auta, vyráběná kolem roku 2000, rozhodně nebyla špatná...
Navíc bychom asi neměli podléhat planým nadějím, že srovnat desetileté manko nějaký čas potrvá. Je třeba vycházet z toho, že to čínským značkám takto prozatím stačí. Soustřeďují se nenáročný domácí trh a prodejem levně vyrobených aut vydělávají obrovské sumy peněz. Až dojde k poklesu současného boomu tamního trhu, teprve poté se hlavní čínské značky výrazněji zaměří na export a vydělané peníze mohou rozdíly smazat během jedné generace. Pokud tedy nevznikly s cílem etablovat se hned zpočátku i v Evropě, jako například nově založený izraelsko-čínský Qoros.