Citroën C-Zero koupil první privátní zákazník, majitel vodní elektrárny
Minulý týden proběhlo v dealerství AC BOOM ve Dvoře Králové nad Labem předání prvního vozu Citroën C-Zéro do rukou soukromého zákazníka, pana Oldřicha Hromádka.
Ten převzal svůj elektromobil přímo od majitele dealerství, pana Nasika Kiriakovského. Pan Hromádko se stal prvním českým soukromým vlastníkem Citroënu C-Zero, automobilu se 100 % elektrickým pohonem.
Jak se vůbec soukromá osoba dostane k nápadu pořídit si elektromobil? “A čím jiným bych měl jezdit? Mám vodní elektrárnu u Hostinného a každý den se musím dopravovat z Vrchlabí, kde bydlím, do práce. Elektromobil byl pro mne jasnou volbou”, říká spokojený nadšenec pan Hromádko.
“Jsem zastáncem zodpovědného přístupu k ekologii, navíc velký fanda elektromobilů. Věřím, že elektrovozy jsou reálná budoucnost, tak do deseti let je budeme běžně vídat na silnicích. Jenom škoda, že u nás neexistuje žádná podpora státu. V Evropské unii jsou dotace na pořízení elektromobilu i 65 %, u nás jen možnost odečíst si silniční daň”, dodává Hromádko.
Oldřich Hromádko se také chystá s přáteli podnikajícími ve stejném oboru k vybudování dobíjecích zásuvek pro elektroauta na každé vodní elektrárně.
Do současné doby společnost Citroën prodala elektromobily Citroën C-Zero již několika významným českým firmám, jako např. PRE, LeasePlan, RWE, Siemens nebo ABB.
Citroën C-Zéro, který je na trhu od září 2010, má dosud na kontě 9 českých registrací a je stejně jako Peugeot Ion značkovou verzí japonského Mitsubishi i-MiEV.
Elektromobil je nabízen za 739.900,- Kč bez DPH. Zákazníci, kteří si jej objednají, se po uhrazení kupní ceny stanou jeho majiteli stejně jako v případě konvečních automobilů. Cenu malého čtyřmístného vozu na úroveň slušně vybaveného vozu střední třídy zvyšuje lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh.
K pohonu slouží synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.
Baterie se z domácí zásuvky rozvodné sítě nabíjí šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny.
Standardní výbava C-Zero pro český trh obsahuje systémy ABS, EBD, EBA, ESP a ASR, sadu šesti airbagů, dva úchyty ISOFIX na zadním sedadle, přední mlhové světlomety, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládána okna předních i zadních dveří a zatmavená skla zadních oken.
Komfort mikroauta s elektrickým pohonem zvyšuje poloautomatická klimatizace, rádio s přehrávačem CD i MP3, konektor USB, rozhraní Bluetooth, Citroën eTouch (mikrofon, reproduktor, karta SIM), kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, výškově stavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče a zadní sedadlo se sklopným a nastavitelným opěradlem děleným v poměru 50/50.
Příplatkovou výbavu pro C-Zero představuje pouze metalický lak za 9.400,- Kč nebo speciální bílý perleťový lak White Pearl za 11.800,- Kč.
Citroën C-Zero - ceny na českém trhu | ||
Motor | Elektrický synchronní s permanentními magnety | |
Převodovka | 1A | |
Kapacita baterií [kWh] | 16 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 49/2500-8000 | |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 180/0-2000 | |
Pohotovostní hmotnost [Kg] | 1120 | |
Max. rychlost [km/h] | 130 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,9 | |
Dojezd na jedno nabití [km] | 150 | |
Cena C-Zero [Kč bez DPH] | 739.900,- |