Citroen C3 Picasso: První statické dojmy
Citroen C3 Picasso je novým zástupcem malých MPV, která jsou určena nejen pro městský provoz, ale také mohou sloužit jako plnohodnotný rodinný vůz. Velký důraz je kladen zejména na pohodlí a pocit posádky. Interiér je ze všech stran obklopen okny, takže je plný světla. S panoramatickou střechou může celková prosklená plocha dosáhnout až 4,52 m2.
Velkou devizou nového modelu je prostor. A to nejen ten pro pasažéry, který je s přehledem největší ve své třídě, ale hlavně prostor zavazadlový. Ten, pokud jsou zadní posuvná sedadla (posun o 150 mm) zcela vpředu a podlážka dvojitého dna je v nižší poloze, nabízí 500 litrů pro zavazadla. Pokud jsou sedadla v poloze zadní, je objem kufru stále velmi dobrých 385 litrů. C3 Picasso těží ze svých rozměrů, které patří k největším ve třídě. S délkou 4087 mm je přibližně o 100 mm delší než zbytek třídy, šířka 1730 mm je také o několik desítek milimetrů nad průměrem malých MPV. Rozvor náprav činí 2540 mm.
Tento nový jednoprostorový vůz Citroen nazývá „magic box“ - hlavním cílem byl automobil s co nejmenšími vnějšími rozměry, ovšem s co největším vnitřním prostorem. Výsledkem je vůz, jehož prostor pro posádku a zavazadla je zakončen svislými pátými dveřmi a který má velmi krátkou příď vozu, stejně jako převisy karoserie.
Dalším velkým cílem konstruktérů bylo postavit vůz kategorie MPV, který by ovšem svými jízdními vlastnostmi nijak výrazně nezaostával za klasickými malými vozy. Zda se jim to povedlo či ne, ukáže až první projížďka s tímto vozem. Prozatím nám musí postačit kladné hodnocení Seba Loeba, který vůz v krátkém promo videu velmi chválil. Povězme si tedy poze, jakými technickými prostředky by měly být ony výborné jízdní vlastnosti zajišťovány. Přední náprava je typu pseudo-McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je vybavena deformovatelnou příčkou. V závislosti na úrovni výbavy a motorech je vůz C3 Picasso opatřen patnáctipalcovými koly s pneumatikami 195/60 R15 Michelin Energy Saver, šestnáctipalcovými koly s pneumatikami 195/55 R16 Michelin Energy Saver a za příplatek sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami 205/45 R17 Michelin Pilot Exalto 2 (není k dispozici pro ČR). Všechny vozy jsou standardně vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou, systém ESP je ve standardu pouze pro nejvýkonnější dieselový agregát.
Vůz, který bude vyráběn v množství 110 000 kusů ročně ve slovenské Trnavě, se bude snažit zaujmout podobně dominantní postavení na trhu, jako zaujaly modely C4 Picasso a Grand C4 Picasso, což jsou v roce 2008 nejprodávanější jednoprostorové vozy v Evropě. Citroen C3 Picasso bude představen na nadcházejícím pařížském autosalonu, v prodejnách Citroënu se objeví v prvním čtvrtletí roku 2009.
Motorová paleta zahrnuje čtyři agregáty, dva zážehové a dva vznětové, silnější z obou vznětových je vybaven filtrem pevných částic, zatím se s ním ale pro prodej v ČR nepočítá. Podrobnější technické specifikace naleznete v tabulce.
Citroën C3 Picasso | ||||
Motor | 1,4 VTi | 1,6 VTi | 1,6 HDI | 1,6 HDI FAP |
Zdvihový objem [cm3] | 1397 | 1598 | 1560 | 1560 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW při ot./min] | 70/6000 | 88/6000 | 66/4000 | 80/4000 |
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min] | 135/4000 | 160/4250 | 215/1750 | 240 (260)/1750 |
Max. rychlost [km/h] | - | - | - | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Průměrná spotřeba [l/100km] | 6,8 | 6,9 | 4,7 | 4,9 |
Statické dojmy
Hned na první pohled nás interiér C3 Picassa zaujal svou prostorností. Opravdu to nejsou žádné promo řečičky, tento model se může vskutku reálně pyšnit velmi nadprůměrným vnitřním prostorem. Posuvná sedadla v druhé řadě je v této třídě již standardní vybavení, i v přední poloze je ovšem lze využívat lidmi nižších postav či dětmi. Nad hlavou měl 180 cm vysoký novinář vpředu i vzadu ještě dobrých deset centimetrů místa. Někteří výrobci se sice pyšní velkorysým prostorem nad sedadly, ovšem dosahují toho velmi nízko položenými sedáky, takže ty nemohou dostatečně podpírat stehna a sezení je po delší chvíli nepohodlné. V Picassu jsou i sedáky v přijatelné výšce nad podlahou a tak jsme z pozice ergonomie a prostornosti interiéru nenašli jediný výrazný prohřešek.
Co nám ale asi vždy bude vadit je umístění ukazatelů mimo osu řidičovo hlava – volant. Je sice pravda, že pak vypadá palubní deska velmi elegantně a vůz působí vzdušněji, ergonomicky se ovšem zkrátka jedná o permanentní přešlap značky. Naopak výborný je výhled ze sedadla řidiče a to zejména díky velkému čelnímu sklu a dvojici tenkých A sloupků. Pozice za volantem je velmi podobná té, na kterou jsme zvyklí z konkurenčních vozů Nissan Note či Renault Grand Modus. Řadící páka je pro její lepší dostupnost umístěna nikoliv mezi sedadly, nýbrž na palubní desce. Její chod nebyl úplně přesný, vzhledem k tomu, že vystavené vozy byly z předprodukčních sérií, raději s konečným verdiktem počkejme na první testovací jízdu.
Celkovému zpracování interiéru nelze nic vytknout, to je společně s použitými materiály na špici současné třídy malých MPV. Design exteriéru je neméně zajímavý jako interiér. I když se designéři snažili zamaskovat „krabicióznost“ celého vozu (kvůli co největšími vnitřnímu prostoru), elegance modelu C3 je zkrátka pryč. Místo toho ovšem Citroen nabízí poměrně vydařený funkční design se (na MPV) spoustou linek a zlomů. Pokud si vedle sebe postavíme současnou produkci malých MPV, Citroen C3 Picasso je žhavým kandidátem na vítěze ankety o nejhezčí vůz. A i to se při nákupu vozu kategorie MPV počítá.