Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
163
Fotogalerie

Citroën C4 vs. Peugeot 308: Designový duel

Kompaktní francouzské modely koncernu PSA sdílí některá technická řešení, razí ale odlišné designové cesty.

Druhá generace kompaktního Citroënu C4 se představila na říjnovém autosalonu v Paříži. Novinka sleduje aktuální linii méně kreativního, avšak stále avantgardního designu, který se poprvé objevil na sedanu a kombi C5.

Přirozeným soupeřem je koncernové dvojče a jeden ze dvou francouzských konkurentů – Peugeot 308, který využívá stejnou kompaktní podvozkovou platformu skupiny PSA, a proto jsme právě tento model vybrali pro designové srovnání s Citroënem

Nová generace Citroënu C4 je oproti svému koncernovému sourozenci o 53 mm delší, přičemž stojí na podvozku s totožným rozvorem náprav. Peugeot ale novinku přerůstá o 26 mm na šířku a o 7 mm na výšku, oba modely tedy můžeme označit za velikostně srovnatelné. Zavazadlový prostor Citroënu ale pojme o 60 litrů více zavazadel než Peugeot.

Citroën C4 a Peugeot 308 - srovnání rozměrů
ModelCitroën C4Peugeot 308
Délka [mm]43294276
Šířka [mm]17891815
Výška [mm]14911498
Rozvor [mm]26082608
Rozchod vpředu [mm]1522-15361536
Rozchod vzadu [mm]1515-15291531
Objem zav. prostoru [l]408348

Prohlídku designu začneme abecedě prvním vozem, novým Citroënem C4. Příď svým stylem navazuje na další modelové řady. Světlomety mají sice méně odvážný tvar, než předchozí generace C4, ovšem zejména díky zajímavé optice jsou moderní a dynamické. Nové vydání C4 přirozeně rozvíjí jeden ze symbolů značky Citroën posledních let, dvě chromované lišty, na něž plynule navazuje logo výrobce, zde v jeho novém grafickém zhotovení.

Při pohledu na profil vynikne fakt, že oproti svému předchůdci nový kompaktní Citroën vsadil na klasičtější tvar dvouprostorového hatchbacku. Ten je nejvíce patrný při pohledu na oblast relativně tenkého C-sloupku karoserie, kde je vidět znatelný přechod ze střechy na záď. Řešení minulé C4 tkvělo ve snaze o harmonické splynutí obou částí vozidla, což kontrastuje s provedením uplatněným na nové generaci modelu.

Pozoruhodným tvarovým prvkem profilu C4 jsou dva prolisy, které se v oblasti zadních bočních dveří vzájemně míjejí. Zadní z nich protíná zadní svítilny, které jsou takto rozděleny na červené a bílé pole. Přední plyne k čelním světlometům, kde pozvolna splývá s dílem karoserie.

Podstatná generační obměna tvarů je znát i na zádi. Zatímco předchozí pětidveřový model C4 disponoval originálně řešenými svítilnami, které svou vertikální směrovou orientací kopírovaly C-sloupek, u nové C4 bylo zvoleno více konvenční řešení sdružených lamp s šípovitým designem, kterým vůz sekunduje současné modelové řadě, zejména pak modelům C3 a C5.

Celkové vyznění designu je konzervativní a méně nápadné. Avantgardní proud bude u Citroënu od příštího roku zastupovat model DS4

Návrat k tradičním řešením se projevil i v interiéru, kde jsou k vidění konvenčnější tvary, směřovány k vyšší ergonomii pracoviště řidiče. Výrobce upustil od zajímavého, ale poněkud kontroverzního členění informačních výstupů na několik samostatných částí. V nové generaci proto nalezneme přístroje klasicky sdružené před volantem. Celkové pojetí přístrojové desky je od předchůdce odlišné a středový panel jsou více orientovány k řidiči.

Na rozdíl od výše uvedeného Citroënu C4, který se do prodeje dostane až počátkem příštího roku, známe podobu jeho koncernového bratra Peugeotu 308 již přes tři roky. Teoreticky tak může být po boku neokoukaného Citroënu znevýhodněn, své příznivce si ale jistě najde. Jedná se totiž o automobil odlišného ražení.

Příď Peugeotu respektuje trend, nastolený modelem 407. Jeho podstatou je mohutná maska chladiče, situována na úroveň nárazníku. Tento estetický i funkční celek byl v průběhu let modifikován, přičemž jeho nejnovější podobu lze vidět na přídi sedanu 508, který navzdory novému designovému směru Motion & Emotion tento charakteristický prvek dále rozvíjí.

Ostré, protažené světlomety zapadají do bohatě tvarovaných, dynamických tvarů přídě jako celku. Zajímavostí je výběžek na přídi, v němž ústí kapota. Zde je také místo pro logo výrobce.

Boční pohled dotváří sportovní ambice exteriérového designu. Stěžejním rysem profilu Peugeotu 308 je prolis, který v jeho horní částí opisuje linie, plynoucí od zadních sdružených lamp. Tento útvar volně přechází do ztracena v oblasti předních dveří. Kompaktní karosérie ctí obvyklý prvek designu značky, použití mohutné přídě s menší a lehčí zádí.

Zadní partie modelu disponují kreativním prvkem, který tkví v klenutém zadním oknu. Toto řešení opticky zmenšuje C-sloupek a dodává vozidlu na vizuální lehkosti. Víko zavazadlového prostoru je zpestřeno linkou, svítilny mají tvar, který, byť není cizí DNA značky, je u modelu 308 oproti minulým řadám propracovanější a intenzivněji zasahuje do profilu vozu.

Kabina představuje odlišné pojetí, než jakým disponuje Citroën. Přestože jí tvoří sportovně stylizované prvky (mezi něž patří například trojice kruhových výdechů ventilační soustavy nad středovým panelem či výrazné ukazatele přístrojů s chromovanými obroučky), je přístrojová deska uhlazenější a sází více na komfort.