Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C5 Aircross jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Jak fungují „zázračné“ tlumiče?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 26. 1. 2019
76
71
Zobrazit náhledy (76)
Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross je novinkou ve třídě SUV. V jeho útrobách se ukrývá zajímavá technika v čele s odpružením Progressive Hydraulic Cushions.

Původní „cé pětka“, která do poslední chvíle držela vlajku hydropneumatických citroënů, jimiž tato francouzská automobilka po desetiletí proslula, již patří minulosti. Nyní se pod označením C5 s přídomkem Aircross ukrývá vůz SUV a dle výrobce má nabídnout něco jiného, než je v této stále oblíbenější třídě běžné. Po technické stránce je novinka příbuzná s Peugeotem 3008. To znamená, že plně využívá možnosti modulární podlahové plošiny EMP2. S rozvorem náprav 2730 mm překonává 3008 v této disciplíně o 55 mm. Zbytek podvozku je ale v zásadě shodný.

Vpředu tak C5 Aircross využívá modifikovaný McPherson, vzadu najdete zavěšení s torzně poddajnou příčkou. Víceprvkové zavěšení je vyhrazeno většímu vozu DS 7 a samozřejmě Peugeotu 508.

Tajemství „létajícího koberce“

Jenže podvozek nové C5 Aircross nabízí jednu velmi zajímavou inovaci. Pod označením Progressive Hydraulic Cushions se ukrývají inovativní tlumiče odpružení s takzvanými hydraulickými dorazy. Ty mají novým Citroënům zajistit kvalitu jízdy srovnatelnou se staršími modely s nepoměrně technicky složitějším hydropneumatickým odpružením.

Citroën o novém odpružení, které mimochodem už používá také inovovaný C4 Cactus, mluví jako o svém patentu. Ve skutečnosti se však jedná o výrobek v rámci partnerství PSA se společností KYB (Kayaba), která se nejen na tlumiče pérování léta specializuje. U KYB tomu říkají „Double Hydraulic Stops System“ a pravdou také je, že něco podobného se ukrývá také na podvozku vozu Renault Mégane R. S., byť samozřejmě odlišně odladěné.

Takže jak fungují tlumiče, které dle výrobce dávají vozu C5 Aircross jízdu „jak na létajícím koberci“? Zjednodušeně, celkový zdvih pracovního pístu je u těchto tlumičů rozdělen na tři části. Ta první se nachází kolem středu zdvihu a charakterizují jí klasické ventily škrtící průtok oleje v tlumiči. Naopak druhá a třetí část se nachází až na konci zdvihu pístu, tedy vlastně v dorazech. Ty tak na těchto tlumičích nejsou obvyklé gumové, ale výrazně účinnější hydraulické. Navíc nabízejí určitou progresi, neboť otvory, jimiž kapalina protéká, mají různé průměry. Při malém zdvihu kol pracuje na tlumiči pouze první část, tedy ta kolem středu zdvihu. Hydraulické dorazy se tak dostanou ke slovu až při velkém zdvihu kola. To znamená, pokud třeba projedete hlubokou díru. Současně má toto řešení zabraňovat přenosu rázů do karoserie.

Trochu jako na lodi

Krátce vyzkoušený vůz byl v nejvyšší výbavě Shine s výkonnějším zážehovým motorem 1.6 PureTech kombinovaný výhradně s osmistupňovým automatem EAT8. Sladění převodovky s motorem se zdálo velmi dobré. Při snaze o dynamickou jízdu převodovka „sází kvalty“ v rychlém sledu jeden za druhým, aniž ale cítíte nějaké rázy. Novinou je u ní režim plachtění. Aktivuje se tlačítkem „Eco“ před elektro-impluzním voličem převodovky. Pak už stačí jen lehce ubrat plyn a otáčky motoru spadnou v mžiku na volnoběh. Lidově řečeno převodovka vyřadí převod, ve skutečnosti spíše neuzamkne měnič momentu. Toto bývalo před desítkami let u automatů vcelku běžné, dnes se k tomu konstruktéři zase vracejí.

Motor je poslední evolucí původního THP, byť se dnes obchodně nazývá PureTech. S výkonem 133 kW překonává o 3 kW druhý nejsilnější motor, kterým je vznětový čtyřválec 2.0 BlueHDi. Motor samozřejmě splňuje Euro 6.2, trochu nás ale překvapila kombinovaná udávaná spotřeba paliva 5,7/5,8 litru, která je ještě dle staré metodiky NEDC. Povinně udávat spotřebu paliva dle WLTP bude platit až od roku 2020, takže Citroën dokud může, drží se zažitých zvyklostí.

A jak tedy pracují nové tlumiče? Už první rozjetí vás fascinuje velmi příjemným pohupováním, dobře známým třeba ze starých Mercedesů. Svižné projetí zatáčky následně ukáže přednosti progrese tlumičů s hydraulickými dorazy. Karoserie se sice nakloní, avšak méně, než byste vzhledem k výrazně komfortnímu pojetí šasi očekávali. Přesto komplexní hodnocení jízdního projevu necháme až na test, kdy se s autem seznámíme více a vyzkoušíme jej na různých druzích povrchu.

Sedadla s velkým „S“

Velmi dobrý dojem na nás udělala kabina nové C5 Aircross. Ta si svým ztvárněním i materiály skoro nezadá s prémiovými značkami. Tím nejlepším na ní jsou ale sedadla. Na nich si dal Citroën opravdu záležet. Kromě běžné pěnové výplně mají navíc ještě výplně z takzvané strukturované pěny tloušťky 15 mm. Pokud si něco v autě zaslouží přirovnání ke křeslům, jsou to právě sedadla tohoto vozu.

Ke standardnímu interiéru lze mí ještě čtyři příplatkové, přičemž se mění čalounění sedadel a dveřních výplní, a to včetně barev. Vrcholem je kůže Nappa - hnědá kombinovaná s látkou. Nižší verze pak mají kůži Graine. Výrobce dále nabízí sedm barev karoserie plus tři barevné pakety Styl.

Nová C5 Aircross však myslí nejen na styl a jízdní komfort, ale také praktičnost. To dokazuje zavazadelník o objemu 580 litrů dle metodiky VDA. Po zvětšení lze přepravovat až 1630 litrů.

Ceny C5 Aircross startují na částce 530.000 korun za verzi 1.2 PureTech 130 s manuální šestistupňovou převodovkou a výbavou Live. Na opačném konci je výbava Shine s motorem 2.0 BlueHDi 180 a výhradně samočinnou osmistupňovou převodovkou EAT8. Tato vrcholná verze stojí v základu 835.000 korun. Pro srovnání vyzkoušená verze 1.6 PureTech Shine stojí 765.000 korun.

Citroën plánuje prodat v letošním roce u nás přibližně 750 kusů nové C5 Aircross. Snad se to podaří, už i vzhledem k tomu, že auto přináší do třídy SUV zase něco trochu nového.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Chybí jen bůvolí rohy na kapotě
webpaja
| 28. 1. 2019
Oproti tomu, co předváděl Citroen před pár lety? Podívej se na podvozky, podívej se na motory a výkony.
Avatar - _Karel_
Chybí jen bůvolí rohy na kapotě
_Karel_
| 27. 1. 2019
A v čem vězí ta lowendovost? Mě tam dráždí absence 4x4, ale jinak - lowend?
Avatar - rohYpnol
Těžká bída
rohYpnol
| 27. 1. 2019
Tak s ohledem na prodeje asi vedle opravdu nešlápli :-!
Chybí jen bůvolí rohy na kapotě
webpaja
| 27. 1. 2019
Možná, že prodejně stoupla. Technicky však nabízí zlomek tradiční vyspělosti. Překonaná korejci i většinou evropských výrobců.

Jestli se ti to líbí, pak se spokojíš koukám s lowendem za cenu mainstreamu.
Těžká bída
Vasut1974
| 27. 1. 2019
Na Karoq/Kodiaq se zase neda divat - nebo respektive da, ale je to takova nuda, ze mit to v garazi musi byt opravdu zazitek.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku